Äntligen en tvåtaktare igen!

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Så 2Ts framtid ser ljusare ut än på länge :D

Kan ju bara hoppas på att en stor tillverkare (Yamaha?) åter vågar satsa på att massproducera en tvåtaktssportis åt folket, men med tanke på hur dåligt sportcyklar säljer idag så kan vi nog glömma det. En tvåtaktsfemhundra skulle bli en nischprodukt i ett nischsegment.

Störst chans är kanske att Ducati gör något under Cagivanamnet?

Älskar för övrigt slutkommentaren i den här videon.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag satt och kollade på dom filmer som fanns o blev mycket imponerad över det långa registret hos hojen. Körbarheten verkade vara väldigt bra avstämt .:D

Noterade samma sak jag med - allt är ju relativt men den verkade nästan...eh... lättkörd !?

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
[
QUOTE=Marsupilami;6234118]Kan ju bara hoppas på att en stor tillverkare (Yamaha?) åter vågar satsa på att massproducera en tvåtaktssportis åt folket, men med tanke på hur dåligt sportcyklar säljer idag så kan vi nog glömma det. En tvåtaktsfemhundra skulle bli en nischprodukt i ett nischsegment.

Störst chans är kanske att Ducati gör något under Cagivanamnet?

Älskar för övrigt slutkommentaren i den här videon.

Man kan anta att det inte skulle behövas något - " nearly" om det var man själv som hade kört där :hihi

Cagiva lyder ju under Mv Agusta varför Ducati nog inte kommer vara inblandad i någon hoj därifrån - jag gissar att Audis inblandning i Ducati och Mercedes - AMG´s inblandning i Mv skulle göra det svårt om nu motorcykeltillverkarna i fråga hade haft intresse av det !

Men kanske kunde man hoppas på att Aprilia knåpar ihop något !?

länkar till en diskussionstråd - man bör nog ta det med en näve salt eller två men det rymmer en del spännande saker oavsett!

http://www.forzacentral.com/forum/t...echnology-creates-a-four-stroke-beater.38087/

Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Men kanske kunde man hoppas på att Aprilia knåpar ihop något !?

Rörde ihop Ducati/Cagiva/MV Augustas ägarförhållanden.. Kollade nyss Wikipedia, och det är ju en hyfsad djungel..:)

Du har nog rätt i att det är Aprilia som är det minst osannolika "mainstreamföretaget" att våga sig in på tvåtaktsspåret. Där verkar fortfarande finnas ett tvåtaktsintresse och de brukar inte vara rädda för att köra sin egen grej.

Tror dock att det bästa man kan göra, utan att behöva hala upp en miljon för att få en kul tvåtaktsfemhundra, tyvärr är att fortsätta bygga på sina gamla åttiotalsklenoder..

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom 99 hojarna som Suter gör nu för runt en mille är lite exlusivare "race/banhojar". Det planeras att göra en billigare version för gata.

Nu igår, fredag, gjordes det officiellt på Swiss Motor Show med 3-årskontraktet med att samarbeta med Ian Lougher.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Dom 99 hojarna som Suter gör nu för runt en mille är lite exlusivare "race/banhojar". Det planeras att göra en billigare version för gata.

Nu igår, fredag, gjordes det officiellt på Swiss Motor Show med 3-årskontraktet med att samarbeta med Ian Lougher.

Kul att Lougher gör comeback:tummenupp Tror det är helt rätt med en rutinerad kille på en sådan monstermaskin!:näsblod:tummenupp

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Rotax har ju med sin etc 800 visat att det.fungerar utmärkt både med mycket hp o livslängd dessutom är 2T renare i avgaserna än motsvarande 4T. Även Bombardier har tagit fram en insprutad 800 2T. Mariner har sina 2T båtmotorer som är renare o starkare än motsvarande 4T

Gör verkligen Bombardier egna småmotorer? Det är väl ändå Rotax som tillverkar deras motorer? Eller är det bara åt BRP dom gör det? =)
Rotax gör ju en massa små flygplansmotorer, men det kanske bara är åt BRP?

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Åh, fy åt satan vad gött det låter. Kul att någon går motströms och vågar satsa på en tvåtaktare! :Bugar:yoparty

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Rotax har ju med sin etc 800 visat att det.fungerar utmärkt både med mycket hp o livslängd

Haha, det var väl ändå dagens skämt? Utombordarna vill ingen ta i med tång, snöskotrarna rasar i parti och minut.

dessutom är 2T renare i avgaserna än motsvarande 4T.

Nä inte alls, men direktinsprutad 2T klarar i alla fall de mest grundläggande miljökraven för båtmotorer och får därmed säljas - till skillnad från vanliga tvåtaktare.

Även Bombardier har tagit fram en insprutad 800 2T.

Ja, det är Bombardier som äger Rotax...

Mariner har sina 2T båtmotorer som är renare o starkare än motsvarande 4T

Jaså? Vilka tänker du på då?

Så 2Ts framtid ser ljusare ut än på länge :D

En teknisk återvändsgränd så länge som det finns miljökrav...

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Gör verkligen Bombardier egna småmotorer? Det är väl ändå Rotax som tillverkar deras motorer? Eller är det bara åt BRP dom gör det? =)
Rotax gör ju en massa små flygplansmotorer, men det kanske bara är åt BRP?

I BRP's snöskotrar (Ski-Doo och Lynx) så sitter i alla fall Rotax 800R E-TEC 2-taktare.

De har förresten precis premiärvisat en ny 850cc som kommer i 2017-modellerna, 10hk mer än 800cc enl. uppgifterna, tror de sa 165hk. Och apropå varvtal så ligger 800cc på maxeffekt vid 8000rpm.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Haha, det var väl ändå dagens skämt? Utombordarna vill ingen ta i med tång, snöskotrarna rasar i parti och minut.

Antar att du inte kör en 2T skoter? ;)

För att vara seriös, jag vet ingenting om utombordarna. Så jag lämnar dom därhän. Men att påstå att ETEC motorerna i snöskotrarna rasar i parti och minut?
Nu är ju allt relativt, men sett till snöskotersidan åste väl ändå Etec räknas som en av de driftsäkraste motorerna de senaste åren?
Sen kanske det ändå inte är något att skryta om, men inte fan är dom då sämst.

Sen blir det intressant nu att se med den nya 850in som har delad Vev och med stålinsättningar för kolvringarna (säger man så?)
Tycker det är jävligt spännande att BRP/Rotax vågar satsa på moderna 2T motorer.

Sen är ju sanningen att så länge man inte har katalysator så är det ju miljöbovar alltihop. Och den dagen kraven ställs att det behövs så har ju såklart 4T en rejäl fördel i att det är utprovat.

I BRP's snöskotrar (Ski-Doo och Lynx) så sitter i alla fall Rotax 800R E-TEC 2-taktare.

De har förresten precis premiärvisat en ny 850cc som kommer i 2017-modellerna, 10hk mer än 800cc enl. uppgifterna, tror de sa 165hk. Och apropå varvtal så ligger 800cc på maxeffekt vid 8000rpm.

Jo att BRP kör rotax är ju inget jag missat, är ju ändå norrlänning med skoter som intresse. ;) Däremot så mina bristfälliga efterforskningar på bombardier så verkar dom mest köra General electric faktiskt. =)
Ja idag släpps väl nya Ski-Doo lineupen? =)

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Skapligt nolstalgi. :D
Startade min Mc-bana med en trimmad RD350 med Malossi-rör. Den vaknade till lagom när rödmarkeringen började vid 9000 varv.
Sitter här och ryser :crash

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Antar att du inte kör en 2T skoter? ;)

Jodå - det också...

För att vara seriös, jag vet ingenting om utombordarna. Så jag lämnar dom därhän.

Enorma problem... Googla så ser du. Idag är de iskalla, ingen vill ha dem. Och detta trots låg litereffekt.

Men att påstå att ETEC motorerna i snöskotrarna rasar i parti och minut?
Nu är ju allt relativt, men sett till snöskotersidan åste väl ändå Etec räknas som en av de driftsäkraste motorerna de senaste åren?
Sen kanske det ändå inte är något att skryta om, men inte fan är dom då sämst.

Haha, nä det är ju hård konkurrens på det området men börjar man plocka effekt så blir marginalerna också betydligt mindre. Men är det inte förtida kolvbyten så är det vevlagerhaverier... Eller jag får väl rätta mig själv och säga att motorhaverier bara är en del av problemet snöskoter. Motorteknologin är i sig inte märkvärdigt driftsäker (snarare tvärtom om man kikar på utbordarna) men i en skoter så handlar det ju om att en skoter som utan problem klarar 200 mil får epitet "extremt driftsäker"... :)

Sen blir det intressant nu att se med den nya 850in som har delad Vev och med stålinsättningar för kolvringarna (säger man så?)
Tycker det är jävligt spännande att BRP/Rotax vågar satsa på moderna 2T motorer.

Ja, de har ju liksom inget större val då lämpliga fyrtaktare lyser med sin frånvaro... ACE funkar väl på sin höjd i arbetsmaskiner. Och jag tror att det liksom alla andra gånger när BRP kommer med något nytt kommer att bli kunderna som blir försökskaniner. :näsblod

Sen är ju sanningen att så länge man inte har katalysator så är det ju miljöbovar alltihop. Och den dagen kraven ställs att det behövs så har ju såklart 4T en rejäl fördel i att det är utprovat.

Ja precis, tvåtaktaren har ju en stor nackdel i det att den behöver olja...

Jo att BRP kör rotax är ju inget jag missat, är ju ändå norrlänning med skoter som intresse. ;) Däremot så mina bristfälliga efterforskningar på bombardier så verkar dom mest köra General electric faktiskt. =)
Ja idag släpps väl nya Ski-Doo lineupen? =)

Haha, nä men jag tror många helt enkelt har missat vad "BRP" står för...

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Haha, nä det är ju hård konkurrens på det området men börjar man plocka effekt så blir marginalerna också betydligt mindre. Men är det inte förtida kolvbyten så är det vevlagerhaverier... Eller jag får väl rätta mig själv och säga att motorhaverier bara är en del av problemet snöskoter. Motorteknologin är i sig inte märkvärdigt driftsäker (snarare tvärtom om man kikar på utbordarna) men i en skoter så handlar det ju om att en skoter som utan problem klarar 200 mil får epitet "extremt driftsäker"... :)

Jo fast de senaste Etecarna kräver väl varken kolvbyte vid 500 mil eller har erkända vevaxelproblem? Sen kanske kolvbyte ändå bör utföras vid 500mil än om inte BRP bjuder på det. Men ändå.

Just detta med katalysator, är det oljeförbränningen som ställer till det?
Tikka gjorde väl en katalysator för en massa år sedan? Och då till vanliga förgasare. En Etec borde ju spotta ut betydligt mindre mängd oförbränt bränsle. För problemet som jag förstod det var ju att katalysatorn brann upp. Men det kanske inte var det oförbrända bränslet som var problemet?

Lite OT detta men vi snackar ju ändå motorteknologi. ;)

Edit: I en båt som man ska ut på havet med hade jag nog helst valt en gammal hederlig diesel.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo fast de senaste Etecarna kräver väl varken kolvbyte vid 500 mil eller har erkända vevaxelproblem? Sen kanske kolvbyte ändå bör utföras vid 500mil än om inte BRP bjuder på det. Men ändå.

Just detta med katalysator, är det oljeförbränningen som ställer till det?
Tikka gjorde väl en katalysator för en massa år sedan? Och då till vanliga förgasare. En Etec borde ju spotta ut betydligt mindre mängd oförbränt bränsle. För problemet som jag förstod det var ju att katalysatorn brann upp. Men det kanske inte var det oförbrända bränslet som var problemet?

Lite OT detta men vi snackar ju ändå motorteknologi. ;)

Edit: I en båt som man ska ut på havet med hade jag nog helst valt en gammal hederlig diesel.

Blir ju ännu tuffare nästa år när alla fordon ska ha en en avgasrening som måste hålla i minst 3500 mil från fabrik. Det blir svårt att få en sådan livslängd med tvåtakt tror jag just på grund av att katalysatorn inte tål oljan.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
BRP = Bombardier Recreational Products :fakta

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...