Ännu en till 250R?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Min kompis har lite förvånande blivit intresserad av att köpa en racehoj och börja tävla. Jag har förstås gett honom rådet att köpa en 250 racer men han lutar (som även jag först gjorde) åt 250 SP för att det verkar smidigare, billigare och mindre svårkört. Ett par norska Aprilia RS 250 för 20-25.000 kr lockar honom mer än en -94 Honda RS 250 i Sundsvall som jag har spanat in åt honom. Hondan är enligt uppgift en ex-VM hoj, i suveränt skick och säljs med en enorm mängd reservdelsdelar och tillbehör för 45.000 kr.

Några bra råd, tips och vita lögner som skulle få honom att överge Apriliaspåret och satsa på en riktig racer?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nope, kan faktiskt inte tänka mig någon klass som är bättre att börja sin rr-karriär i än 250SP. Givetvis på grund av de skäl du nyss radade upp. Till det kan man lägga att alla kör på likvärdigt material så det är jämnare race än i racerklasserna. Klart han ska köpa en Aprilia! :tummenupp
(Inte det svar du ville ha men min synpunkt i alla fall!)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Nope, kan faktiskt inte tänka mig någon klass som är bättre att börja sin rr-karriär i än 250SP. Givetvis på grund av de skäl du nyss radade upp. Till det kan man lägga att alla kör på likvärdigt material så det är jämnare race än i racerklasserna. Klart han ska köpa en Aprilia! :tummenupp

Visst är det säkert "vettigare" att köra 250 SP. Men lika kul?

Någon som vet något om denna Honda RS250?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Någon som vet något om denna Honda RS250?

Njae, inte direkt, har inte sett den "live", vet att tommy körde den på karlskoga och har för mig midlanda 02 iaf.
Han skulle kört förra året med vurpade och slog sig på midlanda förra våren, så inget mer kört. Trodde han skulle köra i år då han köpte en renoverad vev av nordgren, men så verkar inte vara fallet längre.
Men den är iaf uppdaterad med airbox etc, och ska flytta sig rätt bra enligt stellan.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Vi får väl se vad du tycker i slutet av säsongen... :rolleyes:
En 250R kräver sin man både att köra och att skruva med, det är trots allt det extremaste man kan köra i roadracing och kanske inte helt lämplig som förstahoj om man inte har ett brinnande intresse. Men fränare än en 250R blir det inte, det kan jag hålla med om!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Torkel skrev:
En 250R kräver sin man både att köra och att skruva med, det är trots allt det extremaste man kan köra i roadracing och kanske inte helt lämplig som förstahoj om man inte har ett brinnande intresse. Men fränare än en 250R blir det inte, det kan jag hålla med om!

Tusan också - måste jag sälja nu? :va :tungan

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Torkel skrev:

Torkel har en klar poäng här...

Det ska bli kul att se hur fräckt det är med racer efter en bit in på säsongen. :rolleyes:
Jag kan villigt erkänna att jag var djupt nere i "ge upp" tankarna och funderade på att skita i det nån gång i Juli/Augusti. Egentligen kan man väl säga att jag gjorde det, jag lade ner racingen helt och lagom till vintern kom suget tillbaka. Känslorna från när hojen funkade perfekt kom och gjorde sig påminda...då kan man inte stå emot!

Inför denna säsongen är jag betydligt bättre mentalt förberedd då jag vet vad jag har att vänta och förhoppningsvis hur jag ska tackla det...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Fast nu kom jag på hur jag tänkt. Kan Filip så kan jag!

Det gäller helt enkelt att ge sig fan på nåt. Det går inte att "slentrianåka/meka" en racer, såvida man inte är värsta mekarkungen, eller talang alá rossi..

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Torkel skrev:

Jag kan bara hålla med dig Torkel! Mer racing för pengarna än i 250SP finns inte. Jo 125Jr då - men det är ju lite sent påkommet. Eftersom vi alla kör med lika material så kan man vinna. Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats... Inga förutsättningar jag skulle vilja köra med.

En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in. Om man inte gillar att meka då.. För hur man vrider och vänder på det, så är de slitna.

/Jörgen

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jörgen Player Special skrev:
Jag kan bara hålla med dig Torkel! Mer racing för pengarna än i 250SP finns inte. Jo 125Jr då - men det är ju lite sent påkommet. Eftersom vi alla kör med lika material så kan man vinna. Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats... Inga förutsättningar jag skulle vilja köra med.

En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in. Om man inte gillar att meka då.. För hur man vrider och vänder på det, så är de slitna.

/Jörgen

Det är nog få hojar som är mindre slitna än en racer.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r

/Jörgen

Nja, visst slits saker, men de flesta är rätt noggranna med att underhålla sina cyklar. Dessutom relativt enkelt/billigt att uppdatera till senare årsmodeller, som den ovan.
Tror att Watz skulle köra min cykel ganska lätt ner till 54 på sviestad, i skicket den var förra året, trots det står 98'a på ramen..
Men visst, 250sp är massa racing för lite pengar, och klart vettigare insteg som nybörjare.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Med en tio år gammal hoj är du garanterad en köplats... Inga förutsättningar jag skulle vilja köra med.
Du menar att det är material mer än talang som avgör var i fältet man hamnar med en racer?

En annan sak att tänka på, en racer är inte byggd för att gå år ut och år in.
Jo, eftersom alla vitala delar byts ut och/eller renoveras regelbundet går de år ut och år in.

Fel på fråga ett och fel på fråga två. Två noll till Nyteknik.

Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Du menar att det är material mer än talang som avgör var i fältet man hamnar med en racer?

Jo, eftersom alla vitala delar byts ut och/eller renoveras regelbundet går de år ut och år in.

Fel på fråga ett och fel på fråga två. Två noll till Nyteknik.

Klart att det är materialet som avgör.. Tror du watz och Nordgren bytar hojar för att de tycker att det är så himla roligt att byta? Knappast. De byter för att kunna vinna.

Jo du har rätt.... racers är evighetsmaskiner... Jag glömde det.

/Jörgen

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
oFFkeFF skrev:
Nja, visst slits saker, men de flesta är rätt noggranna med att underhålla sina cyklar. Dessutom relativt enkelt/billigt att uppdatera till senare årsmodeller, som den ovan.
Tror att Watz skulle köra min cykel ganska lätt ner till 54 på sviestad, i skicket den var förra året, trots det står 98'a på ramen..
Men visst, 250sp är massa racing för lite pengar, och klart vettigare insteg som nybörjare.

Det skulle han säkert kunna göra, Watz är en fröjd att se på banan.. Minns när han körde med spricka i höften på Sviestad i våras.. GRYM kille!

/Jörgen

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Klart att det är materialet som avgör.. Tror du watz och Nordgren bytar hojar för att de tycker att det är så himla roligt att byta? Knappast. De byter för att kunna vinna.
Vad vi diskuterar här är en nybörjares tänkbara inträde i 250 R. För denne spelar det knappast någon roll om hojen är fem eller tio år gammal. Varken för möjligheten att ha kul eller placera sig bra.

Det är ok. Kan hända den bäste.

Fyra noll. Detta börjar likna utklassning.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r

/Jörgen

Nordgren byter hojar? Nja, Nordgren har väl iofs köpt på sig två cyklar, men mest för att komma över häftiga kit-bitar.
Och Fredde, ja, han köpte en ny hoj för att kunna hänga med i EM, då hans gamla 00'a inte räckte till riktigt hela vägen i EM..
Skilj på SM, EM och VM. Visst behöver man bra material för att vinna här hemma, men det går att göra jävligt bra resultat med äldre cyklar..

Eller visste du att Matti Maranen körde en 94-honda, visserligen kraftigt uppdaterad/kitad..
D.v.s Årsmodell på papperet behöver inte säga så mycket.

edit: Tillägg, 00 och framåt yammor är kvaliteten på motorblocket inte så superb, så där kan man åka på rätt dyra reparationer om de spricker. Men visst, en pre-90tal cykel har väl svårt att hämta något i SM.
Och i år är det ganska "hypat" i toppen med riktigt vassa cyklar och nya cyklar, samtidigt är det jäkligt bra, för det innebär att fler kan hävda sig i EM..

Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Vad vi diskuterar här är en nybörjares tänkbara inträde i 250 R. För denne spelar det knappast någon roll om hojen är fem eller tio år gammal. Varken för möjligheten att ha kul eller placera sig bra.

Det är ok. Kan hända den bäste.

Fyra noll. Detta börjar likna utklassning.

Du är ju helt grym... får nog sluta dricka vin... hmmmm

/J

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier