Äntligen är pojkdrömmen verklighet!

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
Har spenderat lite tid på att läsa om den officiella upgraderingen från MV när det gäller vattenpumpen. Impellern är tydligen omdesignad, större och designad för bättre flöde. Läs mer här:

http://www.mvagusta.net/forum/showthread.php?t=24942

Det skall tydligen hjälpa men det bästa är att komplettera med följande mods:

Muzzy fläkt
Coata grenröret
Sportavgas med avlägsnad kat
Engine ice (någon form av glykol, finns säkert någon europeisk variant) http://www.engineice.com/faq.html
(Dessutom har det snackats om någon Mikrotec ECU som ska ge lägre temperaturer också, startar fläktarna tidigare bland annat).

Detta kommer nog med störst sannolikhet göra att överhettningsproblemet försvinner, och ja jag vet att detta sker endast om man stannar med hojen i temperaturer över 20 grader, men sånt är inte oundvikligt när man kör på gata. Jag hade utfört ovanstående mods, dock känns ECU:n överflödig. Trots de modsen ovan hade jag ändå undvikit att stanna med hojen, men hade inte varit så rädd att åka in till stan för att möta upp vänner/fika eller något liknande.

Folk säger alltid att hojen inte är designad för att köra sakta. Mig veterligen är det en hoj för gatan, och självklart ska den klara av att stå stilla vid ett rödljus, och nej det är INGEN som köper en Mv Agusta för att stå stilla vid ett rödljus (väldigt få iaf) men det är något man utsätts för helt enkelt. När andra japshojar inte överhettar lika mycket så kan man utan tvekan påstå att MV Agusta inte fått ordning på kylsystemet på den gamla F4:an, vilket suger.... för mig är det annars en fulländad hoj. Jag vill ändå ha en!

Tack för infon! Det är ju lite tråkigt att man ska ha en hoj som man får redig panik på vid långsam körning när man ser temperaturen stiga, står visserligen max 114 grader i manualen sen dags att stänga av motorn :D men något ska jag göra åt de iaf! ska börja med att byta impellern mot den updaterade. kan ju vara roligt att köra sakta på en sånhär vacker hoj också ibland :tuttar kan ju bli kul o se om de gör någon skillnad med öppnare slipon iaf :) men förmodligen bara marginellt isf..
 

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
Citat:
Har spenderat lite tid på att läsa om den officiella upgraderingen från MV när det gäller vattenpumpen. Impellern är tydligen omdesignad, större och designad för bättre flöde. Läs mer här:

http://www.mvagusta.net/forum/showthread.php?t=24942

Det skall tydligen hjälpa men det bästa är att komplettera med följande mods:

Muzzy fläkt
Coata grenröret
Sportavgas med avlägsnad kat
Engine ice (någon form av glykol, finns säkert någon europeisk variant) http://www.engineice.com/faq.html
(Dessutom har det snackats om någon Mikrotec ECU som ska ge lägre temperaturer också, startar fläktarna tidigare bland annat).

Detta kommer nog med störst sannolikhet göra att överhettningsproblemet försvinner, och ja jag vet att detta sker endast om man stannar med hojen i temperaturer över 20 grader, men sånt är inte oundvikligt när man kör på gata. Jag hade utfört ovanstående mods, dock känns ECU:n överflödig. Trots de modsen ovan hade jag ändå undvikit att stanna med hojen, men hade inte varit så rädd att åka in till stan för att möta upp vänner/fika eller något liknande.

Folk säger alltid att hojen inte är designad för att köra sakta. Mig veterligen är det en hoj för gatan, och självklart ska den klara av att stå stilla vid ett rödljus, och nej det är INGEN som köper en Mv Agusta för att stå stilla vid ett rödljus (väldigt få iaf) men det är något man utsätts för helt enkelt. När andra japshojar inte överhettar lika mycket så kan man utan tvekan påstå att MV Agusta inte fått ordning på kylsystemet på den gamla F4:an, vilket suger.... för mig är det annars en fulländad hoj. Jag vill ändå ha en!
Tack för infon! Det är ju lite tråkigt att man ska ha en hoj som man får redig panik på vid långsam körning när man ser temperaturen stiga, står visserligen max 114 grader i manualen sen dags att stänga av motorn men något ska jag göra åt de iaf! ska börja med att byta impellern mot den updaterade. kan ju vara roligt att köra sakta på en sånhär vacker hoj också ibland kan ju bli kul o se om de gör någon skillnad med öppnare slipon iaf men förmodligen bara marginellt isf..

angående updateringen av vattenpumpen såg jag nu att den kostade inte mer än 1300 hos min återförsäljare så det kan ju helt klart vara värt att prova till att börja med :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
angående updateringen av vattenpumpen såg jag nu att den kostade inte mer än 1300 hos min återförsäljare så det kan ju helt klart vara värt att prova till att börja med :)

Vem säljer MV Agusta delar här i Sweden?
 

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
www.Supermotors.com
ligger inte mer än 6 mil från mig så underlättar ju vid ägandet av en MV agusta :)

Han har en Senna för 295.000 kr man dreglat lite på :kär
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Du kan ju prova med att linda grenröret i avgasbandage och montera en knapp för att tvångsmata fläkten, och låta den gå konstant vid stadskörning :)

Avgasbandage är väl inte lika effektivt, men framförallt bra mycket fulare :p Inte för att man ser grenrören, men ändå.

Ja, det har man också snackat om, att tvångsmata fläkten men tydligen så funkar inte enbart det så jävla bra då hela kylsystem är otillräckligt på MV:en, och att tom kåpornas utformning inte är optimalt.

I ärlighetens namn har jag sett på min gamla Hornet 600, 102-104 grader i stan, och det är en nakenhoj med bra mycket mindre motor och mindre effekt. CBR1k ligger där också... definitivt inte optimalt att köra i stan med en hoj överhuvud taget. MV:en går ju lite varmare än japshojarna, är ju varken bra för motorn eller effekten... och inte för att tala om rumpan och låren.

www.Supermotors.com
ligger inte mer än 6 mil från mig så underlättar ju vid ägandet av en MV agusta :)

Han har en Senna för 295.000 kr man dreglat lite på :kär

Okej, det är ju killen som har annonsen på blocket då? En Senna, och så har han en likadan som din, samma färgsättning för 185.

Vart köpte du din?
 
Last edited:

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
jag köpte min hoj av honom faktiskt :) den för 185 är 1078'an, kom strax efter jag köpt min =/ men har ändå inga planer på att byta, finns effekt så de räcker o blir över hehe :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
jag köpte min hoj av honom faktiskt :) den för 185 är 1078'an, kom strax efter jag köpt min =/ men har ändå inga planer på att byta, finns effekt så de räcker o blir över hehe :)

Jaha det var en dubbelR. 190 hästar är inte illa redan 2008!
 

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
Hehe japp de e de! nä de är nog klipp i den, dock skulle den inte vara lika ettrig som 1000cc'an. dom släppte ju en annan version som hette CC, helt i kolfiber och magnesium, 200 hk och ett pris på 100.000 euro. byggdes i 100 exemplar, dom hade en sån stående på oves motor när det fanns i växjö. DET VA HA BEGÄR! :)
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Hehe japp de e de! nä de är nog klipp i den, dock skulle den inte vara lika ettrig som 1000cc'an. dom släppte ju en annan version som hette CC, helt i kolfiber och magnesium, 200 hk och ett pris på 100.000 euro. byggdes i 100 exemplar, dom hade en sån stående på oves motor när det fanns i växjö. DET VA HA BEGÄR!

Tamburini, hette den inte så?

edit: http://www.alltommc.se/mcGuiden/visa.php?id=165&b=2005&ar=2005

nja verkar inte stämma
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Tamburini var baserad på den första F4 1000 S, dvs det var den första specialmodellen, 172 hk.

CC:en var baserad på 312RR, 200 hk osv :)
 

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
Hur som helst så måste den vara ett jävla fartmonster, topfart tror jag va över 320 km/h :näsblod vet inte hur bra mätaren stämmer på mv agusta, men 312 ska ju vara uppmätt på en sån jag har iaf. körde jämsides en polare som har en zx10 i sommras, han stannade mig o sa kaxigt att han såg 300 på mätarn. då gick de inte mer än 270 på min, de gjorde han lite lång i synen haha :D alltid lika roligt att ta upp det.. inte sett 312 än men 310 iaf :)

men man måste ju ändå tänka på att för ett pris av 1 miljon kronor, så är det ju inte mycket extra pengar man måste lägga på godis sen ;)

vet att ett helsystem till min i titan, samma som sitter på CC versionen kostar ca 48000 kr!
Bakdämparn på en Senna kostar som reservdel 70000 kr :näsblod
visst blir man sugen på att ha den bara trafikförsäkrad :D
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hur som helst så måste den vara ett jävla fartmonster, topfart tror jag va över 320 km/h :näsblod vet inte hur bra mätaren stämmer på mv agusta, men 312 ska ju vara uppmätt på en sån jag har iaf. körde jämsides en polare som har en zx10 i sommras, han stannade mig o sa kaxigt att han såg 300 på mätarn. då gick de inte mer än 270 på min, de gjorde han lite lång i synen haha :D alltid lika roligt att ta upp det.. inte sett 312 än men 310 iaf :)

"Uppskattad" toppfart på CC:en ska vara 350 km/h

F4 CCThe F4 CC, named after Claudio Castiglioni, the Managing Director of MV Agusta, was released in late 2006. The F4 CC has 147 kW (200 crank horsepower) and has a price tag of 100,000 €. The engine is a 1,078 cc big bore edition with valves, crank and piston rods made from titanium based on the F4 1000 R engine combined with the TSS (Torque Shift System). It is one of the most exclusive motorcycles in the world (100 examples). top speed estimated 195 mph, g-pack 355 kp/h

Det lär inte vara några problem att kitta en 312RR, kolfiberpryttlar, öhlins dämpare runt om och lite trim (200 hk) så har man en hoj som är jämlik CC när det gäller vikt, effekt och väghållning. Kan lova att modifikationerna inte kostar 800 000 kronor heller :p
 

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
Haha fy fan, bra om man inte har vita kallsonger på sig! :D
usch allt de här pratet gör ju en inte mindre sugen på vår & sommar :(

haha nä iofs de har du nog rätt i haha :D Men ska man ha Mv Agustas egna kolfiberdelar så blir det.. ehhm DYRT! :p
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Haha fy fan, bra om man inte har vita kallsonger på sig! :D
usch allt de här pratet gör ju en inte mindre sugen på vår & sommar :(

haha nä iofs de har du nog rätt i haha :D Men ska man ha Mv Agustas egna kolfiberdelar så blir det.. ehhm DYRT! :p

Jag behöver bara ett jobb haha, så kommer jag börja samla på mig pengar för troligtvis en F4 :) Ganska bra deal på den nya RR:en på blocket, dock hade jag letat efter något närmre 100k, finns fina 312R i Tyskland för dem pengarna.

Blir inget annat än trafik på den hojen :gnissla
 

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
säger bara KÖP! du får en själ för pengarna :tummenupp
var sugen på den nya också, men när jag ställde den nya jämte den "gammla" som jag har när jag skulle välja så blev det solklart vilken jag ville ha :) gillar designen mycket mer på den gammla modellen :)

angående försäkring så är det inte speciellt dyrt att helförsäkra en F4'a, så pass ovanlig hoj så folksam hade inte ens någon olycksstatistik på den :) men visst, ca 12000 hel/hel är inte jätte billigt heller..

jasså? stavas Virserum ;)
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Fan vad man längtar till våren nu så att man kan få komma ut o lufta pärlan. Är det några fler från Sthlm som åker agusta här på sh?.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Helt klart den snyggaste hojen som tillverkats!!! Bara att gratulera! Undrar om man kommer äga en sån skönhet någon gång? :va
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top