Misstänkte att tråden skulle generera lite förvirring, så jag var angelägen att få in facit först, högst upp - även om det var sent på dygnet.
Däcket ifråga är ju uppenbarligen kapabelt att monteras både bak och fram utifrån det resongemanget. Med olika riktningar på pilarna så indikerar ju det att mönstret inte upprepas symmetriskt. Däckmönstrets funktion att undantränga vatten skulle i detta fall skilja sig mellan bakhjul och framjul ? Ett klassiskt och själförklarande v-mönster i däcket borde tämligen fungera likadant fram som bak, och med det så undrar jag om resonemanget verkligen stämmer.
Du missar att fram- respektive bakdäck har två helt olika arbeten att göra.
Normalt sett är fram- och bakdäck helt olika uppbyggda, men det finns ett fåtal typer som kan monteras både fram och bak. Dessa skall då "rotera mot varandra" för att fungera optimalt.
Om detta är bakdäcket så är det rätt (om fronten är till vänster som du skriver)
En av er har rätt.
Kan du förklara hur däck skall monteras? Jag har alltid haft mina däck monterade enligt riktningspilen både fram och bak. Skall det inte vara så? Metzeler M5 120 däck fram och 180 däck bak på en Z800 är det.
Tittar du på riktningspilen på däckssidan så gör du rätt.
...om du inte försöker montera ett däck avsett att användas bak på en framposition eller vice versa.
Det är fel, men man kan mildra felet genom att vända däcket till att löpa baklänges i den nya positionen.
Försöker du använda ett eventuellt pilformat mönster i slitbanan att tolka som "riktningspil" är det risk att det blir väldigt fel - beroende på vilken position däcket går i.
Det finns dessutom några få däck som "rullar knasigt" när dom är korrekt monterade enligt sin rotationspil.
Både Bridgestone och Michelin har var sitt som jag hittat hittills. Båda designerade framdäck för landsvägsbruk.
Beror nog oftast på strukturen i däcket då du har belastning åt motsatt håll med avseende på acceleration och bromsning. En del däck har jag hört är starkare i ena riktningen så förmodligen dom som har pilar för rotationsriktning.
Angående mönstret så brukar man ha pilmönstret(om det är sådant mönster) pekandes framåt på ovansidan då det har bäst självrensande egenskaper avseende lera och liknande. Men där brukar man också vända så att pilmönstret pekar bakåt på bakdäcket för då fläker det liksom ut sig och greppar bättre vid acceleration och motsvarande vid bromsning fram.
Precis! Fast tvärt om då...
På min 125a har jag så smala däck att jag kör framdäck bak och då har jag vänt det åt "fel" håll.
Men det stämmer!
Jag häpnar över - sedan 10 år tillbaka, hur detta ens kan vara en fråga.
Det är som all kunskap och förståelse för motorcykelns dynamik, det arbete den utför och de krafter den utsätts för är som bortblåsta.
Men det är bra att man frågar när man är osäker, absolut.
Spelar det någon roll då?
Ja, som fan!
Speciellt vid tunga inbromsningar kan man få våldsamt otrevliga upplevelser med felmonterade framdäck.
Man kan uppleva en sådan instabilitet att man inte vågar bromsa fullt och därför får stopp mycket senare än man tänkt. Eller tidigare än man hoppats...
Man tappar förtroendet för hojen, och man kanske inte vågar satsa på den där luckan som kunde vara möjlig att nå med en hoj som inte ormar sig som en rodeohäst när man verkligen behöver all hjälp man kan få.
Det finns ett sätt att montera däck på.
Gör det.