Är bilprovningen något man ska ha kvar?

Är bilprovningen något man ska ha kvar?


  • Antal röstningar
    0

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Twin Turbo skrev:
Litar heller inte på bilprovningen.
Inte för att de missar saker (upptäcker själv vad som är fel på bilen) utan mest för att du underkänner bilar och ger ombesiktning för småsaker som de inte nämner för nästa bilägare som kör in. Såklart att de skall underkänna dåliga bromsar och allvarliga säkerhetsbrister, men när de börjar peta i streamers och annat (som bilen blivit godkänd med i flera år förut på annat besiktningsställe) så håller jag verkligen med om att det är ett riktigt lotteri. Beror helt på vilken besiktningsgubbe, var man besiktigar och vilket humör de är på om bilen skall gå igenom. Hatar sån översittarattityd och är verkligen inte för att sånt skall fortsätta. Om samma regler gäller för alla på alla stationer över hela landet så är det helt ok.


Kan förstå att du blir förbannad men än en gång alla kan inte veta allt! Enl alla dessa regler mm så SKA det vara samma regler oavsett om du besiktar i norra eller södra sverige. Hur bedömer du en kund inom ditt jobb om du är på dåligt humör? Om jag ska bedöma så väntar jag och ser om kunden är trevlig mot mig så är jag det tillbaka inte svårare en så ÄVEN om jag är på dåligt humör. Men det är bara att beklaga att du bara verkar träffa på elaka besiktningsgubbar eller är det du som är otrevlig? Tack iallafall för din åsikt! :)
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
motardnisse skrev:
Kan du motivera ditt svar lite? De som besiktar fordon har tyvärr en tidspress på sig vilket jag tycker är helt fel. Under denna tid så ska de försöka titta på allt. Då är det inte helt omöjligt att de missar just ett sånt fel ang hjullager enligt någon här! Iceman 1975 vem lagar din bil?

Skulle kunna skriva en halv uppsatts om när jag besiktigat bilarna jag har ägt.
Men ett exempel när jag besiktigat mina mc jag ägt/äger..
Förra var med centralstöd.. Då kollade han framhjulslagret så noga att jag trodde han skulle nöta ut det.. :rolleyes:
Sen på den nuvarnade finns inget centralstöd..
Och när jag påpekade att jag ville att han skulle kolla just framhjulslagret för att man ska känna sig lite säker på att framhjulet inte ska slå tvärnit..
Då fick jag till svars.. "Har inget att lyfta den med, du lär ju märka om det pajjar.." :mad:
Fick istället be killen kolla det på servicen..
Detta är bara ett exempel..
Och han kan inte skylla på tiden inte räcker till där tycker jag..
Han kollade igentligen bara ramnummret och framlyset..

Min bil mekar jag själv till 95%... vadårå?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Iceman1975 skrev:
Sen på den nuvarnade finns inget centralstöd..
Och när jag påpekade att jag ville att han skulle kolla just framhjulslagret för att man ska känna sig lite säker på att framhjulet inte ska slå tvärnit..
Då fick jag till svars.. "Har inget att lyfta den med, du lär ju märka om det pajjar.." :mad:
Fick istället be killen kolla det på servicen..
Detta är bara ett exempel..
Och han kan inte skylla på tiden inte räcker till där tycker jag..
Han kollade igentligen bara ramnummret och framlyset..

Min bil mekar jag själv till 95%... vadårå?
Just detta med framhjulslagret är ju lite udda.
Vad jag förstått så beror detta på att dom krökt stöd/infästningar när dom "vält" upp stora gliadare på sidostödet och fått en massa reparationer på sig.
Men visst alla stationer borde ha ngn form av lyft/depåstöd för detta numera tycker man ju...
//Tobbe
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Iceman1975 skrev:
Skulle kunna skriva en halv uppsatts om när jag besiktigat bilarna jag har ägt.
Men ett exempel när jag besiktigat mina mc jag ägt/äger..
Förra var med centralstöd.. Då kollade han framhjulslagret så noga att jag trodde han skulle nöta ut det.. :rolleyes:
Sen på den nuvarnade finns inget centralstöd..
Och när jag påpekade att jag ville att han skulle kolla just framhjulslagret för att man ska känna sig lite säker på att framhjulet inte ska slå tvärnit..
Då fick jag till svars.. "Har inget att lyfta den med, du lär ju märka om det pajjar.." :mad:
Fick istället be killen kolla det på servicen..
Detta är bara ett exempel..
Och han kan inte skylla på tiden inte räcker till där tycker jag..
Han kollade igentligen bara ramnummret och framlyset..

Min bil mekar jag själv till 95%... vadårå?

Ang spinning av hjul i fram så i dagsläget så har de fått papper på att de ska undvika spinna hjul på tunga hojar som bara har sidostöd. Ett dåligt lager känner man rätt snabbt även i styret men oftast är det den personen (på en hoj med centralstöd) som trycker ner den i bak som känner det först. Jag kan hålla med om att han var oproffsig när han säger att det lär du märka. Det var ju prat om en hoj vars stöd brast kort efter besiktning i (SMC) Mc-folket. Vad man inte fick reda på, vad det var för hoj + vilken ålder den hade? Har du följt en mc-besiktning fullt ut eftersom du säger att han bara kollade ramnummret och framlyset? Passa på nästa gång och spela lite dum och fråga vad han tittar på samt att han förklarar vad han gör så är du ganska säkert på att du verkligen får valuta för pengarna. Många av dessa som besiktar hojar har faktiskt ett mc-intresse. De är bara synd att du träffade på fel person! Ang det där med din bil, det är kanske inte alla som är lika duktiga som du med att laga sin bil själv. Hade du tyckt samma sak om du hade haft tummen mitt i handen? Alla kan inte vara felfria! :)
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Motardnisse: Sanning.. Nästa gång ska jag ha valuta för pengarna.. :rolleyes:

Vart jobbar du som besiktningsman?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Iceman1975 skrev:
Motardnisse: Sanning.. Nästa gång ska jag ha valuta för pengarna.. :rolleyes:

Vart jobbar du som besiktningsman?

