Ännu en tragisk Mc-olycka

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Fick ett oroligt samtal från min mor igår. Det var en MC-olycka precis utanför mina föräldrars hus igår där den 33-årige mannen avled.
Pratade med min far idag och det var en stadsjeep som hade kört ut på huvudleden utan att se motorcyklisten som hamnade under bilen. Antagligen såg inte bilen mc-föraren pga kvällsolen. R.I.P
http://www.corren.se/archive/2008/5/6/jpeestalr3dgvc1.xml

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Superduke 05
Läste om det i corren, funderade på hur det kunde ha hänt. Men där har vi ju en förklaring =/

Dirk

Medlem
Gick med
1 Mar 2008
Hoj
Ducati ST4
I Amerika kallas denna biltyp för "Killerjeeps"...
Stadsjeepar har inget existensberättigande!

Och man skall fan köra med hel-ljus på för att Svensson skall se oss :(

sacus

allt är en gråzon
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Suzuki 1200s Bandit-02
Tragiskt med alla dom här olyckorna, lider med dom anhöriga:(

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Frågan är om man hade överlevt om det inte var en SUV, troligen bromsade han på sig, gick omkull och detta hade även hänt om han hade otur och det var en vanlig bil. Däremot hade han kanske klarat sig om han hade haft ABS och inte gått omkull, och förvisso krockat men kanske åkt över huven istället.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
I Amerika kallas denna biltyp för "Killerjeeps"...
Stadsjeepar har inget existensberättigande!

Och man skall fan köra med hel-ljus på för att Svensson skall se oss :(

Hade stackaren som avled kört en SUV själv hade det kanske slutat utan dödsfall. Man kan kanske säga att hojar inte har något existensberättigande istället?

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Hade stackaren som avled kört en SUV själv hade det kanske slutat utan dödsfall. Man kan kanske säga att hojar inte har något existensberättigande istället?

Men den logiken så skall man förbjuda allt utom pansarvagnar :dummer
Å andra sidan så hade det kanske varit "rätt" persom som dött då.
Och eftersom detta är SH: "Rätt" betyder inte att det skall vara dödsstraff på traffikförseleser, utan att det skall vara den som begår felet som tar konsekvenserna, inte den oskyldige.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Å andra sidan så hade det kanske varit "rätt" persom som dött då.
Och eftersom detta är SH: "Rätt" betyder inte att det skall vara dödsstraff på traffikförseleser, utan att det skall vara den som begår felet som tar konsekvenserna, inte den oskyldige.
Nja, frontar två Leoparder så blir det en jävla smäll också, det är ju inte mycket till deformationszon på dom :hihi

I övrigt håller jag med. Många anser att deras 3-tonskolosser är så hemskt säkra, å då kör dom därefter. Min högst personliga erfarenhet är att ju större/dyrare bil, desto buffligare i trafiken å sämre på att använda blinkers. Ungefär samma beteende som pundar740'n med 500kg stöldgods i bakluckan :hihi

Ja, jag tycker du ska sälja din hoj, det är ju bara farliga å dumma fordon! Tänk om du skulle köra ihjäl någon med den!

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750

Mitt inlägg vara endast till för att visa att "inget existensberättigande"-mentaliteten lika gärna kan användas mot hojar som mot SUV:ar beroende på vilka intressen man själv har.

Det är förbudsmänniskor som just hotar vårt hojåkande... men hojåkare själva som invänder mot andra fordons existens gör ingen koppling alls.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Det är förbudsmänniskor som just hotar vårt hojåkande... men hojåkare själva som invänder mot andra fordons existens gör ingen koppling alls.

Precis! Det är ju vi som har KjEtTiNgArNa! Vad skall billisterna göra? Hämta kardangänget?

Nä, det säkraste är nog ändå att faktiskt förbjuda ALLT!

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Inte ett ord om det i Aftonbladet...

skicka gärna ett tips om "mördarbilarna" som kör ut utan att se efter ordentligt. :mad:

hajtand

Medlem
Gick med
20 Dec 2005
Hoj
R606
Såg honom inte eller hann inte se honom? pga fart. Det är en jävla skillnad. Antagligen det senare.. tyvärr

Last edited:

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
Honda VFR 400r
Shit jag har inte ens rort min hoj i ar och folk har redan dott.
Jag kor alltid med helljus pa dan numera, efter att vi gjort ett jobb at en kille som jobbar som ortoped pa St Gorans sjukhus fick man ju hora ett och annat om mc olyckorna som kom in :S. Inte for att man inte visste men det blir mer "pa riktigt" nar nagon personligen paminner en om vilka skador som kan uppsta... usch!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tragiskt när sådant händer men inte fordonens fel,väldigt få olyckor som beror på fordonet idag när den tekniska kvaliten och tillförlitligheten är så hög,beror nästan alltid på föraren därav finns inget förbudsberättigande då föraren oavsett fordon skulle handlat på samma sätt.

Däremot kan man säga att stadsjeepförarna borde ha större föraransvar då de tack vare att de sitter högre får bättre överblick över trafiken och därför borde kunna se bättre om dom bara ville precis som den tunga trafiken har större ansvar gentemot sina mindre medtrafikanter.

Varken kan eller vill säga något om olyckan specifikt men alla måste inse andra trafikanters begränsning och agera därefter och aldrig räkna med något.

I synnerhet inte pga tidigare erfarenheter som "på den här vägen kör ingen fortare än 50 och jag hinner ut i det begränsade synfält jag har",eller "här är det fri sikt och andra fordon ser mig när de kommer till korsningen".

Spelar ingen roll att du sitter i en suv om du missar tradaren som är sent ute och blåser på för att hinna till nästa stopp.

Den stora skillnaden när man kör hoj är att alla andra fordon är livsfarliga,även andra hojar,och man måste köra än mer defensivt än med bil då det som på en bil blir plåtskador blir statistik på en hoj.

Jag har viss erfarenhet av trafik och dess situationer då jag kör mer per månad än de flesta gör per år och är bra på att läsa trafiken,därför har jag klarat mig än så länge men det är väldigt många tillfällen då det skulle kunnat hänt något men som rett ut sig pga att jag förutsett situationen och agerat därefter.
Det viktigaste är inte att inse sin egen begränsning utan alla andras,det och mycket god kännedom om det fordon man framför och dess beteende i är grunden för att klara sig.

Och,nej,jag kör inte som en "kärring"men jag kör sällan på gränsen heller och tack vare(tror jag iaf)erfarenhet så så väljer jag rätt tillfälle att grilla mina fordon och rätt tillfällen när det är motiverat med extra hög beredskap.

Så,titta på trafiken när ni kör,verkligen titta,och lär er se hur trafiken rör sig för att förstå vad som händer vid givna situationer för att bättre kunna förutse vad som ska hända redan innan det blir farligt oavsett vad ni åker i eller på och ta det extra lugnt i trafik tills ni har den erfarenheten som behövs för att kunna köra lite hårdare.

Ha det bra och kör med förstånd.

Henrik

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ja det är åtgång på mcåkare tyvärr, på med Reflex/Polisvästar på samtliga åkare, återigen kör som att andra inte ser någonting! Dra endast på om du vet att ingenting kan hända! Annars leker du med livet som insats! :)

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Det kan inte vara så att mc föraren körde fortare än vad som stod på skylten???
Är det inte bromsberedskap och sänkt hastighet som gäller i samtliga korsningar? Så gör jag i alla fall...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!