Är det dags att börja betala för att använda luftpumpen på bensinstationerna?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har noterat att det blir svårare och svårare att kontrollera och fylla på luft i däcken - en inte helt oviktig säkerhetsdetalj...

När man väl lyckas hitta en bemannad bensinstation som har luft är utrustningen ofta trasig och/eller så får man stå länge i kö bakom alla som skall köpa korv, hyra släp och spela på hästar för att sedan lämna sitt körkort i pant för att få ut munstycket till pumpen. Med hoj blir det extra bökigt - på och av med hjälm och handskar, kanske har man värdesaker i en tankväska eller liknande som man inte vill lämna obevakade på hojen, utan får ta med sig in osv...

Senast idag körde jag extra långt till en mack som jag visste har en sån där automatisk pump där man ställer in trycket i förväg och där man inte behöver lämna något i pant. Något var knas för resultatet blev att den tömde ut en massa luft så jag bara fick halva trycket mot vad jag borde ha. Blev att köra en mil på halvfyllt däck till en annan mack där jag fick köra hela proceduren med körkort i pant osv. Var hyfsat irriterad...

Nu vet jag inte om vandalisering har ökat enormt eller om det helt enkelt är så att det bara är något bensinstationerna skyltar med som orsak när det i själva verket kanske är så att de lägger oerhört lite energi och pengar på att se till att hålla däckpumpar i bra skick - går grejerna sönder några gånger per år finns det inte budget att täcka kostnaderna. Dessutom kan det ju locka in kunder i butiken om de måste gå in för att lämna körkortet i pant (funkar inte på mig - jag blir bara förbannad och vägrar köpa nåt). Det enda jag vet är att det funkar rätt dåligt och detta är ju en service man är rätt så beroende av. Även om man har kompressor hemma hjälper ju inte det när man befinner sig en bit hemifrån.

Bensinstationerna tänker ju förstår på sin lönsamhet - därav korven - och det är rätt uppenbart att en gratistjänst som däckpump inte är värt för dem att lägga någon energi på. Hur löser man problemet? Är det helt enkelt dags att börja ta betalt för luften i däcken? Kanske en kortläsare så man måste dra sitt bensinkort för att överhuvudtaget komma in i pumpskåpet - borde få bukt med åtminstone en del av den påstådda vandaliseringen. Har man tankat eller köpt korv får man luften på köpet, annars kostar det ett par tior. Borde förhoppningsvis ge lite pengar så de kan hålla grejerna i bra skick.

Är lite kluven i frågan - är förstås trist om man måste betala för detta, men vad skall man göra? Man måste ju kunna fylla upp luft i däcken.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har aldrig behövt lämna något i pant för att låna luftpumpen men sedan å andra sidan så har jag sällan kunnat använda någon av dessa mackars luftpumpar som visat sig stämma på mätaren med verkligheten.Tycker för övrigt att vi fordons konsumenter betalar tillräckligt redan så att ta betalt för användandet av en luftpump på en mack vore väl ren överkurs.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det vore intressant att höra från fler runt om i landet hur det funkar. Kanske är det här med pant ett Göteborgsfenomen?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Nu har jag aldrig någonsin använt luftpumpen på en bensinstation, men det kan inte vara så att folk snor hem munstycken annars? Eller är det speciella munstycken på mackar som skiljer sig från såna som man kan ha på en kompressor hemma?

Sen att dom går sönder kan jag väl föreställa mig, finns så mycket klåpare som inte fattar hur simpla saker fungerar och hur dom ska hanteras. Munstyckena tappas säkert också i marken några gånger per dag. :mad:

Antagligen samma dumjävlar som kollar oljenivå och spolarvätska vid pumpen när annat folk står och köar för att få tanka. :huvet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är säkert så att folk snor det ena och det andra. Av den anledningen tycker jag att de automatiska varianterna med display där man ställer in trycket innan verkar vara vettiga. De har ju i princip inga delar som går att sno - enbart en slang man rullar ut med ett litet enkelt munstycke längst fram. Fast även dessa måste ju underhållas så att de fungerar, vilket jag fick erfara senast idag.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
köp ett munstycke på jula å släpa med dig.... problemet löst !!!!

:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har aldrig behövt lämna något i pant för att låna luftpumpen men sedan å andra sidan så har jag sällan kunnat använda någon av dessa mackars luftpumpar som visat sig stämma på mätaren med verkligheten.Tycker för övrigt att vi fordons konsumenter betalar tillräckligt redan så att ta betalt för användandet av en luftpump på en mack vore väl ren överkurs.
Skulle där stå en man i verkstadsrock som hade prydliga listor över vilket som var exakt rätt lufttryck för den last jag har på hojen och som fyllde på utan att jag behövde kliva av hojen så skulle jag kanske kunna ge en tjuga för det. Men bara då. Och självklart skulle det förutsätta att mannen i verkstadsrock även hade en ytterst noggrant kalibrerad lufttrycksmätare.


Sen att dom går sönder kan jag väl föreställa mig, finns så mycket klåpare som inte fattar hur simpla saker fungerar och hur dom ska hanteras.
Min gode far har sin firma nära en bensinmack. Eller rättare sagt nästan mitt över luftpåfyllningsstationen. Det inträffar flera gånger varje vår att trampcyklister som tagit ut sin ögonsten efter vintervilan lyckas överpumpa något av däcken så ordentligt så att det går åt skogen. Det smäller ganska så rejält. Nästa år kanske man skulle montera upp en liten kamera där, jag är tämligen säker på att det vore riktigt underhållande att se minen på den som just sprängt sitt däck. :hihi
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Min gode far har sin firma nära en bensinmack. Eller rättare sagt nästan mitt över luftpåfyllningsstationen. Det inträffar flera gånger varje vår att trampcyklister som tagit ut sin ögonsten efter vintervilan lyckas överpumpa något av däcken så ordentligt så att det går åt skogen. Det smäller ganska så rejält. Nästa år kanske man skulle montera upp en liten kamera där, jag är tämligen säker på att det vore riktigt underhållande att se minen på den som just sprängt sitt däck. :hihi

Nejmen vadå? 30 Bar borde väl räcka? Det blir race då! :näsblod
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det kanske går att montera en liten kompressor i puckeln på skinnstället ;)
Har dålig erfarenhet av biltemas billiga kompressorer. De brukar funka ganska precis för påfyllning av ett däck, sen pajar de.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp en egen fotpump med tryckmätare och slipp problemet för all framtid. Luften kollar man väl ändå hellre hemma.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Ja, det kanske går att montera en liten kompressor i puckeln på skinnstället ;)
Har dålig erfarenhet av biltemas billiga kompressorer. De brukar funka ganska precis för påfyllning av ett däck, sen pajar de.

Fast bara du behåller kvittot får du ju nya på garantin i ett år iaf... :tungan
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
tyvärr själs pumparna av parasiter så i framtiden kommer det inte finnas pumpstationer..
sedan är det inte bara bilar som sätts i brand utan även pumpstationer utsätts mer o mer för skadegörelse av olika slag.
 

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Bångbro
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Om mackar o övrigt ska ta betalt för den komprimerade luften så ska det först och främst vara rätt tryck i "pumpen". annars kan man ju lika väl pumpa hemma med kalibrerad manometer.
Men tänkte på de stackarna som inte har kompressor själva och som litar på mackpumpen.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Underbart CFr, jag skiter i vad du skriver om, det var om nån bensinpump va? Vad jag älskar är din stavning, inte ett fel. Farsan din är svenskalärare va? Tack, Nationaldagen fick plötsligt en mening:krama
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Den kalibreringen är väl vanligen tämligen onödig då lufttrycket till stor del beror på däckets och därmed luftens temperatur..?
(P x V=t)

Läs om årskurs 9 fysik :), däckets temp kan du ju avgöra genom att känna på det och kompensera för, en felvisning på mätaren är förmodligen okänd för den som fyller.

För övrigt så tar man ofta betalt för att kolla luften i Skottland, mätarna är av automattyp och är generellt dåligt underhållna.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jörgen Karlsson går aldrig o lägger sig innan fyra.

Den karl skrämmer mig!
 
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top