Är Biltemas MC-sortiment utgående?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haft en uppsättning mjuka Biltema men saknar dom inte.
Har också haft lite packning nedpackat i mjuka väskor som jag dock saknar.
Det jag saknar var nedpackat i det jag inte saknar och väskorna returnerades med trasiga dragkedjor.

:rofl

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Saknar deras MX Mini styren som dom sålde. 289kr för ett 740mm brett "fatbar" styre som har bra höjd och svepning. Sjukt bekväma att köra med.

Ska man ha ett motsvarande idag får man betala en tusenlapp från Renthal eller liknande tillverkare. :död

Har två liggande som inte används längre..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Personalen får inte ta hem nåt även om det redan slängs i återvinningen då Biltema är det snålaste företag som finns när det gäller sin egen personal.

Om personalen får ta hem grejorna måste Biltema fortfarande betala moms och andra avgifter som dom slipper om delarna aldrig kommer ut på marknaden.

Dessutom kan dom ju inte sälja nya modellen av bromsskivor om personalen tar hem den gamla modellen och säljer till kompisarna...

Det är helt och hållet ekonomi bakom att delarna ska skrotas

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Om personalen får ta hem grejorna måste Biltema fortfarande betala moms och andra avgifter som dom slipper om delarna aldrig kommer ut på marknaden.

Dessutom kan dom ju inte sälja nya modellen av bromsskivor om personalen tar hem den gamla modellen och säljer till kompisarna...

Det är helt och hållet ekonomi bakom att delarna ska skrotas

Japps och personalen ska förmånsbeskattas om gåvans värde överstiger 450 kr per år. Förutom i nådens Corona år 2020 då företag får ge presenter till sina anställda för ytterligare en tusing. Eftersom jag köper in julklappar på mitt jobb så får jag äntligen något jag vill ha och inte den där jävla Mannerström-lådan. Igen. Och igen. :rofl

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är ju förstås som vanligt, tre puckon ska sabba dealen för hela gänget.

Det där beteendet känner man igen. För mkt längesedan var jag på ett ställe där vi fick göra gratis utskrifter. En missbrukade det genom att skriva ut hela böcker och sen var det slut med det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju förstås som vanligt, tre puckon ska sabba dealen för hela gänget.

Det där beteendet känner man igen. För mkt längesedan var jag på ett ställe där vi fick göra gratis utskrifter. En missbrukade det genom att skriva ut hela böcker och sen var det slut med det.

Och det sant svenska är naturligtvis inte att stoppa missbrukarna utan straffa alla. :huvet

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Haft en uppsättning mjuka Biltema men saknar dom inte.
Har också haft lite packning nedpackat i mjuka väskor som jag dock saknar.
Det jag saknar var nedpackat i det jag inte saknar och väskorna returnerades med trasiga dragkedjor.

Får inte riktigt ihop det här. Först skriver du "...mjuka Biltema men saknar dom inte" och sedan kommer "...mjuka väskor som jag dock saknar".
Är det inte mjuka väskor som avses i första meningen också? Känns som ngt saknas.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Får inte riktigt ihop det här. Först skriver du "...mjuka Biltema men saknar dom inte" och sedan kommer "...mjuka väskor som jag dock saknar".
Är det inte mjuka väskor som avses i första meningen också? Känns som ngt saknas.

Dô! Det står änna "jöttebårj" i din signatur. Dags att leva upp till det, hörru... :7peta

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag tolkar det som att det som saknas är innehållet som förvarades i väskorna, inte själva väskorna saknas inte.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag jobbar på Biltema. MC-sortimentet ska inte utgå men varje vinter rensas varor som inte säljer eller som ska ersättas ut och säljs till rabatterat pris, ibland så mycket som 75%. Det som inte säljs slängs. Förra våren slängde vi säkert hundra bromsskivor, belägg, mc-stövlar, hjälmar, visir m.m. Personalen får inte ta hem nåt även om det redan slängs i återvinningen då Biltema är det snålaste företag som finns när det gäller sin egen personal. Ingen personalrabatt, ingen bonus av något slag, inga gratiskorvar eller nånting annat.

Det som säljs på Biltema är inte nödvändigtvis sämre än det som säljs i andra butiker men det är lågpris, så om man köper exempelvis bromsbelägg för 349:- så får man belägg som är värda detta, inte 899:- som de kanske hade kostat på Mekonomen. Det är oftast i detta som folk missförstår med Biltema. De tror helt enkelt att de får nåt som är värt mycket mer än vad de betalar men så är det inte.
Jag personligen köper mina bildelar på Autodoc. Då kan jag köpa Bosch bromsbelägg, Brembo bromskivor, Mann oljefilter o.s.v för samma pengar som Biltema. Och vill jag betala ännu mindre så kan jag köpa biltema kvalitet fast mycket billigare. Sist köpte jag bromsskivor till min A3:a för 70:- st. 70 KRONOR!!

Om jag tolkar det hela rätt kommer sortimentet som nu reas ut att bytas ut mot andra produkter så med andra ord närmar sig slutet för de riktigt bra x-small blinkersarna som säljs för två tre gånger pengarna på andra ställen. Är väl dom jag kommer att sakna, får nog köpa på mig några till om de finns kvar då jag passerar Luleå.

Hur kan det vara affär att slänga istället för att sälja, tycker att det borde väl vara bättre att sälja ut snorbilligt än att kasta. Kan väl knappast vara skattebrott att sälja tex ett par mcstövlar för 10 kr ill personalen istället för att dom ska kastas? Men det förvånar ju inte med de röd gröna miljömupparna i regeringen om det är helt okej att producera och frakta hit grejer för att sen kasta och bränna upp dom istället för att få ge bort grejerna eller sälja dom billigt och dom kommer till nån nytta, alla vet ju att det är bilarna och förbränningsmotorerna som är det stora problemet inte all övrig energiförbrukning och konsumtion som sker i samhället.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Och det sant svenska är naturligtvis inte att stoppa missbrukarna utan straffa alla. :huvet

Farsgubben jobbade på ett företag där personalen (~50pers) fick dela på en inte obetydlig del av nettoresultatet som julbonus i slutet varje år.
Företaget gick bra och det kunde handla om en par månadslöner åtminstone.
Någon nyanställd gjorde ett jäkla liv om att nyanställda fick mindre än de som jobbat något år. Chefen skrotade hela grejen och ingen fick någonting därefter.

Den snubben fick åka plingplongtaxi från julfesten det året. :crash

Företaget går inte i närheten av lika bra nu mer heller. :näsblod

Eh, "Greed works" ? :va

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

Till att börja med så ska du citera någon så se till att få med hela meningar, klipp inte av den så att det passar dig så ska du se att mindre saknas.
Jag ska ändra så att inlägget passar alla begåvningsnivåer.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Till att börja med så ska du citera någon så se till att få med hela meningar, klipp inte av den så att det passar dig så ska du se att mindre saknas.
Eller sluta skriv på halvdansk dialekt?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Meh!

En norrbottning skriver något av det klurigaste jag sett på länge här inne - och får hugg och slag för det?
Och, kanske värst av allt - ”halvdansk”...?

Jösses - läs meningen igen. Ljuda den för er själva om det hjälper, bryt ner den i stavelser - men klaga inte om ni inte fattar. Det säger mer om er själva än om utsagan...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Meh!

En norrbottning skriver något av det klurigaste jag sett på länge här inne - och får hugg och slag för det?
Och, kanske värst av allt - ”halvdansk”...?

Jösses - läs meningen igen. Ljuda den för er själva om det hjälper, bryt ner den i stavelser - men klaga inte om ni inte fattar. Det säger mer om er själva än om utsagan...

Ja det var ju ett mycket festligt inlägg. Läs om läs rätt är en god uppmaning. :D

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om jag tolkar det hela rätt kommer sortimentet som nu reas ut att bytas ut mot andra produkter så med andra ord närmar sig slutet för de riktigt bra x-small blinkersarna som säljs för två tre gånger pengarna på andra ställen. Är väl dom jag kommer att sakna, får nog köpa på mig några till om de finns kvar då jag passerar Luleå.

Hur kan det vara affär att slänga istället för att sälja, tycker att det borde väl vara bättre att sälja ut snorbilligt än att kasta. Kan väl knappast vara skattebrott att sälja tex ett par mcstövlar för 10 kr ill personalen istället för att dom ska kastas? Men det förvånar ju inte med de röd gröna miljömupparna i regeringen om det är helt okej att producera och frakta hit grejer för att sen kasta och bränna upp dom istället för att få ge bort grejerna eller sälja dom billigt och dom kommer till nån nytta, alla vet ju att det är bilarna och förbränningsmotorerna som är det stora problemet inte all övrig energiförbrukning och konsumtion som sker i samhället.

Yamaha städade sitt Sverige lager o jag fick köpa 4 st helt nya kayba sss gaffel ben 2 av varje sort för 3000 spänn.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Får citera James May; "I can't dumb it down to your level - Because i'm scared of hights..."

:hihi

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha