Äntligen en tvåtaktare igen!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Suter premiärvisade sin helt nyproducerade tvåtaktsracer MMX 500 förra året på Eicma. Sett till publiciteten den fick måste debuten ses som något av en succé. Den vilda hojen med 195 hästkrafter och en vikt på omkring 127 kilo förväntas nu tävla i Superbike-klassen på Isle of Man.


http://www.bike.se/nyheter/vild-nyproducerad-tvataktare-pa-isle-man

Jag vill tälta brevid deras depåplats :braap :braap :braaaaaaaaap
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vilken fantastisk hoj!:krama
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ian Lougher har skrivit på ett 3-årsavtal med Suter. Han har vunnit 10gg på IoM.

Andre föraren misstänks bli Michael Rutter.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
nu är jag inte förtjust i tvåtaktare, men satans vilken snygg kostym den hojen har :kär

för den oinvigde, varför gas-runkar han hojen?
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Det är vid sådana här tillfällen jag önskar att jag hade i runda slängar en miljon pengar liggandes..
Å andra sidan skulle jag inte våga använda cyklen som den är tänkt..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
nu är jag inte förtjust i tvåtaktare, men satans vilken snygg kostym den hojen har :kär

för den oinvigde, varför gas-runkar han hojen?

Misstänker att det är för smörjningen, uppvärmning och smörjning.

Saab hade ju detta problem med första 2taktarn att den smörjde bara när man gasade, surt i nedförsbacke:dummer
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
nu är jag inte förtjust i tvåtaktare, men satans vilken snygg kostym den hojen har :kär

för den oinvigde, varför gas-runkar han hojen?

Man gasrunkar tvåtaktare för att annars spolar dom inte vevhuset, man får droppbildning av soppa och tillslut går den så fett så den dör.
Nu har ju den här insprutning så den borde inte behöva det på samma sätt, men då gör man det för att man kan och för att det låter så fränt tvåtaktigt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle vilja se en serie med reglerna: max 600cc, max två hjul, ingen överladdning.

Alternativt 250cc fyrtakt + turbo (sen får man nog sätta en maxgräns på hur mycket man får ladda)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Riktigt coolt!
Tycker dock rödmarkering vid 13k varv låter lite?
Nu får dom ju bevisligen ut en massa kräm ur spisen iaf men nog borde det finnas potential för ännu mer? :D
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Riktigt coolt!
Tycker dock rödmarkering vid 13k varv låter lite?
Nu får dom ju bevisligen ut en massa kräm ur spisen iaf men nog borde det finnas potential för ännu mer? :D

2T brukar inte varvas lika mycket som en 4T. Effekten brukar ligga betydligt lägre i registret helt enkelt. Bestämms mycket utav pipan men antagligen är motorkonstruktionen sådan att man inte får ut så mycket av att varva mer.
Men någon mer insatt kan nog berätta bättre. =)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag skulle vilja se en serie med reglerna: max 600cc, max två hjul, ingen överladdning.

Alternativt 250cc fyrtakt + turbo (sen får man nog sätta en maxgräns på hur mycket man får ladda)

ÄSch då, bara att köra långlopp, så kan de inte ladda hur mycket som helst. :D
Men ja, jag hade nog till och med velat se en serie där det enda kravet är att ekipaget ska gå på två hjul, motortyp, volym etc får man välja helt efter tycke och smak. Den som hittar en snabbaste kombinationen över racedistans är snabbast oavsett. Sedan kan man ju se till att köra på banor med så olika karaktär att man inte vinner på att vara snabbsvängdast eller jätteherrejössestsnabbast på rakorna över en serie.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag skulle vilja se en serie med reglerna: max 600cc, max två hjul, ingen överladdning.

Alternativt 250cc fyrtakt + turbo (sen får man nog sätta en maxgräns på hur mycket man får ladda)

:banana har för mig att sista året dom körde turbo i f1 på 80 talet var laddtrycket begränsat till 5 bar:yoparty
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
2T brukar inte varvas lika mycket som en 4T. Effekten brukar ligga betydligt lägre i registret helt enkelt. Bestämms mycket utav pipan men antagligen är motorkonstruktionen sådan att man inte får ut så mycket av att varva mer.
Men någon mer insatt kan nog berätta bättre. =)

Jag är inte helt 100 på detaljerna om varför det inte varvar mer, men till skillnad från 4T brinner det ju varje varv, och till slut blir det svårt att hinna få in luft och soppa och ut avgaser på ett effektivt sätt. Sen låter det väl som lite mer varv än det är just för att det kommer avgaspulser med dubbla frekvensen mot en 4T på samma varvtal.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag är inte helt 100 på detaljerna om varför det inte varvar mer, men till skillnad från 4T brinner det ju varje varv, och till slut blir det svårt att hinna få in luft och soppa och ut avgaser på ett effektivt sätt. Sen låter det väl som lite mer varv än det är just för att det kommer avgaspulser med dubbla frekvensen mot en 4T på samma varvtal.

Dubbla effekten vid halva varvtalet ungefär.
En 450 4T cross ger runt 50 hästar vid 12000 varv.
Min 500 2T ger 53 bakhjulshästar vid 7000 varv.

Så det behövs helt enkelt inte varvas mer.
Man kan öka varvet och effekten men jag tror ingen skulle våga köra :D
 

moddlaren

Guest
Jag satt och kollade på dom filmer som fanns o blev mycket imponerad över det långa registret hos hojen. Körbarheten verkade vara väldigt bra avstämt trots att det även 2T så med dessa moderna insprutad 2t har nog inte 4T speciellt mycket att sätta ihop varesig motormäsdigt eller viktmäddigt.

Rotax har ju med sin etc 800 visat att det.fungerar utmärkt både med mycket hp o livslängd dessutom är 2T renare i avgaserna än motsvarande 4T. Även Bombardier har tagit fram en insprutad 800 2T. Mariner har sina 2T båtmotorer som är renare o starkare än motsvarande 4T

Så 2Ts framtid ser ljusare ut än på länge :D
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top