Ännu en "ZX12R eller Hayabusa" tråd...

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
rocketer skrev:
2434291 Jepp - menade inte heller på att trycka till dig på ngt vis utan snarare undrade jag vad det var i det testet som gjorde att de ej kom över 300 med en hoj som varit i prod 7 år och alltid gått över det och därav går en Kawa fortast - skum test :va .//R


Busen är väl varvtals begränsad på 6:an sedan 2001.:va
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
DanL skrev:
2434424 Busen är väl varvtals begränsad på 6:an sedan 2001.:va


Mmm - kan vara så faktiskt - men vem f.. kör med dessa spärrar - det är nog det första som ryker :hihi - Kawan finns det nog ingen spärr på så efter det är det :yoparty för Busen.//R
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
rocketer skrev:
2434457 Mmm - kan vara så faktiskt - men vem f.. kör med dessa spärrar - det är nog det första som ryker :hihi - Kawan finns det nog ingen spärr på så efter det är det :yoparty för Busen.//R


Min Skruttebang tar stopp vid 10 000varv på 6:an =300km/h utan tre:n men med tre:n har jag varit uppe på 11000 varv!:yoparty

Vet ej om Kawan är begränsad men är den inte tillverkad före 2001 så har den aldrig varit serieproducerad obegränsad!!
Vilket Busen var 99-00:yoparty
Anledningen till begränsningen var ett jäkla liv från försäkringbolagen mfl.(om jag inte minns fel).
Det spelar ju jävligt stor roll om man klotar i 300 eller 320 :rolleyes:
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
För att nyansera bilden lite så vill jag kommentera sittställning och kåpa som alla tidningar gnäller på. Man sitter inte mer extremt med benen på Busen än på min 1000, är man kort-har korta armar så kan det nog kännas lite långt fram till styret, kåpglas kan man köpa ett förhöjt för ca 1000-lappen så är det problemet borta. Busen är byggd i vindtunnel, vilket känns när man kör fort, den är bred och skyddar väldigt bra jmfr med en 1000 tex som jag upplever mycket mer vindfladder på.
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Det finns klart fler Busor än Tolvor, både på strippen och här i forumet, tydligen.
Så när man rekommenderade en Tolva till trådskaparen, så blev man snabbt nertryckt i skorna.
Om ni anser er vara starkast och snabbast så ska ni veta att jag sen några månader har fått en storebror. Det bästa han vet är nygrillade Busor.

Så vem vet, inom kort kanske ni är Kawasaki-ägare allihopa.:D

:arsele
 

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
mikael n skrev:
2434696 Det finns klart fler Busor än Tolvor, både på strippen och här i forumet, tydligen.
Så när man rekommenderade en Tolva till trådskaparen, så blev man snabbt nertryckt i skorna.
Om ni anser er vara starkast och snabbast så ska ni veta att jag sen några månader har fått en storebror. Det bästa han vet är nygrillade Busor.

Så vem vet, inom kort kanske ni är Kawasaki-ägare allihopa.:D

:arsele

:D
Precis... å nya ZZR1400 äter upp typ allt å alla redan orginal... Busa hit å busa dit... de syns i backspegeln ett tag där i starten iaf.... :tungan
 

rollex

Guest
Har haft bird och kawa. -Jag tycker att busa är bäst, men smaken är som baken... svårt att säga vad du gillar.... Men frågar du mig, så är svaret Busa.:tummenupp
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
tekknoboy skrev:
2434708 :D
Precis... å nya ZZR1400 äter upp typ allt å alla redan orginal... Busa hit å busa dit... de syns i backspegeln ett tag där i starten iaf.... :tungan

Ähumm... hur många ZZR1400 kommer det att säljas? Fulare får man väl leta efter, dessutom är ju inte Kawa kända för sina tillförlitliga motorer.

Nä, ett skrytstolpskott enbart för att få sälja andra modeller i sitt program.

En ny värdig utmanare och som ingen här nämnt än är väl nya BMWn?
(F´låt svor visst i kyrkan)

ps Tyvärr saknar både Busan och 12:an ABS (borde vara lag på detta på alla nya MC!)

rollex skrev:
2434761 Har haft bird och kawa. -Jag tycker att busa är bäst, men smaken är som baken... svårt att säga vad du gillar.... Men frågar du mig, så är svaret Busa.:tummenupp

Birden saknar karaktär, både till utseendet och i motorn (har enbart kört förgasarmodellen). Lugnt o tryggt men inte kul.
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Nu var blev det ju inte lättare precis...:confused: Tack för alla bra svar!

Igentligen är ju Busan mest kult (först till 300 osv) även om ZX12R ser mer ut som en sporthoj men det som gör mig lite osäker är körställningen.

Jag körde en ZX12R här om dagen men Busan har jag bara testat runt kvarteret för 2-3 år sedan. Jag har ägt en GSX-R 1100 och den har den där jobbiga körställningen där man måste ha långa armar och skarp knävinkel.

Jag ska kika på en Busa ikväll, hoppas den inte har samma jobbiga körställning som gammelgixxern men så illa kan det ju inte vara på en (sport)touringhoj;).

ZZR1400 är också grym men skilnaden mot Busan verkar liten.Hayabusa Vs ZX14 Tyvärr är min ekonomi något begränsad så en ny hoj är inte att tänka på, jag kikar på 99-00 som dessutom är ostrypta.:yoparty

Tänkte kika på två hojar till innan jag bestämmer mig, kanske blir det redan ikväll?:)
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
tekknoboy skrev:
2434708 :D
Precis... å nya ZZR1400 äter upp typ allt å alla redan orginal... Busa hit å busa dit... de syns i backspegeln ett tag där i starten iaf.... :tungan

Kanske eller kanske inte :va - läs i senaste Bomber hur mycket micklande och trixande för att få Kawan att leverera - känns som längdhoppet Bob Beamon gjorde för länge sedan :rolleyes: . Första repan landade på 9,17! sedan justerade man till det och så justerade man till det och frågan är fortfarande öppen - vad levererar den :confused: ? OBS tror inte allt jag läser men har inte sett ngt heller! Har inte sett den på strippen på ex Tullinge - en pokal i skåpet vore inte helt fel om den nu vore så snabb - intrycket jag fått på dessa tillställningar är att pengar är inget problem så någon annanstans klämmer skon som inte Kawa folket verkar förstå själva = att det krävs konsumenter som litar på och köper produkterna.

Btw tycker jag zx 12 r går riktigt bra men är tillförlitligheten bra - vad säger ni som kör dessa?//R
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Busafreak skrev:
2434852 ....Fulare får man väl leta efter, dessutom är ju inte Kawa kända för sina tillförlitliga motorer.

hahah vilket vettigt argument, särskillt från en busa ägare, det finns inte så många som tycker den är så vacker heller. Hur många zx12 har rasat?


Bägge är grymma hojar, vilken hoj man väljer är oftast mer märkeskärlek än att hojen är bättre på något sätt. Känn efter själv och köp den som tilltalar dig. Ingen är dålig på något sätt.
 
Last edited:

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
Busafreak skrev:
2434852 Ähumm... hur många ZZR1400 kommer det att säljas? Fulare får man väl leta efter, dessutom är ju inte Kawa kända för sina tillförlitliga motorer.

Nä, ett skrytstolpskott enbart för att få sälja andra modeller i sitt program.


ps Tyvärr saknar både Busan och 12:an ABS (borde vara lag på detta på alla nya MC!)

Har inte exakt siffra på hur många som har sålts, men det är endel... Vilka modeller är det som har krånglat för dig då?

Skrytstolpskott, ja givetvis, varför tror du Suzuki byggde busan då?

För 5000 kr får man ZZR1400 med ABS...
 

tekknoboy

mx 4 life (whife...)
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Västerås
Hoj
hojlös... :(
rocketer skrev:
2434893 Kanske eller kanske inte :va - läs i senaste Bomber hur mycket micklande och trixande för att få Kawan att leverera - känns som längdhoppet Bob Beamon gjorde för länge sedan :rolleyes: . Första repan landade på 9,17! sedan justerade man till det och så justerade man till det och frågan är fortfarande öppen - vad levererar den :confused: ? OBS tror inte allt jag läser men har inte sett ngt heller! Har inte sett den på strippen på ex Tullinge - en pokal i skåpet vore inte helt fel om den nu vore så snabb - intrycket jag fått på dessa tillställningar är att pengar är inget problem så någon annanstans klämmer skon som inte Kawa folket verkar förstå själva = att det krävs konsumenter som litar på och köper produkterna.

Btw tycker jag zx 12 r går riktigt bra men är tillförlitligheten bra - vad säger ni som kör dessa?//R

Den slog iaf allt här i Västerås i somras när det var strippenkörning...Hayabusor med helsystem, Powercommander och öppnare luftfilter spöade den helt orginal.... :tuttar

De busa-ägare som provkört nya ZZR:en har också varit minst sagt imponerade av den också så jag vet inte vart alla får allt ifrån... mycket rykten å skit som sprids, ungefär som att alla husabergmaskiner bara är skit... prata med husaägarna som sköter maskinerna så inser du snart att det bara är massa bullshit...
 

rocketer

Medlem
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Centralt
Hoj
Hayabusa 2008
tekknoboy skrev:
2436338 Den slog iaf allt här i Västerås i somras när det var strippenkörning...Hayabusor med helsystem, Powercommander och öppnare luftfilter spöade den helt orginal.... :tuttar

De busa-ägare som provkört nya ZZR:en har också varit minst sagt imponerade av den också så jag vet inte vart alla får allt ifrån... mycket rykten å skit som sprids, ungefär som att alla husabergmaskiner bara är skit... prata med husaägarna som sköter maskinerna så inser du snart att det bara är massa bullshit...


Hmm ok - blir dock jäkligt misstänksam när jag började rota lite - mycket snack som här från "allt om mc" koppar

"Snabb, snabbare, snabbast!

Nyligen körde engelska hojtidningen MCN världens snabbaste hojar i ett stort test. Allt för att utröna vilken som är den allra snabbaste och hur snabb den egentligen är.

De maskiner som kördes i ovalen var BMW K 1200S, Honda Super Blackbird, Kawasaki ZX-12R, Kawasaki ZZR 1400 och Suzuki Hayabusa. Resultatet blev som följer.

1. Kawasaki ZZR 1400, 303 km/h

2. Kawasaki ZX-12R, 291,8 km/h

3. Suzuki Hayabusa, 290,2 km/h

4. BMW K 1200S, 269,4 km/h

5. Honda Super Blackbird, 267,8 km/h

Två Kawasaki i topp alltså. ZZR 1400 hade modifierats så att ”spärren” vid 299 knutar inte aktiverades. Hojarna var i övrigt helt i originalskick. Mer prestanda finns således att locka fram för ivriga trimmare...som om det nu behövs."

303 km/h UTAN spärr och ynka 4 km/h till :rolleyes: , menar om ex Busens spärr plockats hade den ju sopat den galant eftersom den klarar ca 305 km/h på 5:an redan :va . Går denna 1400 så bra - ser lite mörkt ut för de gröna tycker jag, kanske snabbare acc istället då?//R
 
Last edited:

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
rocketer skrev:
2436405 Hmm ok - blir dock jäkligt misstänksam när jag började rota lite - mycket snack som här från "allt om mc" koppar

"Snabb, snabbare, snabbast!

Nyligen körde engelska hojtidningen MCN världens snabbaste hojar i ett stort test. Allt för att utröna vilken som är den allra snabbaste och hur snabb den egentligen är.

De maskiner som kördes i ovalen var BMW K 1200S, Honda Super Blackbird, Kawasaki ZX-12R, Kawasaki ZZR 1400 och Suzuki Hayabusa. Resultatet blev som följer.

1. Kawasaki ZZR 1400, 303 km/h

2. Kawasaki ZX-12R, 291,8 km/h

3. Suzuki Hayabusa, 290,2 km/h

4. BMW K 1200S, 269,4 km/h

5. Honda Super Blackbird, 267,8 km/h

Två Kawasaki i topp alltså. ZZR 1400 hade modifierats så att ”spärren” vid 299 knutar inte aktiverades. Hojarna var i övrigt helt i originalskick. Mer prestanda finns således att locka fram för ivriga trimmare...som om det nu behövs."

303 km/h UTAN spärr och ynka 4 km/h till :rolleyes: , menar om ex Busens spärr plockats hade den ju sopat den galant eftersom den klarar ca 305 km/h på 5:an redan :va . Går denna 1400 så bra - ser lite mörkt ut för de gröna tycker jag, kanske snabbare acc istället då?//R


303km/h UTAN fartspärr:confused:
Det var det sämsta.....

