Ännu en MC-firma i konkurs

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Handlare i kris

Svenska handlare kommer aldrig att kunna konkurrera med ebay, biltema osv i priser. Men i personlig service , kunnande kan de vinna kunder.
Får jag bra service så handlar jag gärna hos en vanlig mc-affär.

Men tyvärr misslyckas många handlare att ge den där personliga servicen man vill ha.

Välkommen Gixxer-Tina
Även utländska företag är medvetna om prisbilden i Sverige och börjar nu kontakta svenska handlare om inköp direkt från producent,så vi kommer nog att se en förändring prismässigt framåt.
Sedan är det lustigt med MC-däck för man ser aldrig denna prisjakt på vanliga bildäck,det finns ju hur många bildäcksfirmor som helst och alla verkar fungera,dom har t.o.m råd till TV-reklam(Vianor).
Nu hoppas vi bara att hoj-handlarna överlever tills förändringar sker.
Biltema är ju ett företag som satsar där det finns prisblottor och om priserna sänks i landet så kan deras styrelse besluta om nedläggning (av mc-sortimentet)på fem minuter.Biltema har t.ex.problem med sina batterier(kvaliten)och söker därför nya tillverkningspartners så helt problemfritt är det inte i deras värld heller.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Mja,handlarna brukar ha ca.35% rabatt på sina prylar,det ger ca.55% påslag,detta skall betala hyror,löner,momser,skatter och helst lite vinst(varför skall man annars driva firma).

Att det är så billigt i England beror på mängden kunder men huvudsakligen på att mc-kläder räknas som skyddsutrustning och därmed skatte och momsbefriat.Då skall dessa avgifter betalas i mottagarlandet men görs sällan(och då är man skattefuskare).

Jaha men tyskland, Usa osv då? Det är lika billigt där! :tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Intressant diskussion!

Konsekvensen av att priserna dumpas är att handlarna bildar karteller vilket är förbjudet enligt lagstiftningen men genom olika avtal kommer man runt problemet med frihandel.

Touretech.se (TT)är ett utmärkt exempel på det där man har kraftiga överpriser utan någon som helst konkurrans.
Försöker man köpa via TT.de eller TT.uk blir man bryskt hänvisad till den svenska sidan.

Det man hävdar att det inte finns ett fraktavtal med fraktföretagen men att man är välkommen att besöka deras butiker i respektive länder.

Tror vi kommer se en trend att de små företagen kommer försvinna och de som kan samarbeta eller vara tillräckligt stora kommer överleva.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Wow, här drar vi verkligen alla över en kam.

Med nöjda kunder sedan över 10år tillbaka och en kundnöjdhet på 4,3 på en femgradig skala så kan jag säga att jag tar inte riktigt åt mig. :tummenupp

Jag drar inte alla över en kam men efter att ha anlitat ett flertal IT företag genom åren så är det erfarenheten.

Man anlitar ett mindre IT företag och det fungerar kanon sen går det bra för dom och dom växer själva eller genom att bli uppköpta och ju större dom blir desto dyrare och sämre blir det.

Vet inte om vi har erfarenhet av företaget du jobbar på, är det ett stort ?

Du vet att det finns flera konsultfirmor om man inte är nöjd med den man har? Eller är du en sån där som hänger kvar vid något gammalt och icke-fungerande av lojalitetsskäl? Skyll dig själv isf.

Nejdå vi byter raskt när dom blir för stora , för dyra och slutar fungera.


Har privat ingen erfarenhet av hantverkare, gör allt själv.

Däremot i jobbet och där är erfarenheten att "certifierad elektriker" borde vara en svordom.

Hukar under skrivbordet med hjälmen på :D
 
Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Trodde att du var en kunnig och påläst kille som förstår hur omöjligt det du skriver är men icke..... :rolleyes:

:krama

Klart jag förstår att det jag skriver ordagrant är svårt att genomföra.

Undermeningen är att det är lätt att gnälla och klaga, hitta syndabockar och skylla ifrån. Gör något åt det istället!

Så trist med inställningen:
"Det är ingen mening att göra något för det går ändå inte"

Svaret är: Klart det gör, hitta en alternativ lösning.

Det går utan svårighet att skriva en uppsats om detta marknads strukturella problem och slutsatsen är förmodligen denna gång att alla skulle gagnas utav ett lägre genomsnittspris på motorcykelrelaterade artiklar i Sverige, Leverantörer, Konsumenter och Samhälle.

Fürstenhoff, jag vet hur svårt det är då jag själv jobbar i gross/ detaljhandel, fast i Bil-ledet.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Handlare bort

Intressant diskussion!

Konsekvensen av att priserna dumpas är att handlarna bildar karteller vilket är förbjudet enligt lagstiftningen men genom olika avtal kommer man runt problemet med frihandel.

Touretech.se (TT)är ett utmärkt exempel på det där man har kraftiga överpriser utan någon som helst konkurrans.
Försöker man köpa via TT.de eller TT.uk blir man bryskt hänvisad till den svenska sidan.

Det man hävdar att det inte finns ett fraktavtal med fraktföretagen men att man är välkommen att besöka deras butiker i respektive länder.

Tror vi kommer se en trend att de små företagen kommer försvinna och de som kan samarbeta eller vara tillräckligt stora kommer överleva.

Samma sak har Harley-Davidson gjort,den amerikanske handlare eller grossist som säljer till europa blir omedelbart av med sina rättigheter att sälja överhuvudtaget.
Prövar du att beställa så får du svarsmail att dom inte får sälja till foregein countries.
Nu kanske ni skiter i HD men det är en trend där HD är mäktig trendskapare.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
En duktig, bra och trevlig service firma finner nog sina kunder. Vi har här i götet ett gott exempel i RN.
De reparerar och servar samt håller väl på med viss annan verksamhet. de har lite försäkringshojar som skall skrotas som står där har jag sett. Vet inte vad de gör med dem.

De säljer inga nya hojar eller senaste hjälmen. Men däremot arbetar de med de flesta hojmärken vad jag sett ivf.

Man får ju hoppas att dessa företag kan fortsätta leva, och sannolikt har de större chans än firman på fräcka gatan, som skall fajtas med tyskland etc om marginalerna på tex märkeskläder.

Jag har ivf behövt dem och många med mig kanske som inte kan och vet allt om sina hojar direkt.

Där köper jag gärna tex mina däck för det kan han fixa. inte billigt men det är det värt att kunna ringa och fråga något utan att få dåligt samvete. Och då ställer de upp, alltid, ivf har jag upplevt det så.

Ja, R.N. MC-Service & Demontering heter firman. När det inte är säsong demonterar de hojar och läger delarna på lager. Självklart servar de hojar när det inte är säsong också. De servar alla märken utom KTM som de enbart tar hand om i försäkringsärenden.
De har heller inga ockerpriser och vill fortsätta vara icke auktoriserade för att bl a kunna hålla priserna nere.
Jag har bara bra erfarenheter av den firman och de gör ingen särskild reklam utan överlever just pga deras goda rykte som hela tiden funnits och sprider sig bland hojåkare i Gbg-trakten.
Jag har valt själv att enbart lämna in mina hojar där trots att jag på min R1 08 har garanti kvar, just pga att jag bara har dåliga erfarenheter av Yamaha Center i Gbg och hellre litar på R.N som dessutom har rimliga priser.
Man får också möjligheten att välja om man vill ha nya originaldelar eller begagnat, om de har just den delen och dessutom välja bland piratdelar.
De ger dock garanti på just serviceintervaller som de genomför med en egen stämpel i serviceboken.

Precis som du säger dominator91, så kan man ringa R.N. och få råd vad det nästan än gäller och det gör ivf att jag fått ett ordentligt förtroende för den firman. Det gör också att jag gärna betalar för de saker som de inte kan hålla lägre pris på, just tack vare deras goda service och kundbemötande.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
On topic

Hur blir det när alla handlare lagt ner i Sverige, var skall man då prova hjälmar/skinnställ/boots/..... innan man beställer på internet ?:rolleyes:


Halv on topic

Är det inte Marinshopen som försöker handla båtdelar direkt från tillverkare eller grossister utomlands. Det går ju sådär, var väl uppe i någon instans nyligen.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
On topic

Är det inte Marinshopen som försöker handla båtdelar direkt från tillverkare eller grossister utomlands. Det går ju sådär, var väl uppe i någon instans nyligen.

Var väl Mekonomen som försökte sälja marindelar med vanliga påslag istället för marinpåslaget på 4000% som alla andra kör på.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag drar inte alla över en kam men efter att ha anlitat ett flertal IT företag genom åren så är det erfarenheten.

Man anlitar ett mindre IT företag och det fungerar kanon sen går det bra för dom och dom växer själva eller genom att bli uppköpta och ju större dom blir desto dyrare och sämre blir det.

Vet inte om vi har erfarenhet av företaget du jobbar på, är det ett stort ?

Nope, 25 pers så inte så stort...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ärligt talat: nu får det fasiken vara nog då du mfl måste börja inse att handlare generelt INTE kan göra ett skit åt priser på produkter mm då det är generalagenterna som är boven i dramat: eller vad säger du själv när vissa internet sidor (på något sätt) säljer sina bildäck levererade till dörr billigare än vi kan köpa in dem för - och då har vi Svensk max marginal på det märket jag tänker på!! :va

Näe, sluta gnäll på handlare som får kämpa satan för att överleva när det är generalagenterna som ni borde hacka, gnälla & skälla på!! :huvet

Say what? Ska vi konsumenter springa handlarnas ärenden? Det är väl knappast vårt fel om KGK rövknullar AVA, Din MC mfl så grundligt att de måste ta ut dubbla priset för grejor man kan köpa på nätet? Hade samma sak hänt i min bransch (IT) hade distributörer/partners gått samman direkt och squeezat ledet innan. Varför har mchandlarna inte balle nog att göra det här?

Sen tror jag branschen har ett avsevärt större problem än giriga importörer och gnälliga handlare: återväxten. Hojkollektivet blir äldre samtidigt som antalet personer som tar mckort har varit på dalande länge enligt Trafikverkets statistik. På kort sikt kan det gynna vissa tillverkare men på lång sikt kommer en förskjuten balans i efterfrågan att slå ut handlare som inte kan konkurrera.

Svårare än så är det inte och personligen tror jag det kan vara nyttigt för branschen som helhet.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det roliga är att folk gnäller över att handlarn vill ha betalt för att överleva, man handlar inte av honom men när det ska ut och åka och det är panik med nån lös bult, då ska han fixa det på en söndag och då helst gratis för annars är han dum i huvudet och får en gnälltråd på SH som tack.

Jag vet inte vad ni som inte jobbar med hojar får er lön ifrån?
Nån som har er anställda och ger bort saker gratis?
Den som driver Mc firman får ju knappast nått understöd från EU för att hålla med billiga delar.
Det som köps ska betala lokalhyra elkostnader försäkringar löner skatter miljöavgifter revisorkostnader städpersonal å fan å hans farmor.
Sen kanske han som driver firman vill ha något till övers, men det är bäst att han inte tar ut får då kommer SH mobben och hänger ut han!

Sen så finns det riktpriser från distributören av det produkter man säljer som man helst ska följa.
Så skjut gärna brevbärarn för att han kommer med räkningar.

Du skrev själv anledningen till att det är dyrt i Sverige med hojrelaterat.

Redan i slutet av -70talet när jag själv var anställd i Mc-näringen var situationen precis likadan som nu. Generalagenterna/Distributören bestämde priserna. Han jag jobbade åt var riktigt stor inom reservdelssidan, till flera Japanska märken, och han köpte själv in delar direkt från Japan.

Hans avanser efter frakt, tull, och oms(moms), som det hette då gjorde att han kunde sälja reservdelar till generalagenten för ett av de större märkena och ändå tjäna rejält på affärerna. För att inte tala om när han sålde till Norge. Varje vår köpte han hem en fullmatad 40fots container, fylld med orginallackerade tankar, sidokåpor, lysen, hantagsarmar, avgassytem(orginal), kolvar, packningssatser, dynor, hjul, blinkersar mm. direkt från Japan. Bigboresatser från Italien. Delar till Triumph, Norton mm från England osv.
Han var enormt populär hos mindre handlare som hade bättre avanser hos honom än hos generalagenterna.
Om man i framtiden vill bli kvar som Mc-handlare får man nog tänka om, och titta lite mer på hur omvärlden ser ut.

Bilbranschen har genom EU "tappat" sin exklusivitet med Generalagenter, och där behöver du numera inte utföra garantiservicer och reparationer hos "generalagenternas" egna verkstäder för att Fabriksgarantin ska gälla. Men de flesta bilägare fortsätter ändå att göra det, lite av "Biltema syndromet".
Mekonomen tex. är godkända både vad det gäller reservdelar och reparationer i Sverige.

Svenska Wolksvagen tar hutlöst betalt för reservdelar till VW, om man istället köper i nån av e-Bay shopparna så pratar vi inte 20-30% utan 50-75% billigare.

/KentW
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
OT

Jo IT konsulter är ju verkligen ljuset i tunneln.

Vilken annan yrkesgrupp kan först debitera så man svimmar för ett job man vill ha gjort och sen ta hutlöst betalt för att få det att fungera och sen dessutom ta hutlöst betalt för att rätta till allt dom ställt till i systemet med grejen dom levererat ?

Alla hantverkare typ....?? :rolleyes:

Dessutom är det ALDRIG konsulternas fel att det strular. Det är kunden som suger som beställare.

:fakta:mattias
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Konsekvensen av att priserna dumpas är att handlarna bildar karteller vilket är förbjudet enligt lagstiftningen men genom olika avtal kommer man runt problemet med frihandel.

Nja, karteller som håller uppe priser är olagliga men det är inte olagligt att gå ihop till en grupp för att pressa ner leverantörspriserna.

Kanske en affärside för någon? Bilda en MChandlar-förening. MC-handlarna köper in sig som delägare i bolaget som sedan förhandlar till sig bättre priser genom sin storlek.

Lär ju dock vara förknippat med många stora problem, dels måste man få med sig tillräckligt många mc-handlare, och sedan så kommer väl grossisterna försöka sig på att stänga av handlare som är delägare i föreningen. Men lyckas man passera den kritiska gränsen så är man i princip där ICA är idag fast på MC-marknaden.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ärligt talat: nu får det fasiken vara nog då du mfl måste börja inse att handlare generelt INTE kan göra ett skit åt priser på produkter mm då det är generalagenterna som är boven i dramat: eller vad säger du själv när vissa internet sidor (på något sätt) säljer sina bildäck levererade till dörr billigare än vi kan köpa in dem för - och då har vi Svensk max marginal på det märket jag tänker på!! :va

Näe, sluta gnäll på handlare som får kämpa satan för att överleva när det är generalagenterna som ni borde hacka, gnälla & skälla på!! :huvet

Varför inte själv göra nått åt det....?
Om alla "fristående" mc-handlare går ihop och bilder en inköpsorganisation så kan ni få ihop ganska stora volymer att förhandla uitfrån!
Och ingen kan hindra er, bara er egen syn på att handla från "generalagenterna", som sedan länge INTE har monopol på att leverera i Sverige.
De leverantörer som inte ser om sitt hus och skapar Nätbutiker kommer på sikt att bli omkörda av sin konkurenter, samma gäller för mc-handlarna.

Istället "gnälls" det på att kunderna inte handlar, sidoimporten som inte är "rumsren" osv.

Det är nya tider nu, som kräver nya grepp!

/KentW
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ta bara detta med Michelin som för 2 år sedan när vi skulle förnya avtalet med dem plötsligt säger att vi inte kan köpa däck i från dem direkt pga att vi var för små i deras ögon varför vi hänvisades till att handla i från någon av deras grossister: va?? :va (Vet åtminstonde 5 olika handlare i Stockholms området som säljer mindre än hälften av vad vi säljer (Michelin) men som fortfarande kan köpa direkt i från Michelin!! Suck!! :rolleyes:)

Vi tillhörde redan då en av Sveriges största handlare på Michelin mc-däck varför vi bara kunde skaka på huvudet när dom genom detta minskade våra marginaler med mer än 25%: anledningen fick vi ganska omgående reda på via en anställd på Michelin Sverige: det hade klagats på att vi sålde deras däck för billigt, så pass billigt att Yamaha center i Haninge slutade med Michelin, och detta trotts fri prissättning inom EU!!

Så innan man säger hur vi handlare borde agera så sug på det som jag skrivit i detta inlägg så förstår dom flesta att det inte är så förbannat enkelt för oss handlare att påverka dom Svenska importörerna!!

Det finns ett effektivt sätt att påverka importörerna, alla importörer.

Gå ihop flera stycken, skicka ett gemensamt brev till tillverkarens marknadsavdelning och redovisa så hur stor försäljning ni tillsammans hade förra året och berätta att ni avser börja handla från en konkurrent istället, detta pga. importörens hållning.
Men var förberedd, med ett erbjudande från konkrrenten, där ni naturligtvis fått siffror på vad dom erbjuder er för villkor.

Jag har varit med om precis detta, som anställd i ett företag som köpte relativt specialicerade fordonskomponenter för inbyggnad i egen produkt, som såldes direkt till konsument. Där konsumenterna var mycket insatta i vilka komponenter som fanns på marknaden, och i slutändan bestämde vilken tillverkare som skulle användas på den produkt som dom beställde.
Vår inbyggarrabatt gick från 22% till 38% efter förhandlingen.

Lycka Till!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Då kan jag återigen meddela att inte vill vara kvar som Mc handlare.
Så jag tänker inte göra något åt saken eller på något vis påverka för att förändra.

Jag förstår dig, att verka kundrelaterat är ingen "dans på rosor", 22år som egenföretagare har gett en del erfarenheter.

/KentW
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top