Ännu en skuren RS..

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Nu har jag äntligen fått mina delar till min skurna RS125. I det fina lilla paketet fick jag med en lapp som det stog att på nästan hälften av alla skurna RS cyllar så har lagret vid storändan på vevaxeln gått sönder och i sin tur orsakat skräp på nåt vis så att cylinder skär. En fråga till alla er som har bytt cylinder, bytte ni storändslagret också? Finns det nått sätt att få reda på och lagret gått sönder utan att plocka isär hela motorn?

Ps. Jag vet inte om den har skurit p.g.a skräp, men jag tror min har värmenypit för att kolven hade stora hål på avgassidan.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Snubbben skrev:
Nu har jag äntligen fått mina delar till min skurna RS125. I det fina lilla paketet fick jag med en lapp som det stog att på nästan hälften av alla skurna RS cyllar så har lagret vid storändan på vevaxeln gått sönder och i sin tur orsakat skräp på nåt vis så att cylinder skär. En fråga till alla er som har bytt cylinder, bytte ni storändslagret också? Finns det nått sätt att få reda på och lagret gått sönder utan att plocka isär hela motorn?

Ps. Jag vet inte om den har skurit p.g.a skräp, men jag tror min har värmenypit för att kolven hade stora hål på avgassidan.

det är ett beslut man själv får fatta om man vill riva eller ej för man måste riva motorn!

så du har fått nu cyl m.m. vart ordnade du det? nicasilade eller en ny cyl
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
RS "Alex" skrev:
det är ett beslut man själv får fatta om man vill riva eller ej för man måste riva motorn!

så du har fått nu cyl m.m. vart ordnade du det? nicasilade eller en ny cyl
Nej ja köpte ny, men ja undrade bara om de va nån som samtidigt som de bytte cyllen bytte vevaxellagret?
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Snubbben skrev:
Nej ja köpte ny, men ja undrade bara om de va nån som samtidigt som de bytte cyllen bytte vevaxellagret?


Ja jag, men det var för att jag hade vevlagerras, men känn på vevstaken, lite glapp i sidled gör inte så mycket, men den får absolut inte glappa upp och ner.

Kolla det!
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
AndersJohansson skrev:
Ja jag, men det var för att jag hade vevlagerras, men känn på vevstaken, lite glapp i sidled gör inte så mycket, men den får absolut inte glappa upp och ner.

Kolla det!
Men ingen av alla er andra som har fått sin Rs skuren har alltså plockat isär hela motorn för att byta vevlagret?
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Snubbben skrev:
Men ingen av alla er andra som har fått sin Rs skuren har alltså plockat isär hela motorn för att byta vevlagret?


Det är ganska dyrt att byta vevlagret.
Delarna går på 1500 och jobbet med att byta själva staken ( vilket man måstel ämna in) går på 500-1000. Och plockar du upp så där så är det lika bra att byta ramlagren och packboxarna också.

Om jag var du så skulle jag ha kännt på vevlagret. Känns det dåligt så byt, men annars he på lite olja också kör du med extra olja i tanken under inkörningen...


Men om den hade nypit på avgasidan så tyder det på överhettning....
Sida om kolvskador på 2-takt:
http://www.ericgorr.com/techarticles/pistondiaguide_ta.html
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
skilnad på värmenypning och lagerras!. värmenypning är ju helt klart inte pågrund utav kassa lager.. däremot så kan du ju fått kassa lager pga värmenypningen.

vicka på vevstaken i sidled och känn efter glapp. Ska vara lite men absolut inget i upp/ner led. Är det de så ska du definitivt byta!.. annars väntar du ett till ras med bla toppbyte. Byte av vevlager kan du lämna in till hos Jannes MC i skillingaryd han fixar biligt.. 1300kr fick jag pynta inkl nytt lager och stake. Då balancerades det och borrades rätt. Helt klart billigt. :tummenupp Finns ju STD lager som passar så de kanske blir samma summa för dig också.. 1300 är de värt i efterhand vid nästa ras tänker du garanterat.
 

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr 600 FS Rossi Edition
Snubbben skrev:
Nu har jag äntligen fått mina delar till min skurna RS125. I det fina lilla paketet fick jag med en lapp som det stog att på nästan hälften av alla skurna RS cyllar så har lagret vid storändan på vevaxeln gått sönder och i sin tur orsakat skräp på nåt vis så att cylinder skär. En fråga till alla er som har bytt cylinder, bytte ni storändslagret också? Finns det nått sätt att få reda på och lagret gått sönder utan att plocka isär hela motorn?

Ps. Jag vet inte om den har skurit p.g.a skräp, men jag tror min har värmenypit för att kolven hade stora hål på avgassidan.

Så vitt jag vet skär dom flesta rs p.g.v att folk kör dom som moppar, d.v.s startar den kall o drar iväg på 10000 varv..
En Rs ska bli minst 50 grader innan den varvas över 7000.

Förklaring: Kolven är liten och tunn gemfört med cylindern + att cylindern har en del av de kalla kylvattnet runt sig. = kolven blir varmare och utvidgas snabbare än cylindern .. skrrr.. värmenypning..

sen att folk in byter kolv efter 1200 mil är en annan sak som ökar risken att den skär..
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Longbow skrev:
Så vitt jag vet skär dom flesta rs p.g.v att folk kör dom som moppar, d.v.s startar den kall o drar iväg på 10000 varv..
En Rs ska bli minst 50 grader innan den varvas över 7000.

Förklaring: Kolven är liten och tunn gemfört med cylindern + att cylindern har en del av de kalla kylvattnet runt sig. = kolven blir varmare och utvidgas snabbare än cylindern .. skrrr.. värmenypning..

sen att folk in byter kolv efter 1200 mil är en annan sak som ökar risken att den skär..

fel bestyckning och moppe vana är nog det vanligaste :tummenupp
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
lasse kongo skrev:
va är det dåligt att byta kolv nu :va
Han menar inte att det är dåligt, han menar att kolven har suttit i för lång tid. Den bör bytas mycket tidigare, iaf på en ostrypt!
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Nu har jag äntligen fått alla delar :banana . Men hur kan ja veta att den separata oljesmörjningssystemet funkar? Pallar inte sätta igång och så efter ett tag skär den igen!
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Snubbben skrev:
Nu har jag äntligen fått alla delar :banana . Men hur kan ja veta att den separata oljesmörjningssystemet funkar? Pallar inte sätta igång och så efter ett tag skär den igen!

jag blev starkt tipsad av alla jag pratade med att koppla bort den och det gjorde jag finns folk som som sagt fått allt pajat pga pumpen så inte fan vill man ta den risken, slå i 3 % direkt i tanken ta bort å koplla bort tanken å sött för slangaran så behöver du aldrig mer oroa dig :tummenupp

edit täpp till hålet på fugen
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Snubbben skrev:
Nu har jag äntligen fått alla delar :banana . Men hur kan ja veta att den separata oljesmörjningssystemet funkar? Pallar inte sätta igång och så efter ett tag skär den igen!

Slå i så många % olja du kör på blandningnen dirket i bensintanken och lufta ur olje pumpen och låt motorn stå igång med olja i olje tanken (får ju blanding direkt genom bensan då om du hällt i där ist) och vänta tills det början komma genom olje slangen.
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
RS "Alex" skrev:
jag blev starkt tipsad av alla jag pratade med att koppla bort den och det gjorde jag finns folk som som sagt fått allt pajat pga pumpen så inte fan vill man ta den risken, slå i 3 % direkt i tanken ta bort å koplla bort tanken å sött för slangaran så behöver du aldrig mer oroa dig :tummenupp

edit täpp till hålet på fugen


om man bara skiter i att hälla i olja i oljetanken och häller direkt i bensintanken. pajjar pumpen då ?? måste man plocka bort den ??
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
lasse kongo skrev:
om man bara skiter i att hälla i olja i oljetanken och häller direkt i bensintanken. pajjar pumpen då ?? måste man plocka bort den ??


Jag tror inte att det är bra för pumpen men det är ju bara ett drev som du behöver modifiera/plockabort.

Du behöver ju inte ens plocka av motorn!
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
lasse kongo skrev:
om man bara skiter i att hälla i olja i oljetanken och häller direkt i bensintanken. pajjar pumpen då ?? måste man plocka bort den ??

Pumpar till akvarium osv håller ju inte att gå torrt mer än några sekunder så skulle inte tro att det håller nån längre tid.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Padde skrev:
Pumpar till akvarium osv håller ju inte att gå torrt mer än några sekunder så skulle inte tro att det håller nån längre tid.


Är väl kanske inte samma flöde/snurr i en 2-takts pump än i ett akvarim men den går nog söner efter ett tag, ja.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top