Ännu en skuren RS..

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
RS "Alex" skrev:
jag blev starkt tipsad av alla jag pratade med att koppla bort den och det gjorde jag finns folk som som sagt fått allt pajat pga pumpen så inte fan vill man ta den risken, slå i 3 % direkt i tanken ta bort å koplla bort tanken å sött för slangaran så behöver du aldrig mer oroa dig :tummenupp

edit täpp till hålet på fugen
Jo har också blivit tipsad av farsan, men det skulle va bra om det funkade iaf.. Sen e de ju lite lyx också att slippa stå vid bensinmacken och räkna procent hela tiden. :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Snubbben skrev:
Jo har också blivit tipsad av farsan, men det skulle va bra om det funkade iaf.. Sen e de ju lite lyx också att slippa stå vid bensinmacken och räkna procent hela tiden. :tummenupp

är skit enkelt att blanda själv, tips från starol och så dom gör med sina cykar det var att

plocka bort tanken , ta slangarna täpa till dom och täpa til hålet i förgasaren. kanske var något runt pumpen men jag tog bort min på ca 30 min så blir cykeln lättare också :tummenupp och säkrare:) ring starol racing och hör dom vet:) man behöver inte göra något i lådan.... jag hade inget att göra så jag kopplade bort den i lådan också men de va först efter 300 mil kanske:)

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
RS "Alex" skrev:
är skit enkelt att blanda själv, tips från starol och så dom gör med sina cykar det var att

plocka bort tanken , ta slangarna täpa till dom och täpa til hålet i förgasaren. kanske var något runt pumpen men jag tog bort min på ca 30 min så blir cykeln lättare också :tummenupp och säkrare:) ring starol racing och hör dom vet:) man behöver inte göra något i lådan.... jag hade inget att göra så jag kopplade bort den i lådan också men de va först efter 300 mil kanske:)
Jo kanske ska göra de ändå, vilket hål i förgasaren menar du?

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
ähh, oljepumpen funkar så bra så.. Orka blanda i tanken?

jag tror nog att aprilia vet att det är en jävligt viktig del på motorn. Så dom har nog gjort den rätt säker..

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
DJM skrev:
ähh, oljepumpen funkar så bra så.. Orka blanda i tanken?

jag tror nog att aprilia vet att det är en jävligt viktig del på motorn. Så dom har nog gjort den rätt säker..

Det tror faktiskt jag med!

Har blandat olja i tanken senaste 2 åren och man blir fan less på att alltid ha med sig 2t olja..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Snubbben skrev:
Jo, ja trodde de me men på nyare rs går oljan in i motorblocket.............

det går in i förgasaren... gör som ni vill :tummenupp

edit någon sa aprilia vet nog vad do mgör med motorn, tror faktiskt inte aprilia har något med motorn att göra :tummenupp

Last edited:

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
RS "Alex" skrev:

edit någon sa aprilia vet nog vad do mgör med motorn, tror faktiskt inte aprilia har något med motorn att göra :tummenupp

Är jag helt ute och cyklar eller? kolla på bilderna! Är inte de slangen som ska försörja motorn me olja?

Bifogat

• IMG_0199.jpg
    IMG_0199.jpg
    113.4 KB · Visningar: 40
  • IMG_0200.jpg
    IMG_0200.jpg
    138.2 KB · Visningar: 38

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Snubbben skrev:
Är jag helt ute och cyklar eller? kolla på bilderna! Är inte de slangen som ska försörja motorn me olja?

Följslangarna så ser du ju. Men ja så var det...

Bifogat

• IMG_0200.jpg
    IMG_0200.jpg
    79.3 KB · Visningar: 37

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
RS "Alex" skrev:

okej, men rotax som bygger motorerna. Dom har ju inte satt ditt en skitkass oljepump för att det ska vara billigt..

Oljepump går minst lika bra, nästan bättre än blanda i tanken..

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
AndersJohansson skrev:
Följslangarna så ser du ju. Men ja så var det...
Jaha ok nu fattar jag, den satt inte där när ja öppna upp. Killen ja köpte den av måste kört oljeblandat i tanken då. Är det på den svarta anslutningen den ska sitta på? (vid tomgångsskruven)

Bifogat

• IMG_0201.jpg
    IMG_0201.jpg
    105.8 KB · Visningar: 36

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Snubbben skrev:
Jaha ok nu fattar jag, den satt inte där när ja öppna upp. Killen ja köpte den av måste kört oljeblandat i tanken då. Är det på den svarta anslutningen den ska sitta på? (vid tomgångsskruven)

nej, om du ställer förgasarn upp så mot motorns sida och lite längre ner till höger så finns det en mässings rör, som är böjd. Där ska den sitta, iaf på lite äldre rs. Borde vara på din med..

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Snubbben skrev:

Där ska väl iaf bensinslangen sitta?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
om du följer oljeslangarna från behållaren så bör de gå ner till blocket först ner till pumpen och sen därifrån igen angingen till veven eller till förgasaren.
på min hoj så går det olja via blocket rakt ner på vevlagret och en kanal till vid utsugssidan av kolven. Blandar man i tanken på just RGVn så skär den direkt det går inte blanda i tanken för då får den inte den smörjning den är konstruerad för vid utsugssidan på kolven. Tänker bara de kanske är nåt sånt på RS också.. så pass modern hoj. akta er för att ändra på sånt på så nya hojar.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
om du följer oljeslangarna från behållaren så bör de gå ner till blocket först ner till pumpen och sen därifrån igen angingen till veven eller till förgasaren.
på min hoj så går det olja via blocket rakt ner på vevlagret och en kanal till vid utsugssidan av kolven. Blandar man i tanken på just RGVn så skär den direkt det går inte blanda i tanken för då får den inte den smörjning den är konstruerad för vid utsugssidan på kolven. Tänker bara de kanske är nåt sånt på RS också.. så pass modern hoj. akta er för att ändra på sånt på så nya hojar.

nej det är bara en slang som går rakt in i förgasaren. Inge mer..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!