Ännu en wheelie fråga

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
DisqoBizkit skrev:
Det där med 2:an, det är lättare än ettan nästan, ligg i 110km/h eller nåt, precis när det börjar sticka iväg lite på tvåan, så är det bara att antingen rycka lite i styret eller av/på:a.. då smyger den upp, snällare än på ettan också.. På ettan tycker jag den blir för hysterisk nästan, jag har inte fått till det så bra där än!


Jag önskar att min vore så på 2an med... effekten räcker inte riiiktigt till :(
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Du får det att låta så jevla enkelt, ändå lyckas jag inte

Men har du en "pheeeet huntrraååtiåå cuubiik" så kan det ju bli svårt på tvåan?
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Rigge skrev:
Ge hit hojen så ska vi kolla det... seriöst asså!
Du skulle gärna få köra lite med min, så jag såg hur man kunde göra om man kunde, så att säga..
Synd att du inte bor i götet, eller att jag bor i gävle kanske man skall säga.. :)
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
DisqoBizkit skrev:
Det där med 2:an, det är lättare än ettan nästan, ligg i 110km/h eller nåt, precis när det börjar sticka iväg lite på tvåan, så är det bara att antingen rycka lite i styret eller av/på:a.. då smyger den upp, snällare än på ettan också.. På ettan tycker jag den blir för hysterisk nästan, jag har inte fått till det så bra där än!


Menade att gunga upp den. :)
kör man av/på tekniken så är det definitivt inga problem. Kör närapå samma hastighet som du nämde åsså lite knyck på gasen så kommer den fint.

(Glömde gunga igår. ska gunga nu istället. Återkommer med resultat + eventuella frågor) :näsblod

Då den kommer lugnare på tvåan så är det finfint.. men på ettan kommer den så otroligt lätt så man endast behöver tänka "bakhjul" lite snabbt så kommer den.. (typ... :tungan )
Drför menar jag att det är enklare på ettan. Detta faktum plus att den reagerar bättre på gasen på ettan än tvåan gör ju att man kan släppa ner den mera och kunna korrigera denna noob-miss. på tvåan är det ju lite knepigare. :gnissla
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
Rigge skrev:
:va Jag förstår inte utrikiska riktigt :rofl

Men till er som har svårt att få upp cykeln på ettan och behöver använda av/på osv... kolla på den här filmen, det är inte precis som att jag får jobba hårt för att få upp framhjulet, och drevningen är inte så extrem. http://cayle.homeftp.net/sporthoj/riggewheelar.wmv

Ställer du dig på bakbromsen i filmen?

Själv har jag en Gixxer 750 -97.
När jag ska dra upp den i 2:an går det lättast om jag drar fullt från lågavarv, sen kniper jag till kopplingen väldig hastigt ungefär i 90 medans jag slänger bak kroppen. Då går den upp som en sol :)

Sen som dom säger e det mycket lättare att gunga upp den. Drar upp min i ettan i ca 10-20km/h(ståendes) ser för jäkla skönt ut, tror jag iaf.
Detta fungerar även i 2:an fast med lite mera fart dock.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag är nog inte på långa vägar lika duktig som Rigge, men jag föredrar av/på med gasen framför koppling, och självklart sliter det mer att ta upp den med kopplingen om man nu bryr sig om sånt.
Använder bara koppling om jag ligger på såna varv att av/på inte funkar.
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
SuckaRobbe skrev:
Ställer du dig på bakbromsen i filmen?

Själv har jag en Gixxer 750 -97.
När jag ska dra upp den i 2:an går det lättast om jag drar fullt från lågavarv, sen kniper jag till kopplingen väldig hastigt ungefär i 90 medans jag slänger bak kroppen. Då går den upp som en sol :)

Sen som dom säger e det mycket lättare att gunga upp den. Drar upp min i ettan i ca 10-20km/h(ståendes) ser för jäkla skönt ut, tror jag iaf.
Detta fungerar även i 2:an fast med lite mera fart dock.


Orginal drevning :va , själv har jag en 97:a Blade och den vägrar bestämt att gå på bakhjulet på 2:an. Men som många har sagt i tidigare weelie trådar så är det bara att träna och lära känna vart hojen drar bäst... Men fan vad jag vill kunna få upp den på tvåan :gnissla
 

SuckaRobbe

Tattare
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åland
Hoj
R1
RR_Jonas skrev:
Orginal drevning :va , själv har jag en 97:a Blade och den vägrar bestämt att gå på bakhjulet på 2:an. Men som många har sagt i tidigare weelie trådar så är det bara att träna och lära känna vart hojen drar bäst... Men fan vad jag vill kunna få upp den på tvåan :gnissla

Det var med orginal drevning. Men i 2:an slirar jag på kopplingen på samma gång jag gungar upp den.

Det är träning och åter träning. Första gången jag drog upp den i 2:an hade jag 8000rpm. Jaha e det så enkelt tänkte jag lägg den på 8000 varv dra till med kopplingen lite så e den uppe. Men inte, försökte hela resterande dag att få upp den igen. Men inget hände. Sen knixade jag lite å bökade och provade massa olika grejer. Å nu går det bra hela tiden.

Förutom om det är någon snygg brud man ska impa på. Då brukar det oftast bli att jag sitter och hoppar å drar i styret ända till varvstoppet men inget hjullyft :huvet
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Hultan skrev:
Du skulle gärna få köra lite med min, så jag såg hur man kunde göra om man kunde, så att säga..
Synd att du inte bor i götet, eller att jag bor i gävle kanske man skall säga.. :)

Jag provade en 99´SRAD idag och jag har nog vart lite för bortskämd med 900cc och lite drevat. Suckan gick att gasa upp på 2:an utan större problem men det gick en bit över 100... kändes riktigt slö gjorde den.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Rigge skrev:
Jag provade en 99´SRAD idag och jag har nog vart lite för bortskämd med 900cc och lite drevat. Suckan gick att gasa upp på 2:an utan större problem men det gick en bit över 100... kändes riktigt slö gjorde den.

Ser du nu hur vi har det? :)
Fast i värsta fall får man väl kasta på ett SF-inspirerat bakdrev :yoparty
 

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Yoshi_gixxeRR skrev:
Lär man sig tekniken med att koppla upp den så sliter det inte såååå mkt på kopplingen....
För man behöver faktiskt inte koppla så hårt för o få upp den!!!

Man kan slå av lite precis innan man kopplar... o vips så går den upp lätt o enkelt :tummenupp

Var bara mjuk o försiktig när du slangar o få in en mjuk teknik så kommer det gå mkt bättre än att slita hårt med gas o koppling!!!


.../Yoshi

Precis vad jag letat efter... :banana
Då jag inte har i närheten av pulver i min maskin som de flesta av er har. :(
Har jag kommit fram till slutsatsen att det måste nog bli till att koppla... Har dock aldrig fått en grundlig förklaring på hur...
Det jag testat med nu är: Dra iväg på 1:an, upp till 5000 v, drar in kopplingen håller kvar gasen och låter motorn varva upp, och släpper sedan kopplingen... Testat att släppa vid alla möjliga varvtal... Händer dock inget mer än att det rycker som faaan i hojen... Alltså inte en tillstymmelse till "resning"...
Hajar grejen med av och på men känner att det nog hade behövts lite mer än 80 kusar för den grejen..

Men du menar på att jag ska släppa lite på gasen när jag kopplar och sedan möta båda två, ca samtidigt... :confused:
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
loop skrev:
Precis vad jag letat efter... :banana
Då jag inte har i närheten av pulver i min maskin som de flesta av er har. :(
Har jag kommit fram till slutsatsen att det måste nog bli till att koppla... Har dock aldrig fått en grundlig förklaring på hur...
Det jag testat med nu är: Dra iväg på 1:an, upp till 5000 v, drar in kopplingen håller kvar gasen och låter motorn varva upp, och släpper sedan kopplingen... Testat att släppa vid alla möjliga varvtal... Händer dock inget mer än att det rycker som faaan i hojen... Alltså inte en tillstymmelse till "resning"...
Hajar grejen med av och på men känner att det nog hade behövts lite mer än 80 kusar för den grejen..

Men du menar på att jag ska släppa lite på gasen när jag kopplar och sedan möta båda två, ca samtidigt... :confused:
Det är nog inga problem att få upp din på ettan.. Min gamla offroad fick jag upp utan problem, den hade väl knappt 40 vilda kusar..
Av/på:a när den börjar sticka och håll stumt, den kommer upp, det sätter jag min ena kula på... ;-)
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Hultan skrev:
Det är nog inga problem att få upp din på ettan.. Min gamla offroad fick jag upp utan problem, den hade väl knappt 40 vilda kusar..
Av/på:a när den börjar sticka och håll stumt, den kommer upp, det sätter jag min ena kula på... ;-)


Offroaden vägde väl inte 200kg+?

Men jag håller med ändå. på 1:an går det nog. Fick upp en gammal 250 så men det var inge roligt när den kom. (250 2t är nog inte tänkt att köra så med.. fast iofs, vilken maskin är förutom motard) :)

Hultan: Jobbigt om du skulle förlora vadet :3freak
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Red skrev:
Offroaden vägde väl inte 200kg+?

Men jag håller med ändå. på 1:an går det nog. Fick upp en gammal 250 så men det var inge roligt när den kom. (250 2t är nog inte tänkt att köra så med.. fast iofs, vilken maskin är förutom motard) :)

Hultan: Jobbigt om du skulle förlora vadet :3freak
Hehe, ok! nej det har du rätt..
Ja aj, jag får kanske ta tebax det vadet! ;-)
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
För länge sedan åkte jag en original Suzuki GSX-400F -82:a Nu snackar vi SLÖ hoj, men det gick att "slanga" med den också.

Prova att åka iväg på ettan tills du ligger på varv med bra "snärt", fort in och ut med koppling SAMTIDIGT som du ger på mer gas, det resulterar i att hojen niger till lite i fronten när du drar in kopplingen och fjädrar ut samtidigt som du släpper ut kopplingen och ger mer gas. Pröva! (du ska snärta kopplingen), du kan även pröva att rycka till lite i styret samtidigt som du dunkar till lite med arslet mot sadeln.

Kör fett!

//Fun.

loop skrev:
Precis vad jag letat efter... :banana
Då jag inte har i närheten av pulver i min maskin som de flesta av er har. :(
Har jag kommit fram till slutsatsen att det måste nog bli till att koppla... Har dock aldrig fått en grundlig förklaring på hur...
Det jag testat med nu är: Dra iväg på 1:an, upp till 5000 v, drar in kopplingen håller kvar gasen och låter motorn varva upp, och släpper sedan kopplingen... Testat att släppa vid alla möjliga varvtal... Händer dock inget mer än att det rycker som faaan i hojen... Alltså inte en tillstymmelse till "resning"...
Hajar grejen med av och på men känner att det nog hade behövts lite mer än 80 kusar för den grejen..

Men du menar på att jag ska släppa lite på gasen när jag kopplar och sedan möta båda två, ca samtidigt... :confused:
 

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Hultan skrev:
Det är nog inga problem att få upp din på ettan.. Min gamla offroad fick jag upp utan problem, den hade väl knappt 40 vilda kusar..
Av/på:a när den börjar sticka och håll stumt, den kommer upp, det sätter jag min ena kula på... ;-)

Får väl göra några tappra försök sen då... Inte vill vi att du ska ska gå med en kula i påsen bara.... Grejen som talar mot av och på är förhållandet med vikten... Jag och hojen väger väl ihop ca 305 pannor... Visst kan jag försöka förflytta mitt :arsele ännu längre bakåt... Men då kommer problemet med att nå styret... :3freak :lol
Jaja lite övning till så...
 

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Funatic skrev:
För länge sedan åkte jag en original Suzuki GSX-400F -82:a Nu snackar vi SLÖ hoj, men det gick att "slanga" med den också.

Prova att åka iväg på ettan tills du ligger på varv med bra "snärt", fort in och ut med koppling SAMTIDIGT som du ger på mer gas, det resulterar i att hojen niger till lite i fronten när du drar in kopplingen och fjädrar ut samtidigt som du släpper ut kopplingen och ger mer gas. Pröva! (du ska snärta kopplingen), du kan även pröva att rycka till lite i styret samtidigt som du dunkar till lite med arslet mot sadeln.

Kör fett!

//Fun.

Ja det var det jag letade efter... :tummenupp
Någon som bekräftade att man skulle släppa gasen lite även när man "kopplar" upp den... Då ska det nog fan gå snart... :yoparty

Man tackar! :Bugar
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
U can do it!
(läses med samma stil som killen i waterboy säger det) :D
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top