Ännu en MC-firma i konkurs

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Hos Norrlands MC tyckte dom bara "Kör med insidan!" när jag hoppade på nya ZX10:an för en provtur.
Då kommer ni gilla nya ägaren.
Dom brukar ha en stor provkörningshelg varje år här i Sundsvall med lite underhållning, burgare och lite andra roligheter.
- "kört hårt men kom gärna tillbaka hel och med körkortet i behåll" sa dom då jag testa BMW S1000rr...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Du kanske borde kolla upp saker innan du får för dig? Så där såg det ut för några år sedan men vad jag vet har dom haft positivt resultat ett tag och det i bilbranshen som inte direkt är den lättaste branshen att tjäna pengar i.

Inte för att jag är imponerad av bilen i sig men marknadsföringen och att dom inte skämts för att ta bra betalt är jag imponerad av.

Hur kan du inte va imponerad av en av dom absolut snabbaste och "värsta" serietillverkade bilarna som finns att tillgå idag? Och dessutom tillverkas dom i lilla Ängelholm i lilla Sverige! Det är från början EN mans dröm, hur rik han än må va..
Vad blir du annars impad av?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur kan du inte va imponerad av en av dom absolut snabbaste och "värsta" serietillverkade bilarna som finns att tillgå idag? Och dessutom tillverkas dom i lilla Ängelholm i lilla Sverige! Det är från början EN mans dröm, hur rik han än må va..
Vad blir du annars impad av?

Den ligger i mina ögon någonstans mellan kit-car och riktig supersportbil. Har fö besökt fabriken två gånger. Och för att citera en kollega, det är en skön blandning av hi-tech och bondmeck. Vet inte hur den senaste bilen är men den förra bilen var uppenbarligen för svårkörd. Menar inte att en supersportbil ska vara lättkörd men inte ens en av världens bästa bilförare som tex the Stig, klarade av att lotsa bilen runt en bana utan att snurra.
Problemet ligger nog i att den där sortens kompressor ger en turbo-kick. Har glömt fabrikatet nu.

Hur svårt är det att bygga en bil som är snabb? Bara tillräckligt stor motor och tillräckligt lågt luftmotstånd. Klart! Ok, jag överdriver naturligtvis men i grova drag är det inte konstigare än så.
Och jag vet att bilen är mer genomtänkt än bara bra aerodynamik och motor.

Den geniala är dock att Kristian valde att verkligen tillverka den snabbaste bilen. För det finns alltid några som ska ha det snabbaste oavsett vad det kostar. Att han var rik innan han började och lagt ner hela sin förmögenhet på projektet lyfter jag på hatten åt. Och jag är glad att dom börjat göra lite vinst nu. Det förtjänar han och jag hoppas han lyckas att åerigen bli rik.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag lånar den här texten för den säger lite om ämnet. Tack Micke.

Vad är det för fel på bil/hojtillbehörsmarknaden i Sverige? Jag vill absolut stödja min lokala butik men det är tyvärr ekonomiskt självmord.
Tändstift till Hondan i Sverige:250:-/st från England:143:-/st ink frakt
Bromsbelägg Honda SE:400:- GB:230:-
Stora bromsar Audi SE:34000:- GB:17000:-
osv. osv.
Undrar vem det är som gör de grova pengarna i Sverige, var och varannan butik går ju i putten?

Kneedrag

Guest
Jag lånar den här texten för den säger lite om ämnet. Tack Micke.

Vad är det för fel på bil/hojtillbehörsmarknaden i Sverige? Jag vill absolut stödja min lokala butik men det är tyvärr ekonomiskt självmord.
Tändstift till Hondan i Sverige:250:-/st från England:143:-/st ink frakt
Bromsbelägg Honda SE:400:- GB:230:-
Stora bromsar Audi SE:34000:- GB:17000:-
osv. osv.
Undrar vem det är som gör de grova pengarna i Sverige, var och varannan butik går ju i putten?

Lägg på skatt och arbetsgivaravgifter så är man uppe i 250 från 143 jämfört med England. Obs exmpel med man frå dra det så ibland.

Sänk skatten , det gick ju bra med momsen i resturangbranchen varför inte i tillbehörs branschen?

Ursäkta stavning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Importörerna/grossisterna som säljer till butikerna?
samt
hög moms i Sverige, momsfritt på säkerhetsutrustning (som hjälm) i England, ja då blir ju webbhandel naturligt.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lägg på skatt och arbetsgivaravgifter så är man uppe i 250 från 143 jämfört med England. Obs exmpel med man frå dra det så ibland.

Sänk skatten , det gick ju bra med momsen i resturangbranchen varför inte i tillbehörs branschen?

Ursäkta stavning
Arbetsgivaravgifter är det knappast på tillbehör och reservdelar. Sen är jag av den åsikten att sänker vi skatten mer i det här landet så kan vi stänga både skolor och sjukhus,,, kan bara relatera till Carema, ett svar på vad privata sidan gör med folk och pengar.
Sverige är ett u-landet vad det gäller prissättning. Kolla vinstmarginalen på kläder!

Ja jag ursäktar stavningen,,, om jag nu är bättre själv??

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
För min del förstår jag o skiter i om mc-handlarna lägger ner då dom inte kan/vill konkurerra med utlandet både vad gäller hojar o reservdelar.Är trött på svenska handlares priser och i viss mån även leveranstiden på grejerna och skulle inte kunna tänka mig att köpa beg delar på skrotarna här då deras priser är lika illa.
Handlar allt i USA eller England och hojarna som jag har är importhojar från USA eller Tyskland.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Arbetsgivaravgifter är det knappast på tillbehör och reservdelar. Sen är jag av den åsikten att sänker vi skatten mer i det här landet så kan vi stänga både skolor och sjukhus,,, kan bara relatera till Carema, ett svar på vad privata sidan gör med folk och pengar.
Sverige är ett u-landet vad det gäller prissättning. Kolla vinstmarginalen på kläder!

Nä man betalar ju inga arbetsavgifter och sociala avgifter för reservdelar men det gör man för den som servar dig när du vill ha dom och ända sättet att få ihop till det är att lägga det på reservdelarna.

Carema: Man kanske inte ska dra en hel koncern över en kam. Min morsa (80 år) opererade om en höft hos Carema i förra veckan och hon är lyrisk över servicen.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

helt korrekt, såg en dokumentär härförleden där 4 samhällsforskare satt och disskuterade varför olika länder havererar. alla fyra hade kommit fram till samma slutsats nämligen att befolkning betalar för lite skatt och att privatisering (läs riskkapitalister) är den största faran för ett lands välfärd! jag själv har absolut inget emot att betala mer skatt för att t ex finansiera en bra (kommunal) skola för våra barn då jag själv anser att kommunala skolor bedriver den bästa undervisningen, bra sjukvård, en värdig ålderdom för våra äldre osv osv

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Carema: Man kanske inte ska dra en hel koncern över en kam. Min morsa (80 år) opererade om en höft hos Carema i förra veckan och hon är lyrisk över servicen.

Carema care och carema sjukvård är två olika bolag och carema sjukvård erbjuder utmärkt vård. Äldreboendena är däremot si och så...

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
helt korrekt, såg en dokumentär härförleden där 4 samhällsforskare satt och disskuterade varför olika länder havererar. alla fyra hade kommit fram till samma slutsats nämligen att befolkning betalar för lite skatt och att privatisering (läs riskkapitalister) är den största faran för ett lands välfärd! jag själv har absolut inget emot att betala mer skatt för att t ex finansiera en bra (kommunal) skola för våra barn då jag själv anser att kommunala skolor bedriver den bästa undervisningen, bra sjukvård, en värdig ålderdom för våra äldre osv osv

Tror inte du behover oroa dig för att vi kommer att betala för lite skatt i Sverige. Ar det inte bra att det erbjuds privata alternativ till den kommunala skolan? Du måste ju inte sätta dina barn där men lite konkurrans ar nog inte fel.
Det fina med privata alternativ är att det är självsanerande. Hur manga av Caremas skandalalboenden tror du kommer att få förnyade uppdrag om dom fortsätter att misskota sig? Det förekommer sk vanvård på kommunala äldreboenden också, skrevs mycket om det förr men har varit tyst nu efter caremaskanderna.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
hög moms i Sverige, momsfritt på säkerhetsutrustning (som hjälm) i England, ja då blir ju webbhandel naturligt.

Det är en ständig diskussion om svensk moms.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mervärdesskatt

Är momsen noll på säkerhetsprodukter i UK? I så fall är det kanon och förklarar vissa skillnader.
Men vad jag hört från min extremsportande kollega är hans träningsskor under halva priset där jämfört med här.

Jag tror våra relativt höga priser beror på för många led som bara vill äta kakan utan att bidra med något mervärde men det är min teori.
Som exempel anför jag hemelektronikbranschen som är snorbillig i Sverige och extremt slimmad.
(Även om de klagar på att de inte tjänar pengar så verkar de ändå finnas i varannat gathörn även i småstäder?)

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Otrevliga o dyra.. Konkurs är rätt för ockrare

All min kontakt med AVA har präglats av dåligt bemötande, försök till ocker/överpriser & brutna löften gällande utlovade tid för när reparation/hojen ska vara klar. Strulet beror ofta på att man bokar MC´n för att byta en uppgjord del, de tar in hojen & glömmer att beställa delen eller bokar en skadebesiktning med kund men "glömmer att informera besiktnings mannen; båda fallen leder till att jag får vända i ogjort ärende eller står utan hoj i orimligt lång tid.
Det häpnadsväckande är att de aldrig tar ansvar för sina misstag utan alltid skyller på någon annan: mig, reservdelsfirman eller besiktningsmannen. I fallet med besiktningsmannen kollade jag själv & han sa att de ringde honom när jag stod på verkstaden, & han behövde en framförhållning på en vecka; pinsamt för AVA. Nästa gång ringde jag själv besiktningsmannen & sedan AVA & det gick klockrent.

Av detta lär konkurrens mellan fler firmor vara svaret då jag som kund kan välja bort firmor som ej lever upp till mina förväntningar. Firmorna får skärpa sig för att behålla sina kunder.
Därför sörjer jag att hedliga firmor går i konkurs då det missgynnar oss konsumenter.

Last edited by a moderator:

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
ALLA företag som inte inser vikten av bra service, förtjänar att gå omkull...
Det är det enda man har att konkurrera med i det här landet, om man nu är för lat för att leta upp nya märken och bli sin egen generalagent.

Att sen skylla på staten och generalagenter är ju som att säga att det är McDonalds som gör dig tjock... Läget är som det är i Sverige och är du inte intresserad av att förändra det neller jobba runt det så förstår jag inte riktigt hur du kan gråta ut på SH, att dina kunder vänder sig till utlandet/andra firmor för bättre service och priser.

Är man så korkad så att man skyller på sina kunder för en konkurs/att man tjänar för dåligt, så förtjänar man uppenbart inget annat heller.

Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
All min kontakt med AVA har präglats av ......försök till ocker/överpriser & brutna löften........ Strulet beror ofta på ..............eller bokar en skadebesiktning med kund men "glömmer att informera besiktnings mannen; ...........
Det häpnadsväckande är att de aldrig tar ansvar för sina misstag...............

Av detta lär konkurrens mellan fler firmor vara svaret då jag som kund kan välja bort firmor som ej lever upp till mina förväntningar. Firmorna får skärpa sig för att behålla sina kunder.
Därför sörjer jag att hedliga firmor går i konkurs då det missgynnar oss konsumenter.

Jag tycker du skall vara lite försiktig i din kritik, även om du naturligtvis skall kunna klaga över något som blivit fel.
Det låter på din insändare som om du varit där massor med gånger och alltid blivit felbehandlad. "All min kontakt med AVA..." , "Försök till ocker" !?, "Strulet beror ofta på..."

Stämmer det verkligen? Jag har handlat av AVA till och från i 20 år och de är inte perfekta men definitivt inte så dåliga heller. Tvärtom, jag tycker de är bra. Andra större mc-firmor är inte ett dugg bättre!

Rättvis kritik är aldrig fel men många på SH har en tendens att såga alla firmor som man råkar vara lite missnöjd med - jäms med fotknölarna, och jag vet av tidigare fall att det inte alltid är sant.

Varje kund som mc-firmorna förlorar för att vi spyr galla på dem här på SH, innebär lägre omsättning och risk för konkurs.
I dagsläget går all detaljhandel dåligt i Sverige. Det konsumeras alldeles för lite och det hotar alla Sveriges mc-butiker.

Ni som handlar mycket på Ebay, framför allt om man ska handla till nyare hojar, vet att det börjar bli duktigt dyrt på nätet också, ibland är det dyrare på Ebay än om du får tag på firman i sig. Och med frakt.
Ni ska inte inbilla er att det blir billigare på nätet om all handel tenderar att skötas där. Och hur är det med service och personligt bemötande på nätet? Inte så kul alla gånger.

Var rädd om era butiker. Såga det som sågas bör, men var sakliga.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tror inte du behover oroa dig för att vi kommer att betala för lite skatt i Sverige. Ar det inte bra att det erbjuds privata alternativ till den kommunala skolan? Du måste ju inte sätta dina barn där men lite konkurrans ar nog inte fel.
Det fina med privata alternativ är att det är självsanerande. Hur manga av Caremas skandalalboenden tror du kommer att få förnyade uppdrag om dom fortsätter att misskota sig? Det förekommer sk vanvård på kommunala äldreboenden också, skrevs mycket om det förr men har varit tyst nu efter caremaskanderna.

nu vet jag inte vad du har för erfarenheter av privata skolor? själv har jag väl en "del" erfarenhet och jag kan säga att jag ALDRIG kommer att sätta mina barn i en privat skola, inte en chans i helvetet. den erfarenheten jag har av dessa skolor är att dom anställer så få lärare att det inte finns resurser att ha lärarledda timmar hur bra är det tycker du? varför anställer dom så få lärare tror du? bättre att låta undommarna flumma omkring i ngn sliten nedlagd försäkringskassanlokal och spela spel på iphonen dagarna i ända, det är ungefär den erfarenheten jag har av den privata sektorn!

självklart håvar dessa friskolor in storkovan vad annars vilket är det enda egentliga syftet med att starta en! här där jag bor med ca 45 tusen innevånare i kommunen har vi en 4 privata skolor om jag räknat rätt, plus att några kapitalister har ansökt om att få öppna typ 3-4 skolor till trots att elevunderlag INTE finns, vad är då syftet tror du att öppna fler privata skolor på en sådan liten ort?

jag känner föräldrar som lyft ur sina barn från privata skolor just pga den undermåliga undervisningen och satt dom på den kommunala skolan igen! jag är absolut ingen kommunist men jag gillar inte när få människor skor sig på den stora massan ivrigt påhejade av imamen reinfeldt!

samhällsnyttiga tjänster såsom vård, skola omsorg osv tycker jag skall bekostas av oss skattebetalare för bästa resultat och jag är beredd att bidra till det är du?

blev lite OT här, back to topic!

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad