Är BMW K1200S en sporthoj?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har funderat på detta sen jag såg den första gången.

Vad talar för?
Motor Radfyra
Slagvolym 1157 cm3
Vridmoment 130 Nm vid 8250 varv/min
Effekt: 167 hk vid 10250 varv/min, 123 kW vid 10250 varv/min
Däckdimension fram 120/70 - ZR 17 (slanglöst)
Däckdimension bak 190/50 - ZR 17 (slanglöst)
Fälgtyp Gjutna lättmetall
Bromsar fram Dubbla bromsskivor (Ø 320 mm)
Bromsar bak Enkel bromsskiva (Ø 265 mm)
Acceleration 2,8 sekunder från 0 till 100 km/h.
Topphastighet 280 km/h

Vad talar emot?
Kraftöverföring Kardan
Bromstyp Delintegral ABS EVO
ESA (Electronic Suspension Adjustment, manuella inställningar behövs inte längre.)
Värmehandtag
Integrerade tank-. och sidoväskor
BMW märkesförsäkring via If: max 6.060:-/år (gäller ej om du är under 30 år). En sporthoj skall ju var dyr att försäkra...

Vad tycker ni?

Bifogat

• K1200S blåvit.bmp
    8 KB · Visningar: 84
  • K1200S silver sida.JPG
    K1200S silver sida.JPG
    31.7 KB · Visningar: 184

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Hmm. Kardan, ABS o skit är väl inte direkt sportigt...

Toppfart 280? Visst om man slänger ner den från 10000 meter så kanske. Men det är ju fortfarande en tegelsten så den kommer nog inte upp i en sån fart då heller.

Skämt åsido, tror på prestanda-uppgifterna när Performance Bikes har testat den. Inte innan... :tungan

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så här säger dom på sin hemsida:

"Nya K 1200 S – En ny stjärna i pole position.

Det är omöjligt att köra om. När man redan ligger först.

Sport är det första man tänker på när man ser BMW K 1200 S. Det mål som den framför allt lever upp till, är att aldrig ligga tvåa.Dess 123 kW (167 hk) tar maskinen och föraren på 2,8 sekunder från 0 till 100 km/h. Och det enorma vridmomentet på 130 Nm sörjer för att accelerationskraften alltid finns tillgänglig, i alla hastigheter.Ett mästerverk inom ingenjörskonsten, som skapad för stora upplevelser på vägen. Med en kombination av teknik, prestanda och design som du inte sett tidigare. Detta paket av starka innovationer på två hjul har ett budskap till alla motorcyklister med en sportig läggning: Välkommen till en sportig utmaning!"

Håller med dig, den ser sportig ut men så håller dom på med touringtjafset... Integrerade packväskor osv.

Last edited:

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
NEJ, NEJ, NEJ :fatta! :fatta! Den är ingen sporthoj. :4skrika
Den kan kanske kallas för en sportig Touringhoj :va

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
625 motard/grusbus
Fast det är ju en väldigt sportig touring 7:57 på ringen är ju ingen dålig tid :)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
tl1000s skrev:
Fast det är ju en väldigt sportig touring 7:57 på ringen är ju ingen dålig tid :)
OM den tiden nu stämmer, vilket jag tvivlar på, exakt hur standard var den hojen då? Internt test var det va? :confused:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Det är nog upp till betraktaren, fråga Rossi då åker vi nog alla touringhojar. :hihi

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Nått sånt skulle jag kunna tänka mig när jag blir 40+.

Fan, synd bara med bmw att dom inte kan det här med design även om den ser okej ut!

Den lär ju gå som ett skollat troll iaf! Det här med värmehandtag är ju fan bara gött :D Tror den är jävligt bra på allt jag, även om den är klumpigare än dagens räsers..

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Ska man vara petig står det ju "sport" och "sportig" i texten. Prestandamässigt drar den ju både VFR o VTR som honda kallar sporttouring...

Jag gillar personligen inte BMW:n utseendemässigt...men prestanda samt tiden på nordslingan talar FÖR sport tycker jag...

(Dock skulle jag inte välja den själv! :D )

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Bollox skrev:
Det krävs MYCKET att köra på under 8 minuter...

...om en bra förare t.ex., en bra dag och mycket träning. BMW har ju sattsat på ringen så det är klart att man inte ger sig förrän det går fort.

...till skilnad från nya M5:an som inte gick något vidare runt ringen (kommer inte ihåg tiden dock)

Maverick_ou812

Gick med
30 Sep 2004
Hoj
rookie skrev:
Ska man vara petig står det ju "sport" och "sportig" i texten. Prestandamässigt drar den ju både VFR o VTR som honda kallar sporttouring...

Jag gillar personligen inte BMW:n utseendemässigt...men prestanda samt tiden på nordslingan talar FÖR sport tycker jag...

(Dock skulle jag inte välja den själv! :D )
Men som du säger så kallar Honda sina maskiner Sporttouring medan BMW säger Sport. BMW har väl en drös med Sporttouringhojjar? Ducce och Triumph kallar också sina Sporttouring. Så vad är det som får BMW att kalla denna sport? Vi kanske får provköra? :D

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Maverick_ou812 skrev:
Men som du säger så kallar Honda sina maskiner Sporttouring medan BMW säger Sport. BMW har väl en drös med Sporttouringhojjar? Ducce och Triumph kallar också sina Sporttouring. Så vad är det som får BMW att kalla denna sport? Vi kanske får provköra? :D

...167hk och en svårslagen tid på nordslingan? :D

Provköra e ALLTID kul (nästan...polarns fd GSX400 var sådär... :D )

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring