Ännu en MC-firma i konkurs

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Mkt gnäll i den här tråden...

Ni som bor i storstäder borde väl inte ens ha ett problem med va saker kostar.

Gå till butik nr 1 och be om ett bra pris. (Riktpris är sällan deras sista bud). Endera så får man det eller så går man till nästa butik. Vill man sen spela ut dom mot varann så går man till butik nr 3 och gör om samma sak, eller så går man tillbaks till butik nr1 igen...

Konkurrens kallas det för.

Det funkar inom alla områden och inom all mtrl.

Det är just här det failar här, det är inte konkurrensutsatt längre, man har en generalagent som knytit upp en viss produkt och satt sig i monopolsits.

Det har ju redan beskrivits exempel på detta i tråden.

Vi är vana att slanta dyrt här hemma, för det har alltid varit så - och det är slut med det, de som förstår det kommer överleva, och det är bara en sund reaktion. :yoparty
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Sverige är inget land för entreprenörer öht. System failure tyvärr.
Allt är för dyrt (löner, avgifter mm mm) och sönders skattat flera ggr innan du som konsument ska skatta t ex 25% en gång till. Sen adderar du den mest tragiska faktorn, Ingen befolkningsmängd. Skandinavien är helt kört ur den synvinkeln.

Evolutionen kommer ta hand om Mc branschen, Som alla andra branscher. Only the strong survive.

Det är bara kolla på hur många riktigt stora svenska företag som startats de senaste 20-30 åren. Företag som Ikea, Ericsson, Volvo LV, m fl. Då kommer ni upptäcka att det finns inga. Det går inte längre.

Vi har ingen konkurrenskraft alls snart. Alla duktiga entreprenörer sticker utomlands. Alla stora patent hamnar utomlands. Nästan Alla framgångsrika innovationsföretag köps upp av utländska företag.

Samtidigt väller det in familjer på 12 personer som är analfabeter med benproteser och div vidriga trauman i bagaget. De kommer aldrig producera en spänn. Bara kosta en massa miljoner. Väldigt Synd om både dom och Sverige. Tillväxt vs samhällskostnader = knockout i tredje ronden. Vinnare samhällskostnader tillväxt noll. Resultat ännu högre skatter......

En annan sak som stör mig med sverige numera är den nya whitetrash trenden som jag ser mer och mer av. Börjar bli väldigt likt mellanvästern i USA. 17 åringar med halstatuering med motiv typ deras egen pitbull samt ständigt pank och nerrökt. Losers som bara kostar pengar och producerar skit. Vår framtids generation typ.

Alternativet USAs ghetto variant med skyhöga kriminalitet och uteliggare kommer allt närmare oss.

Med nuvarande systemfel så kommer sverige tyna bort. Tyvärr.....
Gäller även MC branschen är jag rädd.

Så min slutsats i ämnet är att det saknas entreprenörer med balls och viljan att jobba 15 tim om dagen i flera år utan att ta ut vit lön,innan det blir ngn liten vinst på pappret.Sen ta ut så mkt svart det går att du inte får ngn pension alls. Det är tyvärr så man blir framgångsrik som egen i sverige i småföretags sektorn.

Snälla, inga rasist påhopp och nationalist pajkastning nu. Finns inte en tendens till rasist i mig av många anledningar. Jag skriver bara mina samhällsreflektioner som jag ser det. Och jag tycker sverige som land suger purjolök, Därför är jag inte längre boende där. Åker bara hem på semester då och då.

Game over !
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ok.
Då drar vi igång begreppet "oss It-Konsulter" och så säger vi att den gruppen tillhör du!
Alltså så handlar detta om dig eftersom du är It-konsult och säger dig tillhöra gruppen it-konsulter.
Allt klart så långt?

