Ännu en MC-firma i konkurs

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
nu vet jag inte vad du har för erfarenheter av privata skolor? själv har jag väl en "del" erfarenhet och jag kan säga att jag ALDRIG kommer att sätta mina barn i en privat skola, inte en chans i helvetet. den erfarenheten jag har av dessa skolor är att dom anställer så få lärare att det inte finns resurser att ha lärarledda timmar hur bra är det tycker du? varför anställer dom så få lärare tror du? bättre att låta undommarna flumma omkring i ngn sliten nedlagd försäkringskassanlokal och spela spel på iphonen dagarna i ända, det är ungefär den erfarenheten jag har av den privata sektorn!

självklart håvar dessa friskolor in storkovan vad annars vilket är det enda egentliga syftet med att starta en! här där jag bor med ca 45 tusen innevånare i kommunen har vi en 4 privata skolor om jag räknat rätt, plus att några kapitalister har ansökt om att få öppna typ 3-4 skolor till trots att elevunderlag INTE finns, vad är då syftet tror du att öppna fler privata skolor på en sådan liten ort?

jag känner föräldrar som lyft ur sina barn från privata skolor just pga den undermåliga undervisningen och satt dom på den kommunala skolan igen! jag är absolut ingen kommunist men jag gillar inte när få människor skor sig på den stora massan ivrigt påhejade av imamen reinfeldt!

samhällsnyttiga tjänster såsom vård, skola omsorg osv tycker jag skall bekostas av oss skattebetalare för bästa resultat och jag är beredd att bidra till det är du?

blev lite OT här, back to topic!

Varje Kommun får pengar av staten till skoldriften, den ska användas till lokaler, lärare, material, ja allt som behövs i skolan.
Dessa pengar blir sedan till en "individuell skolpeng" som följer eleven!
En privat skola för lika mycket pengar per elev som en kommunal skola, och ska alltså sköta undervisningen enligt skolinspektionens regelverk och överinseende. Och både Kommunala och Privata skolor kontrolleras kontinuerligt.

Så det är vi som bekostar "samhällsnyttiga tjänster", och vem som ger "mest resultat för pengen" beror nog mer på hur engagerade lärare som skolan har än vem som äger den.

Här där jag bor har vi en lokalt ägd privat skola med riktigt engagerade lärare som inte tyckte att dom fick det stöd av kommunen som dom behövde för att utföra sitt jobb, därför ansökte dom och fick starta en friskola.
Den har nu c:a 6års kö för nyintag, och jag har äntligen lyckats få in min sonson på den listan, hoppas nu bara att han får en plats där också.

Så det finns många olika former av "friskolor".

Men det finns likheter med andra branscher också, dom bra och livskraftiga överlever, och tack vare "Imamen Reinfeldt" så får vi välja.
/KentW
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
nu vet jag inte vad du har för erfarenheter av privata skolor? själv har jag väl en "del" erfarenhet och jag kan säga att jag ALDRIG kommer att sätta mina barn i en privat skola, inte en chans i helvetet. den erfarenheten jag har av dessa skolor är att dom anställer så få lärare att det inte finns resurser att ha lärarledda timmar hur bra är det tycker du? varför anställer dom så få lärare tror du? bättre att låta undommarna flumma omkring i ngn sliten nedlagd försäkringskassanlokal och spela spel på iphonen dagarna i ända, det är ungefär den erfarenheten jag har av den privata sektorn!

självklart håvar dessa friskolor in storkovan vad annars vilket är det enda egentliga syftet med att starta en! här där jag bor med ca 45 tusen innevånare i kommunen har vi en 4 privata skolor om jag räknat rätt, plus att några kapitalister har ansökt om att få öppna typ 3-4 skolor till trots att elevunderlag INTE finns, vad är då syftet tror du att öppna fler privata skolor på en sådan liten ort?

jag känner föräldrar som lyft ur sina barn från privata skolor just pga den undermåliga undervisningen och satt dom på den kommunala skolan igen! jag är absolut ingen kommunist men jag gillar inte när få människor skor sig på den stora massan ivrigt påhejade av imamen reinfeldt!

samhällsnyttiga tjänster såsom vård, skola omsorg osv tycker jag skall bekostas av oss skattebetalare för bästa resultat och jag är beredd att bidra till det är du?

blev lite OT här, back to topic!


