Ännu en MC-firma i konkurs

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Du har en firma och siktar på 500kr/h för en dags jobb. 8*500=4000kr.

Du ska alltså dra in 4000kr/dag för att nå ditt mål.

5st snubbar kommer in och vill byta däck på sina hojar, du kan då välja på 2 saker. Byta däck i 500kr*5timmar och ta 2500kr betalt, eller byta skiten snabbare (eftersom det går att byta snabbare) och kanske ge dom säg, 200kr rabatt/man, vilket är en jävla bra rabbat), och du gör jobbet på 2 timmar istället. 300kr*5=1500kr in i kassan OCH du har 3(2+3+3=8h) timmar över till eventuella andra jobb.

får du inte in fler jobb den dagen så har du förlorat i kassan, men samtidigt fått mer tid över för annat .
Om du får jobb dom övriga timmarna så får du in 500kr*6=3000kr+1500kr.

Om du sen vill maximera din vinst så byter du så många däck, så snabbt du kan per dag och tar 500kr/byte ändå, och tjänar ännu mer. Fast meningen med det hela var att ligga på 4000kr/dag...

Jag skulle såklart kunna ligga kvar på mitt pris, eller höja det om nu ingen handlade däck hos mig, men ger det mig mer kunder och mer intäkter i slutänden? Det tror jag inte...

Märk väl att jag INTE är nån däckhandlare men jag, som alla andra måste ju köpa däck nånstans...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej. du verkar ha missat poängen totalt...

Men du skrev ju nyss att du gjorde jobbet fyra gånger så snabbt? Och om du nu inte gör jobbet fyra gånger så snabbt så faller ju hela ditt resonemang om att du skulle tjäna på att rabatera priset?

Jag för min del behöver samma dit per däck oavsett om jag kränger ett däck eller tio däck så du har rätt, jag förstår dig verkligen inte när du ska rabatera jobbet och ändå tjäna mer pengar?`

Den enda momentet där det kan bli lite besparingar är väl vid betalningen, någar minuter men hur några minuters sparad tid ska räcka till att "pressa ner priset per uppsättning rätt bra" förstår jag inte.

Men jag har förstått att du knappast bedrivit någon näringsverksamhet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har en firma och siktar på 500kr/h för en dags jobb. 8*500=4000kr.

Du ska alltså dra in 4000kr/dag för att nå ditt mål.

5st snubbar... ....och du gör jobbet på 2 timmar istället....

ok, du kränger alltså 10 däck på två timmar, dvs 12 min/däck
Men om en ensammen snubbe kommer så lallar du på i en timme med två däck jobb, 30 min/däck

Det är inte fyra gånger så snabbt men jag tror ändå din kalkyl är lite väl optimistisk. Visst jobbar man snabbare när man väl är igång men vi måste väl ändå förutsätta att det finns annat jobb än dessa däckbyten och att däckkrängaren redan jobbar på med att kränga andra däck. dvs det finns redan ett flow i arbetet.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Det är ungefär lika befängt att tro det, som att jag skulle tro att du tar betalt per minut när du byter däck. Du har såklart en taxa för det, även om det inte låter så just nu.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Du har en firma och siktar på 500kr/h för en dags jobb. 8*500=4000kr.

Du ska alltså dra in 4000kr/dag för att nå ditt mål.

5st snubbar kommer in och vill byta däck på sina hojar, du kan då välja på 2 saker. Byta däck i 500kr*5timmar och ta 2500kr betalt, eller byta skiten snabbare (eftersom det går att byta snabbare) och kanske ge dom säg, 200kr rabatt/man, vilket är en jävla bra rabbat), och du gör jobbet på 2 timmar istället. 300kr*5=1500kr in i kassan OCH du har 3(2+3+3=8h) timmar över till eventuella andra jobb.

får du inte in fler jobb den dagen så har du förlorat i kassan, men samtidigt fått mer tid över för annat .
Om du får jobb dom övriga timmarna så får du in 500kr*6=3000kr+1500kr.

Om du sen vill maximera din vinst så byter du så många däck, så snabbt du kan per dag och tar 500kr/byte ändå, och tjänar ännu mer. Fast meningen med det hela var att ligga på 4000kr/dag...

Jag skulle såklart kunna ligga kvar på mitt pris, eller höja det om nu ingen handlade däck hos mig, men ger det mig mer kunder och mer intäkter i slutänden? Det tror jag inte...

Märk väl att jag INTE är nån däckhandlare men jag, som alla andra måste ju köpa däck nånstans...

Med ditt resonemang kommer du aldrig att kunna utveckla verksamheten. Du baserar ditt pris på produktionskostnaden för tjänsten. Det ENDA du behöver veta om produktionskostnaden för en tjänst är att den ligger lägre än det pris du sätter, som i 100% av alla fall sätts av marknaden, dvs tillgång och efterfrågan. Du säger att man ska sikta på en dagsinkomst. Med det resonemanget skulle du, om dagens första kund ger dig 4000 kr, bara gå hem för dagen? Då lovar jag att din firma inte blir långlivad....
Varje vara och tjänst en näringsidkare tillhandahåller ska helst ge ett täckningsbidrag, dvs det ska generera så mycket vinst att det täcker lokalhyra, verktyg, lagerkostnader, etc, och det ska dessutom ge så pass mycket överskott att man kan ta ut en anständig lön för sitt arbete.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Fast meningen med det hela var att ligga på 4000kr/dag...

..

I detta uttalandet sprack hela ditt resonemang. Som företagare vet du inte vad som kommer att dyka upp i morgon, därför kan du inte sikta på 4000 kr/dag. Du måste hela tiden jaga max vinst, därför att du inte har en aning om ifall morgondagen kommer att generera 4000 kr....
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Har du överhuvudtaget LÄST vad jag skriver?

Tror du att jag på fullaste allvar tror att 4000kr är en idealisk siffra för ditt företag, eller nån annans? Det var ett exempel som jag tog ur luften eftersom man fullt möjligt kan klara sig på den summan om man inte har några extrema kostnader vid sidan om. Det finns dom som tjänar mkt mindre och ännu fler som drar in mkt mer för att gå runt.

Du driver ju ett företag själv, och du har en förväntad årsinkomst, en förväntad månadsinkomst och en förväntad dagsinkomst? Rätta mig om jag har fel... Sen vill du självklart maximera din vinst hela tiden, men att se till så att fok börjar handla däck från Spaninen istället för att komma till dig och handla, är väl knappast att maximera vinsten? Eller du kanske tänkte lägga ner efter nyår?

Den enda anledningen till att jag handlar i Sverige är för bra service+kostnad. Hade det varit för enbart kostnaden så hade du fått konka för längesen, men du har väl aldrig tänkt så långt... Du har kvar ditt företag eftersom du a; Har andra inomster eller b; Folk vågar inte handla från Spanien än...
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Du betalar skatt på lagret vid bokslut..

Drar du in för lite deg så kommer din bank att dra in sin check kredit och du är rökt.

Du måste ha omsättning och även överskott på stålar när allt är betalt. Du ska ju kunna utveckla firman och även investera. Räcker inte med att betala hyran och leverantörerna.. Du måste ju ha till verktyg, skitpapper och kaffefilter med..

Om du har 10% påslag på däcken så betalar du för att få sälja dem..

Skulle sälja en grej en gång och köparen nämnde att de kostade si eller så mycket på nätet. Köp där då för jag kan inte sälja saker med 5kr marginal .. Då går jag back.. Staten ska ju ha sitt med..

Slutat med kläder. Inget roligt att agera provhytt.. Man får inte sälja något då..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har du överhuvudtaget LÄST vad jag skriver?

Tror du att jag på fullaste allvar tror att 4000kr är en idealisk siffra för ditt företag, eller nån annans? Det var ett exempel som jag tog ur luften eftersom man fullt möjligt kan klara sig på den summan om man inte har några extrema kostnader vid sidan om. Det finns dom som tjänar mkt mindre och ännu fler som drar in mkt mer för att gå runt.

Du driver ju ett företag själv, och du har en förväntad årsinkomst, en förväntad månadsinkomst och en förväntad dagsinkomst? Rätta mig om jag har fel... Sen vill du självklart maximera din vinst hela tiden, men att se till så att fok börjar handla däck från Spaninen istället för att komma till dig och handla, är väl knappast att maximera vinsten? Eller du kanske tänkte lägga ner efter nyår?

Den enda anledningen till att jag handlar i Sverige är för bra service+kostnad. Hade det varit för enbart kostnaden så hade du fått konka för längesen, men du har väl aldrig tänkt så långt... Du har kvar ditt företag eftersom du a; Har andra inomster eller b; Folk vågar inte handla från Spanien än...

Ja, jag har läst vad du skriver. Har du läst vad JAG skriver?
Jag har drivit företag i hela mitt liv, och lever gott på det. Jag har dock aldrig nånsin prutat med mig själv.
Du har din världsbild. Ledsen om jag påpekar att den inte funkar i verkligheten.
De enkla företagsekonomiska regler jag pekar på i mitt resonemang fungerar faktiskt på det vis jag skriver. Tvivlar du får du gärna läsa på lite om marknadsekonomi.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Sry, men jag trodde att jag skrev i en tråd om varför mc-firmorna konkar... Om det går bra för dig så har du ju inga bekymmer med E-handeln?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Sry, men jag trodde att jag skrev i en tråd om varför mc-firmorna konkar... Om det går bra för dig så har du ju inga bekymmer med E-handeln?

Företagsekonomi funkar i alla branscher, det är inget som är specifikt för mc-branschen.
Nej, jag har inga problem med e-handel, det är en bra form att handla vissa varor på.
 

Crach and burn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki gsx1000k8
Problemet med att firmor försvinner en efter en är att man inte har varken sevicekänsla eller kunskap för priser man tar! PUNKT SLUT!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har den här veckan gjort två mc-relaterade inköp som är goda bevis på varför många svenska handlare går i graven.

Inköp nr 1.
Jag ska ha nya stövlar. Åker till handlare X (en av dom större) i Stockholmstrakten, dom har bara Alpinestars Supertech i nån sjuktligt ful färg. Men kan självklart beställa hem "rätt" färg, en veckas leveranstid bla bla bla. 4495 kr ska dom ha för detta. Jag åker tillbaka till kontoret och hittar exakt samma stövel hos svensk handlare Z för 2995 kr. En arbetsdag senare ligger dessa på Postens utlämningsställe som jag ändå passerar på väg från jobbet.
Det va självklart smidigt att jag kunde åka och prova mina stövlar nånstans, men två handlare i samma land bör ha ungefär lika utgifter. 60% bör det inte kunna skilja på priset.

Inköp nr 2.
Tjejen ska ha en ny kamkedjesträckare till sin R6a. Letar lite på nätet om man kan få tag i en pirat eller manuell. Men icke, mailar handlare Y och S och frågar efter pris på en ny original samt leveranstid. Handlare Y svarar att dom inte har nån hemma och kan beställa, inget pris eller leveranstid. Handlare S svarar att jajjemen den har vi hemma 1920 pix så är den din. Håller på att trilla av stolen och sätta kaffet i halsen när jag läser priset.
Surfar in hos första bästa handlare i USA som säljer original Yamaha-delar. 633 kr senare (varav 100 kr frakt) så får jag den hem till dörren. Det hade absolut varit smidigare att bara åka och hämta en hos handlaren som hade den på hyllan. Men 300% av USA-priset är det inte riktigt värt, även om det kostar pengar att lagerföra saker så måste det finnas nån måtta.

Delarna måste kosta precis lika mycket från fabriken i Japan oberoende av om den skeppas till Sverige eller till USA. Med den här prisbilden skulle man utan problem kunna öppna en butik här i Sverige och köpa delarna från USA till listpris, ha 50% påslag och ändå ha halva priset mot att köpa det i Sverige.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
EBS: Utmärkta exempel på när priserna är skeva....

Och tyvärr kan jag nästan garantera att handlaren i exempel 2 inte är den som täljer guld med yxa när han säljer dig en sträckare för 3x amerikanskt utpris. Han följer rek utpris listan från Yamaha importören och har troligen ett högre inköpspris än vad du betalade från USA.

Tyvärr har vi en väldigt begränsad marknad där nästan alla handlare köper från samma leverantörer som i sin tur inte har någon anledning att konkurrera. Vad vi skulle behöva är handlare som vågar bråka med importörerna och köper in produkterna varifrån de är billigast.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Amerikas sales tax är mellan 3 och 6% .. Oftast 3%..
Amerika har ingen arbetsgivaravgift
Amerika har ingen skatt innestående lager
Amerika behandlar inte företagare som parasiter.

Sedan så är det lite mer konkurrens på godstransporter mot slutkonsument. Här har vi ju typ posten..

Vissa agenter har en sk veckoorder man kan göra utan att man åker på massa frakter eller annat sjukt. Perfekt om man ska ha massa beställda grejer. För man kan ge sig fasen på att har man något hemma så är det ju givetvis fel färg :)

Sedan varför den ena ska ha 2995 ink frakt och en annan ska ha 4495 låter jag vara osagt .. Kan hända att handlare 1 köpt på sig ett gäng på någon införsäljning eller nåt.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
EBS: Utmärkta exempel på när priserna är skeva....

Och tyvärr kan jag nästan garantera att handlaren i exempel 2 inte är den som täljer guld med yxa när han säljer dig en sträckare för 3x amerikanskt utpris. Han följer rek utpris listan från Yamaha importören och har troligen ett högre inköpspris än vad du betalade från USA.

Tyvärr har vi en väldigt begränsad marknad där nästan alla handlare köper från samma leverantörer som i sin tur inte har någon anledning att konkurrera. Vad vi skulle behöva är handlare som vågar bråka med importörerna och köper in produkterna varifrån de är billigast.

Håller med dig till 100%. I detta fallet är det troligtvis Yamaha Sverige som sitter med esset på hand. Utan att behöva hålla lager då det troligen går direkt från centrallager i Holland eller liknande till butik.

Det riktigt skrämmande i detta fall är att Yamaha Sverige inte är en fristående importör utan en del av Yamaha Motor Europe NV som i sin tur ägs av Yamaha Motor Company. Det är alltså samma koncern som procentar på produkter i flera led. En hantering som vi konsumenter får betala. När vi handlar från USA så tar vi troligen bort ett led, i detta fallet Yamaha Motor Europe NV.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Amerikas sales tax är mellan 3 och 6% .. Oftast 3%..
Amerika har ingen arbetsgivaravgift
Amerika har ingen skatt innestående lager
Amerika behandlar inte företagare som parasiter.

Sedan så är det lite mer konkurrens på godstransporter mot slutkonsument. Här har vi ju typ posten..

Vissa agenter har en sk veckoorder man kan göra utan att man åker på massa frakter eller annat sjukt. Perfekt om man ska ha massa beställda grejer. För man kan ge sig fasen på att har man något hemma så är det ju givetvis fel färg :)

Sedan varför den ena ska ha 2995 ink frakt och en annan ska ha 4495 låter jag vara osagt .. Kan hända att handlare 1 köpt på sig ett gäng på någon införsäljning eller nåt.

Fast jag åker ju i detta fallet på att betala både Amerikansk sales tax + moms och tull här hemma. Trotts detta är det billigare. Så jag får det ändå inte att gå ihop hur man kan ha 200% påslag på ett utpris i USA. Även företaget i USA tjänar ju pengar på det här och då bör handlarna i Sverige kunna köpa delarna ännu billigare från fabrik.

Ang stövlarna så är det troligen så det har gått till. Men det bevisar ju bara att någon i leden har groteska påslag. Även om man ger ett bra pris så är det ytterst ovanligt att man säljer med förlust om det inte handlar om rena lockvaror.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Fast jag åker ju i detta fallet på att betala både Amerikansk sales tax + moms och tull här hemma. Trotts detta är det billigare. Så jag får det ändå inte att gå ihop hur man kan ha 200% påslag på ett utpris i USA. Även företaget i USA tjänar ju pengar på det här och då bör handlarna i Sverige kunna köpa delarna ännu billigare från fabrik.

Ang stövlarna så är det troligen så det har gått till. Men det bevisar ju bara att någon i leden har groteska påslag. Även om man ger ett bra pris så är det ytterst ovanligt att man säljer med förlust om det inte handlar om rena lockvaror.

Det är mycket krångligt att ta hem grejer från staterna som företagare. Det ska momsas in, tullas och momsas igen osv osv. Går inte att konkurrera med jänkarna om man ska ha företag i Sverige.

Sedan så bör man ta hem en container med grejer också för att det ska bära sig. Grejerna och frakten förskotteras och så ska man rodda försäkring och en massa annat meck med. .

Helt enkelt för stora pengar och för mycket pill för en vanlig handlare att importera själv.

Därför det finns generalagenter. Gäller att ha flera olika leverantörer och handla grejerna där det är billigast så man kan hålla vettiga priser ut till konsument. Har man inte stor omsättning och volymer på grejerna så man kan få volymrabatter osv får man antingen hålla den marginal man måste ha.. Eller hoppa över den varan i sortimentet.

Tungt att ha grejer hemma då svenne banan jonnar över till Biltema och handlar sin slang eller bromsklossar där ist.. Kostar pengar att ha lager och mycket ballare saker handlas inte lokalt det handlas på nätet och då finns det ingen anledning att hålla det i lager om man inte får sälja det.

Sedan finns det handlare som har ett jävulskt påslag är en sak.. Ibland är det befogat med stora dyra lokaler. Ibland är det bara för de tror de kan. .

Men att kallas oss alla för ockrare generellt är inte rättvist.

Hursomhelst lär det sluta med att man får skruva mer och mer själv. Stora kedjor säljer universal och kina. Verkstad? Nepp.. Kunskap? Nepp..

Nu är jag inte iblandad i MC handeln dock men inom fritid på något vänster :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är mycket krångligt att ta hem grejer från staterna som företagare. Det ska momsas in, tullas och momsas igen osv osv. Går inte att konkurrera med jänkarna om man ska ha företag i Sverige.

Sedan så bör man ta hem en container med grejer också för att det ska bära sig. Grejerna och frakten förskotteras och så ska man rodda försäkring och en massa annat meck med. .

Helt enkelt för stora pengar och för mycket pill för en vanlig handlare att importera själv.

Därför det finns generalagenter. Gäller att ha flera olika leverantörer och handla grejerna där det är billigast så man kan hålla vettiga priser ut till konsument. Har man inte stor omsättning och volymer på grejerna så man kan få volymrabatter osv får man antingen hålla den marginal man måste ha.. Eller hoppa över den varan i sortimentet.

Tungt att ha grejer hemma då svenne banan jonnar över till Biltema och handlar sin slang eller bromsklossar där ist.. Kostar pengar att ha lager och mycket ballare saker handlas inte lokalt det handlas på nätet och då finns det ingen anledning att hålla det i lager om man inte får sälja det.

Sedan finns det handlare som har ett jävulskt påslag är en sak.. Ibland är det befogat med stora dyra lokaler. Ibland är det bara för de tror de kan. .

Men att kallas oss alla för ockrare generellt är inte rättvist.

Hursomhelst lär det sluta med att man får skruva mer och mer själv. Stora kedjor säljer universal och kina. Verkstad? Nepp.. Kunskap? Nepp..

Nu är jag inte iblandad i MC handeln dock men inom fritid på något vänster :)

Nu missförstod du mig, eller så var jag otydlig.

Jag menade inte att handlare skulle köpa produkterna från en handlare i USA. Utan att produkten bör vara billigare här hemma om den kostar så pass lite i USA. Från bandet där produkten tillverkas bör priset vara samma oberoende av vart i världen den sen ska. Om priserna sen skiljer sig så är det bara omkostnader och påslag som kan vara annorlunda. Att skillnaden i omkostnader mellan att skicka en produkt till USA och att skicka den till Sverige skulle vara så stora ser jag som stört omöjligt. Skulle nu omkostnaderna, mot förmodan, skilja sig så ofantligt mycket så måste man se till att kapa i leden, inte låta slutkunden betala notan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top