jag hörde för några år sedan ett nattemösse mummel om att mercedes skulle komma med elektriska kompressorer. kan någon bekräfta eller dementera detta. och skulle då denna apprat göra så att generatorn skulle ta lika mycke extra effekt som en mekanisk drivning av kompressorn isf?
Är nog inte omöjligt.
Men varför man skulle ta omvägen runt elomvandling, när man har möjligheten till direktdrift förstår jag inte.
Behövs styrning och en rejäl drivmotor.
Effektivast är att ta vara på förlorad effekt - Avgasdriven kompressor.
Är inte förtjust i turbo.
Men det är andra.
Nackdelen med turbo är att kompressionsförhållandet måste hållas lågt för att kunna ladda mer.
Utan laddtryck blir motorn kastrerad.
Inget stort problem.
Men jag gillar det inte!
Direktdriven kompressor stoppar i lika mycket luft i cylindern oavsett varv och belastning.
Bättre.
Elektrisk kompressor ger möjlighet att variera laddtrycket efter behov.
Borde vara intressant främst på terräng och lastbilar.
Tror dock inte på idén.
Föredrar lågvarviga motorer med mycket volym.
Seghet FTW!
[YOUTUBE-ID]EWu45VSdQo8[/YOUTUBE-ID]