Jag skulle anlita en Hemsidestillverkande firma, låt oss kalla den SkIT AB.
Denna skulle tillverka en grym hemsida med webshop å heeela jävla baletten.
Quanta kosta frågade jag?
Jorå för webbrar pelleprintrar pixlar å allt du ska ha kostar det såhär mycket pengar.
Fint sa jag och beställde.
Det blev tyst i telefon och arbetet satte igång.
Tiden gick och det kom en faktura...
Jaha men vart är resultatet av arbetet?
Nä serru för dom här pengarna har vi bara lagt in koder...
Nån hemsida får du inte för detta!
Men det var ju det jag beställde!
Joo men då måste vi göra si så och ha en gubbe i Bangladesh för 30000:- i månaden för att sköta detta åt dig och uppdatera plus lika mycket till för att vi ska sätta igång...
Bla bla bla...
Fakturan fick jag betala, nån hemsida fick jag inte men massa koder och min logga på deras sida över nöjda kunder...
Loggan fick jag dock bort efter att jag förklarat att den omedelbart skulle bort då det var falsk marknadsföring och en stämning var på väg!

Så hur försvarar "vi i it branschen" detta för det är ju ni som gjort detta!
Eftersom du refererar till den branschen hela tiden så kan du ju stå till svars för den...

Heeela Mc branchen som jag tillhör väntar med spänning på svar.

Först tänkte jag inte svara överhuvudtaget på det här just med tanke på vad Peter1980 har i sin signatur.

Men seriöst, jag börjar förstå att du inte får ihop businessen, vem betalar för ett jobb som inte är klart? Du körde en verkstad med lite prylar i Uppsala, du behöver inte en webshop i storlek med elgiganten eller lelles så de summor du börjar rabbla upp, ja jag är ledsen att säga det men du blev nog garanterat lurad.

Men det är samma åt andra hållet, finns många som kan vittna om verkstäder som får in en hoj och sen när ägaren hämtar den så har den femtioelva andra fel... skall hela branschen drabbas av det då eller är det den enskilde fulmekarn?

Men vad jag än skriver kommer du vända på det åt en egen sanning, jag har sett det flera ggr i tråden nu så du behöver inte bry dig.

Reflektion: Om det vore nästintill gratis med service, originaldelar o tillbehör till sin flong nya Ferrari i Swe, hur exklusivt o helt fel skulle inte det kännas?
De värsta sporthojarna är ju motorcyklarnas Formel-1 prestandamässigt, då ska väl rimligtvis det nöjet oxå motsvara en snuskigt stor säck av dina pengar, annars nåt grundläggande systemfel ju!:rolleyes:

Universallösning: Skaffa ett jobb med riktigt hög lön, så ska ni se att allt det här jättejobbiga och jättedyra med Swe försvinner rätt raskt!:tummenupp

Ditt resonemang haltar på att det inte kostar en förmögenhet i danmark, tysklan, england, USA osv osv osv.

Ni tror på fullaste allvar att generalimportörerna inte oroas av utvecklingen på mc-marknaden? Att dom av ren snålhet hellre låter sina återförsäljare gå i konkurs och mc-marknaden försvinna än att sänka priset på sina produkter? Fascinerande.....

Såklart de är, vem vill se sina bästa mjölkkossor gå och dö?
Men i vanlig svensk ordning så är svaret att höja priset och ytterligare pungslå de få lojala kunderna som finns kvar.

Ni som bor i storstäder borde väl inte ens ha ett problem med va saker kostar.

Antagligen menar du då för att storstadsbor har en högre medelinkomst antar jag... well, bara för att man drar in pengar betyder det inte att man vill betala larviga överpriser.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag passerar Umeå ibland och har besökt både Two Wheels och Ride, men Norrlands MC kände jag inte ens till. Och det faller väl sig naturligt att den svagaste trillar bort först när konkurrensen ökar från bla Biltema.


På tal om Umeå och Ride. Det måste vara ett tag sedan du åkte förbi där. Ride slog väl ihop sig med Crossbolaget för ett eller två år sedan?

Annars har det väl varit en tråkig sommar i Umeå på mc-sidan. Crossbolaget gick i konkurs och Handelsboden klappade igen.....och nu Norrlands MC.

Kikar man på bolagsresultaten, så verkar det i första hand vara mest avsaknaden av likvida medel som raserar bolagen. Man har helt enkelt inte pengamuskler för att klara av en svacka?
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
mc-branchen i gungning

Sverige är inget land för entreprenörer öht. System failure tyvärr.
Allt är för dyrt (löner, avgifter mm mm) och sönders skattat flera ggr innan du som konsument ska skatta t ex 25% en gång till. Sen adderar du den mest tragiska faktorn, Ingen befolkningsmängd. Skandinavien är helt kört ur den synvinkeln.

