Ännu en MC-firma i konkurs

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vilket u-land sverige är när det gäller bil o mc, suck!
...eller så är det så att de som kom in före dig får sina saker gjort först? Att nåt "bara tar 2 minuter" förutsätter ju att folk sitter och väntar på att just du kommer in med ett problem och att det inte existerar ett annat problem i världen. Ge de som ska utföra tjänsten tillräcklig respekt att själva tala om när de har tid...

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
...eller så är det så att de som kom in före dig får sina saker gjort först? Att nåt "bara tar 2 minuter" förutsätter ju att folk sitter och väntar på att just du kommer in med ett problem och att det inte existerar ett annat problem i världen. Ge de som ska utföra tjänsten tillräcklig respekt att själva tala om när de har tid...

Ja gud, ingen jävel ska ju komma in och behöva hjälp med ett panikjobb SOM TAR 2 MINUTER när jag sitter och surfar bakom disken! Kunder hjälper jag när jag vill, att dom betalar min lön är en petitess i sammanhanget.
Tro fan att firmor går i graven med den inställningen.

Turordning är väl självklart att det gäller men vadå, ska man boka tid om man vill låna en hylsnyckel av honom också? Jag bad om 2 minuter, inte en halv dag.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Hellskotta va du e gnällig Krigge :D Kan du inte meka så sälj moppen:krama
Du får väl höra av dig om du behöver hjälp.. Trevlig helg, föresten:fyllisar

Ja jag är gnällig, men det beror på att jag är en sån jävel som löser folks problem utan och lipa....
Snygg e jag också!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja gud, ingen jävel ska ju komma in och behöva hjälp med ett panikjobb SOM TAR 2 MINUTER när jag sitter och surfar bakom disken!

Ganska naivt och tro att han sitter och slösurfar på kontoret. Mer troligt höll han på med nåt arbete så som att beställa delar, söka upp en sprängskiss över motorn han precis ska dela etc etc. Kanske behövde han rent av fixa klart sin beställning före nåt visst klockslag för att rädda helgen åt någon av dina hojkompisar.

Ja jag är gnällig, men det beror på att jag är en sån jävel som löser folks problem utan och lipa....

:rofl Du kan ju inte ens fixa dina egna problem utan att lipa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
...Kunder hjälper jag när jag vill, att dom betalar min lön är en petitess i sammanhanget...
...Jag bad om 2 minuter, inte en halv dag.

Och hur stor del av hans lön hade du betalat för 2 minuters arbete?

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Ganska naivt och tro att han sitter och slösurfar på kontoret. Mer troligt höll han på med nåt arbete så som att beställa delar, söka upp en sprängskiss över motorn han precis ska dela etc etc. Kanske behövde han rent av fixa klart sin beställning före nåt visst klockslag för att rädda helgen åt någon av dina hojkompisar.

Gjorde han säkert, och hade han inte gett mig 2 minuter hade säkert den hojen inte blivit färdig. Då hade den stckars kunden inte kunnat ta sin hoj ner till afrika i helgen och hjälpa ett gäng svältande barn, samt förmedla fred i mellanöstern på hemvägen.
Har du inte sett en Mek sitta och slöa har du nog aldrig varit i en verkstad. Dom har samma tempo som på 60-talet.

:rofl Du kan ju inte ens fixa dina egna problem utan att lipa

Nej här gick jag bet och dum sm man e tror man att det finns bra mc-mekar som kan hjälpa en....
Återigen fick jag lösa problemet själv. Utan och lipa. :arsele

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Så summa summarum är alltså att:
* Svenska handlare är för dyra men det är inte deras fel.
* SMR borde pressa importörerna att sänka priserna. Alt. ta bort importörerna och göra deras jobb själva.
* Sponsring, marknadsföring och service existerar inte utanför sverige. Det är därför det är 1/4 av priset på tändstift i England.
* Handlarna tycker kunderna är gnälliga som inte vill betala generalagenternas gåslever?

Missade jag något?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det som fuckar upp hela systemet är alla påbackade/omkullvälta kåphojar som kostar försäkringsbolagen 20" att reparera. Dels för att handlarna är dyra på delar, dels för att de har hög verkstadstimpenning. Och för att de är lata och långsamma. Det sistnämnda påverkar det övriga, så att säga.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
* SMR borde pressa importörerna att sänka priserna. Alt. ta bort importörerna och göra deras jobb själva.
* Sponsring, marknadsföring och service existerar inte utanför sverige. Det är därför det är 1/4 av priset på tändstift i England.
* Handlarna tycker kunderna är gnälliga som inte vill betala generalagenternas gåslever?

Missade jag något?

Håller på att köpa några larm från Kina. Kinesen ringde nyss och kollade så allt var ok, att jag var nöjd med svaren på frågorna jag ställt, att jag är ok med att frakten tar några dagar och att det är ok att betala via paypal.

Jag betalar ca 700/larm inkl allt. Här hemma kostar ett liknande larm 1300. Minst.
Vilken handlare i Sverige skulle ha ringt upp mig för att få affären? Typ ingen, utan jag skulle fått jaga dom och bara fått sura miner tillbaka. Så varför handla på hemmaplan?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Håller på att köpa några larm från Kina. Kinesen ringde nyss och kollade så allt var ok, att jag var nöjd med svaren på frågorna jag ställt, att jag är ok med att frakten tar några dagar och att det är ok att betala via paypal.

Jag betalar ca 700/larm inkl allt. Här hemma kostar ett liknande larm 1300. Minst.
Vilken handlare i Sverige skulle ha ringt upp mig för att få affären? Typ ingen, utan jag skulle fått jaga dom och bara fått sura miner tillbaka. Så varför handla på hemmaplan?

Själv mailade jag Bike för några veckor sen om en beggad startmotor som dom haft liggande på hyllan sen 2008 enligt deras demonteringsprotokoll.

1500 kr var normalpriset men om jag hämtade den dagen efter kunde jag få den för 1200.

Mitt motbud var 600 vilket tydligen inte passade.

Till slut blev det en för 450 kr inkl frakt från Tyskland. 6 dagars leveranstid. Klockren affär inget krångel. Direkt hem till dörren.

Har handlarna i sverige verkligen helt missat internet?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det verkar så. Det går med nöd och näppe att handla online på några sajter, men thats it.

Ja både det och att tillgången har ju blivit mycket mycket större.

Jag menar vill man sälja sina grejer så måste man ju hålla konkurrenskraftiga priser och i dagsläget är det Düskland och Vänstertrafikanterna dom konkurrerar med.

Edit: Jag kan handla mjölk på kvartersbutiken trots att den är lite dyrare eftersom dom har en ruskigt snygg kassörska. Men storhandlar, det gör jag där jag får mest för pengarna

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Missade jag något?

Kul formulering.
Jag kikade precis efter en grej på en känd svensk firma med webshop och jämförde med en engelsk.
Påslaget på hemlevererat från england är över 15% plus frakt.

Ytterst märkligt, momsskillnaden är 5 procentenheter så den diffen är svårförklarad eller?
Alltså: om jag som privatperson styckbeställer hem grejorna från UK kan jag lägga på 15% och låta min kund betala frakten. Vad vill handlarna ha för marginaler egentligen (för jag ANTAR att de köper till någon typ av dealerpris?)?

I en sån här lång tråd har säkert flera exempel redan dragits upp och "förklarats". Sorry men kunde inte låta bli bara.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Under mina år med MC så har jag i princip slängt på godis och tillbehör på samtliga mina hojar och beställt grejer till vänner o bekanta som ej är så insatta i detta med internet handlandet. Handlat totalt för 70 000kr och vill inte ens veta vad grejerna hade gått på ifall jag köpt det från svenska handlare.

Det enda jag köpt från en svensk handlare är full skyddsutrustning och det var innan jag tagit kortet, de grejerna är utbytta idag och de nya grejerna är ej från svenska handlare.

De enda som jag ens funderar på när man behöver enkla grejer som fighterstyre, kåpglas skruvar eller liknande är det biltema jag kollar, allt annat hittas på nätet utomlands.

Att svenska handlare inte agerar fattar jag än idag inte, oavsett vilken del som påverkar deras prissättning bör de se över ifall de vill överleva. För internethandeln är för stor för att de ska kunna stoppa den.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Under mina år med MC så har jag i princip slängt på godis och tillbehör på samtliga mina hojar och beställt grejer till vänner o bekanta som ej är så insatta i detta med internet handlandet. Handlat totalt för 70 000kr och vill inte ens veta vad grejerna hade gått på ifall jag köpt det från svenska handlare.

Det enda jag köpt från en svensk handlare är full skyddsutrustning och det var innan jag tagit kortet, de grejerna är utbytta idag och de nya grejerna är ej från svenska handlare.

De enda som jag ens funderar på när man behöver enkla grejer som fighterstyre, kåpglas skruvar eller liknande är det biltema jag kollar, allt annat hittas på nätet utomlands.

Att svenska handlare inte agerar fattar jag än idag inte, oavsett vilken del som påverkar deras prissättning bör de se över ifall de vill överleva. För internethandeln är för stor för att de ska kunna stoppa den.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
varför klaga så mycket på handlarna när det oftast är generalagenten som sätter priset på tillbehör?

Jämföra priser här och i ex tyskland eller england , ja vi har högre priser på mycket här men inte på långa vägar samma kundomfattning. Vill inte ni själva tjäna pengar?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
varför klaga så mycket på handlarna när det oftast är generalagenten som sätter priset på tillbehör?

Jämföra priser här och i ex tyskland eller england , ja vi har högre priser på mycket här men inte på långa vägar samma kundomfattning. Vill inte ni själva tjäna pengar?

Oavsett vem det är så skjuter han/hon sig i foten.
MC-branschen är inte särskilt fet just nu, och de ser inte ut att öka heller.

Jag driver själv företag, men ganska snabbt inser man att man inte kan ta så mycket betalt som man vill av olika anledningar. Det är bara att gilla läget och antingen erbjuda bättre produkter till samma pris eller sänka priset.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Beror på vad man har för företag och hur det går. Jag har själv firma och priserna ligger rätt lika på oss alla. Vi får bara en viss timmpeng även om vi vill ha mer. Som etablerad återförsäljare så är det nog nära konkurs som dom gör prisjusteringar. Sänker dom för mycket får dom skit från generalagenten. Samma som bilförsäljare. Dom får inte göra sidoimporter för att kunna erbjuda bilar till lägre pris. Nu sker det visserligen inom många bilfabrikat då dom låter en annan firma importera bilen åt dom. Men priset går inte ner så mycket för det.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning