Ännu en MC-firma i konkurs

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Håller med till viss del, hon fick PR men frågan är om det var bra "reklam"?
Tror nog fler idiotförklarade deras sätt att kasta pengar i sjön.
Men de kanske tilltalade sin målgrupp, vad vet jag.

Artiklar ger ett enormt förtroende för varumärken men det finns undersökningar som visar att reklam fungerar bättre om man som användare vill bli ihågkommen.

God natt! =)

Adjö!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Artiklar ger ett enormt förtroende för varumärken men det finns undersökningar som visar att reklam fungerar bättre om man som användare vill bli ihågkommen.

No way att en reklam fungerar bättre än tidningsartiklar.

Kolla på Koenigsegg, dom är ute och slår rekord mm och får världens motortidningar att skriva om deras bilar gång på gång.

Inte en chans i he-vetet att en massa helsidesannonser i tidningarna skulle slå den reklamen. Du har nog låtit dig luras av reklammakarnas marknadsföring lite för mycket nu.

Finns fler andra exempel, ta Audi som 1980 var en sunkig lågstatusbil i klass med Skoda. Sen kom quattron in i rallyvärlden och dominerade allt. Sen var helt plötsligt Audi en intressant bil 1983 som alla villa ha.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har man ett varumärke som redan känns igen och man skall upprätthålla någon form av image är säkert annonsering i rätt kanaler the way to go. Gucci får säkert mer ut av helsidesannonser i en cheytidning än när sopiga reportrar skriver om deras plagg...

Men här handlar det om att gå från noll till att faktiskt finnas med i folks begreppsbild och då är det bättre att elda upp 100 000kr än att köpa en helsida i DN och skriva F!. Samma marknadsförings-strategi borde gälla RR åkare, bättre att bli omskriven i alla möjliga och omöjliga sammanhang än att lägga pengarna på annonsutrymme i Bike.
 

Chrisii

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2011
Ort
Täby
Hoj
Ingen just nu
No way att en reklam fungerar bättre än tidningsartiklar.

Jag håller helt med, vissa forum och artiklar har ju banat vägen för många företag, men de är ofta lite unika också.
Självklart blir ett bilmärke intressant av köparna om det äger i rallyn, men tror du audi bara sitter och rullar tummarna när sånt händer eller utnyttjar de sin medvind och marknadsför sig i samma veva?

Det finns många fall där företag har lyckats bara genom att ha fantastiska produkter som blivit omskrivna, men många företag är inte dumma utan utnyttjar sin medvind.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Branch i kris

Har man ett varumärke som redan känns igen och man skall upprätthålla någon form av image är säkert annonsering i rätt kanaler the way to go. Gucci får säkert mer ut av helsidesannonser i en cheytidning än när sopiga reportrar skriver om deras plagg...

Men här handlar det om att gå från noll till att faktiskt finnas med i folks begreppsbild och då är det bättre att elda upp 100 000kr än att köpa en helsida i DN och skriva F!. Samma marknadsförings-strategi borde gälla RR åkare, bättre att bli omskriven i alla möjliga och omöjliga sammanhang än att lägga pengarna på annonsutrymme i Bike.

Jag har tänkt en del på mc-branchen.Att köra hoj är ju roligt,allt som har med hojåkande att göra bygger på glädje.Men branchen är dålig på att kommunicera ut detta budskap till icke-motorcyklister(som kanske kan bli).
Sedan är vi jävligt duktiga på att tönt-stämpla:folk som kör custom om vi kör sport,folk som kör scooter när vi kör custom osv.Tre saker: Respektera varandra som de motorcykelåkare vi är.2.Kör så mycket som möjligt,en mc går att använda till mer än vad man tror.Kör man mycket så syns man och får kanske icke MC-åkare att bli sugna.3.Branchen måste bli bättre på att kommunicera ut till allmänheten hur fräckt det är att köra hoj(just nu görs det en film-serie om hojliv ,har premiär till våren)men även genom gemensamma annonser i dagspress,balla hojaktiviteter hos mc-handlarna,trycka på motorjournalister i dagspress osv.Det finns ju en branchorganistion(t.o.m.två(importörer och detalister)),använd den.
Har någon fler ide´er?
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Jag har tänkt en del på mc-branchen.Att köra hoj är ju roligt,allt som har med hojåkande att göra bygger på glädje.Men branchen är dålig på att kommunicera ut detta budskap till icke-motorcyklister(som kanske kan bli).
Sedan är vi jävligt duktiga på att tönt-stämpla:folk som kör custom om vi kör sport,folk som kör scooter när vi kör custom osv.Tre saker: Respektera varandra som de motorcykelåkare vi är.2.Kör så mycket som möjligt,en mc går att använda till mer än vad man tror.Kör man mycket så syns man och får kanske icke MC-åkare att bli sugna.3.Branchen måste bli bättre på att kommunicera ut till allmänheten hur fräckt det är att köra hoj(just nu görs det en film-serie om hojliv ,har premiär till våren)men även genom gemensamma annonser i dagspress,balla hojaktiviteter hos mc-handlarna,trycka på motorjournalister i dagspress osv.Det finns ju en branchorganistion(t.o.m.två(importörer och detalister)),använd den.
Har någon fler ide´er?

Skit bra.. Kan alla läsa och printa in detta på hjärnhinnan nu? Jag gör två saker av det ovannämnda o det är att köra så mkt som möjligt.. (Sa du regn/kyla? ta på rätt kläder då och anpassa hastighet) Jag sprider hojlivet och ska i framtiden handleda för många kompisar som ska börja med kortet.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Problem och problem.

Tycker man inte det är ett problem att betala skyhöga priser för hus/boende, försäkring, p-platser etc - Ja, då har vi naturligtvis inte det.

Bara fördelar med att bo i staden:tummenupp
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Skit bra.. Kan alla läsa och printa in detta på hjärnhinnan nu? Jag gör två saker av det ovannämnda o det är att köra så mkt som möjligt.. (Sa du regn/kyla? ta på rätt kläder då och anpassa hastighet) Jag sprider hojlivet och ska i framtiden handleda för många kompisar som ska börja med kortet.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

BARBIE69

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2010
Ort
LUND
Hoj
2008,honda cbr1000
Företag i kris

Mycket tugg här om priser,internet osv.Jag handlar mina hojar hos en bra och seriös handlare i Gävle,köper även tillbehör,reservdelar hos denne,brukar alltid få bra pris.Får jag problem med en produkt så är det ju inga bekymmer.Skulle jag handla på nätet så blir det värre.Sedan däck det finns hos euromaster 25% rabatt som smc medlem,mera om man är trogen kund.I alla priser så ingår ballansering,montering.Har jämfört priser på nätet och hos däckhandlarn,blir billigare hos handlarn:tungan och så vet man vad man får och sedan bra garanti om något skulle vara fel på däcket.Sedan angående Biltema:rolleyes:kan offra mig att köpa tex,någon skruv(inte till hojen)eller något annat typ sandpapper eller dylikt bara för att dom har öppet just då eller ligger närmast till.Biltema och mc hör inte ihop.Visst finns säkert dom som tjänar lite mer pengar på internethandel,men min hobby går inte ut på att tjäna pengar utan det handlar om nöje och KVALITE.:)

Bra inlägg :krama
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Mycket tugg här om priser,internet osv.Jag handlar mina hojar hos en bra och seriös handlare i Gävle,köper även tillbehör,reservdelar hos denne,brukar alltid få bra pris.

Du handlar väl inte hos Lingvalls och tror att du får bra pris va? :D
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Umeå är lite speciellt..

På affärsområdet som Norrlands MC ligger så har du även Two Wheels som också är en MC handlare sedan hade du fram tills förra sommaren Crossbolaget eller nåt som också gått i konkurs.

Några tiotals meter längre ned efter vägen har man nuförtiden biltema. Många handlare i byn har fått känna att det tappat ordentligt. De har bromsklossar för 99 spänn och däck för väldigt lite pengar.

Lokaler är dyrt här i byn då det inte finns så många, speciellt inte om du ska ha lite yta och kunna leva om lite och ha någon form av verkstad.

Marknadsföring ja.. En vanlig tidningsannons i lokalblaskan kostar ett par tusen. Hello World! kostar dig minst 3 tusen för ett införande. Då hamnar du iaf i två lokalblaskor men ändå..

Brukar åka förbi butiken varje morgon då jag jobbar och det brukar alltid vara folk där och de har haft en hel container full med överblivet emballage från nya hojar. Blev förvånad när de kursade faktiskt.

Egen import som vanlig handlare.. Jag är skeptisk. Stora risker och mycket jobb och pengar som ska ut.

Personligen tycker jag inte "D" är så jävla dryga även om de varit i dyraste laget på sistone. Men men.. Är inte i branschen längre.

Kan nog bli mer manfall på handlarna.. Varit en del konkurser på sista tiden.
 
Last edited by a moderator:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läste i pappers upplagan av DI att Northbike Sweden AB med säte i Sundsvall köper upp MC-butiken Two Wheels i Umeå. Bara för någon vecka sedan förvärvade man Norrlands MC. Kanske har det redan framgått i tråden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Umeå är lite speciellt ja.

I Umeå kallas det "MC-mässa" när handlarna har lite extra öppet en helg och säljer korv utanför.

På sagda MC-mässa kunde man om man åkte omkring mellan handlarna, hos dom två som nu diskuteras se en handlare som glatt demade den i höjdled justerbara framrutan samt centrallåset av packväskorna på ett märkes dyraste gubbmodell och totalt ignorerade alla som var intresserade av en annan modell eller ett annat märke som såldes i den butiken.

Samt på den andra firman satt personalen och några av deras närmaste vänner och drack kaffe och pratade minnen från den gågna sommarens mc-träffar/fylleslag medans kunder själva tittade runt och letade brochyrer och försynt köade för att få flika in frågor.

I Umeå är det köparen som får driva affären i hamn i många fall.

Hur deras verkstäder har fungerat vet jag inte, då jag aldrig har lämmnat in där.

Förut fanns det en underbart bra fristående mc-verkstad, men han sålde tyvärr.

Jag har hittat en bra mekaniker som har flyttat runt lite på firmorna, där han hamnar lämmnar jag in nästa gång.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Ja man blir förvånad.

Dock är man piskad att sälja det man har i lager först. Men NMC hade iaf en hel del sportigare bågar. Inte varit hos MC butikerna på år och dagar ..

Har inte någon MC budget så jag känner inget behov av att plåga mig själv..

Får jag tag i ett vettigt jobb så.. Mmmmmmmmmmmm SF eller 'Tard :yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Umeå är lite speciellt ja.

I Umeå kallas det "MC-mässa" när handlarna har lite extra öppet en helg och säljer korv utanför.

På sagda MC-mässa kunde man om man åkte omkring mellan handlarna, hos dom två som nu diskuteras se en handlare som glatt demade den i höjdled justerbara framrutan samt centrallåset av packväskorna på ett märkes dyraste gubbmodell och totalt ignorerade alla som var intresserade av en annan modell eller ett annat märke som såldes i den butiken.

Samt på den andra firman satt personalen och några av deras närmaste vänner och drack kaffe och pratade minnen från den gågna sommarens mc-träffar/fylleslag medans kunder själva tittade runt och letade brochyrer och försynt köade för att få flika in frågor.

I Umeå är det köparen som får driva affären i hamn i många fall.

Hur deras verkstäder har fungerat vet jag inte, då jag aldrig har lämmnat in där.

Förut fanns det en underbart bra fristående mc-verkstad, men han sålde tyvärr.

Jag har hittat en bra mekaniker som har flyttat runt lite på firmorna, där han hamnar lämmnar jag in nästa gång.

Haha, roligt att du nämner just det där. Var ner till Umeå i sommras i samband med nån provkörning dom erbjöd. Från handlarnas sida var det ett grymt lågt intresse och det kändes mer som att man var besvärlig än en potentiell kund.

Det dummaste var då jag skulle prova nya Ducati Diaveln hos Two Wheels. Jag fick nyckeln och vi gick ut till hojen för att han skulle förklara hur man ställde in några funktioner lite kort (traction control, mm.).

"Jo serru att den här hojen har så fett med effekt att jag tycker du ska köra i det strypta "Steet" läget med bara 110hk, annars kör du ihjäl dig DiRECkt!"

Visst fasen rörde den på sig men tala om att dumförklara kunderna. Samma visa var det med BMW S1000RR:en. :)

Hos Norrlands MC tyckte dom bara "Kör med insidan!" när jag hoppade på nya ZX10:an för en provtur.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
No way att en reklam fungerar bättre än tidningsartiklar.

Kolla på Koenigsegg, dom är ute och slår rekord mm och får världens motortidningar att skriva om deras bilar gång på gång.

Inte en chans i he-vetet att en massa helsidesannonser i tidningarna skulle slå den reklamen. Du har nog låtit dig luras av reklammakarnas marknadsföring lite för mycket nu.

Finns fler andra exempel, ta Audi som 1980 var en sunkig lågstatusbil i klass med Skoda. Sen kom quattron in i rallyvärlden och dominerade allt. Sen var helt plötsligt Audi en intressant bil 1983 som alla villa ha.

Har för mig att Koenigsegg går riktigt dåligt med stora förluster, allt finansieras av några få, sjukligt rika människor..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har för mig att Koenigsegg går riktigt dåligt med stora förluster, allt finansieras av några få, sjukligt rika människor..

Du kanske borde kolla upp saker innan du får för dig? Så där såg det ut för några år sedan men vad jag vet har dom haft positivt resultat ett tag och det i bilbranshen som inte direkt är den lättaste branshen att tjäna pengar i.

Inte för att jag är imponerad av bilen i sig men marknadsföringen och att dom inte skämts för att ta bra betalt är jag imponerad av.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Umeå är lite speciellt ja.

I Umeå kallas det "MC-mässa" när handlarna har lite extra öppet en helg och säljer korv utanför.

På sagda MC-mässa kunde man om man åkte omkring mellan handlarna, hos dom två som nu diskuteras se en handlare som glatt demade den i höjdled justerbara framrutan samt centrallåset av packväskorna på ett märkes dyraste gubbmodell och totalt ignorerade alla som var intresserade av en annan modell eller ett annat märke som såldes i den butiken.

Samt på den andra firman satt personalen och några av deras närmaste vänner och drack kaffe och pratade minnen från den gågna sommarens mc-träffar/fylleslag medans kunder själva tittade runt och letade brochyrer och försynt köade för att få flika in frågor.

I Umeå är det köparen som får driva affären i hamn i många fall.

Hur deras verkstäder har fungerat vet jag inte, då jag aldrig har lämmnat in där.

Förut fanns det en underbart bra fristående mc-verkstad, men han sålde tyvärr.

Jag har hittat en bra mekaniker som har flyttat runt lite på firmorna, där han hamnar lämmnar jag in nästa gång.


Vart finns denna mek ?? ska väl lämna ij nya hojen till våren ev och vill ju ha en BRA mek!! kan ev bli Östersund också men antagligen Umeå
HONDA har jag
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Umeå är lite speciellt ja.

I Umeå kallas det "MC-mässa" när handlarna har lite extra öppet en helg och säljer korv utanför.

På sagda MC-mässa kunde man om man åkte omkring mellan handlarna, hos dom två som nu diskuteras se en handlare som glatt demade den i höjdled justerbara framrutan samt centrallåset av packväskorna på ett märkes dyraste gubbmodell och totalt ignorerade alla som var intresserade av en annan modell eller ett annat märke som såldes i den butiken.

Samt på den andra firman satt personalen och några av deras närmaste vänner och drack kaffe och pratade minnen från den gågna sommarens mc-träffar/fylleslag medans kunder själva tittade runt och letade brochyrer och försynt köade för att få flika in frågor.

I Umeå är det köparen som får driva affären i hamn i många fall.

Hur deras verkstäder har fungerat vet jag inte, då jag aldrig har lämmnat in där.

Förut fanns det en underbart bra fristående mc-verkstad, men han sålde tyvärr.

Jag har hittat en bra mekaniker som har flyttat runt lite på firmorna, där han hamnar lämmnar jag in nästa gång.

Haha, roligt att du nämner just det där. Var ner till Umeå i sommras i samband med nån provkörning dom erbjöd. Från handlarnas sida var det ett grymt lågt intresse och det kändes mer som att man var besvärlig än en potentiell kund.

Det dummaste var då jag skulle prova nya Ducati Diaveln hos Two Wheels. Jag fick nyckeln och vi gick ut till hojen för att han skulle förklara hur man ställde in några funktioner lite kort (traction control, mm.).

"Jo serru att den här hojen har så fett med effekt att jag tycker du ska köra i det strypta "Steet" läget med bara 110hk, annars kör du ihjäl dig DiRECkt!"

Visst fasen rörde den på sig men tala om att dumförklara kunderna. Samma visa var det med BMW S1000RR:en. :)

Hos Norrlands MC tyckte dom bara "Kör med insidan!" när jag hoppade på nya ZX10:an för en provtur.

För många år sedan då jag bara var en liten degklump så var jag kikade runt hos Lilian Holms på den tiden de sålde Triumph. De hade stort påslag med burgare och provkörning. Men det blev lite avslaget. Skulle vara ett tvådagarsevenet men kring 13 på em första dagen var hela ligan av bågar crashade. Och de hade ändå en 8 - 10 olika modeller 0_o
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top