Evolutionen kommer ta hand om Mc branschen, Som alla andra branscher. Only the strong survive.

Det är bara kolla på hur många riktigt stora svenska företag som startats de senaste 20-30 åren. Företag som Ikea, Ericsson, Volvo LV, m fl. Då kommer ni upptäcka att det finns inga. Det går inte längre.

Vi har ingen konkurrenskraft alls snart. Alla duktiga entreprenörer sticker utomlands. Alla stora patent hamnar utomlands. Nästan Alla framgångsrika innovationsföretag köps upp av utländska företag.

Samtidigt väller det in familjer på 12 personer som är analfabeter med benproteser och div vidriga trauman i bagaget. De kommer aldrig producera en spänn. Bara kosta en massa miljoner. Väldigt Synd om både dom och Sverige. Tillväxt vs samhällskostnader = knockout i tredje ronden. Vinnare samhällskostnader tillväxt noll. Resultat ännu högre skatter......

En annan sak som stör mig med sverige numera är den nya whitetrash trenden som jag ser mer och mer av. Börjar bli väldigt likt mellanvästern i USA. 17 åringar med halstatuering med motiv typ deras egen pitbull samt ständigt pank och nerrökt. Losers som bara kostar pengar och producerar skit. Vår framtids generation typ.

Alternativet USAs ghetto variant med skyhöga kriminalitet och uteliggare kommer allt närmare oss.

Med nuvarande systemfel så kommer sverige tyna bort. Tyvärr.....
Gäller även MC branschen är jag rädd.

Så min slutsats i ämnet är att det saknas entreprenörer med balls och viljan att jobba 15 tim om dagen i flera år utan att ta ut vit lön,innan det blir ngn liten vinst på pappret.Sen ta ut så mkt svart det går att du inte får ngn pension alls. Det är tyvärr så man blir framgångsrik som egen i sverige i småföretags sektorn.

Snälla, inga rasist påhopp och nationalist pajkastning nu. Finns inte en tendens till rasist i mig av många anledningar. Jag skriver bara mina samhällsreflektioner som jag ser det. Och jag tycker sverige som land suger purjolök, Därför är jag inte längre boende där. Åker bara hem på semester då och då.

Game over !

Vill man tjäna pengar idag så är det nog bankdirektör som gäller med en massa löneslavar under dig som avgudar allt du gör,jag tror fan att kärringarna hade gått runt och visat pattarna om ledningen sagt att det krävdes för den goda sakens skull.

White Trash funderingen:Intressant,ja några hojköpare är dom inte,för lata för allt utom att dricka coka och knulla.
Såg fråga Olle igår och höll på att kissa på mig,feta fula killar och tjejer med självförtroende som Superman,Dom knullade på motorhuvar och drog handjagare framför datorer,man spyr fanimej.
Nej,räddningen kan faktiskt finnas hos invandrarna titta på Syrianerna dom vet hur man konsumerar.Många stolta invandrarkillar(och tjejer)köper hoj nu (i storstäderna)och det är tur för mc-firmorna där.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tycker det har varit rätt hög omsättning på återförsäljare senaste åren inte bara i mc-branschen utan även i bil-branchen. Det borde vara ett bra tecken på dålig lönsamhet. Inger knappast förtroende hos kunderna. De vill ha kontinuitet där de kan vara säkra på att få eftermarknadsservice.

Lyxbilsförsäljaren Von Braun kastade in handduken i dagarna och försatte företaget han drivit sedan mitten på 80-talet. Jag har uppfattat dem som väldigt seriösa, men har aldrig handlat en bil av dem.

http://www.bt.se/nyheter/mark/von-braun-gar-i-konkurs(3015263).gm

Vi kommer att se fler företagskonkurser framöver. Delvis är det nog sunt att det rensas ut lite i fordonsbranschen så att de får tillfälle att fundera på deras affärsplan ska fungera i en allt mer upplyst värld där tidiga gränser inte existerar. Idag är det lätt att jämföra priser över hela världen.

