M:et skrev:
Det är en klockren sporttourer.
Även om jag själv inte känner mig det minsta attraherad av BMW:s modelflora så måste ändå säga att jag gillar BMW:s inställning och drivkraft.
De försöker hela tiden använda andra ideér och nya tekniska lösningar för att vara attraktiva.
Visst, mycket av det de gör känns jättekonstigt när det kommer och tar en lång tid att vänja sig vid men nytänkande krävs för att utvecklas.
Ser vi till den kategorin (sporthojar) som de flesta här inne föredrar så har det faktiskt inte kommit något revolutionerande på årtionden.
Det har i stort sett bara handlat om förfining av tillgängliga lösningar.
Senaste stora förändring var väl egentligen alubox-ramen...
Nej, det är kul med nytänkande. Även om nu BMW inte direkt har oss här inne som sin största målgrupp.
De är snarare ganska smarta och siktar in sig på 35 - 40+ som är en klart mycket köpstarkare målgrupp. Se bara HD....
Mångfald är till allas fördel!
Håller med dig, BMW är innovativa, själv är jag nyfiken på hur denna (se klipp från hemsidan) påverkar köregenskaperna, ser ju rätt lustigt ut med en hoj utan traditionell fjädring...
"Med BMW K 1200 S får den patenterade framhjulsupphängningen BMW Motorrad Duolever världspremiär för serietillverkade motorcyklar. Det sensationella med denna är att den förenar två vanligen motsatta egenskaper. Den ena är ett långt hjulavstånd, vilket ger lugnare gång vid höga hastigheter. Den andra är den påtagliga smidigheten vid kurvkörning. Konstruktionen med två rörliga längsgående länkar styr framhjulet i en exakt upp- och nedåtgående rörelse. En gaffel som är gjuten i höghållfast aluminium och sammanbunden med de två länkarmarna via två kulleder, möjliggör samtidigt en precis styrning. Ytterligare en längsgående arm är kopplad till fjäderbenet och medverkar i fjädringen och dämpningen.
Fördelarna med detta system är en extrem styvhet kombinerad med låg vikt, vilket ger precis styrning, lättkördhet och spårstabila bromsegenskaper.
Duolever är lågt placerad i ramen. Detta ger en låg tyngdpunkt och optimal balans. Dessutom finns det plats för en airbox med stor volym, vilken höjer motoreffekten genom ökad lufttillförsel. "