Ännu en MC-firma i konkurs

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Internet är framtiden, snart nog får nog våra svenska ockrare stänga igen den flashiga butiken o skaffa en lada med ett datorskåp för att vara med på banan i fortsättningen.:D

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag är mest förundrad över att många svenska handlare inte lägger mer energi på att hitta lägre inköpspriser. Vågar man inte bråka med generalagenterna eller varför accepteras ÅF-priser som är lika höga som kundpriserna i utlandet?

Ett exempel är Powercommander/Bazzaz som kostar lika mycket för en svensk handlare i inköpspris som man kan köpa den från USA inkl moms+tull. Ett annat exempel är oljor som är groteskt dyrt i mc-handeln och det är inte handlaren som står för det stora påslaget....

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well, något säger mig att det inte är de skarpaste affärsmännen som driver mc-firmor.
Snarare någon som gillar hojar och som försöker leva på att jobba med det han gillar bäst.

Jag är mest förundrad över att många svenska handlare inte lägger mer energi på att hitta lägre inköpspriser. Vågar man inte bråka med generalagenterna eller varför accepteras ÅF-priser som är lika höga som kundpriserna i utlandet?

Ett exempel är Powercommander/Bazzaz som kostar lika mycket för en svensk handlare i inköpspris som man kan köpa den från USA inkl moms+tull. Ett annat exempel är oljor som är groteskt dyrt i mc-handeln och det är inte handlaren som står för det stora påslaget....

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det gamla vanliga "det har alltid varit så" är väl en förklaring.
Av nån anledning så verkar det mer värt att försöka sälja en vara för 2000 i ett år eller två o lyckas prunga iväg ett par tre stycken o sen få sälja av resten av lagret på 50% rea istället för att ha lägre pris o sälja av hela lagret för ordinarie pris.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Vad skulle ske om en svensk handlare skulle liera sig med en tysk eller brittisk dito?

Skulle det landets generalagent sätta stopp för det eller skulle dom, som jag tror, skita i det. Det är en sak som hade varit kul att prova någon gång.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad skulle ske om en svensk handlare skulle liera sig med en tysk eller brittisk dito?

Skulle det landets generalagent sätta stopp för det eller skulle dom, som jag tror, skita i det. Det är en sak som hade varit kul att prova någon gång.

Det görs redan och även sameuropeiska handlare tar ut högre priser i sverige. Ex http://www.24mx.se/ finns i flera europeiska länder och € priserna är lägre än de svenska.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Det där gäller inte bara mc-branschen utan väldigt många branscher i vårt land. Men det brinner säkert i knutarna. Importörer/agenturer lider säkert en hel del förluster med all sidoimport som sker. När jag beställde däck till bilen nu senast beställde jag via utlandet och sparade ca 4000 kr mot vad en svensk däckhandlare erbjöd. Så fort man kommer upp på exklusivare dimensioner passar de på. Gäller det standarddäck till en svensson bil finns det mindre att hämta. Där kan man lika gärna köpa dem via däckhandlaren.

Kollade även priser på mc-däck och även där tjänade jag ca 1500 kr om jag beställde via utlandet, men eftersom mc-handlaren tar ca 700- 900 kr för montering per hjul försvinner nästan hela förtjänsten. Jag tror handlarna bara gör kunderna upprörda med sitt beteende. Inte nog med att de tar hutlöst betalt för däcken, de tar betalt för att skifta dem även om man köper via dem fast givetvis inte lika mycket.

En annan sak jag noterat när vi var inne på agenturer är hur lata de är. Skulle beställa r-däck till bilen här om året. Det var slut på dimensioner, men de gjorde inga som helst försök att ta hem fler. Slutade åter igen med att jag kollade med utlandet. En polsk återförsäljare kunde fixa fram alla märken jag var intresserad av. Nu dröjde svaret någon dag för länge så jag fick tag på däck genom att kontakta olika återförsäljare i landet där en var vänlig nog att hänvisa mig till sin konkurrent. Det är ta mig fan service.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Honda känner i vart fall vartåt det lutar och sänker sina reserdelspriser med 15-43%. Det var inget jag märkte av när jag nyligen köpte nytt luftfilter för 480 spänn. Det var nog den första och sista reservdelen jag köpte i Sverige kan jag säga.

Honda MC Svenska AB firar 50 årsjubileum i år och det firas på många olika sätt. Ett är att reservdelspriserna i Sverige sänks med upp till hela 43% på vissa reservdelsgrupper. Prissänkningen omfattar 250 000 tusen artikelnummer och den genomsnittliga sänkningen ligger på c:a 15%. Den största sänkningen ligger på rena servicedelar som har stor omsättning, men även delar som batterier, drivpaket, bromsskivor har sänkts rejält.

hondas priser träder i kraft 19 mars i år.

http://www.hondamc.se/homc/templates/InsideNewsPage____20130.aspx

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Många gånger har man åkt ner till lokala handlarn för o köpa dendär lilla prylen som borde finnas på hyllan o som ja inte orkar vänta på, även fast den är dubbelt så dyr här, lika många gånger har man åkt hem o beställt o beställt den själv ändå för den ändå inte fanns hemma.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det görs redan och även sameuropeiska handlare tar ut högre priser i sverige. Ex http://www.24mx.se/ finns i flera europeiska länder och € priserna är lägre än de svenska.

Jo liknande företeelser går att hitta i andra segment, men någon borde starta upp något och lägga sig rätt i pris.

6% momsskillnad borde inte bli nära dubbla priset.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
MC-branschen går inte att likna med mycket annat. Hur många märkesobundna MC-verkstäder finns det i vårt land som INTE kränger hojar och tillbehör typ örnar och kulörta skarfsar?

Jag blir jävligt förvånad över priserna för däckbyte vissa nämner. I australien tog vi 12$ för ett däckbyte till crossar och 20 $ för landsvägshojar om jag inte missminner mig. Det gällde om kunde kom in med lös fälg i näven. Köpte kunde däcket hos oss så vart det gratis.

Hur i helvete kan det kosta 700-900 för att få ett däck bytt? Det tar ju 15 minuter om meken kan sitt jobb. Att betala mer för att någon är inkompetent och långsam är ju inte rimligt heller.

För nästan 4000kr/h så kan man ju fan hyra en strippa till att göra jobbet åt en:hihi

Nä, det är inte konstigt att många handlare konkar, tråkigt är det, men det är tyvärr nödvändigt med sanering av marknaden. Tyvärr verkar det som om det är de "bra" handlarna som konkar och inte de stora jubelidioterna.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
I Stockholm kan jag iaf tipsa om Wheeler Dealer. Han håller fortfarande humana priser på däckbyteriet.
En riktigt genuin gubbe är han. Han flyttade nyss ut sin verksamhet till Hammarby för övrigt.

MC-branschen går inte att likna med mycket annat. Hur många märkesobundna MC-verkstäder finns det i vårt land som INTE kränger hojar och tillbehör typ örnar och kulörta skarfsar?

Jag blir jävligt förvånad över priserna för däckbyte vissa nämner. I australien tog vi 12$ för ett däckbyte till crossar och 20 $ för landsvägshojar om jag inte missminner mig. Det gällde om kunde kom in med lös fälg i näven. Köpte kunde däcket hos oss så vart det gratis.

Hur i helvete kan det kosta 700-900 för att få ett däck bytt? Det tar ju 15 minuter om meken kan sitt jobb. Att betala mer för att någon är inkompetent och långsam är ju inte rimligt heller.

För nästan 4000kr/h så kan man ju fan hyra en strippa till att göra jobbet åt en:hihi

Nä, det är inte konstigt att många handlare konkar, tråkigt är det, men det är tyvärr nödvändigt med sanering av marknaden. Tyvärr verkar det som om det är de "bra" handlarna som konkar och inte de stora jubelidioterna.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Frågade en hojaffär för ca två år sedan vad de skulle ta för att byta ett gammalt däck mot ett nytt som jag tog med mig tillsammans med ett löst hjul: 500:-.

Jörgen Svensson Däck & Fälg AB i Lund byter det för ca 150:-.

Vart tror ni jag går för att byta däck?

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Pröjsade 500:- för skifte på lös fälg, fram och bka skall tilläggas.

Lustigt sätt dom har däckgubbarna. Nu när dom inte säljer lika mycket däck pga hutlösa priser så sänker dom inte till samma nivå utan höjer priset till ockernivå på ett skifte! Typiskt kortsiktigt tänkande!

Man skulle ju kunna öppna däckfirma och läga på ca 10% på internetpriserna. Inte så stora marginaler men volymerna skulle bli rejäla!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Pröjsade 500:- för skifte på lös fälg, fram och bka skall tilläggas.

Lustigt sätt dom har däckgubbarna. Nu när dom inte säljer lika mycket däck pga hutlösa priser så sänker dom inte till samma nivå utan höjer priset till ockernivå på ett skifte! Typiskt kortsiktigt tänkande!

Man skulle ju kunna öppna däckfirma och läga på ca 10% på internetpriserna. Inte så stora marginaler men volymerna skulle bli rejäla!

Fast hur tänkte du att det skulle gå ihop? Inte ens i Sthlm finns där underlag för att få sådana volymer att det går ihop. Oavsett pris så finns där ju en begränsad mängd kunder som är beredda att komma förbi med sina hjul.

Skall man vara realtistisk så är 10set däck om dagen rimligt. 100kr/fälg x2x10=2000/dag för krängverksamheten. Sedan skall du ha något att kränga på och 10% i vinstmarginal går inte om du skall hålla ett gäng märken och dimensioner i lager. Du får nog räkna med att du behöver 800kr i vinst per kund om du skall kunna betala räkningarna och ta ut en rimlig lön.

Däckbranchen är ingen jag hade givit mig in i. Finns gott om andra affärsmöjligheter i mc-branchen för den som är hungrig....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
På ett år har många av däckfirmorna nu i Halland gått upp från 150:- / däckbyte med fälg till 350:-.
Vianor som hojdack.se gör reklam för skulle ha 700:- för båda däcken på fälg.
Handlarna får ta vilka priser dom vill, men JAG kommer köpa däckkrängargrejor för framtiden.

Rejskänsla om nåt iaf att lära sig byta däck själv =)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Nu var detta för något år sedan, men jag hade just exemplet Dynojet på "bordet". Enkelt kan det förklaras med följande;

Dynojet vill "bara" jobba med EN agent i varje land, så när man försöker sig på att få till en agentur blir det "No Sir, we already have MotoSpeed in Sweden, we are not interested." Så fungerar det hos fler tillverkare, egen erfarenhet. Och skulle man köpa in dessa via en annan i EU (de få som säljer företag till företag) ställer hela garantiproblematiken på sin spets, för tro mig att ledtiderna blir fantastiska och omständiga... :brinnerup
Det finns ev. en "lösning", men vet inte om det är billigare; Alla Parts Europe ÅF kan få tag i PC mm utan svenske agenten.

Att leverantören som säljer till en svensk parallellfirma riskerar att förlora sin verksamhet är även det än nöt i hela konkarongen...

Detta "stör" mig också. Vad är grejen? Företaget köper in prylarna från samma leverantör i båda fallen (obs, antagande från min sida då lagersaldon är samma) men i Sverige ska det kosta 20-25% mer än i ex Holland? Lite osmakligt.

Sidi stövel Sverige
http://www.24mx.se/mc/p/mc-stovel-sidi-st-svart/15834/mc-stovlar/k291/

Sidi stövel EU
http://www.24mx.com/motorcycle/p/sidi-st-black/15834/-motorcycle-boots/k291/

:gnissla:rolleyes::näsblod:död :dummer

Last edited:

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
I Stockholm kan jag iaf tipsa om Wheeler Dealer. Han håller fortfarande humana priser på däckbyteriet.
En riktigt genuin gubbe är han. Han flyttade nyss ut sin verksamhet till Hammarby för övrigt.

Verkar var en kul prick :hihi

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...