Ännu en wheelie fråga

smurfen

Alltid ett hjul i backen
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
CBR929
Jag kan koppla upp den MEN inta gasa upp den på tvåan.Hur gör man? Går det göra långa fina wheelies med bara gas?Vilket sliter mest på maskinen?Körde firestorm förut kunde inte gasa upp den heller.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Gäller att hitta rätt varvtal och slå av / ge på gas.
Flytta röven så långt bak som möjligt hjälper också (om nu hojen din går upp originaldrevat??)
Men det ska den göra, handlar mycket om teknik.
Hitta rätt varvtal kan du göra genom att åka till en "avspärrad" plats :) och prova på olika varvtal där.. när du hittat ett som funkar bättre än dom andra är du på god väg. :tummenupp

Killen som hade min innan mig plockade upp den på 2:an utan problem genom att flytta arslet en bit bak.
För mig var det lite mer bekymmer, så ett kugg ner fram gjorde susen :yoparty

EDIT: Är nybörjare själv. säkert någon som kan ge ännu bättre tips! :Bugar

Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Bara öva, det låter konstigt, men det ger sig.. Jag håller på för fullt själv, man kommer på nya saker hela tiden..
Idag tex. så insåg jag varför den har haft så svårt att resa sig i bland när jag hjular i lite högre farter, det visade sig att den reser sig lite på trean med, men aldrig fullt ut, jag har trott att det har varit tvåan i bland.. (memo till mig själv :se till att få i rätt växel för ¤%#&/()... :))

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Vadå av/på det är ju inge bra... enklare att ge en näve gas å rycka till lite efter ett tag så kommer den, av/på blir bara okontrollerat.

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Håller med, men det är ju lite beroende på hoj och om det är omdrevat eller inte, Jag kan i alla fall intyga att Rigge vet vad han pratar om =) Den killen kan slanga!

Rigge skrev:
Vadå av/på det är ju inge bra... enklare att ge en näve gas å
rycka till lite efter ett tag så kommer den, av/på blir bara okontrollerat.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Funatic skrev:
Håller med, men det är ju lite beroende på hoj och om det är omdrevat eller inte, Jag kan i alla fall intyga att Rigge vet vad han pratar om =) Den killen kan slanga!

Jag körde original ZX9 igår och den gick upp lätt på bara gas på andra växeln, tror säkert inte en 929 är sämre. Slå av och på gasen kan inte vara nyttigare för cykeln än att slå till kopplingen.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Ok! där ser man! jag trodde av/på var det snällare sättet jämfört med koppling, det där med att rycka lite får jag väl prova då! men det känns inte som det räcker?! Jag har iofs bara 0,75 liter.. Har bytt drv.pkt i dag dock, en kugg ner fram, men jag har inte riktigt hunnit testa skillnaderna!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
DisqoBizkit skrev:
Ok! där ser man! jag trodde av/på var det snällare sättet jämfört med koppling, det där med att rycka lite får jag väl prova då! men det känns inte som det räcker?! Jag har iofs bara 0,75 liter.. Har bytt drv.pkt i dag dock, en kug ner fram, men jag har inte riktigt hunnit testa skillnaderna!

Grejen är den att det ska timeas ordentligt, går inte bara att ge fullt och slita som ett djur. Ge mycket gas från lågt varv, när den börjar dra som fan så gungar man till med hela kroppen och sliter till, behöver inte alls va hårt heller.

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Rigge skrev:
Grejen är den att det ska timeas ordentligt, går inte bara att ge fullt och slita som ett djur. Ge mycket gas från lågt varv, när den börjar dra som fan så gungar man till med hela kroppen och sliter till, behöver inte alls va hårt heller.
Okej! det får bli mitt nästa projekt att lära mig ordentligt!
En annan sak jag tänkte på, nu när jag endå har dig på tråden! ;-
Att stå upp, fan jag tycker det blir ett så innihelvetes ryck och blåser som fan!
är det en vanesak, eller finns det fina tips där med?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
DisqoBizkit skrev:
Okej! det får bli mitt nästa projekt att lära mig ordentligt!
En annan sak jag tänkte på, nu när jag endå har dig på tråden! ;-
Att stå upp, fan jag tycker det blir ett så innihelvetes ryck och blåser som fan!
är det en vanesak, eller finns det fina tips där med?

Vad blir ryck :confused:

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
CB600F Hornet -03
Rigge skrev:

Går det även med en 600 som min?? :confused: .. Känns som det iaf.. för laddar man för fullt och marken är lite ojämn så reser sig framhjulet fast det inte var tänkt.. :gnissla

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Fire skrev:
Går det även med en 600 som min?? :confused: .. Känns som det iaf.. för laddar man för fullt och marken är lite ojämn så reser sig framhjulet fast det inte var tänkt.. :gnissla

Haha svarade du inte på din egen fråga nu?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Kanske inte ryck men, om man gör så som du säger så blir det mycket mjukare förstås!
En annan grej då.. Jag kom ihåg min gammla ninja 600, en 94 kanske eller nåt, den var inga problem att styra på bakhjulet, denna jag har nu går rakt fram varken jag vill eller inte, är det bara så på vissa modeller eller kan det ha med bakhjulet eller nåt att göra?
Vad tror du?
Många frågor! ;-)

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Hoj
CB600F Hornet -03
:
Rigge skrev:
Haha svarade du inte på din egen fråga nu?

:hihi Ja på sätt o viss.. Men när man vill få hopp den på bakhjulet så händer det inte ett skit.. :va kanske bara att öva vidare

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
DisqoBizkit skrev:
Kanske inte ryck men, om man gör så som du säger så blir det mycket mjukare förstås!
En annan grej då.. Jag kom ihåg min gammla ninja 600, en 94 kanske eller nåt, den var inga problem att styra på bakhjulet, denna jag har nu går rakt fram varken jag vill eller inte, är det bara så på vissa modeller eller kan det ha med bakhjulet eller nåt att göra?
Vad tror du?
Många frågor! ;-)

Att dra upp den stående är lite annan teknik, och att det blåser hjälper till att hålla farten nere.

Tror ni att jag är nån sorts världsmästare :7peta Mitt självförtroende har fått sig en rejäl knäck när jag fick tillbaka körkortet. Powerwheelies som bara går åt höger och ökar i fart nå så förbannat, kan inte svänga osv....

Att den går rakt kan ha med däck/däcktryck, spår i vägen osv. Jag skulle vilja att nån talade om för mig hur jag ska få cykeln att inte göra en tvärsväng mot högerdiket så fort hjulet lättar.

sandstream

Guest
Var ute på en stor parkering idag och testade av/på på ettan och det fungerar bra för mig. Men precis som Rigge skriver handlar det om timing! Ibland får jag upp den och ibland inte och det beror garanterat på att jag är talanglös :D

Det där med att gunga till med hela kroppen på tvåan måste jag testa! :tungan

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Heheh, nej, men du verkade som du hade lite erfarenhet!
Tack för svaren!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
sandstream skrev:
Var ute på en stor parkering idag och testade av/på på ettan och det fungerar bra för mig. Men precis som Rigge skriver handlar det om timing! Ibland får jag upp den och ibland inte och det beror garanterat på att jag är talanglös :D

vilken gixxer har du, jag har bara 750, och den är helt hysterisk på ettan, jag var bättre på bakan med min gamla ninja 600, denna jag har nu är lite för bråkig än så länge på ettan, jag måste få lite mer koll på den! På tvåan är den som ninjan var på ettan ungefär! alldeles lagom! :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
sandstream skrev:

Vad händer om du gasar mycket och sitter som vanligt från 20km/h på ettan? Om du håller gasen still?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Ja då måste den ju sticka till väders, det gör min, dock så hamnar den på varvskyddet lite olägligt precis i uppgången på ettan, men jag har ju bytt drev så jag vet inte vad som har hänt nu exakt på den fronten!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy