Ännu en MC-firma i konkurs

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Och det är ju precis det här många av oss i tråden säger, att det inte är ÅF´s fel men det är de som blir lidande.
Har hört liknande stories om folk som sänkt sig till lägre priser än andra ÅF´s som då klagat hos en viss distributör och vips så fick den förste ÅF inte handla något mer... då är det jävligt enkelt att överleva som MC-ÅF när just den distributören äger rätten på i stort sett allt han har i butiken. :död

Men frågan är då, skall vi slutkunder verkligen ta den notan bara för att distributören pungslår ÅF som i sin tur helt enkelt MÅSTE pungslå sina kunder?

Bara kolla reklamen här till höger... "Vi har så låga priser att vi inte får annonsera dem". Vad är det för marknad egentligen???

Det är inte så att jag tycker att slutkunden ska behöva lida för att det finns leverantörer som tar betalt ordentligt som mellanhand.
Men samtidigt så är det ÅF som får lida när kunderna går utomlands.
Jag själv slår igen och skaffar mig ett jobb med lön och en telefon som är tyst på helgerna.
Kraven från slutkunden är ofta vääääldigt höga kan jag berätta från insidan.
Även en Mc handlare kan ha ett liv med familj, men när man blir uthängd för att man inte lagade en hoj omedelbums en söndag och blir hatad av SH mobben som önskar livet ur en.
Sanningen är att en mc åkare med ett läckande gaffelben står på Mc handlarens altan när denne grillar med familj svärföräldrar och gästerpå dotterns födelsedag och vägrar gå därifrån för Mc handlarn tagit av sig grillvanten för att titta på hans dreglande gaffelben och fråga när det kan vara klart för han ska åka på kvällen...

Även Mc handlaer är människor och äter mat.
Häng ut Leverantörerna då istället som är bovarna i dramat!

Handlarna kommer konka, trist läge, men jag väljer med plånkan....som sagt, gå ihop flera, sätt tryck på generalagenterna.

Monopolet med ockerpåslag fungerar bevisligen inte, handlarna drabbas, kunderna söker sig till utlandet, som kund får man alltid tag i det man behöver (oftast går det fortare att handla själv från utlandet, än att vänta på en lökig jävla handlare som inte får ut tummen).

Visst, jag kanske åker på att returnera eller sälja vidare något som det blir fel storlek på, men till halva priset (som det oftast är) så är det i alla fall win-win hur man än gör.

När det handlar om mina surt förvärvade slantar som skall fördelas mellan hästar och gud vet vad, då är det skillnad på ett skinnställ för 12' i Sverige, och samma ställ för 4-5' med frakt från Tyskland.

Men kör gärna huvudet i sanden och låtsas som inget händer, det blir nog bra. ;)

Jag har inte kört huvet i sanden!
Jag såg mig omkring och insåg att det funkar inte.
Plockade ihop mina prylar tog ner skylten låste dörren och och gick hem innan det blev konkurs....

Så jag är full medveten om problematiken.

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Sysslar de med maffiametoder så är det bara att svara med samma mynt. Motospeed är idioter och har så alltid varit, tidernas största misstag var när Öhlins lade ut ÅF-nätet hos dem. Dubbelt så dyrt som USA import och ingen håller något lager...

Jag har tidigare importerat grejer från USA via ett amerikanskt skalbolag (vissa delstater tillåter bulvanbolag som registreras enkelt och kräver minimal administration). Sen anmäler man sig som villig ÅF och stoppar in en beställning som packas om på plats och skickas till Svea...

Har du kontakter så jag kan handla prylar till min bänk direkt från USA så är jag intresserad...

Nu ska jag ju bara leka med min egen hoj där i... :)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har inte kört huvet i sanden!
Jag såg mig omkring och insåg att det funkar inte.
Plockade ihop mina prylar tog ner skylten låste dörren och och gick hem innan det blev konkurs....

Så jag är full medveten om problematiken.

...det var nog mer en allmän släng åt hela systemet, inte åt dig personligen, sanden dvs. ;)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vad hadde hänt om Svenska handlare helt enkelt gått ihopa o vägrat köpa av de Svenska generalagenterna ?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det är inte så att jag tycker att slutkunden ska behöva lida för att det finns leverantörer som tar betalt ordentligt som mellanhand.
Men samtidigt så är det ÅF som får lida när kunderna går utomlands.
Jag själv slår igen och skaffar mig ett jobb med lön och en telefon som är tyst på helgerna.
Kraven från slutkunden är ofta vääääldigt höga kan jag berätta från insidan.
Även en Mc handlare kan ha ett liv med familj, men när man blir uthängd för att man inte lagade en hoj omedelbums en söndag och blir hatad av SH mobben som önskar livet ur en.
Sanningen är att en mc åkare med ett läckande gaffelben står på Mc handlarens altan när denne grillar med familj svärföräldrar och gästerpå dotterns födelsedag och vägrar gå därifrån för Mc handlarn tagit av sig grillvanten för att titta på hans dreglande gaffelben och fråga när det kan vara klart för han ska åka på kvällen...

Även Mc handlaer är människor och äter mat.

Kraven kommer ALLTID vara höga från slutkund, vare sig det är en hojåkare eller en redovisningsbyrå som har problem med sina datorer... det vet vi alla som jobbar med kunder på ett eller annat sätt så det är inte unikt på något sätt i MC-branschen.

Om du som företagare inte kan få kunderna att fatta vad som är businessmark och vad som är privat mark, då har du klart större problem än dyra priser från leverantörerna.

Och jag har skrivit gång på gång på gång (och många många fler har också gjort det i den här tråden) att det inte är ÅF´s fel men att det är de som blir lidande... för alternativet är att slutkunden blir det och det är vi trötta på.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

En dregglande sh:are önskar jag ingen handlare! :gnissla

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Absolut INTE!! :krama

Tror inte att det finns en mc-handlare i Sverige idag som har råd att servera gåslever till familjen som du skriver: tror bestämt att vi får slita hund och mer där till bara för att ha råd att betala dom fasta räkningarna!! :huvet

Psst! Pär skrev att importören käkade gåslever... inte handlaren. ;) :tummenupp

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Absolut INTE!! :krama

Tror inte att det finns en mc-handlare i Sverige idag som har råd att servera gåslever till familjen som du skriver: tror bestämt att vi får slita hund och mer där till bara för att ha råd att betala dom fasta räkningarna!! :huvet

Ehhmmm !! Läs igen så

samtidigt som importören servera gåslever till familjen,

!
:D

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Drev, oljefilter och lite småskit som man håller efter med kan jag köpa hos lokala handlaren, men när det är lite större summor så köper jag alltid utanför sverige betydligt billigare.

men det verkar ju uppenbarligen vara något fel varför det är så mycket dyrare så som dubbla priset på vissa prylar, jag själv vet inte men jag tror det är mycket mellanhänder innan delen landar hos handlaren som roffar åt sig stålarna.

Den men SÄKER INFO får gärna berätta hur det kan bli så fel:va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Plockade ihop mina prylar tog ner skylten låste dörren och och gick hem innan det blev konkurs...

Jag tycker de flesta i denna tråd verkar vara ganska införstådda med vilka som står för största delen av de höga priserna.

Men jag tycker någon eller några handlare borde ta fajten och kringå dessa grossister. Jag förstår att det är svårt att gå direkt på tillverkaren. Men det går nog deala till sig en bra relation med någon butik i tex usa. Om dessa kan leverera billigare än grossisten så tar man via dessa istället.

Speciellt skulle det passat någon i din sits som ändå är redo att plocka ner skylten om det inte blir bättring.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Kraven kommer ALLTID vara höga från slutkund, vare sig det är en hojåkare eller en redovisningsbyrå som har problem med sina datorer... det vet vi alla som jobbar med kunder på ett eller annat sätt så det är inte unikt på något sätt i MC-branschen.

Om du som företagare inte kan få kunderna att fatta vad som är businessmark och vad som är privat mark, då har du klart större problem än dyra priser från leverantörerna.

Och jag har skrivit gång på gång på gång (och många många fler har också gjort det i den här tråden) att det inte är ÅF´s fel men att det är de som blir lidande... för alternativet är att slutkunden blir det och det är vi trötta på.

Och hur får man kunderna att fatta att dom inkräktar i ens privatliv?
Uppfostrar man en så kommer nästa bara för att dom vet vart man bor.
Man kan skriva det på sin hemsida att man betackar sig för hembesök men tror du det hjälper?

DU har skrivit gång på gång ja.
Men det finns andra som ger sig på handlare om och om igen!
SH i stort så gäller det att hänga ut och hacka på den handlare man tycker gjort sig orätt!
Blev man nöjd och skriver det så blir man genast SHs hackkyckling nr 1

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad hadde hänt om Svenska handlare helt enkelt gått ihopa o vägrat köpa av de Svenska generalagenterna ?

Det är nog på tiden att dom gör som ICA-handlarna och börjar med gemensamma prisförhandlingar och inköp. Blir dom tillräckligt många så kan de etablerade grossisterna ringa och grina hur mycket dom vill.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vilka däck då??

För det finns nog ingen i hela Sverige som kan sälja ett 190/50-17 däck för 1500kr utan att ha stulit det!! :krama
Var nåt Michelin min Sambo hörde om som present till mej när jag fyllde år Men den firman är extremt dyr .Men det var runt 5 år sen sen dess har det sjunkit rejällt i pris

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Jag tycker de flesta i denna tråd verkar vara ganska införstådda med vilka som står för största delen av de höga priserna.

Men jag tycker någon eller några handlare borde ta fajten och kringå dessa grossister. Jag förstår att det är svårt att gå direkt på tillverkaren. Men det går nog deala till sig en bra relation med någon butik i tex usa. Om dessa kan leverera billigare än grossisten så tar man via dessa istället.

Speciellt skulle det passat någon i din sits som ändå är redo att plocka ner skylten om det inte blir bättring.

Skylten är nere och dörren låstes i måndags!

Nu ska jag ha kul med min hobby istället för att förstöra den! :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Och hur får man kunderna att fatta att dom inkräktar i ens privatliv?
Uppfostrar man en så kommer nästa bara för att dom vet vart man bor.
Man kan skriva det på sin hemsida att man betackar sig för hembesök men tror du det hjälper?

DU har skrivit gång på gång ja.
Men det finns andra som ger sig på handlare om och om igen!
SH i stort så gäller det att hänga ut och hacka på den handlare man tycker gjort sig orätt!
Blev man nöjd och skriver det så blir man genast SHs hackkyckling nr 1

Ger man lillfingret tar de oftast hela armen.
Man får helt enkelt inte göra något jobb alls där hemma om man även skall ha det som business... men sånt där blir alltid lite av ett problem om man jobbar med sin största hobby.

Jag tycker mig faktiskt inte kunna läsa särskilt många i den här tråden som försöker påstå att det är ÅF´s fel. Bara konstaterar att det är dyrt hos ÅF.

Och jag har själv skrivit i mer än en tråd tillägnade handlare man rekommenderar... alltså rena hyllningstrådar.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Inte alla :krama:

-Vi svarar alltid i telefon, oavsett hur mycket jobb vi har!! :tummenupp
-Vi har världens sämsta webbsida: dels pga okunnighet, dels för att vi inte haft råd att skaffa en via en webb designer!! :huvet
-Vi har nog Sveriges största lager på mc-däck då det vart vårt måtto att alltid kunna hjälpa våra kunder!! :tummenupp

Lätt att dra alla över en kam!! :krama

denna tråd passar dig som handen i handsken va:tummenupp

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Ger man lillfingret tar de oftast hela armen.
Man får helt enkelt inte göra något jobb alls där hemma om man även skall ha det som business... men sånt där blir alltid lite av ett problem om man jobbar med sin största hobby.

Jag tycker mig faktiskt inte kunna läsa särskilt många i den här tråden som försöker påstå att det är ÅF´s fel. Bara konstaterar att det är dyrt hos ÅF.

Och jag har själv skrivit i mer än en tråd tillägnade handlare man rekommenderar... alltså rena hyllningstrådar.

Lillfingret har jag inte ens sträckt ut på helgdagar.

