Är BMW K1200S en sporthoj?

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
N E I det ar den inte, møjligtvis en sporttourer (men inte saker den har ju lika mycket comfort prylar som en gullvinge)

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawa Ztusen
Iaf vore det kul att se vad blyklumpen går för, provkörning är nog ett bra alternativ, snart är det ju vår också..hörde ni det...SNART är det juh VÅR. Då kan man provköra...

Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är en klockren sporttourer.

Även om jag själv inte känner mig det minsta attraherad av BMW:s modelflora så måste ändå säga att jag gillar BMW:s inställning och drivkraft.
De försöker hela tiden använda andra ideér och nya tekniska lösningar för att vara attraktiva.
Visst, mycket av det de gör känns jättekonstigt när det kommer och tar en lång tid att vänja sig vid men nytänkande krävs för att utvecklas.
Ser vi till den kategorin (sporthojar) som de flesta här inne föredrar så har det faktiskt inte kommit något revolutionerande på årtionden.
Det har i stort sett bara handlat om förfining av tillgängliga lösningar.
Senaste stora förändring var väl egentligen alubox-ramen...
Nej, det är kul med nytänkande. Även om nu BMW inte direkt har oss här inne som sin största målgrupp.
De är snarare ganska smarta och siktar in sig på 35 - 40+ som är en klart mycket köpstarkare målgrupp. Se bara HD....
Mångfald är till allas fördel!

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
rookie skrev:
Ahhh...NU hajjar jag! :tummenupp Satan i gatan vilken värsting-sporthoj en suxuki dr650 (t.ex.) måste va då...den har ju inte ens varvmätare... :D

Oj vad du ar rolig!! nejdå det ar ju flera kriterier som måste uppfyllas tex maks varv och vikt..:kocko

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
M:et skrev:
Det är en klockren sporttourer.

Även om jag själv inte känner mig det minsta attraherad av BMW:s modelflora så måste ändå säga att jag gillar BMW:s inställning och drivkraft.
De försöker hela tiden använda andra ideér och nya tekniska lösningar för att vara attraktiva.
Visst, mycket av det de gör känns jättekonstigt när det kommer och tar en lång tid att vänja sig vid men nytänkande krävs för att utvecklas.
Ser vi till den kategorin (sporthojar) som de flesta här inne föredrar så har det faktiskt inte kommit något revolutionerande på årtionden.
Det har i stort sett bara handlat om förfining av tillgängliga lösningar.
Senaste stora förändring var väl egentligen alubox-ramen...
Nej, det är kul med nytänkande. Även om nu BMW inte direkt har oss här inne som sin största målgrupp.
De är snarare ganska smarta och siktar in sig på 35 - 40+ som är en klart mycket köpstarkare målgrupp. Se bara HD....

Håller med dig, BMW är innovativa, själv är jag nyfiken på hur denna (se klipp från hemsidan) påverkar köregenskaperna, ser ju rätt lustigt ut med en hoj utan traditionell fjädring...

"Med BMW K 1200 S får den patenterade framhjulsupphängningen BMW Motorrad Duolever världspremiär för serietillverkade motorcyklar. Det sensationella med denna är att den förenar två vanligen motsatta egenskaper. Den ena är ett långt hjulavstånd, vilket ger lugnare gång vid höga hastigheter. Den andra är den påtagliga smidigheten vid kurvkörning. Konstruktionen med två rörliga längsgående länkar styr framhjulet i en exakt upp- och nedåtgående rörelse. En gaffel som är gjuten i höghållfast aluminium och sammanbunden med de två länkarmarna via två kulleder, möjliggör samtidigt en precis styrning. Ytterligare en längsgående arm är kopplad till fjäderbenet och medverkar i fjädringen och dämpningen.

Fördelarna med detta system är en extrem styvhet kombinerad med låg vikt, vilket ger precis styrning, lättkördhet och spårstabila bromsegenskaper.

Duolever är lågt placerad i ramen. Detta ger en låg tyngdpunkt och optimal balans. Dessutom finns det plats för en airbox med stor volym, vilken höjer motoreffekten genom ökad lufttillförsel. "

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
M:et skrev:
1.Det är en klockren sporttourer.

2. De försöker hela tiden använda andra ideér och nya tekniska lösningar för att vara attraktiva.

3.De är snarare ganska smarta och siktar in sig på 35 - 40+ som är en klart mycket köpstarkare målgrupp. Se bara HD....

1. så är det sport-tourer :D

2. Hossak framgaffel - väldy intressant - rykten talar om att den styr ruskigt bra och snabbt.. Elektronisk dämnings reglage kommer även från Öhlins snarligen - jag så det där förre vinter! Man ser på Öhlins en sån grej som bl. a bra f. rajs :tummenupp

3. Det gör dom iallafall i Sverige, +30 år för att få If märkesförsäkring - Gubbstämplet sittar fast :va

(Jag tror fan att den ka vär skitt snabb på Rörken :7peta )

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
tl1000s skrev:
Fast det är ju en väldigt sportig touring 7:57 på ringen är ju ingen dålig tid :)
Jo det var ett väldigt snabbt varv. Förstås...