Som jag skrev i mitt inlägg sa behöver du inte sätta dina barn i en privatskola. Dock ar det bra att den kommunala versamheten blir konkuransutsatt. Detsamma gäller for tex apoteken.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag tycker du skall vara lite försiktig i din kritik, även om du naturligtvis skall kunna klaga över något som blivit fel.
Det låter på din insändare som om du varit där massor med gånger och alltid blivit felbehandlad. "All min kontakt med AVA..." , "Försök till ocker" !?, "Strulet beror ofta på..."

Stämmer det verkligen? Jag har handlat av AVA till och från i 20 år och de är inte perfekta men definitivt inte så dåliga heller. Tvärtom, jag tycker de är bra. Andra större mc-firmor är inte ett dugg bättre!

Rättvis kritik är aldrig fel men många på SH har en tendens att såga alla firmor som man råkar vara lite missnöjd med - jäms med fotknölarna, och jag vet av tidigare fall att det inte alltid är sant.

Varje kund som mc-firmorna förlorar för att vi spyr galla på dem här på SH, innebär lägre omsättning och risk för konkurs.
I dagsläget går all detaljhandel dåligt i Sverige. Det konsumeras alldeles för lite och det hotar alla Sveriges mc-butiker.

Ni som handlar mycket på Ebay, framför allt om man ska handla till nyare hojar, vet att det börjar bli duktigt dyrt på nätet också, ibland är det dyrare på Ebay än om du får tag på firman i sig. Och med frakt.
Ni ska inte inbilla er att det blir billigare på nätet om all handel tenderar att skötas där. Och hur är det med service och personligt bemötande på nätet? Inte så kul alla gånger.

Var rädd om era butiker. Såga det som sågas bör, men var sakliga.

Nej självklart har det fungerat också t.ex. vid köp av reservdelar & utrustning över disk. Då jag fått en SMS avisering när varan är inne.
Problemen har varit när jag lämnat in hojen för reparation under de senaste 2 åren.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Problemet ligger nog i att den där sortens kompressor ger en turbo-kick. Har glömt fabrikatet nu.

Rotrex heter kompressorerna de använder och NEJ så länge den drivs av motorn så blir det ingen "turbo-kick" det är ju just därför man kör med kompressor och inte turbo........just för att slippa "kicken". :mattias

En annan orsak kan ju vara 800+hk på "pumpsoppa" och 1000+hk på E85......:näsblod

Rotrex

/J
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Varje Kommun får pengar av staten till skoldriften, den ska användas till lokaler, lärare, material, ja allt som behövs i skolan.
Dessa pengar blir sedan till en "individuell skolpeng" som följer eleven!
En privat skola för lika mycket pengar per elev som en kommunal skola, och ska alltså sköta undervisningen enligt skolinspektionens regelverk och överinseende. Och både Kommunala och Privata skolor kontrolleras kontinuerligt.

Så det är vi som bekostar "samhällsnyttiga tjänster", och vem som ger "mest resultat för pengen" beror nog mer på hur engagerade lärare som skolan har än vem som äger den.

Här där jag bor har vi en lokalt ägd privat skola med riktigt engagerade lärare som inte tyckte att dom fick det stöd av kommunen som dom behövde för att utföra sitt jobb, därför ansökte dom och fick starta en friskola.
Den har nu c:a 6års kö för nyintag, och jag har äntligen lyckats få in min sonson på den listan, hoppas nu bara att han får en plats där också.

Så det finns många olika former av "friskolor".

Men det finns likheter med andra branscher också, dom bra och livskraftiga överlever, och tack vare "Imamen Reinfeldt" så får vi välja.
/KentW


det är ju jättebra! annat är det om ett kapitalistbolag ansöker om att få starta en skola, inte är det för att "han" brinner för kunskap, jo möjligtvis kunskap om hur man räknar pengar och aktieutdelningar, hade fler engegerade människor som t ex lärarna i bollnäs startat friskolor där det verkligen finns ett intresse av att lära ut i första hand istället för att sko sig i första hand hade kanske t o m jag kunnat tänka mig att sätta mina barn i en sådan friskola men som det ser ut i min kommun med omnejd är det otänkbart!

friskolorna behöver inte heller följa läroplanen heller.


"Den svenska skolan har blivit en mångmiljardindustri.

Ett fåtal stora aktörer dominerar friskolemarknaden och bland dem finns Academedia, Kunskapsskolan, Pysslingen och John Bauer.

Vår granskning visar att dessa fyra aktörer tillsammans har en omsättning på närmare fem miljarder kronor.

Pengarna kommer till stor del från den elevpeng som kommunen betalar till friskolan.

Och bakom dessa skolor, som ägare, finns i de flesta fall riskkapitalbolag. Bland dem Providence och EQT och som båda har sina fonder i skatteparadisen Guernsey och Caymanöarna.

Andra stora ägare är pr-mannen Peje Emilsson och danska riskkapitalbolagen Axcel och Polaris. Några aktieutdelningar till ägarna har vi inte hittat i de senaste årsredovisningarna från 2009. Istället är det troligen vid en framtida försäljning, när skolbolagen vuxit sig större och mer värdefulla, som ägarna hoppas räkna in stålarna.

Dagens Industri rapporterar i dag också att Skatteverket gjort en granskning av flera riskkapitalbolag – bland dem friskoleägaren EQT. De konstaterar att företagen använder sig av en lucka i den svenska skattelagen där de genom interna lån i utländska dotterbolag kan trolla bort bolagsskatt. På detta sätt har 10 miljarder skattekronor gått om intet"

här har imamen lite jobb att göra som att t ex "täppa" till lagen lite så att åtminstone några skattekronor kommer tillbaka till oss!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Som jag skrev i mitt inlägg sa behöver du inte sätta dina barn i en privatskola. Dock ar det bra att den kommunala versamheten blir konkuransutsatt. Detsamma gäller for tex apoteken.

varför det?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Därför att landsting och kommuner är så fruktansvärt dåliga på att driva vård/skola. Huvudsakligen pga den usla styrningen från tjänstemän och politiker.

Sen anser jag också att riskkapitalbolag är av ondo i alla mogna verksamheter, de behövs i startups och forskning men knappast inom äldrevård. Där finns däremot gott om exempel på mindre bolag som driver boenden/vårdcentraler/skolor/sjukhus med betydligt bättre resultat än staten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Carema care och carema sjukvård är två olika bolag och carema sjukvård erbjuder utmärkt vård. Äldreboendena är däremot si och så...

Tror snarare det beror på dålig upphandling samt dålig uppföljning från kommunerna.

Begär man in ofert på en bil till lägsta möjliga pris så kommer man ju naturligtvis bli erbjuden en Skoda och inte en Mercedes. Och den som försöker sälja en Mercedes till högt pris kommer naturligtvis hamna sist i kön.

Det var uppe på nyheterna för någon månad om hur dåliga kravspecarna var från kommunerna sedan men sedan försvann det i glömska igen och det ockrande vårdbolagen får återigen skulden.

Det lata gubbarna på kommunerna får helt enkelt skriva ordentliga kravspecar för vad som måste uppfyllas när dom sedan begär in anbud. Sedan får dom se till att det även kontrolleras att kraven hålls.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror snarare det beror på dålig upphandling samt dålig uppföljning från kommunerna.

Begär man in ofert på en bil till lägsta möjliga pris så kommer man ju naturligtvis bli erbjuden en Skoda och inte en Mercedes. Och den som försöker sälja en Mercedes till högt pris kommer naturligtvis hamna sist i kön.

Det var uppe på nyheterna för någon månad om hur dåliga kravspecarna var från kommunerna sedan men sedan försvann det i glömska igen och det ockrande vårdbolagen får återigen skulden.

Det lata gubbarna på kommunerna får helt enkelt skriva ordentliga kravspecar för vad som måste uppfyllas när dom sedan begär in anbud. Sedan får dom se till att det även kontrolleras att kraven hålls.

Det är helt och hållet sant. Upphandlarna är för vaga och när sen bolaget inte följer kraven så är politikerna för flata för att bryta kontraktet och kräva skadestånd. Skulle man stenhårt göra det skulle säkert priserna gå upp men man skulle få vad man betalar för. Idag vinns där många upphandlingar med bud som är orealistiskt låga helt enkelt för att aktören skiter i sina åtaganden då där ändå inte händer något när de missköter.

Jag jobbade som assisterande konsultläkare till ett demensboende där jag mystiskt nog inte en enda av de gamla hade diabetes. När jag ifrågasatte rimligheten i detta tittade chefen på mig som om jag var en idiot och sade "Givetvis kontrollerar vi inte om de har diabetes det ingår inte i vår upphandling. Mår patienten dåligt kan de uppsöka vårdcentral...." Eller så bor de på ett demensboende för att de inte kan ta hand om sig själv....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Rotrex heter kompressorerna de använder och NEJ så länge den drivs av motorn så blir det ingen "turbo-kick" det är ju just därför man kör med kompressor och inte turbo........just för att slippa "kicken". :mattias

En annan orsak kan ju vara 800+hk på "pumpsoppa" och 1000+hk på E85......:näsblod

Rotrex

/J

Jag vet att du jobbar med dom men du har tyvärr fel ändå.

Du har rätt i att varvtalet ökar linjärt med varvtalet men massflödet i kompressorn ökar inte linjärt utan exponetiellt med varvtalet och därför blir det en turbokick trots mekanisk drivning.

Däremot så slipper du fördröjningen. Så "turbokick" kanske inte är helt korrekt beskrivning kanske "tvåtakts-kick" är en bättre beskrivning men även den har ju en viss fördröjning.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Jag vet att du jobbar med dom men du har tyvärr fel ändå.

Du har rätt i att varvtalet ökar linjärt med varvtalet men massflödet i kompressorn ökar inte linjärt utan exponetiellt med varvtalet och därför blir det en turbokick trots mekanisk drivning.

Däremot så slipper du fördröjningen. Så "turbokick" kanske inte är helt korrekt beskrivning kanske "tvåtakts-kick" är en bättre beskrivning men även den har ju en viss fördröjning.

Googlade precis...........

Supercharger dyno graph

Turbocharger dyno graph

Du får nog förklara hur du menar att en kompressor ger en "tvåtakts-kick".......för det är inte lätt att hitta en sådan graf...

CCX.jpg

/J
 

Bifogat

  • 11484-2001-Porsche-911-Turbo-Dyno.gif
    11484-2001-Porsche-911-Turbo-Dyno.gif
    50.2 KB · Visningar: 87
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Googlade precis...........

Du googlar på fel sökord, testa med deplacementskompressor respektive strömningskompressor. Och sök inte effektkurvor utan flödeskurvor. I en effektkurva döljer sig så många andra effekter att du inte ser trädet i skogen.

Jag har inte tid eller lust att söka referenser just nu. Men din egen motor är ju ett tydligt bevis för att jag har rätt.

Har du aldrig funderat över varför du inte fått samma problem som många andra med kompressor på MC? dvs att kompressorn laddar allt för tidigt.
Du har helt enkelt sluppit det problemet för att rotrexkompressorna laddar dåligt från början och sedan bättre allt eftersom varvtalet ökar. Så i ditt fall är det nog positivt men på en bil med en en bra bit över 1000hk så blir det svårkontrollerat om effekten stiger allt för snabbt inom ett smalt varvtalsområde.

Angående effektkurvan från CCX så syns det ju iofs att vridmomentkurvan stiger hela vägen med varvtalet vilket den inte gör med en sugmotor eller med en deplacementkompressor. Där brukar vridmomentet istället vara betydligt plattare och peaka på mellanregistret.

Den andra kurvan är en trimmad turbo-porsche som knappast är en lättkörd bil.
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
JO!
Om alla Mc handlare slår igen för att alla handlar på nätet utomlands...
Vem ska då serva och laga din hoj? (om du inte kan själv det vill säga)
Leverera ut den där lilla prylen du behöver för att ut å åka med polarna om en timme.

Det är problemet!

Meeen tack och lov så kan man ju starta en gnälltråd om det då! :yoparty

Det är jättefint av dig att du har bemödat dig att serva dina kunder på ovan nämnda sätt.
Jag uppskattar när handlare anstränger sig för att hjälpa kunden på bästa sätt.
Jag uppskattar även att kunna gå in i en fysisk butik och klämma på grejerna, mäta och se om de faktiskt passar och så vidare.(vilket för det mesta resulterar i att jag köper det på plats om finanserna är i ordning.)
Har ingen erfarenhet av dig som handlare men och detta stämmer in på dig så är det verkligen synd att du hängt av skylten och låst dörren.

Jag menar verkligen detta!

Tyvärr är detta något som jag personligen upplever som en avtagande trend. Butikerna har inte saker på hyllan i den utsträckningen som de hade tidigare. Det finns 15 "olika" jackor med fransar, guldörnar och kaffekoppar. Vid sidan av detta försöker dessutom många, vilket påpekats tidigare i tråden, sälja gamla, dammiga prylar för skrattretande priser.

Jag menar, vem köper en gammal, dammig framflyttningssats till en 10 år gammal japansk customhoj för nypris?
Exemplet kommer från Claessons i Bromölla, som jag för det mesta fått bra service ifrån. Tyvärr har även de dalat i mina ögon den senaste tiden. Den senaste gången skulle jag köpa ett par skor från FOX för dryga 1000-lappen. Säljaren stod kvar BAKOM DISKEN och hängde ut över kanten istället för att gå si så där 10 meter runt den.

När det gäller service så tror jag säkerligen att en eventuell nationell konkurs av MC-handlare som servar hojar hade lett till att vi sett fler småföretag som utförde reparationer/service till oss som inte orkar/kan.

Alla eventuella kommentarer om att jag saknar erfarenhet eller liknande kan skippas då jag under större delen av mitt yrkesverksamma liv arbetat med handel mot samtliga led av cirkusen med grossist, ÅF och slutkonsument.
Bland annat för Mekonomen men även för Yamaha-försäljare, MC-skrot och i dagsläget i EL-branschen, som för övrigt har minst 4 led istället för 3 som i de flesta fall annars.

Australiensarna gör enormt mycket reklam för att stödja den nationella handeln, trots högre priser och inte handla "over seas", något som den svenska handel också skulle ta och fundera på, i samband med att man faktiskt ser över möjligheterna att sänka priserna.
 
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Du googlar på fel sökord, testa med deplacementskompressor respektive strömningskompressor. Och sök inte effektkurvor utan flödeskurvor. I en effektkurva döljer sig så många andra effekter att du inte ser trädet i skogen.

Jag har inte tid eller lust att söka referenser just nu. Men din egen motor är ju ett tydligt bevis för att jag har rätt.

Har du aldrig funderat över varför du inte fått samma problem som många andra med kompressor på MC? dvs att kompressorn laddar allt för tidigt.
Du har helt enkelt sluppit det problemet för att rotrexkompressorna laddar dåligt från början och sedan bättre allt eftersom varvtalet ökar. Så i ditt fall är det nog positivt men på en bil med en en bra bit över 1000hk så blir det svårkontrollerat om effekten stiger allt för snabbt inom ett smalt varvtalsområde.

På vilket smalt varvtalsområde stiger effekten så fort att den blir svårkontrollerad på CCX'n?
Om motorn startar på låt sig 120hk på tomgång och slutar på 1000+hk på toppvarv med rak kurva och den är svårkörd har det inte med kurvan att göra utan med att den ger 1000+hk.......svårt att förstå??

/J
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
det är ju jättebra! annat är det om ett kapitalistbolag ansöker om att få starta en skola, inte är det för att "han" brinner för kunskap, jo möjligtvis kunskap om hur man räknar pengar och aktieutdelningar, hade fler engegerade människor som t ex lärarna i bollnäs startat friskolor där det verkligen finns ett intresse av att lära ut i första hand istället för att sko sig i första hand hade kanske t o m jag kunnat tänka mig att sätta mina barn i en sådan friskola men som det ser ut i min kommun med omnejd är det otänkbart!

friskolorna behöver inte heller följa läroplanen heller.


"Den svenska skolan har blivit en mångmiljardindustri.

Ett fåtal stora aktörer dominerar friskolemarknaden och bland dem finns Academedia, Kunskapsskolan, Pysslingen och John Bauer.

Vår granskning visar att dessa fyra aktörer tillsammans har en omsättning på närmare fem miljarder kronor.

Pengarna kommer till stor del från den elevpeng som kommunen betalar till friskolan.

