Ännu en MC-firma i konkurs

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Carema är ju en rätt stor koncern så det kan nog skilja en del mellan olika delar även i äldre delen.

Jag har ingen generell uppfattning om Carema. Äldre vård är nog inte så lätt eftersom vi blir fler och fler äldre och kostnaderna stiger raskt i takt med vad vi kan behandla medan pengar in knappast ökar.

Man blir lite beklämd när reportrar hackar på att den som håller i Carema fick loss 200 mille. Carema omsätter ca 7 miljarder såg jag 200/7000 = 2/70 = 2,85 % ingen särskilt märkvärdig avkastning. Om det gick riktigt till eller inte har jag ingen aning om.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Carema är ju en rätt stor koncern så det kan nog skilja en del mellan olika delar även i äldre delen.

Jag har ingen generell uppfattning om Carema. Äldre vård är nog inte så lätt eftersom vi blir fler och fler äldre och kostnaderna stiger raskt i takt med vad vi kan behandla medan pengar in knappast ökar.

Man blir lite beklämd när reportrar hackar på att den som håller i Carema fick loss 200 mille. Carema omsätter ca 7 miljarder såg jag 200/7000 = 2/70 = 2,85 % ingen särskilt märkvärdig avkastning. Om det gick riktigt till eller inte har jag ingen aning om.

var snäll och ta denna diskution här http://www.patient.se/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
var snäll och ta denna diskution här http://www.patient.se/

Var snäll och starta ett eget bolag du som inte vill ha avkastning på ditt arbete och kapital. Håll dig sedan till dina vänner på patient.se och stör inte oss på sporthoj.com.

Jag var ironisk nu!

För att vara seriös så undrar jag hur mycket den genomsnittlige patienten på patient.se vet om att driva företag? Så varför skulle dom vara mer kvalificerade att diskutera med än den genomsnittlige sporthojaren?

Ingen här har betvivlat att vet vården är bristfällig på sina håll men däremot så gäller det att skjuta på rätt mål och rätt måltavla är inte vårdbolagen utan de lata inkompetenta kommun-politikerna som inte klarar av en upphandling.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Men detta är ju en väsentlig del i disskusionen om varför det är dyrt att handla i Sverige och vad resultatet av att vi inte är beredda att betala för vår egen välfärd kan bli. Så varför är det OT ?


Men det e ju lika dumt som att vi skulle lägga på 500% på all livsmedel med argumentet att då får vi bättre välfärd.

av någon anledning så är vissa reservdelar till hojar 600-800% dyrare i Sverige och inte är det välfärden som får alla de pengarna.
 

Töreboda

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Ort
Töreboda
Hoj
Honda CBR 1000 F 1988
Så fel du har!!!!
Skolan bekostas och drivs av kommunen av de skattekronor kommunen får in, gäller även friskolorna som får en av kommunen beslutad elevpeng som bestäms av och styrs kostnaderna kommunen har för sina egna elever.



Varje Kommun får pengar av staten till skoldriften, den ska användas till lokaler, lärare, material, ja allt som behövs i skolan.
Dessa pengar blir sedan till en "individuell skolpeng" som följer eleven!
En privat skola för lika mycket pengar per elev som en kommunal skola, och ska alltså sköta undervisningen enligt skolinspektionens regelverk och överinseende. Och både Kommunala och Privata skolor kontrolleras kontinuerligt.

Så det är vi som bekostar "samhällsnyttiga tjänster", och vem som ger "mest resultat för pengen" beror nog mer på hur engagerade lärare som skolan har än vem som äger den.

Här där jag bor har vi en lokalt ägd privat skola med riktigt engagerade lärare som inte tyckte att dom fick det stöd av kommunen som dom behövde för att utföra sitt jobb, därför ansökte dom och fick starta en friskola.
Den har nu c:a 6års kö för nyintag, och jag har äntligen lyckats få in min sonson på den listan, hoppas nu bara att han får en plats där också.

Så det finns många olika former av "friskolor".

Men det finns likheter med andra branscher också, dom bra och livskraftiga överlever, och tack vare "Imamen Reinfeldt" så får vi välja.
/KentW
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Så fel du har!!!!
Skolan bekostas och drivs av kommunen av de skattekronor kommunen får in, gäller även friskolorna som får en av kommunen beslutad elevpeng som bestäms av och styrs kostnaderna kommunen har för sina egna elever.

:va:va:va:va läste du igenom ditt svar innan du postade ?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förutom prisläget finns det väl en annan stor orsak till konkurser, nämligen överetablering. Det har sålts onaturligt många mc under de år som mc-åkning varit en fluga hos medelålders gubbar och nu finns det förstås överskott på både handlare och bågar på marknaden.

Med tanke på den kultur som infördes av japsen och som nu följs även av europeerna (att en viss pilledutt inte får ha exakt samma reservdelsnummer mer än ett år i taget och att den inte får finnas på flera modeller), kan vi inte förvänta oss att mc-handlare ska ha reservdelar på hyllan - det skulle bli astronomiska kostnader. Vad vi däremot kan kräva är förstås att man har delar för service hemma.
 

Töreboda

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2012
Ort
Töreboda
Hoj
Honda CBR 1000 F 1988
Du har nog missförstått det hela för om det är skattekronorna du syftar på så är det kommunens intäkter när det gäller den kommunala skattesatsen som ska bekosta all kommunal verksamhet inkl. skolan/friskolan.
Kommunerna får inga generella bidrag från staten för att bekosta den kommunala verksamheten, däremot så har vi nu en regering som vet hur man handskas med statens finanser som gör att vi faktiskt under vissa år fått ett "tillskott" i kommunkassan. Vet inte hur mycket vi ska utveckla denna debatten i detta forum och denna tråden som tror jag handlade om konkurser bland mc-handlare.... :va:va:va:va:hej

:va:va:va:va läste du igenom ditt svar innan du postade ?
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Beträffande upphandlingar; Jag tror att den kommunala verksamheten skall, och bör upphandlas. Utöver det som nämnts innan så främst därför att den politiska styrningen tillika eventuella stadsdelsnämnder och förvaltningar är otroligt inflexibla och tämligen så oförmögna att driva dessa verksamheter. Dock tror jag att man i absolut största möjliga mån bör frångå Lagen om offentlig upphandling och rikta in sig på tjänstekoncession - som enbart har fördelar gentemot föregående.

Tillika tror jag icke att, beträffande anbud vid upphandlingar, låga anbud skulle vara något negativt. Anbudsprocessen bör te sig som så att den upphandlande aktören, ev. någon förvaltning eller motsvarande, inte lägger ett eget-regianbud, dock stiftar en referensbudget i förfrågningsunderlaget som går ut till samtliga intresserade aktörer som lägger anbud som de får förhålla sig till vid anbudsgivningen.

Som ett komplement till den egna kommunala referensbudgeten bör man instifta i avtalet bindande åtaganden, med vite som inslag, och nyckeltal för uppföljning. Säg att varje missad poäng som inte efterföljs kostar 75,000 för aktören (Mer om poäng nedan).

Det absolut mest vitala i denna diskussion, enligt min mening, är att tillsammans med referensbudgeten i förfrågningsunderlaget även inkludera en del som handlar om kvalitet, där man värderar efter kvalitetspoäng, aspirationer om man så vill för företagen. Varje kvalitetspoäng är värt säg 50,000;- och högsta möjliga antal är säg 120 p, lägsta möjliga är säg 75. 50,000;- x säg att de som lämnar anbud får 110p + anbudet i bakgrund mot referensbudgeten = ett jävligt bra anbud som innehåller god ekonomisk utveckling tillika kvalitativa åtaganden.

Ett sådant avtal kan skrivas på säg 6+2+2 år, där 10 år bör ses som lämpligt för det numera driftande, förhoppningsvis privata, företaget att själva investera i sin verksamhet/anläggning/utveckling/personal. Då kommunen tar betalt av företaget för driften oavsett hur deras inkomst ser ut är det av största väsentlighet att kvaliteten utvecklas för att kunna locka nya kunder för att på så vis betala hyran till kommunen tillika få en egen kapitalavkastning. Så säkrar man kvaliteten. Kommunen äger således fortfarande verksamheten/anläggningen men har upphandlat driften. Detta med privatiseringar, att sälja ut osv, är rent trams som inte är sant.

Ett kort inflik beträffande Carema, samt dylika ting, jag ser det som tämligen lättlöst problem. Istället för att kommunen skall betala för att få en tjänst utförd - ex. vård/omsorg - skall intressenter betala kommunen för att få drifta dessa verksamheter. Ingen kvalitet = inga kunder = ingen hyra till staden/kommunen = avtalet sägs upp.

Tack för ordet.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tappa inte bort det mc-relaterade i tråden, då stänger vi den. Ni börjar komma lite väl långt bort nu...
 

BananKTM

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
KTM 625 SMC -04
För att återgå till ämnet och besvara lite av den kritik som finns mot importörer och distributörer.

Jag jobbar själv på en generalagent och höga marginaler är inte helt sant. Skillnaden på att köpa t.ex tändstift från Sverige och England är först och främst priset. Helt rätt!
Och jag förstår att man som privatkund köper där det är billigast.

Men det ni helt missar är att man i England jobbar på helt olika sätt än i Sverige.
I många länder i Europa köper handlarna direkt från leverantören, alltså utan någon importör.
Färre led ger billigare tändstift. Men vad händer utan importör?
Jo, dels försvinner marknadsföringen av produkten eftersom importörerna i princip gör all marknadsföring. Om våra handlare i Sverige skulle tvingas ta fram allt marknadsmaterial själva skulle de vilja ha högre marginal på produkten.
Dessutom försvinner sponsringen då det är importörerna som gör detta. Man ger faktiskt tillbaka en hel del pengar till motorsporten.

En stor skillnad är också service. Var tror ni handlarna med bra service från sin information från? Inte är det tillverkarna. Allt från broschyrer till prislistor etc etc som finns på svenska översätts av importörerna och skickas till handlarna.
Om man köper tändstift från England, vad händer då om något skulle vara fel på produkten? Eller om man behöver en rekommendation som inte tillverkaren kan plocka fram?
När hojen rasar på grund av att tändstiftet smälter eller har ett fabrikationsfel, är det då värt att ha sparat 200 kr? Tänk på att när du köper från en handlare så hjälper dem dig (förhoppningsvis) att lösa problemet.

Vi har fått höra om utlänska företag som säljer billiga mc-produkter men när kunden vill ha hjälp med rekommendation har dom inte en aning. De vet inte vad som är fram och bak på en motorcykel, men har koll på prissättning.
För mig personligen är det värt att veta att jag får hjälp om något skulle skita sig.

Det var mina 2 cent.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Längesen man var på en mc butik som faktiskt hade nånting hemma på hyllan överhuvudtaget och som även kunde erbjuda trevlig service.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Just tändstift är ett kapitel för sig, Priserna i Sverige är ett skämt och för mig kan det kvitta om jag kan köpa dem på macken eller inte. Stift från England har så normala priser att det inte är värt att reklamera. Samma med olja/filter youname it slitdelar. Full förståelse för att det är en guldkalv här hemma. Det samma gäller exvis hdmikablar som Svennebanan köper på mediamarkt. Lär vara hyfsad avans på dem.. Näe du vet guldpläterade kablar ger ju bättre bild vettu..

Här hemma i stan som råkar vara en av Sveriges fem största städer gick nyligen en stor mcfirma i konkurs. De gånger jag var där fanns inte det jag ville ha hemma. Det betyder att jag lika gärna kan handla från uk, som en bonus får jag lägre pris och snabbare leverans. Sen om jag inte är med och stödjer sponsring eller support till finniga mctekniker skiter jag högtidligt i. Dags för handlarna att komma in i matchen, Sverige är en liten fis i rymden, med internet blev det bara tydligare.

Ang marknadsföring så är iallafall jag lika mottaglig för det som jag är när telefonförsäljare ringer och vill sälja nåt skit. Vill jag handla tar jag reda på fakta själv och tar därefter ett beslut. En av Sveriges förmodligen billigaste snubbar på reservdelar och Castrololja lever på sitt rykte. Kolla hans marknadsföring.. http://www.waldensmotor.se/
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
För att återgå till ämnet och besvara lite av den kritik som finns mot importörer och distributörer.

Jag jobbar själv på en generalagent och höga marginaler är inte helt sant. Skillnaden på att köpa t.ex tändstift från Sverige och England är först och främst priset. Helt rätt!
Och jag förstår att man som privatkund köper där det är billigast.

Men det ni helt missar är att man i England jobbar på helt olika sätt än i Sverige.
I många länder i Europa köper handlarna direkt från leverantören, alltså utan någon importör.
Färre led ger billigare tändstift. Men vad händer utan importör?
Jo, dels försvinner marknadsföringen av produkten eftersom importörerna i princip gör all marknadsföring. Om våra handlare i Sverige skulle tvingas ta fram allt marknadsmaterial själva skulle de vilja ha högre marginal på produkten.
Dessutom försvinner sponsringen då det är importörerna som gör detta. Man ger faktiskt tillbaka en hel del pengar till motorsporten.

En stor skillnad är också service. Var tror ni handlarna med bra service från sin information från? Inte är det tillverkarna. Allt från broschyrer till prislistor etc etc som finns på svenska översätts av importörerna och skickas till handlarna.
Om man köper tändstift från England, vad händer då om något skulle vara fel på produkten? Eller om man behöver en rekommendation som inte tillverkaren kan plocka fram?
När hojen rasar på grund av att tändstiftet smälter eller har ett fabrikationsfel, är det då värt att ha sparat 200 kr? Tänk på att när du köper från en handlare så hjälper dem dig (förhoppningsvis) att lösa problemet.

Vi har fått höra om utlänska företag som säljer billiga mc-produkter men när kunden vill ha hjälp med rekommendation har dom inte en aning. De vet inte vad som är fram och bak på en motorcykel, men har koll på prissättning.
För mig personligen är det värt att veta att jag får hjälp om något skulle skita sig.

Det var mina 2 cent.

Bra inlägg och bra att du tar upp saker som marknadsföring och reklamsubventioneringar.

Men på t.ex ngk vete fasen om det borde bli upp till fyra ggr så dyrt för konsumenten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För att återgå till ämnet och besvara lite av den kritik som finns mot importörer och distributörer.

Jag jobbar själv på en generalagent och höga marginaler är inte helt sant. Skillnaden på att köpa t.ex tändstift från Sverige och England är först och främst priset. Helt rätt!
Och jag förstår att man som privatkund köper där det är billigast.

Problemet är att när jag går in hos min lokala handlare så har de ingen aning om vilket tändstift som skall monteras. De kan inget om hårdhetsgrader eller elektrodmaterial. Mig veterligen finns där inga svensköversatta råd eller reklistor utan allt är kopierat från NGK centralt alternativt så googlar handlaren.Visst står generalagenten för reklam och sponsring men det är väl värt en femma per stift.
Garanti blir svårt mot en utländsk webshop men ärligt talat hur vanligt är det att tändstift går sönder och vem tror att den svenska handlaren honorerar någon garanti och inte bara säger att tändstift är förbrukningsvara.

Jag köpte dyra fina bromspads från Duels. SBS racing och de gick 10min banåka innan de havererade. Duells hävdade att de aldrig sett detta förut och att jag hade monterad padsen fel. De gav sig inte förrän jag mailade dem en bulletin från SBS som visade att jag fått pads från en felaktig produktionsbatch.

Jag är av åsikten att den kartellbildning av ett fåtal stora importörer av 90% av allt MC relaterat är uselt för sverige. Högra priset och usel service är resultatet....
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
För att återgå till ämnet och besvara lite av den kritik som finns mot importörer och distributörer.

Jag jobbar själv på en generalagent och höga marginaler är inte helt sant. Skillnaden på att köpa t.ex tändstift från Sverige och England är först och främst priset. Helt rätt!
Och jag förstår att man som privatkund köper där det är billigast.

Men det ni helt missar är att man i England jobbar på helt olika sätt än i Sverige.
I många länder i Europa köper handlarna direkt från leverantören, alltså utan någon importör.
Färre led ger billigare tändstift. Men vad händer utan importör?
Jo, dels försvinner marknadsföringen av produkten eftersom importörerna i princip gör all marknadsföring. Om våra handlare i Sverige skulle tvingas ta fram allt marknadsmaterial själva skulle de vilja ha högre marginal på produkten.

Varför är det inte så i England då? Borde inte brittiska handlare också vilja ha högre marginal? Argumentet håller inte.


Dessutom försvinner sponsringen då det är importörerna som gör detta. Man ger faktiskt tillbaka en hel del pengar till motorsporten.

Varför skulle inte en handlare eller en tillverkare kunna sponsra? Och ser du detta som ett problem i t.ex England?

En stor skillnad är också service. Var tror ni handlarna med bra service från sin information från? Inte är det tillverkarna. Allt från broschyrer till prislistor etc etc som finns på svenska översätts av importörerna och skickas till handlarna.
Om man köper tändstift från England, vad händer då om något skulle vara fel på produkten? Eller om man behöver en rekommendation som inte tillverkaren kan plocka fram?
När hojen rasar på grund av att tändstiftet smälter eller har ett fabrikationsfel, är det då värt att ha sparat 200 kr? Tänk på att när du köper från en handlare så hjälper dem dig (förhoppningsvis) att lösa problemet.

Detta är ju utifrån perspektivet att allt fungerar precis så som det gör idag. Utan generalagenter skulle inte detta problem existera då.

Vi har fått höra om utlänska företag som säljer billiga mc-produkter men när kunden vill ha hjälp med rekommendation har dom inte en aning. De vet inte vad som är fram och bak på en motorcykel, men har koll på prissättning.
För mig personligen är det värt att veta att jag får hjälp om något skulle skita sig.

Så är det väl ofta med lågprisföretag, oavsett vilket land de finns i? Det har väldigt lite med frågan att göra och känns mer som ett sätt att skapa ett artificiellt existensberättigande för er som generalagenter, precis som ditt svar på frågan ovanför.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Och utan importörer så säljs det billigare stift i England .Konstigt att de klarar sej utan marknadsföring mm.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top