Ännu en MC-firma i konkurs

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag förstår att du blir sned när du ser sådana här trådar, men skall vi snacka marginaler?
Jag kollar upp ett par olika skinnställ (Alpinestar och Berik) på fc-moto och jämför med Lelles (som har bra priser för att vara Sverige tycker jag).
Det skiljer mellan 3-5000:- på skinnställen och då har jag valt de som ligger runt 10.000:- i Sverige.
Vi pratar alltså om 50-100% påslag mot vad det kostar KONSUMENTEN att köpa samma vara i Tyskland.
I databranschen är det påslag man har på kablar som man köper in för 30-50:-... inte på datorer man köper in för 8.000:- (ett exempel).

Att dravla om hur många som bor, hur många som kör osv osv är bara bullshit för det är inte där skon klämmer, det handlar om att svensken är van att betala överpris på det mesta och därför kan distributörer sätta galna rekommenderade priser till slutkund.
Du kan välja i stort sett vad du vill, vi betalar vansinniga priser på saker i Sverige jämfört med många andra länder.

Så du menar att storleken på efterfrågan inte påverkar priset?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så bra då att just du är så jävla duktig då! :tummenupp

Inte för att vara sån eller mena att du inte kan kundhantering för det kan du säkert.

Men precis sådär känner man sig bemött på många ställen när man kommer in och kikar lite, och den biten är något som ÅF gärna får ta åt sig på. Ett fåtal ställen kan det med kundservice, många kan det inte och det finns några stycken i sthlm jag inte blir förvånad när de klappar igen för att kunderna viker.

Så du menar att storleken på efterfrågan inte påverkar priset?

Jag menar att storleken på efterfrågan inte kan påverka priset så pass att det skall säljas med 100% påslag.
Om det är enda möjligheten så skulle jag råda handlaren att begära sig själv i konkurs och söka sig till en annan bransch där de kan sätta villkoren själva istället för att ligga i händerna på vad... 2st distributörer som styr hela tillgången.
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag håller med om att det är generalagenterna som är bovarna i dramat men många handlare verkar ointresserade av att leta alternativa kanaler att handla sina produkter.

Motul är ett exempel där handlarnas pris från Boove är högre än utpriset till kund inom EU. Som handlare får man försöka sätta ner foten, gå ihop och skaffa er ett eget importbolag....

Jovisst.
Försök tex att köpa något från Dynojet direkt som handlare!
Det tar ca 3 timmar från det du tryckt på sendknappen och mailet gått iväg så ringer nån som är riktigt upprörd från Västersrås och förklarar att man ska passa sig med att försöka gå förbi dem.
Skulle försöka få till programvaran i bänken när datorn gick hem.
Jo den kostade 250$ och mailades fram och tillbaka bara!
Icke sa nicke!
3500Sek fick man punga ut med och det efter en utskällning med lite gnällig dialekt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...vad säger du själv när vissa internet sidor (på något sätt) säljer sina bildäck levererade till dörr billigare än vi kan köpa in dem för...

Jag säger att du antingen är en stor snackelåda eller en idiot som du inte byter leverantör till de som säljer billigare än din grossist.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Så du menar att storleken på efterfrågan inte påverkar priset?

nu glömmer du en viktig sak, och det är TILLGÅNGEN !! dessa två TILLSAMMANS styr priserna.

och som de flesta vet så är TILLGÅNGEN i dagens globaliserade värld väldigt hög. :7peta
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Anledningen att jag handlar utomlands, mest cmsnl.com är:
-Svensk handlare tycker det är ett tecken på desperation att svara i telefon
-Svensk handlare tycker IT är en fluga och saknar vettig hemsida samt vägrar svara i mail
-Svensk handlare har inget lager och 10 dagars leveranstid
-Svenska generalagenter saknar alltid lager

-Holland har allt (95%) i lager
-3dagars leveranstid
-Alla delar sökbara på artikelnummer på hemsidan
- 50-70% billigare pris
- Artiga och serviceminded
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Är det för lite konkurans i branschen eller är dom för giriga... ?
Bike Trollhättan 50 anstälda säljer nästa alla märken ink HD är det därför dom tar så hulöst betalt för minsta mutter man beställer. Skall man dra runt 50 pers så får någon betala tyvärr..... Inte jag iallafall
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jovisst.
Försök tex att köpa något från Dynojet direkt som handlare!
Det tar ca 3 timmar från det du tryckt på sendknappen och mailet gått iväg så ringer nån som är riktigt upprörd från Västersrås och förklarar att man ska passa sig med att försöka gå förbi dem.
Skulle försöka få till programvaran i bänken när datorn gick hem.
Jo den kostade 250$ och mailades fram och tillbaka bara!
Icke sa nicke!
3500Sek fick man punga ut med och det efter en utskällning med lite gnällig dialekt.

Och det är ju precis det här många av oss i tråden säger, att det inte är ÅF´s fel men det är de som blir lidande.
Har hört liknande stories om folk som sänkt sig till lägre priser än andra ÅF´s som då klagat hos en viss distributör och vips så fick den förste ÅF inte handla något mer... då är det jävligt enkelt att överleva som MC-ÅF när just den distributören äger rätten på i stort sett allt han har i butiken. :död

Men frågan är då, skall vi slutkunder verkligen ta den notan bara för att distributören pungslår ÅF som i sin tur helt enkelt MÅSTE pungslå sina kunder?