Vad är meningen med den om den inte sänker en Busa i toppfart utan spärr?
Enligt tester jag läst är den ju den ju inte snabbare i svängarna heller...:va
 

Iceman79

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
Vtr1000f -98
Provade både busan och zx12r innan men det blev tolvan! Busan kändes väldigt bra mycket mjukare motorgång än tolvan lättsvängd fast dess storlek men tolvan känns råare och passade mej bättre och ser betydligt sportigare ut i min smak! Tolvan blir mycket bättre om man byter det feta 200 däcket bak till 190.
bifogar en länk med flera tester och något videoklipp som kan vara intressant!

http://www.angelfire.com/linux/ldrpg/
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Min brorsas snopp är större än din pappa! Och starkare för han är polis!

Jeesus!

Om ni är så tända på bussar varför turbokonverterar ni inte Gold Wings???!

On Topic:

Testa båda och välj den du sitter bäst på - du kommer garanterat inte att märka av några 10 km/h fram eller tillbaka! Glädjemätare finns till alla hojjar och att få en +1100 cc att visa mer än 320 Km/h är inte svårt...
 

Blåbusen

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
Orange ZX10R -08
DanL skrev:
2434544 Vet ej om Kawan är begränsad men är den inte tillverkad före 2001 så har den aldrig varit serieproducerad obegränsad!!
Vilket Busen var 99-00:yoparty
Anledningen till begränsningen var ett jäkla liv från försäkringbolagen mfl.(om jag inte minns fel).

12:an kom -00 och hade då ingen spärr på 6:e växeln den kom först -01 som på Busan.

Har kört Busan och tyckte att den var helt OK lätt och smidig när det svänger
och rakt fram går den oxå bra men vilken idiot som helst kan ju köra fort när
det går rakt fram.Tyckte inte heller riktigt om sittställningen med de höga fot-
pinnarna trotts mina små 171 cm.
12:an är jag rikigt nöjd med går bra rakt fram men lite tyngre när det svänger
mycket och ofta sitter mycket bättre på den än Busan.12:an funkar riktigt bra
på långresor inga problem med rygg eller röv efter att kört mellan 60-120 mil
på 24 h.Tror inte att Busan är några problem heller.
Är lite partisk då jag säger att 12:an är snyggare men smaken är som baken.

Vilken du än väljer av de 2 så tror jag nog att du kommer att bli nöjd.
Lycka till..

Var det inte ZZR1100 som va första hoj att spräng 300 gränsen?
Är inte riktigt säker.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Blåbusen skrev:
Var det inte ZZR1100 som va första hoj att spräng 300 gränsen?
Är inte riktigt säker.
Knappast, den har aldrig varit i närheten av 300 (inte efterföljande zzr1200 heller), dom senare 1100orna med ram-air lär iof toppa 275 verklig fart så det kanske är 300 mätarfart som avses? Men visst var den väldigt snabb för sin tid..
 
Last edited:

Jorreman

Mr Jorreman
Gick med
3 Dec 2004
Ort
08-land
Hoj
Suzuki Hayabusa
tja - har haft båda och jag föredrar verkligen Busan.
Med ett 4-1 system, powercommander och bänkad - så går den underbart överallt. Så Busan blir det helt klart om jag får välja :)

JT skrev:
2432211 Trots att jag är super nöjd men min Super Tenere (perfekt till och från jobbet hoj) så känner jag att jag måste ha en sporthoj igen!

Efter som jag ibland kör långa sträckor så har jag bestämt mig för en lite bekvämare hoj, sommarens långresa på Firebladen var ingen angenäm upplevelse...:rolleyes:

Har kikat runt lite och blivit lite små kär i Kawasakis ZX12R, tyvärr kan man inte tala om denna hoj utan att Hayabusan kommer på tal. Båda är grymma hojar med en egen look men vilken är igentligen bäst?

Busan är kanske mera kult och Suzuki känns bättre som märke än Kawasaki men jag tycker att man sitter lite bättre på ZX12an och den är billigare i inköp.

Vilken rekomenderar ni? Skit i utseendet, vilken hoj ska jag köpa?

Dessa hojar är brutala, jag körde en R1 efter jag kört en ZX12R och R1 känndes verkligen "tunn" i jämmförelse med den gröna besten.:yoparty
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top