Och bakom dessa skolor, som ägare, finns i de flesta fall riskkapitalbolag. Bland dem Providence och EQT och som båda har sina fonder i skatteparadisen Guernsey och Caymanöarna.

Andra stora ägare är pr-mannen Peje Emilsson och danska riskkapitalbolagen Axcel och Polaris. Några aktieutdelningar till ägarna har vi inte hittat i de senaste årsredovisningarna från 2009. Istället är det troligen vid en framtida försäljning, när skolbolagen vuxit sig större och mer värdefulla, som ägarna hoppas räkna in stålarna.

Dagens Industri rapporterar i dag också att Skatteverket gjort en granskning av flera riskkapitalbolag – bland dem friskoleägaren EQT. De konstaterar att företagen använder sig av en lucka i den svenska skattelagen där de genom interna lån i utländska dotterbolag kan trolla bort bolagsskatt. På detta sätt har 10 miljarder skattekronor gått om intet"

här har imamen lite jobb att göra som att t ex "täppa" till lagen lite så att åtminstone några skattekronor kommer tillbaka till oss!

OM det bara hade varit upp till det privata aktörerna att driva skolan hade saken sett helt annorlunda ut, då hade det i sig varit en form av "monopol".
Men nu har du ju möjligheten att själv utvärder utifrån dina bevekelsegrunder vem du vill annvända för att förbereda dina barn för en vuxenvärld där goda kunskaper värderas och är garanten för en bra framtid.

OM ingen väljer att använda sig av dessa "privata" aktörer så har dom ingen marknad, jmf hojbutiken, och får lägga ner sin verksamhet.

När det gäller skattelagstiftningen så är frågan mer komplicerad eftersom det handlar om fler än riskkapitalbolagen, men första steget är redan taget, deriktiv har utgått "Imamens kompis Borg" att skatteverket ska utreda frågan och återkomma med ett betänkande.

Jag skulle önska att dom också tittade på ett annat fenomen som funnits länge och som utarmat mer än halva Sverige, och gynnat de "tre stora" sk. "tillväxtområdena" som samtidigt är de stora problemområdena.

Ett AB betalar bolagsskatten där bolaget har sitt "säte", vilket uteslutande är den ort som huvudkontoret finns i.
Det har fått fördande följder för, och skapade, det vi idag kallar "glesbyggden".

OM bolagen istället betalade sin bolagsskatt där man har sin "verksamhet" så skulle det inte bli frågan om stora nedskärningar i tex. Sandviken, där SANDVIK nu flyttar sitt huvudkontor till Stockholm.
KIRUNA skulle inte behöva göra kraftiga höjningar på kommunalskatten nu när stan måste flyttas, LKAB betalar för en del, men infrastrukturen, gator, vatten o avlopp osv. står skattebetalarna för.

En sån ändring skulle verkligen gynna landet, och även Stockholm som inte skulle ha nån "trafikinfarkt", inte behöva bygga ut T-banan....ja listan kan göras lång. Pust!

/KentW
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
OM bolagen istället betalade sin bolagsskatt där man har sin "verksamhet" så skulle det inte bli frågan om stora nedskärningar i tex. Sandviken, där SANDVIK nu flyttar sitt huvudkontor till Stockholm.
KIRUNA skulle inte behöva göra kraftiga höjningar på kommunalskatten nu när stan måste flyttas, LKAB betalar för en del, men infrastrukturen, gator, vatten o avlopp osv. står skattebetalarna för.

En sån ändring skulle verkligen gynna landet, och även Stockholm som inte skulle ha nån "trafikinfarkt", inte behöva bygga ut T-banan....ja listan kan göras lång. Pust!

/KentW

Då tycker jag att vi samtidigt avskaffar Robin Hood skatten aka kommunal skatteutjämning. Läste en strålande artikel om att någon glebsygdskommun var en av de få i sverige vars ekonomi gick ihop och tom visade ett litet +. Haken var bara att denna kommun var top10 i mottagare av skatteutjämning.

Haparanda kommun höll på att spränga ett kärl i huvudet på mig. De erbjuder GRATIS barnomsorg samt även nattis/helgis utan kostnad en lyx min hemkommun inte erbjuder av kostnadsskäl och då är vi top5 störst nettobetalare till systemet. Jättebra att ni erbjuder service till era medborgare men gör det inte för mina pengar....
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På vilket smalt varvtalsområde stiger effekten så fort att den blir svårkontrollerad på CCX'n?
Om motorn startar på låt sig 120hk på tomgång och slutar på 1000+hk på toppvarv med rak kurva och den är svårkörd har det inte med kurvan att göra utan med att den ger 1000+hk.......svårt att förstå??

/J

Tja, kanske är det inte vid ett smalt område som effekten stiger för brant det kan vara så att effekten stiger för brant längs hela varvtalsområdet. Ett rakt streck på ett papper kanske inte upplevs lika snällt som det ser ut när man sitter bakom ratten. Vad vet jag? Jag har inte testkört bilen men jag vet att bättre förare än mig som t.ex The Stig sladdar av vägen med bilen.

Nej, jag brukar inte ha svårt att förstå, men jag är ganska övertygad om att det går bygga bil med mer effekt än CCX som trots det är mer lättkörda.

De gamla F1-bilarna med turbo och 1400hk sladdade inte av vägen i samma raska takt som CCX
Eller grupp B bilarna som körde rally med förvisso "bara" 600hk men på betydligt halkigare underlag än asfalt.

Och det med teknik som idag är rena stenåldern.

Visst, vi kan fortsätta diskussionen någon annanstans om du vill.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Då tycker jag att vi samtidigt avskaffar Robin Hood skatten aka kommunal skatteutjämning. Läste en strålande artikel om att någon glebsygdskommun var en av de få i sverige vars ekonomi gick ihop och tom visade ett litet +. Haken var bara att denna kommun var top10 i mottagare av skatteutjämning.

Haparanda kommun höll på att spränga ett kärl i huvudet på mig. De erbjuder GRATIS barnomsorg samt även nattis/helgis utan kostnad en lyx min hemkommun inte erbjuder av kostnadsskäl och då är vi top5 störst nettobetalare till systemet. Jättebra att ni erbjuder service till era medborgare men gör det inte för mina pengar....

OM systemet gjordes om så skulle Luleå ha en ekonomi som inte behövde några skatteutjämningspengar...bara LKAB's bolagsskatt för verksamheten i Luleå vid stålverket skulle överstiga bidraget många ggr. Även Borlänge skulle klara sig bra. Det finns två sidor på allt, men gillar din koppling, vi förordar det också!

/KentW
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tja, kanske är det inte vid ett smalt område som effekten stiger för brant det kan vara så att effekten stiger för brant längs hela varvtalsområdet. Ett rakt streck på ett papper kanske inte upplevs lika snällt som det ser ut när man sitter bakom ratten. Vad vet jag? Jag har inte testkört bilen men jag vet att bättre förare än mig som t.ex The Stig sladdar av vägen med bilen.

Nej, jag brukar inte ha svårt att förstå, men jag är ganska övertygad om att det går bygga bil med mer effekt än CCX som trots det är mer lättkörda.

De gamla F1-bilarna med turbo och 1400hk sladdade inte av vägen i samma raska takt som CCX
Eller grupp B bilarna som körde rally med förvisso "bara" 600hk men på betydligt halkigare underlag än asfalt.

Och det med teknik som idag är rena stenåldern.

Visst, vi kan fortsätta diskussionen någon annanstans om du vill.

1: I lilla Alingsås finns enbart serviceställen för hoj, inga butiker. Det går mig veterligen inte ens att köpa ett skinnställ. Om inte butikerna nästgårds har grejorna inne och trots detta vill vara 20-30% dyrare kan jag lika gärna beställa overseas. Med andra ord är postorder från england eller tyskland ingen big deal. Specialfirmor som MotoSpeed eller MCX kan sannolikt ligga var som helst så länge de smörjer sina kundgrupper.

2: När jag höll på med RC-bilar och vrängde i på tok för starka motorer blev bilarna helt okörbara. Detta korrigerades med fetare och kletigare däck.

3: Hur hanterar friskolorna "jobbiga" elever med t.ex ADHD? Enligt rykten bekostar de detta själva vilket gör dessa elever mindre lönsamma. Hos oss har ett större antal "jobbiga" elever hamnat i friskolorna och enligt samma ryktesmakare stjäl de all energi från lärarna.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top