Bara kolla reklamen här till höger... "Vi har så låga priser att vi inte får annonsera dem". Vad är det för marknad egentligen???
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jovisst.
Försök tex att köpa något från Dynojet direkt som handlare!
Det tar ca 3 timmar från det du tryckt på sendknappen och mailet gått iväg så ringer nån som är riktigt upprörd från Västersrås och förklarar att man ska passa sig med att försöka gå förbi dem.
Skulle försöka få till programvaran i bänken när datorn gick hem.
Jo den kostade 250$ och mailades fram och tillbaka bara!
Icke sa nicke!
3500Sek fick man punga ut med och det efter en utskällning med lite gnällig dialekt.

Sysslar de med maffiametoder så är det bara att svara med samma mynt. Motospeed är idioter och har så alltid varit, tidernas största misstag var när Öhlins lade ut ÅF-nätet hos dem. Dubbelt så dyrt som USA import och ingen håller något lager...

Jag har tidigare importerat grejer från USA via ett amerikanskt skalbolag (vissa delstater tillåter bulvanbolag som registreras enkelt och kräver minimal administration). Sen anmäler man sig som villig ÅF och stoppar in en beställning som packas om på plats och skickas till Svea...
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
nu glömmer du en viktig sak, och det är TILLGÅNGEN !! dessa två TILLSAMMANS styr priserna.

och som de flesta vet så är TILLGÅNGEN i dagens globaliserade värld väldigt hög. :7peta

Ok.
Så om de flesta köper sina saker på nätet.
Blir handlarnas grejjor billigare eller dyrare då?
Kommer han sänka sina priser för att inte tjäna något men sälja något?
Eller höja priserna och sälja mindre men tjäna mer på mindre?

Klurigt...

My mistake! :gråta
Säg en billigare butik i 08-land dårå.

Nähähä...
Du har ju inget att referera till om du inte ens vet vad firman heter!
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ok.
Så om de flesta köper sina saker på nätet.
Blir handlarnas grejjor billigare eller dyrare då?
Kommer han sänka sina priser för att inte tjäna något men sälja något?
Eller höja priserna och sälja mindre men tjäna mer på mindre?


Klurigt...

I USA är svaret att man sänker för att tjäna på mängden.
I Sverige är svaret att man höjer priset och tjänar pengar på den ena idioten som inte fattar bättre.

Ibland undrar man om det faktiskt inte bara är i Sverige som man naturligt höjer priserna för att behålla samma intäckter och hoppas att det funkar...
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
I USA är svaret att man sänker för att tjäna på mängden.
I Sverige är svaret att man höjer priset och tjänar pengar på den ena idioten som inte fattar bättre.

Ibland undrar man om det faktiskt inte bara är i Sverige som man naturligt höjer priserna för att behålla samma intäckter och hoppas att det funkar...


Jack Pott..................... ;)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
På sikt kommer svenskpriserna hamna på en lägre nivå eftersom allt fler kommer handla på internet så det här löser sig själv på sikt. Fortsätter generalagenten med höga priser blir det inte mycket sålt. Det som är synd är att vi missar svensk moms vid import.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
jag vet inte .. hur gjorde man i Egypten när man kände sig förtryckt.

inte fan pytsade man in mer pengar till den stat som förtryckte iallafall.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Med risk att få skit men när jag behövde verkstad efter en påbackning och fick reda på att det var minst tre månaders kö till verkstad, att verkstadspersonalen hade semester och att det stod "drivor med kraschade cyklar" utanför fick jag en känsla av de har för höga marginaler.

Ungefär som att ha lunchrestaurang och ha stängt 12:00-13:00
Fast det var några år sedan. Det kanske är annat nu?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ok.
Så om de flesta köper sina saker på nätet.
Blir handlarnas grejjor billigare eller dyrare då?
Kommer han sänka sina priser för att inte tjäna något men sälja något?
Eller höja priserna och sälja mindre men tjäna mer på mindre?

Klurigt...

Den stora poängen är väl ändå att det inte är vårt (konsumenternas) problem.

Ska man dra din teori lite längre så.. om alla köper sina prylar på nätet.. och alla ÅF konkar.. då förlorar generalagenterna på det..

Så, varför är det ändå vi konsumenter som ska pröjsa dubbelt så mkt för, i slutänden, generalagentens vinst medans de inte lyfter ett finger för att göra något åt priserna själva?

När det gäller viss utrustning så är det ju t om billigare att själv flyga ner till tyskland, köpa sina grejer och åka hem igen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ok.
Så om de flesta köper sina saker på nätet.
Blir handlarnas grejjor billigare eller dyrare då?
Kommer han sänka sina priser för att inte tjäna något men sälja något?
Eller höja priserna och sälja mindre men tjäna mer på mindre?

Klurigt..

Handlarna kommer konka, trist läge, men jag väljer med plånkan....som sagt, gå ihop flera, sätt tryck på generalagenterna.

Monopolet med ockerpåslag fungerar bevisligen inte, handlarna drabbas, kunderna söker sig till utlandet, som kund får man alltid tag i det man behöver (oftast går det fortare att handla själv från utlandet, än att vänta på en lökig jävla handlare som inte får ut tummen).

Visst, jag kanske åker på att returnera eller sälja vidare något som det blir fel storlek på, men till halva priset (som det oftast är) så är det i alla fall win-win hur man än gör.

När det handlar om mina surt förvärvade slantar som skall fördelas mellan hästar och gud vet vad, då är det skillnad på ett skinnställ för 12' i Sverige, och samma ställ för 4-5' med frakt från Tyskland.


Men kör gärna huvudet i sanden och låtsas som inget händer, det blir nog bra. ;)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top