Jobbade i sundbyberg/stockholm men har flyttat till en annan station då det är närmare hem. Tyvärr besiktar de inte hojar där men jag får nöja mig med bilar istället och ha hoj på fritiden istället. Jag kan rekommendera de som jobbar i sundbyberg med mc. De är trevliga samt har ett stort hoj intresse. Fråga bikerbitch , hon vet vem jag är :)
Hoppas på bättre lycka för dig nästa gång du ska besikta! :tummenupp
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
raceman_peps skrev:
ps kanske onödigt tillägg men exets bil ovan var givetvis en Ford. Och av alla bilar jag någonsin kommer att äga ska ingen någonsin vara en ford för värre bilar finns inte. Vill du bli rik, öppna fordverkstad! :lol

Det är väl det jobbet och begravningsentreprenör där jobben aldrig lär ta slut...
 

Twin Turbo

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ingen än...
motardnisse skrev:
Kan förstå att du blir förbannad men än en gång alla kan inte veta allt! Enl alla dessa regler mm så SKA det vara samma regler oavsett om du besiktar i norra eller södra sverige. Hur bedömer du en kund inom ditt jobb om du är på dåligt humör? Om jag ska bedöma så väntar jag och ser om kunden är trevlig mot mig så är jag det tillbaka inte svårare en så ÄVEN om jag är på dåligt humör. Men det är bara att beklaga att du bara verkar träffa på elaka besiktningsgubbar eller är det du som är otrevlig? Tack iallafall för din åsikt! :)

Är aldrig otrevlig mot en person som inte är otrevlig mot mig först och är dessutom extra trevlig när jag är på besiktningen för att undvika åka dit bara för det (har aldrig varit otrevlig trots gnälliga gubbar).
Förstår att du tar åt dig eftersom du jobbar på besiktningen, men jag har lämnat bilar till besiktning i över 20 år (aldrig någon helbilsgodkänd som folk pratade om förut) och vet att det är godtycke som gäller och att vissa stationer är lättare att ha att göra med än andra (man blir, med rätta, varnad för att åka till vissa stationer och vet att bilen lättare går igenom på en annan).

Sedan att de yngre grabbarna är bättre att ha att göra med än de äldre i 60-årsåldern är ju en en annan sak att nämna. Dessutom ansér jag att om man arbetar inom ett serviceyrke så skall man kunna behandla alla kunder lika oavsett vilket humör man själv är på, annars skall man byta jobb. Det är en sak om kunden går in för att vara spydig och otrevlig, men tror inte det är fallet i 99,9% av kunderna?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men lixom, det är du och inte besiktningsmannen som ansvarar för att ditt fordon är i ett trafikdugligt skick. Om han struntar i att kolla framhjulslagret vet ju du själv att det är okej eftersom du kollade det innan du åkte till besiktningen. Att åka in till besiktningen och få ett påpekande på t.ex. att ett bromsljus inte funkar - hur tänker man då? Självklart kan man åka in utan att kolla någonting och chansa men då får man nog stå ut med att åka in en gång till inom 30 dagar.

Iceman1975 skrev:
Och när jag påpekade att jag ville att han skulle kolla just framhjulslagret för att man ska känna sig lite säker på att framhjulet inte ska slå tvärnit..
Då fick jag till svars.. "Har inget att lyfta den med, du lär ju märka om det pajjar.." :mad:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Twin Turbo skrev:
Är aldrig otrevlig mot en person som inte är otrevlig mot mig först och är dessutom extra trevlig när jag är på besiktningen för att undvika åka dit bara för det (har aldrig varit otrevlig trots gnälliga gubbar).
Förstår att du tar åt dig eftersom du jobbar på besiktningen, men jag har lämnat bilar till besiktning i över 20 år (aldrig någon helbilsgodkänd som folk pratade om förut) och vet att det är godtycke som gäller och att vissa stationer är lättare att ha att göra med än andra (man blir, med rätta, varnad för att åka till vissa stationer och vet att bilen lättare går igenom på en annan).

Sedan att de yngre grabbarna är bättre att ha att göra med än de äldre i 60-årsåldern är ju en en annan sak att nämna. Dessutom ansér jag att om man arbetar inom ett serviceyrke så skall man kunna behandla alla kunder lika oavsett vilket humör man själv är på, annars skall man byta jobb. Det är en sak om kunden går in för att vara spydig och otrevlig, men tror inte det är fallet i 99,9% av kunderna?

Tyvärr är det inget jag kan ändra på, det är personerna i sig som jobbar som måste ändra sig. Just där jag jobbade tidigare har Drive-In och med detta så måste man tyvärr hålla en hårdare attityd pga vissa folkgrupper som kommer dit! Bara att hoppas du har träffat några trevliga personer när du har besiktat tidigare och inte bara påpeka det dåliga där. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top