En annan sak jag konstaterat med branscher som lever på olika säsonger. T ex i våras när jag och min morbror skulle röja på tomten på sommarstället och behövde köpa lite reservdelar. Tror ni att den lokala återförsäljaren i Norrland hade öppet under klämdagarna? Nej, just det de tog också ledigt. Åkte upp ytterligare en gång under sommaren och givetvis hade man sett till att ha stängt när på fredagar samt lördagar för att kunna få en långhelg. Detta är ett företag som gått i arv och den nya generationen verkar inte förstå att man måste ha öppet för att få in pengar. Inom några år kommer det här stället att vara borta. Utkonkurrerade av firmor som förstått att man måste ha öppet för kunderna. Det finns lämpligare tillfällen att förlägga semester och klämdagar än när alla andra är lediga. Folk generellt sätt brukar vilja fixa till sina trädgårdar på våren. Har mans stängt då gräver man sin egen död på sikt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
En annan sak jag konstaterat med branscher som lever på olika säsonger. T ex i våras när jag och min morbror skulle röja på tomten på sommarstället och behövde köpa lite reservdelar. Tror ni att den lokala återförsäljaren i Norrland hade öppet under klämdagarna? Nej, just det de tog också ledigt. Åkte upp ytterligare en gång under sommaren och givetvis hade man sett till att ha stängt när på fredagar samt lördagar för att kunna få en långhelg. Detta är ett företag som gått i arv och den nya generationen verkar inte förstå att man måste ha öppet för att få in pengar. Inom några år kommer det här stället att vara borta. Utkonkurrerade av firmor som förstått att man måste ha öppet för kunderna. Det finns lämpligare tillfällen att förlägga semester och klämdagar än när alla andra är lediga. Folk generellt sätt brukar vilja fixa till sina trädgårdar på våren. Har mans stängt då gräver man sin egen död på sikt.

Det där är rätt intressant, vet en hojhandlare i sthlmstrakten som under högsommar när alla har semester väljer att stänga för semesterstängt... :död

Precis som du själv säger, jobbar man med en säsongsbetonad produkt så tar man semester när kunderna inte är som mest aktiva...
Det vore liksom som om Skistar skulle stänga för semester 3 veckor i mars. :va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Volymer...

Visst är vissa saker jättedyra i Sverige! Fast det som jag regerar mest på är original reservdelar. Varför så mycket dyrare än UK, USA, DE? Knappast återförsäljarna som sätter priserna.

Det såldes 439 698 motorcyklar 2010 i USA. I Sverige har vi snittat ca 10 000 hojar.
Totalt sett finns drygt 277 000 hojar i trafik i Sverige.

De första fem månaderna har det registrerats drygt 633 000 hojar i Europa. Skulle vi ha ett bra år i år kommer Sverige upp i runt 10 000 på de fem månaderna (men det är nog osannolikt, snarare 6000).

Sverige utgör alltså 1,5% av marknaden i EU...

Totalt sett rullar mindre än hälften så många hojar i Sverige som helhet än vad som säljs i EU under 5 månader det halvkassa året 2011.

Om man slår ihop försäljningen av antalet Kawasaki Z750 och Honda CB600 Hornet i Italien 2009, är det lika många som såldes av alla märken och modeller i Sverige samma år.


Om hoj- och hojtillbehörshandlare försökte satsa mer på att sälja för lägre priser och i större kvantitet istället för ett fåtal produkter för priser om inte tilltalar någon och då istället ligger å skräpar i butiken.

Om vi bara hade 2-3 handlare i Sverige hade det varit möjligt att börja matcha priserna i numerärt hojtätare länder. Nu vill i alla fall jag slippa åka 60mil eller så till Stockholm för att köpa delar

Ledsen men nu börjar det bli larvigt, ja vi har förstått att du är pissed off på gnälltrådar men det är inte vad den här tråden handlar om.

Och verkstäderna får väl göra precis som oss it-konsulter, skita i att sälja prylarna utan fokusera på att tjäna pengar per timme istället.

