Tragiskt när sådant händer men inte fordonens fel,väldigt få olyckor som beror på fordonet idag när den tekniska kvaliten och tillförlitligheten är så hög,beror nästan alltid på föraren därav finns inget förbudsberättigande då föraren oavsett fordon skulle handlat på samma sätt.
Däremot kan man säga att stadsjeepförarna borde ha större föraransvar då de tack vare att de sitter högre får bättre överblick över trafiken och därför borde kunna se bättre om dom bara ville precis som den tunga trafiken har större ansvar gentemot sina mindre medtrafikanter.
Varken kan eller vill säga något om olyckan specifikt men alla måste inse andra trafikanters begränsning och agera därefter och aldrig räkna med något.
I synnerhet inte pga tidigare erfarenheter som "på den här vägen kör ingen fortare än 50 och jag hinner ut i det begränsade synfält jag har",eller "här är det fri sikt och andra fordon ser mig när de kommer till korsningen".
Spelar ingen roll att du sitter i en suv om du missar tradaren som är sent ute och blåser på för att hinna till nästa stopp.
Den stora skillnaden när man kör hoj är att alla andra fordon är livsfarliga,även andra hojar,och man måste köra än mer defensivt än med bil då det som på en bil blir plåtskador blir statistik på en hoj.
Jag har viss erfarenhet av trafik och dess situationer då jag kör mer per månad än de flesta gör per år och är bra på att läsa trafiken,därför har jag klarat mig än så länge men det är väldigt många tillfällen då det skulle kunnat hänt något men som rett ut sig pga att jag förutsett situationen och agerat därefter.
Det viktigaste är inte att inse sin egen begränsning utan alla andras,det och mycket god kännedom om det fordon man framför och dess beteende i är grunden för att klara sig.
Och,nej,jag kör inte som en "kärring"men jag kör sällan på gränsen heller och tack vare(tror jag iaf)erfarenhet så så väljer jag rätt tillfälle att grilla mina fordon och rätt tillfällen när det är motiverat med extra hög beredskap.
Så,titta på trafiken när ni kör,verkligen titta,och lär er se hur trafiken rör sig för att förstå vad som händer vid givna situationer för att bättre kunna förutse vad som ska hända redan innan det blir farligt oavsett vad ni åker i eller på och ta det extra lugnt i trafik tills ni har den erfarenheten som behövs för att kunna köra lite hårdare.
Ha det bra och kör med förstånd.
Henrik