Men o andra sidan, Performance Bikes tävlade med en Yamaha GTS på Isle of man 93 eller 94. Och placerade sig väldigt bra. Så då kan man påstå att Yamaha GTS är en sporthoj också... :rolleyes:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den är nog snabbare på bana än tex Busan men naturligtvis långsammare än R1 osv.

Sporthoj? den är sportig nog att inte kunna utnyttjas fullt ut på väg men inte sportig nog att vinna race. Var går gränsen mellan Touring/sport/race hoj?

Och varför kan en sporthoj inte vara komfortabel?
Om den har prestanda nog är det väl en sporthoj eller?

Nåja, hela disskutionen om vad som är sportigt känns igentligen rätt löjlig idag när offroad och touringhojar har så bra chassi och motor att 99 av 100 förare inte klarar att utnyttja hojens kapacitet ens på bana.

Sporthoj köper jag först när det inte går att köra fort nog på en bekvämare maskin, allt annat är pengar i sjön i mitt tycke.

Lucifer

fd Crash test doll
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
R6 (såld) 206 cc (såld)
"Acceleration 2,8 sekunder från 0 till 100 km/h."
Säger ganska mycket tycker jag...

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Lucifer skrev:
"Acceleration 2,8 sekunder från 0 till 100 km/h."
Säger ganska mycket tycker jag...

Och det skulle vara?? :va

Om du menar att alla hojar som avverkar 0-100 på under 3s är sporthojar, så är t.ex. Triumph Rocket III också en sporthoj... :7peta

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Lidbrandt skrev:
jag måste bara fråga...är det jag som är dum...eller vad är det för ring ni pratar om...fis ringen eller :arsele ???

nee just d inte skämta... : :tungan

Iaf vore det kul att se vad blyklumpen går för, provkörning är nog ett bra alternativ, snart är det ju vår också..hörde ni det...SNART är det juh VÅR. Då kan man provköra...

Nürbürgring i sydvästra Tyskland, den gamla Nordschleife, inte den nya GP-banan :tummenupp Nya och nya förresten... :rolleyes:

Här finns lite kul info, dålig länk men du hittar nog vad du letar efter.

http://www.metzelermoto.com/metzeler_world/rennsport/racing_results/1990_2000/

Bifogat

• nordsudschleife_map.gif
    nordsudschleife_map.gif
    29.6 KB · Visningar: 57

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Alltså jag tycker den verkar grymt sportig ändå för o vara en bmw, jag ska fan bege mig iväg o provköra den i sommar. Måste ju vara bland det sportigaste/vettigaste man kan åka på om man vill åka med skjuts iaf.

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
Josef skrev:
Den är nog snabbare på bana än tex Busan men naturligtvis långsammare än R1 osv.

Sporthoj? den är sportig nog att inte kunna utnyttjas fullt ut på väg men inte sportig nog att vinna race. Var går gränsen mellan Touring/sport/race hoj?

Och varför kan en sporthoj inte vara komfortabel?
Om den har prestanda nog är det väl en sporthoj eller?

Nåja, hela disskutionen om vad som är sportigt känns igentligen rätt löjlig idag när offroad och touringhojar har så bra chassi och motor att 99 av 100 förare inte klarar att utnyttja hojens kapacitet ens på bana.

Sporthoj köper jag först när det inte går att köra fort nog på en bekvämare maskin, allt annat är pengar i sjön i mitt tycke.

Tycker det verkar som en ganska vettig hoj. Tror att den snarare skall jämföras med Honda CBR 1100 XX Blackbird än med R1 och liknande. Tror att BMW:n är en fin hoj, de verkar rejäla även om jag generellt har svårt för deras design, men just denna har de lyckats med tycker jag.

Det brukar vara rätt rejäla prylar det som "Fritzen" gör... ( Tänker bl.a på bilar från Tyskland....)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mr D skrev:
Tycker det verkar som en ganska vettig hoj. Tror att den snarare skall jämföras med Honda CBR 1100 XX Blackbird än med R1 och liknande. Tror att BMW:n är en fin hoj, de verkar rejäla även om jag generellt har svårt för deras design, men just denna har de lyckats med tycker jag.

Det brukar vara rätt rejäla prylar det som "Fritzen" gör... ( Tänker bl.a på bilar från Tyskland....)
Har tänkt på just denna biten, vilka maskiner konkurrerar BMW:n med?

Honda CBR 1100 XX Blackbird
Hayabusan?

Är dessa sporthojar?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...