Det här är nåt jag inte helt fattar mig på i resonemanget;

Gemene man har (uppenbarligen) inga bekymmer att pynta 1800kr/timma för att få bilen lagad hos märkesverkstad med att köpa ett bakdäck till hojen för 1800kr är för dyrt :va



Vi är ett litet land med liten marknad, det finns inte utrymme för mer än 2-3 handlare om marginalerna och därmed priset skall motsvara UK/USA.


Kundunderlaget finns inte helt enkelt, det är i dagsläget för många aktörer redan. Fler måste gå omkull för att prissättningen ska hamna på EU-konkurrenskraftiga siffror på mångt om mycket.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det där är rätt intressant, vet en hojhandlare i sthlmstrakten som under högsommar när alla har semester väljer att stänga för semesterstängt... :död

Precis som du själv säger, jobbar man med en säsongsbetonad produkt så tar man semester när kunderna inte är som mest aktiva...
Det vore liksom som om Skistar skulle stänga för semester 3 veckor i mars. :va

Vad många inte verkar förstå som driver företag är att man har inget 8- 5 jobb med rättigheter att ta ut semester när det passar dem. Driver man företag lever man med det dygnet runt och har fullt ansvar för att pengarna kommer in. Det är oansvarigt att då stänga under högsäsongen. Inte bara mot sig själv utan mot sina anställda.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det där är rätt intressant, vet en hojhandlare i sthlmstrakten som under högsommar när alla har semester väljer att stänga för semesterstängt... :död

Beroende på om de anställda är anslutna till ett visst kollektivavtal kan det vara semesterlagen (SemL) som ligger till grund för sådan "konstig" verksamhet

SemL skrev:
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti.

Välkommen till lagens Sverige.
:D
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det är såhär det blir när de inte lägger sin tid på rätt saker. I Sverige har alla fått för sig att om man har eget kan man bara sitta och håva in pengar. Så är inte fallet! Man måste jobba satan. Vara smart och få till bra avtal mm. Allt för att kunna erbjuda kunderna det dom vill ha. Sedan skall man dessutom vara mycket service minded ha bra öppet tider mm. Det är hårt arbete att ha egen firma. Inte alls som många verkar tro!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Allt för att kunna erbjuda kunderna det dom vill ha. Sedan skall man dessutom vara mycket service minded ha bra öppet tider mm. Det är hårt arbete att ha egen firma. Inte alls som många verkar tro!

Exakt! Själv har jag inga som helst problem att handla allt jag behöver hos den lokala handlaren även om däck är 20% dyrare än på "nätet", delar kostar mer än på eBay osv. För jag får servicen, och sen servicen att kunna sticka dit när det krisar är värt mer än det jag "sparar" på att sköta allt via nätet. Att de dessutom är kanontrevliga och gör allt för att få fram uddaprylar snabbt gör det än mer värt.

Men jag uppfattar inte det som att alla tänker som jag. :)
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det såldes 439 698 motorcyklar 2010 i USA. I Sverige har vi snittat ca 10 000 hojar.
Totalt sett finns drygt 277 000 hojar i trafik i Sverige.

De första fem månaderna har det registrerats drygt 633 000 hojar i Europa. Skulle vi ha ett bra år i år kommer Sverige upp i runt 10 000 på de fem månaderna (men det är nog osannolikt, snarare 6000).

Sverige utgör alltså 1,5% av marknaden i EU...

Totalt sett rullar mindre än hälften så många hojar i Sverige som helhet än vad som säljs i EU under 5 månader det halvkassa året 2011.

Om man slår ihop försäljningen av antalet Kawasaki Z750 och Honda CB600 Hornet i Italien 2009, är det lika många som såldes av alla märken och modeller i Sverige samma år.




Om vi bara hade 2-3 handlare i Sverige hade det varit möjligt att börja matcha priserna i numerärt hojtätare länder. Nu vill i alla fall jag slippa åka 60mil eller så till Stockholm för att köpa delar



Det här är nåt jag inte helt fattar mig på i resonemanget;

Gemene man har (uppenbarligen) inga bekymmer att pynta 1800kr/timma för att få bilen lagad hos märkesverkstad med att köpa ett bakdäck till hojen för 1800kr är för dyrt :va



Vi är ett litet land med liten marknad, det finns inte utrymme för mer än 2-3 handlare om marginalerna och därmed priset skall motsvara UK/USA.


