Ännu en wheelie fråga

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Rigge skrev:
Att den går rakt kan ha med däck/däcktryck, spår i vägen osv. Jag skulle vilja att nån talade om för mig hur jag ska få cykeln att inte göra en tvärsväng mot högerdiket så fort hjulet lättar.
Kolla så du inte drage mer på ena sidan när du spänt kjedjan, har nämligen jag gjort, och det känns väldigt olustigt när den far iväg till andra sidan vägen så fort man lyfter framhjulet... (2-3mm på markeringen gav det utslaget)

På R6an slår jag av/på på ettan vid 7000-9000varv, kommer upp snällt redan då. På tvåan orkar jag inte ens försöka med gungningar å sånt, går lika bra å växla upp från ettan i mitt tycke... Den reser sig även om man bara håller fullt från botten men jag tycker man får mindre register å åka på (jag är inte så bra att jag åker på balanspunkten direkt), en 750 borde inte vara sämre, sålänge man fixxat till eventuella spärrar (suzuki har väl nån växelspärr för att få ner effekten på första växlarna?).
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag har dubbelkollat kedjespänningen, jag tror det är vägarna som är lutar :D

Såklart det går bra att växla mellan 1-2 men det är ju kul att slänga upp den i lite högre farter ibland... en R6 vet jag att det inte är problem med, fjuppa till lite på kopplingen på 2:an å åk.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
OlleR skrev:
en 750 borde inte vara sämre, sålänge man fixxat till eventuella spärrar (suzuki har väl nån växelspärr för att få ner effekten på första växlarna?).

Naa, sämre är den nog inte :) det finns inga spärrar på min, och det där med att hjula från ettan till tvåan funkar ju fint som du säger, men det är alltid gott att ha fler "ställen" att få upp den på förutom ettans växel/50kmh..
Jag har ettan från typ 30- 80 kanske, och tvåan 110-140 ..(siffrorna stämmer väl så där, kollar ju aldrig så noga ;-)
Det är därför jag tycker det är kul med lite mer effekt osv..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
DisqoBizkit skrev:
Naa, sämre är den nog inte :) det finns inga spärrar på min, och det där med att hjula från ettan till tvåan funkar ju fint som du säger, men det är alltid gott att ha fler "ställen" att få upp den på förutom ettans växel/50kmh..
Jag har ettan från typ 30- 80 kanske, och tvåan 110-140 ..(siffrorna stämmer väl så där, kollar ju aldrig så noga ;-)
Det är därför jag tycker det är kul med lite mer effekt osv..

Jag plockade upp original 9:an i 40 knyck på 2:an igår...med koppling då. 110-140 låter brutalt fort.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Rigge skrev:
Jag plockade upp original 9:an i 40 knyck på 2:an igår...med koppling då. 110-140 låter brutalt fort.
Nej då, den går upp fint med av/på gas där nånstans!
Vad menade du?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
DisqoBizkit skrev:
Nej då, den går upp fint med av/på gas där nånstans!
Vad menade du?

Jag menade bara att det låter jäkligt fort att åka 110 när du tar upp den på 2:an, då måste du växla direkt och jag tycker att det är lättare att växla på lägre varv. Fatta va mycket go wheelietid du förlorar på 2:an mellan ca:50 till 110. Lägre varv är oftast lättare att åka på och så låter det ju proffsigare än när det vrålar satan om hojen.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Rigge skrev:
Jag menade bara att det låter jäkligt fort att åka 110 när du tar upp den på 2:an, då måste du växla direkt och jag tycker att det är lättare att växla på lägre varv. Fatta va mycket go wheelietid du förlorar på 2:an mellan ca:50 till 110. Lägre varv är oftast lättare att åka på och så låter det ju proffsigare än när det vrålar satan om hojen.

Ah, ok.
Det är bara det att den är ganska klen om jag inte varvar min hoj, och då måste jag ligga runt balanspunkten med en gång och så bra är jag inte riktigt eller feg helt enkelt, men det är klart, jag får kolla att koppla upp den på tvåan istället, men som sagt, har jag ite så mycket varv så vill den gärna ner igen...
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Om jag kjør ca 40km/t med Ninjan och slapper gasen och går på igjen reser den sig fint.. men hur i h****** får man den over i tvåan?, brutal gira eller?
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Med 600cc så är det nog inte lika lätt, men jag har aldrig haft en 00' det kanske finns pulver nog i den? av/på'a den blir nog svårt i alla fall.. Koppla kanske?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Arctic#1 skrev:
Om jag kjør ca 40km/t med Ninjan och slapper gasen och går på igjen reser den sig fint.. men hur i h****** får man den over i tvåan?, brutal gira eller?

:va Jag förstår inte utrikiska riktigt :rofl

Men till er som har svårt att få upp cykeln på ettan och behöver använda av/på osv... kolla på den här filmen, det är inte precis som att jag får jobba hårt för att få upp framhjulet, och drevningen är inte så extrem. http://cayle.homeftp.net/sporthoj/riggewheelar.wmv
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
DisqoBizkit skrev:
så du av o påar inte alls då?

Nepp, har aldrig gjort det, stående får jag upp en en originaldrevad R1 på 5:an utan koppling så det behövs inte tycker jag. Kanske andra tycker tvärtom men det är mina trix jag berättar nu. Nu ska jag sova så får vi snacka mer wheela imorrn...! Kör försiktigt grabbs.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Okaj! tack för svaren mannen!
Nu blir det till o testa lite nya råd innan vintern slår till!
Sôv gôtt!
 

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Söder
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
Rigge skrev:
:va Jag förstår inte utrikiska riktigt :rofl

Men till er som har svårt att få upp cykeln på ettan och behöver använda av/på osv... kolla på den här filmen, det är inte precis som att jag får jobba hårt för att få upp framhjulet, och drevningen är inte så extrem. http://cayle.homeftp.net/sporthoj/riggewheelar.wmv



Jaha....det är sådär man gör.... :D
Verkar ju så jäkla lätt när ni gör det!!! :7peta
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Där måste han ju koppla iofs, han gör ju det från stillastående?!
Men man vet ju aldrig..
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
DisqoBizkit skrev:
Där måste han ju koppla iofs, han gör ju det från stillastående?!
Men man vet ju aldrig..

Ja såklart! Hade vart lite svårt annars va? Men grejen är ju det att det räcker med att göra en nästan helt vanlig start och vara lite agressiv på kopplingen så är man uppe. Av/på blabla.... onödigt.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Skrev ju att det säkert var någon som kunde det bättre än mig. :)

Som disco skriver så trodde jag med att av/på varit det skonsammaste för maskinen (om man jämför med att koppla) :va

Men att "gunga" upp den medans man accelererar låter ju onekligen skonsammare.
Min lyfter så fint på 1:an nu ungefär vid 7000 varv, men 2:an är jäkla mycket knivigare. Men detta skall undersökas inom kort.

Av/på gas känns ändå enklare än att koppla upp den, iaf nu från början.
Kör samma maskin som disco... och den känns helt reko på av/på gas på 1:an.
räcker att slå av vid 3000 och gasa igen så kommer den underbart lätt.

Fast det där med lugna wheelies... hmmm, fast det kommer nog med tiden.
Detta såklart så länge man kan kyla sig lite och hitta balansen istället för att panik-slå-av- gasen.
(även om balanspunkten verkar vara långt åt helvete högt vissa dagar :rolleyes: )

Dock ska gungningen undersökas.
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Lär man sig tekniken med att koppla upp den så sliter det inte såååå mkt på kopplingen....
För man behöver faktiskt inte koppla så hårt för o få upp den!!!

Man kan slå av lite precis innan man kopplar... o vips så går den upp lätt o enkelt :tummenupp

Var bara mjuk o försiktig när du slangar o få in en mjuk teknik så kommer det gå mkt bättre än att slita hårt med gas o koppling!!!


.../Yoshi
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Red skrev:
Min lyfter så fint på 1:an nu ungefär vid 7000 varv, men 2:an är jäkla mycket knivigare. Men detta skall undersökas inom kort.

Av/på gas känns ändå enklare än att koppla upp den, iaf nu från början.
Kör samma maskin som disco... och den känns helt reko på av/på gas på 1:an.
räcker att slå av vid 3000 och gasa igen så kommer den underbart lätt.

Fast det där med lugna wheelies... hmmm, fast det kommer nog med tiden.
Detta såklart så länge man kan kyla sig lite och hitta balansen istället för att panik-slå-av- gasen.


Dock ska gungningen undersökas.

Det där med 2:an, det är lättare än ettan nästan, ligg i 110km/h eller nåt, precis när det börjar sticka iväg lite på tvåan, så är det bara att antingen rycka lite i styret eller av/på:a.. då smyger den upp, snällare än på ettan också.. På ettan tycker jag den blir för hysterisk nästan, jag har inte fått till det så bra där än!
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top