Ännu en MC-firma i konkurs

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
JO!
Om alla Mc handlare slår igen för att alla handlar på nätet utomlands...
Vem ska då serva och laga din hoj? (om du inte kan själv det vill säga)
Leverera ut den där lilla prylen du behöver för att ut å åka med polarna om en timme.

Det är problemet!

Meeen tack och lov så kan man ju starta en gnälltråd om det då! :yoparty

Det är ju givet och därmed kommer inte heller alla verkstäderna dö ut.
Jag refererade mer till köp av utrustning och eftermarknadsprylar.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
JO!
Om alla Mc handlare slår igen för att alla handlar på nätet utomlands...
Vem ska då serva och laga din hoj? (om du inte kan själv det vill säga)
Leverera ut den där lilla prylen du behöver för att ut å åka med polarna om en timme.

Det är problemet!

Meeen tack och lov så kan man ju starta en gnälltråd om det då! :yoparty

Ledsen men nu börjar det bli larvigt, ja vi har förstått att du är pissed off på gnälltrådar men det är inte vad den här tråden handlar om.

Och verkstäderna får väl göra precis som oss it-konsulter, skita i att sälja prylarna utan fokusera på att tjäna pengar per timme istället.
Jag skulle aldrig försöka konkurrera med t.ex. Dustin eller Webhallen vad gäller pris på prylar... däremot får kunden gärna handla där så hjälper jag dem få grejerna att funka.
 

moddlaren

Guest
varför beställer du inte skälv av en handlare i EX tyskland då får du stålar över du med.

Sedan är detta inget nytt fenomen, mina föräldrar startade MC hörnan för många år sedan och på 5 år konkurerade dom ut samtliga moped och cykel affärer i dalsland.

Dom var topp tio i sverige på crossar YAMAHA.
dom var topp tio på utombordare suzuki.
dom sålde 4 hjulingar, elverk, snöslungor, snöskotrar, osv osv.

Men när dom ville börja sälja landsvägs mc så gnällde BIKE så dom fick inte sälja annat än offroad upp till 600cc.

Då började dom handla via en ej nu nämd firma så hojarna levererades till mc hörnan men fakturan gick till ej nämd firma som lade på 500 för besväret.

detta fungerade my bra för bägge parter.

mina föräldrar sålde Mc hörna och den ägaren drev firman ca 2 år sedan sålde han o konkursen var ett faktum.

mvh

Ps jag handlar i princip allt på BIKE i trollhättan PGA en super kille på reservdelar, christian heter han 5 guld stjärnor av 5 möjliga.
Ds



Gnäller inte på något sätt då jag monterar mängder av internet-däck hos oss, jag konstaterar bara fakta: håller garanterat topp 3 i Sverige vad beträffar priser & topp 1 vad beträffar lager på mc-däck och ökar sedan starten för 6år sedan antalet kunder verje år: dock så ser jag till trotts detta ingen framtid i mc-däck med tanke på vad som blir över efter allt slit med montering när man ser till vad inköpspriset i Sverige är och internet priserna!! Tråkit men sant!!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ledsen men nu börjar det bli larvigt, ja vi har förstått att du är pissed off på gnälltrådar men det är inte vad den här tråden handlar om.

Och verkstäderna får väl göra precis som oss it-konsulter, skita i att sälja prylarna utan fokusera på att tjäna pengar per timme istället.
Jag skulle aldrig försöka konkurrera med t.ex. Dustin eller Webhallen vad gäller pris på prylar... däremot får kunden gärna handla där så hjälper jag dem få grejerna att funka.

Ok.
Då drar vi igång begreppet "oss It-Konsulter" och så säger vi att den gruppen tillhör du!
Alltså så handlar detta om dig eftersom du är It-konsult och säger dig tillhöra gruppen it-konsulter.
Allt klart så långt?

Jag skulle anlita en Hemsidestillverkande firma, låt oss kalla den SkIT AB.
Denna skulle tillverka en grym hemsida med webshop å heeela jävla baletten.
Quanta kosta frågade jag?
Jorå för webbrar pelleprintrar pixlar å allt du ska ha kostar det såhär mycket pengar.
Fint sa jag och beställde.
Det blev tyst i telefon och arbetet satte igång.
Tiden gick och det kom en faktura...
Jaha men vart är resultatet av arbetet?
Nä serru för dom här pengarna har vi bara lagt in koder...
Nån hemsida får du inte för detta!
Men det var ju det jag beställde!
Joo men då måste vi göra si så och ha en gubbe i Bangladesh för 30000:- i månaden för att sköta detta åt dig och uppdatera plus lika mycket till för att vi ska sätta igång...
Bla bla bla...
Fakturan fick jag betala, nån hemsida fick jag inte men massa koder och min logga på deras sida över nöjda kunder...
Loggan fick jag dock bort efter att jag förklarat att den omedelbart skulle bort då det var falsk marknadsföring och en stämning var på väg!

Så hur försvarar "vi i it branschen" detta för det är ju ni som gjort detta!
Eftersom du refererar till den branschen hela tiden så kan du ju stå till svars för den...

Heeela Mc branchen som jag tillhör väntar med spänning på svar.

Det är ju givet och därmed kommer inte heller alla verkstäderna dö ut.
Jag refererade mer till köp av utrustning och eftermarknadsprylar.

Givet?
Men du tror inte verkstäderna tjänar pengar på delarna också?
Man lever inte uteslutande på timdebitering!
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Lånar tråden en snabbis. Kan någon vänlig själ tipsa mig om en bra sida att beställa reservdelar och grejer till banhojen? Med grejer menar jag bättre bromsor, kedja osv :) Tack på förhand. Mvh Oskar
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Lånar tråden en snabbis. Kan någon vänlig själ tipsa mig om en bra sida att beställa reservdelar och grejer till banhojen? Med grejer menar jag bättre bromsor, kedja osv :) Tack på förhand. Mvh Oskar

Jag kan...
Men blir säkert hängd av någon som tycker den firman är kass!
Sen så kan jag göra reklam för min egen som fortfarande lever som hobbyfirma för att sälja lite skoj då och då till de som beter sig bra och behöver delar till bra pengar.
Men det kan jag inte för då kommer pöbeln och hoppar på mig...

Så tyvärr nej...
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Jag handlar gärna lokalt men det största problemet är ju att butikerna inte lagerför särskiljt mycket. Varför ska jag beställa över disk, åka till affärn igen få veta att den beställda varan inte kommit ännu osv. Då är det bättre beställa hemifrån och få levererat till dörren. Oftast vill man ju prova, klämma o känna och bedömma kvalitén innan man gör affär. Affärerna i Gbg har riktigt dåligt utbud till o med på personlig utr. Har dem inte rätt storlek och färg så går dem miste om en affär. Så enkelt är det. Jag vet att t.ex lelles o Laxå fritid m.fl är bättre sorterade.

Nu har jag tjötat färdigt.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Lånar tråden en snabbis. Kan någon vänlig själ tipsa mig om en bra sida att beställa reservdelar och grejer till banhojen? Med grejer menar jag bättre bromsor, kedja osv :) Tack på förhand. Mvh Oskar

Vet du exakt vad du vill ha, som du vet är bättre så är ebay det bästa, men behöver du rådfråga om delarna så har du ju grevens och alien moto på högerspalten, kanske kan vara nått:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Visst är vissa saker jättedyra i Sverige! Fast det som jag regerar mest på är original reservdelar. Varför så mycket dyrare än UK, USA, DE? Knappast återförsäljarna som sätter priserna.

Sen har ni haft otur om ni blivit illa bemötta av återförsäljare. Det har inte jag blivit någon gång sedan 1968 å då har jag handlat från många firmor. Bike Trollhättan och S-Racing Väne-Ryr är mina närmaste och de är jättebra. Sen har jag valt att jobba själv med hojarna och den senaste servicen skulle gå på 18000 kr för båda hojarna med lite nya prylar. Klarar med mig ca 5000 kr för verktyg material och däck. Tycker inte alls att firmornas priser är hutlösa men även om jag är en jävligt långsam mekaniker så blir min timlön ändå rätt hög för mitt arbete.
Gynnar svenska handlare när jag har råd.

Det var var bättre förr!
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
It branchen är lite speciell. vi fick lämna allt vad hårdvara var för ett antal år sedan. Där ser man det möjligen som en ren serviceprodukt.

Men den branchen ändrade fokus till tim eller funktionsrelaterad debitering och det var inte enkelt. Många försvann under den resan.

Är väl inte helt säker på att man kan överföra detta till MC branschen. Säsongs problemet hade ju tex inte vi. Volymer fanns dessutom att se eller skapa inom olika områden.

Och jämförelsen med IT branschen är svår då det helt enkelt inte finns någon annan bransch med ett så urbota dåligt facit på erbarmligt genomförda projekt. Där är vi ivf oslagbara!!

Även om vissa här naturligtvis inte ingår i den gruppen.

Har tjugo års erfarenhet från "IT" i olika former och börjar så sakta lära mig vad en kund efterfrågar.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ok.
Då drar vi igång begreppet "oss It-Konsulter" och så säger vi att den gruppen tillhör du!
Alltså så handlar detta om dig eftersom du är It-konsult och säger dig tillhöra gruppen it-konsulter.
Allt klart så långt?

Jag skulle anlita en Hemsidestillverkande firma, låt oss kalla den SkIT AB.
Denna skulle tillverka en grym hemsida med webshop å heeela jävla baletten.
Quanta kosta frågade jag?
Jorå för webbrar pelleprintrar pixlar å allt du ska ha kostar det såhär mycket pengar.
Fint sa jag och beställde.
Det blev tyst i telefon och arbetet satte igång.
Tiden gick och det kom en faktura...
Jaha men vart är resultatet av arbetet?
Nä serru för dom här pengarna har vi bara lagt in koder...
Nån hemsida får du inte för detta!
Men det var ju det jag beställde!
Joo men då måste vi göra si så och ha en gubbe i Bangladesh för 30000:- i månaden för att sköta detta åt dig och uppdatera plus lika mycket till för att vi ska sätta igång...
Bla bla bla...
Fakturan fick jag betala, nån hemsida fick jag inte men massa koder och min logga på deras sida över nöjda kunder...
Loggan fick jag dock bort efter att jag förklarat att den omedelbart skulle bort då det var falsk marknadsföring och en stämning var på väg!

Så hur försvarar "vi i it branschen" detta för det är ju ni som gjort detta!
Eftersom du refererar till den branschen hela tiden så kan du ju stå till svars för den...

Heeela Mc branchen som jag tillhör väntar med spänning på svar.

HiHiHi :tummenupp

Been there, payed that :gnissla

Ett exempel (har många flera)
Vi skulle få till en liten meddelandetjänst i vår programvara och eftersom vi var nedlusade med jobb anlitade vi en expertkonsult för att ta fram en fristående första fungerande prototyp, alltså inget design eller lull-lull. Offerten var på XSEK. 1 år och 2,5XSEK senare hade vi inte ett enda skit. Och för att få en fungerande programvara till en mässa skulle vi "behöva kavla upp ärmarna".

Om vi jobbade på det sättet skulle vi ha en mycket lugn tillvaro en kort tid.

Vi anställde istället en trevlig hojåkare :) som grejade det från skratch på 3 månader, integrerad i vår programvara och med användbar grafik. Kostnaden ? Klart mindre än X. + att kunskapen nu finns i huset:tummenupp

PS. Vi har hittat ett par IT konsultfirmor som är bra så numer håller vi oss till dom.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
It branchen är lite speciell. vi fick lämna allt vad hårdvara var för ett antal år sedan. Där ser man det möjligen som en ren serviceprodukt.

Men den branchen ändrade fokus till tim eller funktionsrelaterad debitering och det var inte enkelt. Många försvann under den resan.

Är väl inte helt säker på att man kan överföra detta till MC branschen. Säsongs problemet hade ju tex inte vi. Volymer fanns dessutom att se eller skapa inom olika områden.

Och jämförelsen med IT branschen är svår då det helt enkelt inte finns någon annan bransch med ett så urbota dåligt facit på erbarmligt genomförda projekt. Där är vi ivf oslagbara!!

Även om vissa här naturligtvis inte ingår i den gruppen.

Har tjugo års erfarenhet från "IT" i olika former och börjar så sakta lära mig vad en kund efterfrågar.

Man tackar för ett mycket fint inlägg i debatten!
Och då är jag inte ens ironisk!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Visst är vissa saker jättedyra i Sverige! Fast det som jag regerar mest på är original reservdelar. Varför så mycket dyrare än UK, USA, DE? Knappast återförsäljarna som sätter priserna.



Det var var bättre förr!

Det är en mycket bra fråga då alla beställer från samma europeiska storlager och ingen av generalagenterna har något större lager själv.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Det är en mycket bra fråga då alla beställer från samma europeiska storlager och ingen av generalagenterna har något större lager själv.

Dåså, varför blir det så jävla mycket dyrare i Sverige? Tänkte beställa KTM-dekaler från KTMworld i USA då de gick på strax under 700 kr, på Lelles och Karlströms kostar de över 1500 kr. Det känns ju inte helt logiskt eller rimligt att det ska vara så. Dock fick jag inte beställa av dem då KTM hade bett dem att sluta sälja internationellt och bara hålla sig inom USA. Det är hur som helst EXAKT samma dekaler som finns i KTM's power parts sortiment. Dessa dekaler finns ju även i UK och DE men kostar dock lite mer men fortfarande 300-400 kr mindre än i SE, om inte många grejer är ännu billigare ibland.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ni tror på fullaste allvar att generalimportörerna inte oroas av utvecklingen på mc-marknaden? Att dom av ren snålhet hellre låter sina återförsäljare gå i konkurs och mc-marknaden försvinna än att sänka priset på sina produkter? Fascinerande.....
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Reflektion: Om det vore nästintill gratis med service, originaldelar o tillbehör till sin flong nya Ferrari i Swe, hur exklusivt o helt fel skulle inte det kännas?
De värsta sporthojarna är ju motorcyklarnas Formel-1 prestandamässigt, då ska väl rimligtvis det nöjet oxå motsvara en snuskigt stor säck av dina pengar, annars nåt grundläggande systemfel ju!:rolleyes:

Universallösning: Skaffa ett jobb med riktigt hög lön, så ska ni se att allt det här jättejobbiga och jättedyra med Swe försvinner rätt raskt!:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ni tror på fullaste allvar att generalimportörerna inte oroas av utvecklingen på mc-marknaden? Att dom av ren snålhet hellre låter sina återförsäljare gå i konkurs och mc-marknaden försvinna än att sänka priset på sina produkter? Fascinerande.....
Varför har vi ens svenska generalimportörer i dagens Sverige? Vore det i stort sett inte lika lätt för affärerna att beställa direkt från den europeiska importören eller direkt från fabrik?

För några år sedan skickade jag en fråga till svenska H-D om varför hojarna var dyrare i Sverige än i många andra EU-länder och varför priserna inte hade gått ner trots att dollarn då låg lägre än på länge. Svaren jag fick rörde att europeiska H-D var valutasäkrade mot H-D USA och grejer. Och att detta vara bra för då slapp man priser som åkte jojo. Sedan så var svenska priserna högre än de andra EU-länder som jag tagit några exempel på eftersom det skiljde på moms, "dealer setup", registrering, och att det "avseende garanti blir en viss skillnad". Som parentes kan nämnas att om man då drog ifrån momsen från det svenska priset så blev det ändå högre än det tyska priset inklusive moms. Och Tyskland var inte det billigaste landet.

Kollar man i dagsläget på vad t.ex. en H-D Fat Boy -11 kostar så är det i Sverige ca 215000kr och i USA ca $17000, vilket med dagens kurs grovt räknat blir 118500kr. Lägger man på frakt på gissningsvis 10000kr och sedan tull och moms på det så blir det ungefär 170000kr. Sedan vet jag inte riktigt vad regbesiktning kostar, men det plus lite olja och småkrafs för att skruva ihop den kanske går loss på 5000kr? Då har den hojen gått på 175000kr innan den står på vår uppfart och är färdig att köra. 40000kr mindre än om den gått via europeiska och svenska importörerna och en svensk handlare, inte lika stor procentuell skillnad som på en del mindre saker men ändå en aktningsvärd summa. Fast då har vi ju iofs gjort lite arbete själva också.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Mkt gnäll i den här tråden...

Ni som bor i storstäder borde väl inte ens ha ett problem med va saker kostar.

Gå till butik nr 1 och be om ett bra pris. (Riktpris är sällan deras sista bud). Endera så får man det eller så går man till nästa butik. Vill man sen spela ut dom mot varann så går man till butik nr 3 och gör om samma sak, eller så går man tillbaks till butik nr1 igen...

Konkurrens kallas det för.

Det funkar inom alla områden och inom all mtrl.

Och ett tips till alla handlare som gråter blod över höga priser från generalagenter.
Starta egen agentur och byt märken kanske? finns ju förfan hur många som helst att välja på...
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vems e felet................

Det tänker jag inte gå in på. Men som knutte, motorcyklist, racingfan OSV.... tvåhjulsälskare.

Det är en katastrof för oss som gillar hojlivet, handlarkonkurser, när bikestreet i Göteborg typ försvann. Nya moderna tiden, blocket, Ebay, internet osv, många fördelar men ger lika många nackdelar. plus och minus jämnar ut sig, lika med noll. Stäng utav blocket mc..... och det står mera begagnade hojar hos lokala mchandlaren. Lika med noll. Me´n bättre för vår lokale mchandlare och då bättre för oss, eller tänker jag fel? Snart kanske vi är ett gäng drömmare bara. Känner ett starkt obehag inför den så sakta pågående nedmontering utav mckulturen som sker.

Hälsningar. Är vi bara ett gissel, far fram som...., för ett jävla väsen och bedrar försäkringsbranschen, ögontjänare till länsman. Gnällspikar mot lokala mchandlaren..... e de det vi är? Är det detta som nu så sakta krymper möjlighetena att ha hojen som en hobby. Är vi ett rovdjur som så sakta skjuts utav.

Mc grabbar..... vi måste hälsa mera, mchälsningen. Vi får ej lägga ner denna. Vi kanske måste hälsa mer på bilisterna ochså, kan ju inte bara ge dem fingret! Vi måste bli populära, inte impopulära! Vi måste bli fler! Vi måste bli bättre. Vi måste bli bättre! Vi måste bli bättre..... ja vaddå?

Själv hade jag min första hoj år 1966. 45 år sedan. Hur ser det ut om 20 år? Mcmässan På två Hjul!

Älskar aktiva hobbies, motorsport och att deltaga. Aktiv fritid gör vardagen bra! Mvh Toyman. (tar det lite lugnare nu ):tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top