Kundunderlaget finns inte helt enkelt, det är i dagsläget för många aktörer redan. Fler måste gå omkull för att prissättningen ska hamna på EU-konkurrenskraftiga siffror på mångt om mycket.

Nu kan jag bara tala för mig själv och nej, jag kräver inte att det skall vara samma priser utan snarare att det skall närma sig lite, men jag kan verkligen inte se det som ok att det skall vara ett påslag på 100% mot samma sak i europa, då är det något som är snett.

Ta bara som mitt exempel där jag behövde reservdelar till racebussen... två st länkarmar som i Sverige kostar ca 4100:- (ej i lager utan beställningsvara från europa) men på ebay från en handlare i UK får jag EXAKT SAMMA vara för ca 1200:- inkl frakt... förmodligen från samma leverantör i europa.

Jag personligen har inga problem att betala 1800:- för ett bakdäck inkl byte eller typ 3000:- för ett set inkl byte.
Nu gör jag det inte för jag vill lära mig att göra det själv då jag gillar att meka själv, men jag tycker det är ett rimligt pris som jag själv betalade när jag inte bytte själv.

Beroende på om de anställda är anslutna till ett visst kollektivavtal kan det vara semesterlagen (SemL) som ligger till grund för sådan "konstig" verksamhet



Välkommen till lagens Sverige.
:D

Nope, semesterlagen säger att arbetstagaren har rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti om inget annat avtalats.
Har man då som hojverkstad/säljare inte avtalat om annat så är man bra lost i det man håller på med.
Sen att arbetstagarna har rätt till sammanhängande semester under juni-augusti betyder inte att de får förlägga detta samtidigt så det inte finns någon bemanning i t.ex. verkstan eller butiken.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Exakt! Själv har jag inga som helst problem att handla allt jag behöver hos den lokala handlaren även om däck är 20% dyrare än på "nätet", delar kostar mer än på eBay osv. För jag får servicen, och sen servicen att kunna sticka dit när det krisar är värt mer än det jag "sparar" på att sköta allt via nätet. Att de dessutom är kanontrevliga och gör allt för att få fram uddaprylar snabbt gör det än mer värt.

Men jag uppfattar inte det som att alla tänker som jag. :)

Nej, jag tror (hoppas) att många tänker som du :)

Det värsta är bara att många handlare inte själva förstår. De verkar mest griniga för att man kan köpa i stort set allt på nätet. Men det är bara för dom att svälja den förtreten och sluta kämpa imot. Lägga upp en ny strategi över hur firman skall skötas. Varför inte kombinera näthandel och överdisk handel. Visst, det lär innebära ännu mera jobb. Men vill man vara kvar så är det kanske ett alternativ. Och de kunder som kommer in skall man ge en extremt bra service. Oavset vad de säger eller gör. Även om de inte tror att de kommer handla, behandla dom som den mest värdefulle kunden du någonsin har haft. Om de inte kör ditt märke kanske de någon gång kommer byta. Är de dryga, var tom ännu trevligare tillbaka än vad du brukar. I sista änden så märks det inte om pengarna kom från en "bra" eller "dålig" kund!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Först tänkte jag inte svara överhuvudtaget på det här just med tanke på vad Peter1980 har i sin signatur.

Men seriöst, jag börjar förstå att du inte får ihop businessen, vem betalar för ett jobb som inte är klart? Du körde en verkstad med lite prylar i Uppsala, du behöver inte en webshop i storlek med elgiganten eller lelles så de summor du börjar rabbla upp, ja jag är ledsen att säga det men du blev nog garanterat lurad.

Men det är samma åt andra hållet, finns många som kan vittna om verkstäder som får in en hoj och sen när ägaren hämtar den så har den femtioelva andra fel... skall hela branschen drabbas av det då eller är det den enskilde fulmekarn?

Men vad jag än skriver kommer du vända på det åt en egen sanning, jag har sett det flera ggr i tråden nu så du behöver inte bry dig.

Varför behöver inte jag en stor webshop?
Har du insyn i vad tanken med detta var och kan uttala dig i vad jag ska ha eller inte.
Du vet ju tex inte att jag säljer ett komplett sortiment glasfiberkåpor i en webshop som skulle uppdateras till en ny och att den skulle innehålla en produkt som man sätter på tanken för bättre grepp för hela Europa som jag är importör för för hela Europa.
Alltså utanför Uppsala!
Börjar förstå hur du arbetar i din bransch, krokodilmetoden...
Inga öron och en stor käft.
Brukar inte funka i långa loppet eftersom kunden inte får det dom önskar...

Nu uttalade jag mig precis som du gjorde om mig, ingen fakta utan bara vad jag förstått av det det du skriver här! :tummenupp

Jag bryr mig för att DU talar om vad jag ska och inte ska göra utan att du har en endaste jävla aning hur min verksamhet ser ut.

Så man undrar vem som drar ned vem till sin egen nivå här!

Lurad?
Fetlurad av en IT kille jajjamen!
Och det skulle betalas i förskott för det skulle startas upp så därav rök det pengar.
Det KAN ju vara så att även du kan ha fel men det tror jag inte du någonsin kommer erkänna.
Vad jag än skriver så tycker du dig ju veta bäst!

Vad jag kan lära mig av it branschen då...
Ta betalt först och skit i vad som avtalats med kunden...
Eller såhär... Hmmm hur ska kamkedjan sitta?
Vi provar såhär och trycker på startknappen, KLONK! Nä det var fel vi gör såhär... :D

Detta var inget litet fulmekar it företag som jag anlitade utan en ganska stor spelare...
Och som du kanske såg så var jag ju inte ensam om denna typen av blåsning.
Jag såg däremot vart det var på väg och slog stopp innan det blev extremt dyrt!

Har du fler påståenden om mig och mitt företag så föreslår jag att vi ses och går igenom en del grundläggande saker om vad som hänt längst vägen och varför jag slutligen lägger ner.

Annars så tycker jag att du inte uttalar dig om vad jag behöver och inte behöver för du känner inte mig överhuvudtaget och kan då inte på något sätt komma med någrasomhelst slutsatser.
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Egen företagare,
Visst finns det udda individer överallt. Men en sak kan jag säga med säkerhet.
En egen företagare som genomgått en konkurs gör precis allt för att inte hamna där igen. Och då menar jag verkligen precis allt.

Under resan fram till att det sker så blir man tvungen att ta många väldigt obehagliga beslut. Saker som man aldrig trodde att man skulle göra själv sitter man helt plötsligt och gör.. Blir man kund där då kan mycket egendomligt hända.

En och annan företagare har det naturligtvis jättebra men de tillhör tyvärr inte majoriteten.

Misstänker utan att ha "källa på det" att inom MC branchen finns det nog ett relativt stort inslag av att man kanske tom ser det som att man kan leva på sin hobby, ivf initialt vid uppstart.

Andelen företagare som har stängt av ren illvilja tror jag därför är försvinnande liten.

Kan som ex säga att jag själv arbetat utan inkomst överhuvudtaget under under långa tider. Vi talar om år. Ingen önskar den situationen.

Skälen får nog sökas någon annan stans.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Det är just här det failar här, det är inte konkurrensutsatt längre, man har en generalagent som knytit upp en viss produkt och satt sig i monopolsits.

Det har ju redan beskrivits exempel på detta i tråden.

Vi är vana att slanta dyrt här hemma, för det har alltid varit så - och det är slut med det, de som förstår det kommer överleva, och det är bara en sund reaktion. :yoparty

JAG handlar på det sättet. Sätter olika butiker mot varann och får ner priset.
Om du sen väljer att tro att det inte går...ja det är ju ditt problem isåfall....

Nej, för här i storstan regnar det pengar och kostar ingenting att leva och bo! :banana :banana

Försäkringen kan jag förstå är dyrare.

Att alla bor via andrahandskotrakt och väljer att betala massor är ju bara korkat, om man nu tycker att man inte har så råd alltså.

För övrigt så förstår jag inte vad som är dyrare hos dig än hos mig?
Tvärtom skulle jag snarare säg. Det är ju inte direkt "Åre-priser" i mataffärerna... Du bor ju i Tyresö och jag jobbar i Älvsjö, så så stor skillnad kan det ju inte va... :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top