Kent W
Ny medlem
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
nu vet jag inte vad du har för erfarenheter av privata skolor? själv har jag väl en "del" erfarenhet och jag kan säga att jag ALDRIG kommer att sätta mina barn i en privat skola, inte en chans i helvetet. den erfarenheten jag har av dessa skolor är att dom anställer så få lärare att det inte finns resurser att ha lärarledda timmar hur bra är det tycker du? varför anställer dom så få lärare tror du? bättre att låta undommarna flumma omkring i ngn sliten nedlagd försäkringskassanlokal och spela spel på iphonen dagarna i ända, det är ungefär den erfarenheten jag har av den privata sektorn!
självklart håvar dessa friskolor in storkovan vad annars vilket är det enda egentliga syftet med att starta en! här där jag bor med ca 45 tusen innevånare i kommunen har vi en 4 privata skolor om jag räknat rätt, plus att några kapitalister har ansökt om att få öppna typ 3-4 skolor till trots att elevunderlag INTE finns, vad är då syftet tror du att öppna fler privata skolor på en sådan liten ort?
jag känner föräldrar som lyft ur sina barn från privata skolor just pga den undermåliga undervisningen och satt dom på den kommunala skolan igen! jag är absolut ingen kommunist men jag gillar inte när få människor skor sig på den stora massan ivrigt påhejade av imamen reinfeldt!
samhällsnyttiga tjänster såsom vård, skola omsorg osv tycker jag skall bekostas av oss skattebetalare för bästa resultat och jag är beredd att bidra till det är du?
blev lite OT här, back to topic!
Varje Kommun får pengar av staten till skoldriften, den ska användas till lokaler, lärare, material, ja allt som behövs i skolan.
Dessa pengar blir sedan till en "individuell skolpeng" som följer eleven!
En privat skola för lika mycket pengar per elev som en kommunal skola, och ska alltså sköta undervisningen enligt skolinspektionens regelverk och överinseende. Och både Kommunala och Privata skolor kontrolleras kontinuerligt.
Så det är vi som bekostar "samhällsnyttiga tjänster", och vem som ger "mest resultat för pengen" beror nog mer på hur engagerade lärare som skolan har än vem som äger den.
Här där jag bor har vi en lokalt ägd privat skola med riktigt engagerade lärare som inte tyckte att dom fick det stöd av kommunen som dom behövde för att utföra sitt jobb, därför ansökte dom och fick starta en friskola.
Den har nu c:a 6års kö för nyintag, och jag har äntligen lyckats få in min sonson på den listan, hoppas nu bara att han får en plats där också.
Så det finns många olika former av "friskolor".
Men det finns likheter med andra branscher också, dom bra och livskraftiga överlever, och tack vare "Imamen Reinfeldt" så får vi välja.
/KentW