Är Aprilia Tuono V4R något att ha?

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Min race ecu fanns "hemma" så det tog nån dag ..Dock skulle jag inte förvänta mig nån snabb leverans sem/sommar tid från Italien . 3 veckor tog det för några småprylar nån sommar sedan .

Men det är väl bara och köra på så länge va ...Akrapovic själva säger så ialf ;)

Cykeln har ju gått ca 800 mil med akrat utan rätt mapp så det klarar sig nog ett tag till.
Men jag vill ha NU :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Eftersom jag jobbat med Aprilia i några år så har mina erfarenheter av reservdelshanteringen fått sig en rejäl törn, men det kan vara bättre nu.
Angående Tuonon så tycker jag den är asläcker och skulle gärna ha en själv.
Nej reservdelar är fortfarande lika svårt att få tag på...
:crash
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nej reservdelar är fortfarande lika svårt att få tag på...
:crash
Nejdå, bara man fixar det själv går det bra. Finns gott om prylar i UK & US. Ofta finns det grejer här i Svedala också, men man delar inte gärna med sig. Ska det tas från Italien är det dock ett vågspel. Men det är samma problem för exvis Ducatiägare... :död

Edit: Micke var snabbare den här gången.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Långsam reservdelshantering eller inte, jag har i alla fall mina farhågor för märkets framtid. Inom fordonsindustrin är det allmänt känt att företaget är näst intill bankrutt. Gathojsförsäljningen har varit dålig under fyra-fem år och försäljningen av dyra, europatillverkade mopeder sviktar i konkurrensen från billiga kinamärken. Om jag har räknat rätt så jobbar bara en enda av de ingenjörer som utvecklade RSV4 kvar i företaget. Minst fem andra jobbar numera hos Ducati och några andra har andra jobb runt om i diverse racingdepåer.

Detta hindrar naturligtvis inte de nuvarande RSV4 och Tuono från att vara fantastiska motorcyklar, men ägandet kan på sikt bli en risk.
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Att reservdelsstrulet är fixat är jag väldigt skeptisk till. SPG/probike som håller i trådarna vill väl göra sken av att allt är frid o fröjd men tyvärr verkar det bara vara snack.
Har du tur, vilket dom flesta har så kommer det funka problemfritt, men jävlas det så är det inga konstigheter för SPG att komma med bortförklaring efter bortförklaring..
Ett lager till min kopplingskåpa tex hade skickats på måndagen, var felinventerad på torsdagen så det hade inte alls skickats, skickades med flyg från italien på fredagen o sen dök det upp en två tre veckor senare.. Inga konstigheter.

Senaste nu är att jag har på min nya hojj dammludd i lacken från fabrik, min leverantör har fått bekräftat att det finns en ny tank redo i Italien, men den skickas inte förrän dom får den defekta. Mitt svar blev att dom kan få den gamla i oktober.

Precis som Alatalo säger så har försäljningen gått neråt, så framtiden ser väl inte så ljus ut...

Till det positiva så finns det inget som matchar i ljud o utseende. Ingen annan streetfighter är lika kompromisslös heller. Vill man vara fin får man lida pin :D
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Nejdå, bara man fixar det själv går det bra. Finns gott om prylar i UK & US. Ofta finns det grejer här i Svedala också, men man delar inte gärna med sig. Ska det tas från Italien är det dock ett vågspel. Men det är samma problem för exvis Ducatiägare... :död

Edit: Micke var snabbare den här gången.
Jaså .. Det stämmer inte :smasha Om du menar att skaffa delar själv så går det snabbt från England tex . Om handlarn ska plocka fram delar så tar det tid men inte som förr.


Fast nu tänkte jag på delar från Italien och Probikes inkompetens att få saker att hända. Tyvärr har min kompis som köpte en ny -14 Tuono råkat ut för en massa förseningar just pga. av Aprilia och även Probike.

Tråkigt att vänta på att hojen ska bli klar bara för att meken låser raceeceun. (lång historia...)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tråkigt att vänta på att hojen ska bli klar bara för att meken låser raceeceun. (lång historia...)
Mycket.

Å extremt klantigt, vilket borde göra PB liiiite intresserade av att få problemet löst. Hört med någon av de andra handlarna om de kan fixa, Marcussen exvis?

Som sagt, till viss del handlar det om kommunikation. Ligger man inte på italienarna och i princip skäller på dem är man inte prio, och så gör inte svenskar. Speciellt inte på större firmor som PB. De är vana att sälja och montera kromade tillbehör.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Jo tuonon va 1 sec långsammare än Ktm Rc8r och drygt 2.5 sec söligare än Hp4 på Alcarras .
JAg tycker nog att det är bra för en sk Nakenhoj utan kåpa/vindskydd :)
Nu har jag inte sett någon i verkligheten men om man kikar på bilder håller jag inte riktigt med dig. Anser nog att den har både liten kåpa och vindskydd och ser ut som en hybrid mellan naken o kåphoj.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Har sett så mkt "skit" om Probike på sistone att jag kommer undvika dom till 100% i de stora hela när det gäller min snart egna Tuono -14. Har även lite egen erfarenhet av dom, näst intill helt ointresserade av mitt intresse av att köpa en ny Tuono av dom. Bara en sån enkel grej som en 100 mils service, 2 månaders jävla väntetid, när man har köpt en helt ny cykel för 160k ? Hallå?!?! Så att jag beställde min 40 mil längre bort än probike. Att vara en stor "kedja" har inte alltid sina fördelar.

Nej fan vänd er någon annanstans om man ska lämna in eller beställa delar till sin aprilia.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Anser nog att den har både liten kåpa och vindskydd och ser ut som en hybrid mellan naken o kåphoj.
Nog sitter det ett par plastbitar på den som man kan kalla kåpa om man aldrig sett hojen lajv... Men vindskydd? Ja, för instrumenten. Det är ett lykthus och en plastbit som täcker mätarna, men man kan nog kalla det kåpa/vindskydd också... Ungefär som Kawa Z750/1000 eller Street Triple har kåpa.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fast nu tänkte jag på delar från Italien och Probikes inkompetens att få saker att hända. Tyvärr har min kompis som köpte en ny -14 Tuono råkat ut för en massa förseningar just pga. av Aprilia och även Probike.

Tråkigt att vänta på att hojen ska bli klar bara för att meken låser raceeceun. (lång historia...)

Lite komiskt...precis vad de lyckades med min race ECU med då jag skulle uppgradera...dock så fixade probike syd detta rätt kvickt genom en upplåsnings kod från .....Italien och det tog om jag minns rätt nu ,mindre än en vecka :banana.

Om meken låser race ECU är det bara och köra på std map så länge juuu .


Angående försäljning så kan jag inga siffror...men med abs modellen tycker ialf jag mig märkt att det strömmat till en hel del nya ägare på forumen.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Visst ja ..åter till topic :rodnar

Mitt svar är ..om man gillar Köra hoj så finns inget bättre !

Jag har testat en del men ingen hoj ger samma feeling och Chassie , motorkaraktär , ljud är väl det som gör det mesta :banana

Prövar gör man på egen risk :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Inga av reservdelsproblemen är lösta och är helt generalagentens fel. Det funkar överallt annars i världen men inte i Sverige...
Samma grupp har ägt HD ett längre tag och där är det fortfarande problem på reservdelsfronten.
Annars är nog rsv4 den bästa hoj jag kört!
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top