TIG-Svetsarn
Kvalitetsmedveten
Internet är framtiden, snart nog får nog våra svenska ockrare stänga igen den flashiga butiken o skaffa en lada med ett datorskåp för att vara med på banan i fortsättningen.
Jag är mest förundrad över att många svenska handlare inte lägger mer energi på att hitta lägre inköpspriser. Vågar man inte bråka med generalagenterna eller varför accepteras ÅF-priser som är lika höga som kundpriserna i utlandet?
Ett exempel är Powercommander/Bazzaz som kostar lika mycket för en svensk handlare i inköpspris som man kan köpa den från USA inkl moms+tull. Ett annat exempel är oljor som är groteskt dyrt i mc-handeln och det är inte handlaren som står för det stora påslaget....
Vågar man inte bråka med generalagenterna eller varför accepteras ÅF-priser som är lika höga som kundpriserna i utlandet?
Jag är mest förundrad över att många svenska handlare inte lägger mer energi på att hitta lägre inköpspriser. Vågar man inte bråka med generalagenterna eller varför accepteras ÅF-priser som är lika höga som kundpriserna i utlandet?
Ett exempel är Powercommander/Bazzaz som kostar lika mycket för en svensk handlare i inköpspris som man kan köpa den från USA inkl moms+tull. Ett annat exempel är oljor som är groteskt dyrt i mc-handeln och det är inte handlaren som står för det stora påslaget....
Vad skulle ske om en svensk handlare skulle liera sig med en tysk eller brittisk dito?
Skulle det landets generalagent sätta stopp för det eller skulle dom, som jag tror, skita i det. Det är en sak som hade varit kul att prova någon gång.
Honda MC Svenska AB firar 50 årsjubileum i år och det firas på många olika sätt. Ett är att reservdelspriserna i Sverige sänks med upp till hela 43% på vissa reservdelsgrupper. Prissänkningen omfattar 250 000 tusen artikelnummer och den genomsnittliga sänkningen ligger på c:a 15%. Den största sänkningen ligger på rena servicedelar som har stor omsättning, men även delar som batterier, drivpaket, bromsskivor har sänkts rejält.
hondas priser träder i kraft 19 mars i år.
Det görs redan och även sameuropeiska handlare tar ut högre priser i sverige. Ex http://www.24mx.se/ finns i flera europeiska länder och € priserna är lägre än de svenska.
MC-branschen går inte att likna med mycket annat. Hur många märkesobundna MC-verkstäder finns det i vårt land som INTE kränger hojar och tillbehör typ örnar och kulörta skarfsar?
Jag blir jävligt förvånad över priserna för däckbyte vissa nämner. I australien tog vi 12$ för ett däckbyte till crossar och 20 $ för landsvägshojar om jag inte missminner mig. Det gällde om kunde kom in med lös fälg i näven. Köpte kunde däcket hos oss så vart det gratis.
Hur i helvete kan det kosta 700-900 för att få ett däck bytt? Det tar ju 15 minuter om meken kan sitt jobb. Att betala mer för att någon är inkompetent och långsam är ju inte rimligt heller.
För nästan 4000kr/h så kan man ju fan hyra en strippa till att göra jobbet åt en
Nä, det är inte konstigt att många handlare konkar, tråkigt är det, men det är tyvärr nödvändigt med sanering av marknaden. Tyvärr verkar det som om det är de "bra" handlarna som konkar och inte de stora jubelidioterna.
Pröjsade 500:- för skifte på lös fälg, fram och bka skall tilläggas.
Lustigt sätt dom har däckgubbarna. Nu när dom inte säljer lika mycket däck pga hutlösa priser så sänker dom inte till samma nivå utan höjer priset till ockernivå på ett skifte! Typiskt kortsiktigt tänkande!
Man skulle ju kunna öppna däckfirma och läga på ca 10% på internetpriserna. Inte så stora marginaler men volymerna skulle bli rejäla!
Dom sänker alltså priset på 250 000 tusen artiklar, dvs 250 miljoner stycken. Dom har gott om reservdelar, HondornaHonda känner i vart fall vartåt det lutar och sänker sina reserdelspriser med 15-43%. Det var inget jag märkte av när jag nyligen köpte nytt luftfilter för 480 spänn. Det var nog den första och sista reservdelen jag köpte i Sverige kan jag säga.
http://www.hondamc.se/homc/templates/InsideNewsPage____20130.aspx
Det görs redan och även sameuropeiska handlare tar ut högre priser i sverige. Ex http://www.24mx.se/ finns i flera europeiska länder och € priserna är lägre än de svenska.
I Stockholm kan jag iaf tipsa om Wheeler Dealer. Han håller fortfarande humana priser på däckbyteriet.
En riktigt genuin gubbe är han. Han flyttade nyss ut sin verksamhet till Hammarby för övrigt.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|