Nr:18
Snabbare än Don Queer
Nej. du verkar ha missat poängen totalt...
Varför inte göra ett försök att förklara då?
Du har en firma och siktar på 500kr/h för en dags jobb. 8*500=4000kr.
Du ska alltså dra in 4000kr/dag för att nå ditt mål.
5st snubbar... ....och du gör jobbet på 2 timmar istället....
Du har en firma och siktar på 500kr/h för en dags jobb. 8*500=4000kr.
Du ska alltså dra in 4000kr/dag för att nå ditt mål.
5st snubbar kommer in och vill byta däck på sina hojar, du kan då välja på 2 saker. Byta däck i 500kr*5timmar och ta 2500kr betalt, eller byta skiten snabbare (eftersom det går att byta snabbare) och kanske ge dom säg, 200kr rabatt/man, vilket är en jävla bra rabbat), och du gör jobbet på 2 timmar istället. 300kr*5=1500kr in i kassan OCH du har 3(2+3+3=8h) timmar över till eventuella andra jobb.
får du inte in fler jobb den dagen så har du förlorat i kassan, men samtidigt fått mer tid över för annat .
Om du får jobb dom övriga timmarna så får du in 500kr*6=3000kr+1500kr.
Om du sen vill maximera din vinst så byter du så många däck, så snabbt du kan per dag och tar 500kr/byte ändå, och tjänar ännu mer. Fast meningen med det hela var att ligga på 4000kr/dag...
Jag skulle såklart kunna ligga kvar på mitt pris, eller höja det om nu ingen handlade däck hos mig, men ger det mig mer kunder och mer intäkter i slutänden? Det tror jag inte...
Märk väl att jag INTE är nån däckhandlare men jag, som alla andra måste ju köpa däck nånstans...
Fast meningen med det hela var att ligga på 4000kr/dag...
..
Har du överhuvudtaget LÄST vad jag skriver?
Tror du att jag på fullaste allvar tror att 4000kr är en idealisk siffra för ditt företag, eller nån annans? Det var ett exempel som jag tog ur luften eftersom man fullt möjligt kan klara sig på den summan om man inte har några extrema kostnader vid sidan om. Det finns dom som tjänar mkt mindre och ännu fler som drar in mkt mer för att gå runt.
Du driver ju ett företag själv, och du har en förväntad årsinkomst, en förväntad månadsinkomst och en förväntad dagsinkomst? Rätta mig om jag har fel... Sen vill du självklart maximera din vinst hela tiden, men att se till så att fok börjar handla däck från Spaninen istället för att komma till dig och handla, är väl knappast att maximera vinsten? Eller du kanske tänkte lägga ner efter nyår?
Den enda anledningen till att jag handlar i Sverige är för bra service+kostnad. Hade det varit för enbart kostnaden så hade du fått konka för längesen, men du har väl aldrig tänkt så långt... Du har kvar ditt företag eftersom du a; Har andra inomster eller b; Folk vågar inte handla från Spanien än...
Sry, men jag trodde att jag skrev i en tråd om varför mc-firmorna konkar... Om det går bra för dig så har du ju inga bekymmer med E-handeln?
EBS: Utmärkta exempel på när priserna är skeva....
Och tyvärr kan jag nästan garantera att handlaren i exempel 2 inte är den som täljer guld med yxa när han säljer dig en sträckare för 3x amerikanskt utpris. Han följer rek utpris listan från Yamaha importören och har troligen ett högre inköpspris än vad du betalade från USA.
Tyvärr har vi en väldigt begränsad marknad där nästan alla handlare köper från samma leverantörer som i sin tur inte har någon anledning att konkurrera. Vad vi skulle behöva är handlare som vågar bråka med importörerna och köper in produkterna varifrån de är billigast.
Amerikas sales tax är mellan 3 och 6% .. Oftast 3%..
Amerika har ingen arbetsgivaravgift
Amerika har ingen skatt innestående lager
Amerika behandlar inte företagare som parasiter.
Sedan så är det lite mer konkurrens på godstransporter mot slutkonsument. Här har vi ju typ posten..
Vissa agenter har en sk veckoorder man kan göra utan att man åker på massa frakter eller annat sjukt. Perfekt om man ska ha massa beställda grejer. För man kan ge sig fasen på att har man något hemma så är det ju givetvis fel färg
Sedan varför den ena ska ha 2995 ink frakt och en annan ska ha 4495 låter jag vara osagt .. Kan hända att handlare 1 köpt på sig ett gäng på någon införsäljning eller nåt.
Fast jag åker ju i detta fallet på att betala både Amerikansk sales tax + moms och tull här hemma. Trotts detta är det billigare. Så jag får det ändå inte att gå ihop hur man kan ha 200% påslag på ett utpris i USA. Även företaget i USA tjänar ju pengar på det här och då bör handlarna i Sverige kunna köpa delarna ännu billigare från fabrik.
Ang stövlarna så är det troligen så det har gått till. Men det bevisar ju bara att någon i leden har groteska påslag. Även om man ger ett bra pris så är det ytterst ovanligt att man säljer med förlust om det inte handlar om rena lockvaror.
Det är mycket krångligt att ta hem grejer från staterna som företagare. Det ska momsas in, tullas och momsas igen osv osv. Går inte att konkurrera med jänkarna om man ska ha företag i Sverige.
Sedan så bör man ta hem en container med grejer också för att det ska bära sig. Grejerna och frakten förskotteras och så ska man rodda försäkring och en massa annat meck med. .
Helt enkelt för stora pengar och för mycket pill för en vanlig handlare att importera själv.
Därför det finns generalagenter. Gäller att ha flera olika leverantörer och handla grejerna där det är billigast så man kan hålla vettiga priser ut till konsument. Har man inte stor omsättning och volymer på grejerna så man kan få volymrabatter osv får man antingen hålla den marginal man måste ha.. Eller hoppa över den varan i sortimentet.
Tungt att ha grejer hemma då svenne banan jonnar över till Biltema och handlar sin slang eller bromsklossar där ist.. Kostar pengar att ha lager och mycket ballare saker handlas inte lokalt det handlas på nätet och då finns det ingen anledning att hålla det i lager om man inte får sälja det.
Sedan finns det handlare som har ett jävulskt påslag är en sak.. Ibland är det befogat med stora dyra lokaler. Ibland är det bara för de tror de kan. .
Men att kallas oss alla för ockrare generellt är inte rättvist.
Hursomhelst lär det sluta med att man får skruva mer och mer själv. Stora kedjor säljer universal och kina. Verkstad? Nepp.. Kunskap? Nepp..
Nu är jag inte iblandad i MC handeln dock men inom fritid på något vänster
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |