Ännu en MC-firma i konkurs

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Dessa trådar har en tendens att dö ut när man inser att det inte spelar någon roll att skrika ut i rymden....än!

Man kan inte annat än förundras hur godtrogna människor är när det gäller handel här uppe, saken är den att man istort sätt blir blåst på kulor i var och varannan affär man går in i, den enda trösten är att marknaden och globaliseringen (informationen) på sikt kommer att lösa detta.....

Det som utmärker hojbranschen speciellt är det monopol Generalagenten "D" har, var runt i stan och klämde på ÅF ledet för att jämföra pris/rabbat på samma hjälm, döm av min förvåning när ALLA ÅF/ konkurrenter köpte hjälmen via samma generalagent!, på rak fråga till ÅF blir beskedet att man inte vill bli utfryst då man riskerar att inte få sälja nått alls eftersom de har de mest kända märkena.

Detta är sjukt, Generalagenternas tid är förbi i dagens snabba utveckling, snabba leveranser och slimmade lager spelar helt enkelt ut deras egen roll och det finns inget behov av dem eller deras avans, min högst personliga åsikt är att att man inte bör stödja detta utan främja de ÅF som vågar ta steget att klippa detta band.

Jag är het övertygad om att det finns en plats för återförsäljare och butiker, det kommer alltid finnas en marknad och plats för 10-20% påslag för den lokala servis de ger, men så länge det skiljer 30-40% som idag kommer marknaden lösa detta på sitt eget vis.....

Inte utan att man jämför med maktuveklingen som faller runt om i värden ......
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det som utmärker hojbranschen speciellt är det monopol Generalagenten "D" har, var runt i stan och klämde på ÅF ledet för att jämföra pris/rabbat på samma hjälm, döm av min förvåning när ALLA ÅF/ konkurrenter köpte hjälmen via samma generalagent!, på rak fråga till ÅF blir beskedet att man inte vill bli utfryst då man riskerar att inte få sälja nått alls eftersom de har de mest kända märkena.

Är det Duells du tänker på?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är rätt intressant, vet en hojhandlare i sthlmstrakten som under högsommar när alla har semester väljer att stänga för semesterstängt... :död

Precis som du själv säger, jobbar man med en säsongsbetonad produkt så tar man semester när kunderna inte är som mest aktiva...
Det vore liksom som om Skistar skulle stänga för semester 3 veckor i mars. :va

:) Som MC-handlare borde man kanske ta sin semester i januari.

En glasshandlare här i stan har öppet exakt samma tider och veckodagar året runt. Kl 16 en varm sommardag kör han ut gästerna.

På vintern står han med tom lokal eller kanske en ensammen kaffedrickare.

Jag gillar att snacka med affärsfolk så jag frågade honom varför han inte passade på att ha längre öppettider på sommaren och fick svaret.
Nej, jag vill ju också hem och äta middag som alla andra.

Sådana oflexibla personer kanske inte borde vara egenföretagare.

...det är i dagsläget för många aktörer redan.


Det är nog likadant i alla entusiatsbransher. Allt för många ger sig in som företagare i den bransh dom gillar och har som hobby. Sedan är många av dom redo att jobba för struntsummor samtidigt som det hela tiden poppar upp nya konkurrenter.

Flygindustrin är väl det mest kända exemplet, tror det var Warren Buffet som sa att bästa sättet att bli miljonär är att vara miljardär och starta ett flygbolag.

Jag tror de mesta pengarna finns i de bransher ingen vill berätta på släktmiddagar att dom jobbar i. Så jag ska öppna en porrklubb istället! Eller kanske sophämtning... :tummenupp
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, jag har fått samma svar av handlare jag haft rätt bra kontakt med :(.

Man ser ju hur allihopa plockar fram katalogen så fort man ska fråga om något oavsett om det är en renodlad verkstad eller återförsäljare av tillbehör. Det enda som går via en separat agentur är väl i princip OEM prylarna som går via svensk samt europeisk agentur, ibland med direkt kontakt med fabriken beroende på hur man lagt upp ordersystemet. Givetvis är det många mellanhänder som ska ha betalt. Sällan är det ju tillverkaren som sitter på lagret. Det har man outsourcat, precis som all tillverkning av de komponenter som sitter i deras produkt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag kan...
Men blir säkert hängd av någon som tycker den firman är kass!
Sen så kan jag göra reklam för min egen som fortfarande lever som hobbyfirma för att sälja lite skoj då och då till de som beter sig bra och behöver delar till bra pengar.
Men det kan jag inte för då kommer pöbeln och hoppar på mig...

Så tyvärr nej...

Fan Patrik va du låter bitter...:confused: Varför ska Racerepairs klä skott för en hel bransch? Har varit hos dig ett par gånger med min SP2 trots att jag inte direkt bor nästgårds (Huddinge...:rolleyes:) och du står verkligen ut vad gäller kundservice. Hade du bott närmare stockholm hade jag varit stammis:tummenupp

BTW: ska du handla upp konsulttjänster någon annan gång så kan du höra av dig. Har erfarenhet både från leverantörs och kundsidan och vet hur man håller kodapor i kort koppel :tummenupp:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om vi bara hade 2-3 handlare i Sverige hade det varit möjligt att börja matcha priserna i numerärt hojtätare länder. Nu vill i alla fall jag slippa åka 60mil eller så till Stockholm för att köpa delar.
Inte så länge som vi har generalagenter som sätter ockerpriserna.

Snart så kommer säkert generalagenterna börja nagga ännu mera på handlarnas marginaler (att de säljer sakerna dyrare till åf utan att öka de rekommenderade priserna) för att själva kunna hålla uppe vinsterna.


Det som utmärker hojbranschen speciellt är det monopol Generalagenten "D" har, var runt i stan och klämde på ÅF ledet för att jämföra pris/rabbat på samma hjälm, döm av min förvåning när ALLA ÅF/ konkurrenter köpte hjälmen via samma generalagent!, på rak fråga till ÅF blir beskedet att man inte vill bli utfryst då man riskerar att inte få sälja nått alls eftersom de har de mest kända märkena.

Detta är sjukt, Generalagenternas tid är förbi i dagens snabba utveckling, snabba leveranser och slimmade lager spelar helt enkelt ut deras egen roll och det finns inget behov av dem eller deras avans, min högst personliga åsikt är att att man inte bör stödja detta utan främja de ÅF som vågar ta steget att klippa detta band.
Vilket inte avviker nämnvärt mot generalagenterna "G", "A", eller någon av de andra. Ser man till hur många som importerar de stora märkena till Sverige så är det en handfull greneralagenter som har hand om i stort sett alla stora namn inom mc-tillbehör. Och ingen har ett märke som någon annan har. Resterande mindre märken är lite mera utspritt. Men om något av de mindre märkena skulle bli större så skulle snabbt någon av de stora drakarna gå in och ta över importen av de för då kan de säga att "vi kan sälja era produkter genom XXst återförsäljare och detta kommer att öka er nuvarande försäljningsvolym i Sverige med XXX%".

Tyvärr så har ju de som producerar varorna skapat den här situationen genom att välja att sälja till ett fåtal stora generalagenter istället för till enskilda handlare. Plus att de på senare tid arbetat hårt för att försvåra för de som vill gå runt sitt eget lands generalimportör. Vilket inte gäller enbart inom mc-branschen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Inte så länge som vi har generalagenter som sätter ockerpriserna.

Snart så kommer säkert generalagenterna börja nagga ännu mera på handlarnas marginaler (att de säljer sakerna dyrare till åf utan att öka de rekommenderade priserna) för att själva kunna hålla uppe vinsterna.



Vilket inte avviker nämnvärt mot generalagenterna "G", "A", eller någon av de andra. Ser man till hur många som importerar de stora märkena till Sverige så är det en handfull greneralagenter som har hand om i stort sett alla stora namn inom mc-tillbehör. Och ingen har ett märke som någon annan har. Resterande mindre märken är lite mera utspritt. Men om något av de mindre märkena skulle bli större så skulle snabbt någon av de stora drakarna gå in och ta över importen av de för då kan de säga att "vi kan sälja era produkter genom XXst återförsäljare och detta kommer att öka er nuvarande försäljningsvolym i Sverige med XXX%".

Tyvärr så har ju de som producerar varorna skapat den här situationen genom att välja att sälja till ett fåtal stora generalagenter istället för till enskilda handlare. Plus att de på senare tid arbetat hårt för att försvåra för de som vill gå runt sitt eget lands generalimportör. Vilket inte gäller enbart inom mc-branschen.

Och G har väl lagt ned.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag har jobbat som butikssäljare för länge sen när det gäller vanliga cyklar. När det var helger och klämdagar hade ägaren längre öppettider och dubbla personalstyrkan, trotts all OB kostnad. Varför? Jo, försäljningen var 300% högre de dagar. Resultat: Mest vinst av alla i kedjan. Se och lär!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
På den "gamla goda tiden" då hade generalagenterna monopol på importen, men så är det inte numera....EU ni vet.

Men jag "tror" att det handlar mer om att det är enkelt för handlaren att göra likadant som de andra handlarna. Varför...?

Har ni hört talas om "Sidoimport", det är nästan ett skällsord även här på SH, men faktum är att dom handlar direkt av tex. Yamaha's europalager som ligger i Belgien(tror jag det var).

Men det ses inte med "blida ögon" av "Generalagenterna" i Sverige.

Världen förändras, till det bättre....? Framtiden får ge oss besked.

Hojintresset kommer och går, i slutet av -60talet startade en fantastisk ökning av hojintresset i Sverige, mycket tack vare att Japanska mc-industrin började bygga hojar för övriga världen. CB750, Kawasaki 3-pipar, Suzuki "vattenbuffel mfl. och det höll i sig fram till slutet på 70talet.
Sen kom en kraftig nedgång av försäljningen av mc och flera handlare försvann. I början på 90talet kom så CB900RR som var början på den uppgång som hållit i sig ganska konstant fram till dagens läge, vi har kunnat "låna" oss fram genom livet, men nu stramas kreditgivningen åt och "ungdomen av idag" kommer inte att kunna köpa på kredit i samma utsträckning. Färre tar körkort både för mc och bil, så färre kommer att köpa mc och bil och kläder osv.
Helt klart kommer också mc-industrin att få känna av att hela världen lever på lånade pengar idag, och nu är det dags att börja jobba ihop dessa pengar.

Grekland är första landet där det kommer att kännas ordentligt, Italien är nästa, Frankrike står på tur, osv.

Vi i Sverige och även Finland kommer nog inte att drabbas lika hårt, men vi kommer att få känna av den kommande lågkonjunkturen, inget är säkrare än det. Scania och Volvo som är stora exportörer har redan sett en så stor nedgång i sin försäljning att man har varslat ett antal av sina anställda, även lokalt kan se att företagen ser om sitt hus och ser til att anpassa resurserna för en mindre försäljning.

Sen kommer det att gå upp igen....så småningom.

/KentW
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Inte för att jag tror det kommer göra någon skillnad... Men har ni som anser att butikerna skall importera själva någon som helst koll på vad en generalimportör gör?

Förhandla priser genom stora försäljningsvolymer, binda enorma mängder pengar i lagermaskiner, köpa valutor (i regel dollar) vilket är ett stort vågspel då värdet förändras hela tiden, ta stora kostnader för garantiärenden (den som tror att tillverkaren står för alla garantikostnader har NOLL koll), ha teknisk support, utbildningar, hålla med
reservdelslager i Sverige osv...

Den som tror att en vanlig mc-handlare som säljer 50-100 maskiner/år klarar detta kan ju räcka upp en hand. Det krävs mycket kapital och en stor organisation för att få detta att fungera.

Men jag talar nog för döva öron....
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Att priserna skiljer mellan olika länder och generalimportörer är väll ingen konstighet? Olika valutor, skatter, tullar, inköpsmängder osv...

När det gäller just USA och Japan så finns det väll avtal gällande export/import som är den absolut största orsaken till att prisskillnaden är så stor jämfört med Sverige. Har varit uppe för diskussion i någon annan tråd för länge sedan om jag inte missminner mig.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag har jobbat som butikssäljare för länge sen när det gäller vanliga cyklar. När det var helger och klämdagar hade ägaren längre öppettider och dubbla personalstyrkan, trotts all OB kostnad. Varför? Jo, försäljningen var 300% högre de dagar. Resultat: Mest vinst av alla i kedjan. Se och lär!

Ja, sedär. Är exakt sådant som alla handlare borde fatta!

Har ett exempel så sent som igår. Skriver det som en liten parantes. Men jag tycker att det lite återspeglar alla handlare i Sverige :rolleyes:

Jag och grabben skulle åka in och hämta tjejen på jobbet. Hade inget direkt att göra hemma så jag åkte lite tidigare än vad jag tänkt. Vi var inne i stan lite för tidigt. Funderade på vad vi skulle göra för att fördriva tiden. Kom då på att vi kunde åka och titta på fyrhjulingar. Grabben har tjatat hål i huvudet på mig ang det sedan han för några veckor sedan fick köra sin kusins fyrhjuling. Åkte förbi ATV Huset (inget on t om dom). Var där vid ca 16:00. Gick in och kikade. Grabben blev som tokig och tyckte att det var skit skoj. Gick runt och testade lite olika. Om han nådde ner osv. Verkade dåligt med det. Hur som efter ett tag kom handlaren fram till mig och frågade om han kunde hjälpa till. Jag berättade om att grabben hade provkört osv. Men att jag inte hittade någon som passade. Han sa då att de nog inte hade någonting att erbjuda. Tyckte han verkade rätt stressad hela tiden. Pratade lite till med honom ang vad som fanns om det var fler modeller som inte fanns inne men som kunde beställas osv osv. Han var hela tiden stressad med svarade artigt men kort. Verkade som om grabben nog skulle behöva växa något år till så jag sa tack för mig och gick. På vägen ut fattade jag varför handlaren var stressad. De stänger kl 16:00 på Fredagar :va Vet inte om firman går bra eller dåligt men jag tycker att det låter riktigt märkligt att dom stänger så tidigt på en Fredag?? De har dock öppet till 15:00 på Lördagar så där har de ju visserligen gjort bra. Och killen i butiken var ju trevlig hela tiden så inget fel där. Men jag tror att de ev förlorar lika mycket på att stänga tidigt på en Fredag som att ha öppet längre på en Lördag :död
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Fan Patrik va du låter bitter...:confused: Varför ska Racerepairs klä skott för en hel bransch? Har varit hos dig ett par gånger med min SP2 trots att jag inte direkt bor nästgårds (Huddinge...:rolleyes:) och du står verkligen ut vad gäller kundservice. Hade du bott närmare stockholm hade jag varit stammis:tummenupp

BTW: ska du handla upp konsulttjänster någon annan gång så kan du höra av dig. Har erfarenhet både från leverantörs och kundsidan och vet hur man håller kodapor i kort koppel :tummenupp:)

Man blir det när man alltid får läsa att om man jobbar med Mc så är man en ockrare och borde lära sig det ena och det andra...
Det gör att man ledsnar till slut och surnar till.
Speciellt när mitt mål var att vara en trevlig och glad mc handlare men lärde mig snart varför dom alltid är så tjuriga.
Än värre när man får höra att man ska lära sig av IT branschen!
Där kan man snacka om luftslott. :D

Jag ska ha det i åtanke.
Har ev ett uppdrag i en annan bransch som ansvarig för ett företag som måste lyftas upp från sin nuvarande position och har en hemsida sämre än den jag gjort med mina kunskaper...
Och i det ämnet är dom synnerligen begränsade.
 

MC Doktorn

Guest
Nja, karteller som håller uppe priser är olagliga men det är inte olagligt att gå ihop till en grupp för att pressa ner leverantörspriserna.

Kanske en affärside för någon? Bilda en MChandlar-förening. MC-handlarna köper in sig som delägare i bolaget som sedan förhandlar till sig bättre priser genom sin storlek.

Lär ju dock vara förknippat med många stora problem, dels måste man få med sig tillräckligt många mc-handlare, och sedan så kommer väl grossisterna försöka sig på att stänga av handlare som är delägare i föreningen. Men lyckas man passera den kritiska gränsen så är man i princip där ICA är idag fast på MC-marknaden.

I darwinistiska teorin så överlever bara vissa och de som kan organisera och "skydda" sitt varumärke klarar sig bättre.

Det Tyska företaget Touratech producerar kvalitets grejer till adventure motorcyklar.
Varje land har en Touratech franchise, du kan se stora prisskillnader mellan länderna.
Problemet uppstår när du ska beställa från ett annat land då dom hävdar att dom inte har fraktavtal till ditt land men du är välkommen ner till Hamburg och handla.
Dvs en klar gråson till olaglighet där man aktivt motverkar fri konkurrans då det inte är några problem att leverera varor till ett annat land.

Det ger företaget en dålig image av att inte vilja verka för en fri konkurrans.

Men i takt med att vi hittar alternativ som att någon kines får för sig att kopiera så slås deras marknad ut.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top