Ja du kan ju läsa denna tråden och följa förlöjligandet av TS fram tills mitt inlägg då det blev en annan ton i tråden!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=248423

Det är sådant som får en att ledsna och skita i att försöka!
Gnälligt folk som gömmer sig bakom ett nick och kastar skit!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sysslar de med maffiametoder så är det bara att svara med samma mynt. Motospeed är idioter och har så alltid varit, tidernas största misstag var när Öhlins lade ut ÅF-nätet hos dem. Dubbelt så dyrt som USA import och ingen håller något lager...

Jag har tidigare importerat grejer från USA via ett amerikanskt skalbolag (vissa delstater tillåter bulvanbolag som registreras enkelt och kräver minimal administration). Sen anmäler man sig som villig ÅF och stoppar in en beställning som packas om på plats och skickas till Svea...

Ja Motospeed är lite av ett eget kapitel i "ockerboken". Hemskt vilka prispåslag dom har.

För att ge svar på en tidigare fråga om Norrlands MC som firma:

Typiskt fall av att försöka gå alla till mötes. Allt för många hojar hemma för att kunna locka med stort utbud men utan att lyckas sälja speciellt mycket.

Samtidigt tycker jag att dom har haft hyggliga priser på mer eller mindre allt, så det är nog mer på grund av att folk inte köpt hojar.

Ett gott exempel på en MC firma som anpassat sig väl är handlaren här hemma i stan, Piteå MC & Motor. Där har ägarna anpassat sig till vad folk på orten vill ha. Det dom säljer mest av är båtmotorer från Honda och mopeder från Peugeot och sånt. Hojar säljer dom inte i någon större utsträckning utan satsar istället på service och reservdelar där.

Jag köper mer än gärna saker hos dom för att dom får alltid tag på grejjer snabbt och till ett hyggligt pris eller så har dom det hemma på hyllan.

Går man till Yamaha Center i Luleå och behöver reservdelar så är ALLT beställningsvara. Lite eller inget finns hemma på hyllan.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Försöker inte göra detta till en rasist tråd så de som tar illa upp behöver inte hoppa på mig och gör allt jag skriver till rasiståsikt bara för jag försöker tänka outside the box.

Det jag har sett och märkt är att svenskar ser ner på folk som förhandlar priser, detta medför att de gärna inte vill vara denna som förhandlar priserna. Så säljarna/butiksägarna sväljer och betalar generalagenterna deras överpriser och så har det varit även långt bak i svensk tid men som med allt annat kommer verkligheten ikapp vårt samhälle på både gott o ont.
Jag gillar att kunna påverka mina priser, kollar runt mycket och jämför gärna innan jag slår till speciellt under vinterhalvåret då jag har tid för detta och det ger mig lite terapi då man saknar värmen och hojåkandet, detta funkar perfekt med dagens e-handel.

Jag är säljare och jobbat/ar inom försäljning med både tjänster och produkter och kan detta med hur man bemöter en kund, men kan säga att jag enbart har blivit väl bemött av Mc Bolaget i Veddesta resten av mc handlare på en radie runt 20mil runt stockholm speciellt MC-Varuhuset kommer jag aldrig aldrig köpa ett skit ifrån då jag känt mig ej välkommen eller önskad när jag besökt deras verkstad eller butik. Hade gärna handlat mer från Mc-bolaget men som sagt hittar jag allt jag vill ha på nätet för mindre än halva priset oftast och det utan att gå tidigare från jobbet, ta mig till deras butik och kanske bli tvungen att beställa grejerna för att hämta det vid senare tillfälle, eller liknande så får man grejerna istället skickat hem eller till en "post" lokal nära en.

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Är det för lite konkurans i branschen eller är dom för giriga... ?
Bike Trollhättan 50 anstälda säljer nästa alla märken ink HD är det därför dom tar så hulöst betalt för minsta mutter man beställer. Skall man dra runt 50 pers så får någon betala tyvärr..... Inte jag iallafall

Bike Trollhättan har enligt hemsidan 26 fast anställda och 4 säsongsanställda.

http://www.biketrollhattan.se/personal/

Vad gäller muttrar så säljer de enbart orginal vilket alltid är dyrt. De brukar själva rekommendera "Axel Starck Maskinaffär" där du kan köpa billigare fästelement i lösvikt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024