Är det dags att börja betala för att använda luftpumpen på bensinstationerna?

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Men vad skall man göra? Man måste ju kunna fylla upp luft i däcken.
Alternativet är ju garage, egen luftkompressor i garaget, påfyllare, egen arbetsmanometer/tryckmätare och en referenstryckmätare för att kontrollera den egna arbetsmanometern/tryckmätaren.
Minst en gång per år och vid misstanke om fel.
Och de kostar också.
Exempel Referenstryckmätare maxtryck 3 bar.
http://www.esska.se/esska_se_s/digital-manometer-leo-2-mikroprocessor-noggrannhet.html
OBS Fotot är av 300 bars manometern. Ytterligare 2 decimaler på 3 bars manometern
Fördelen är att med egen utrustning vet man vilket tryck man har i däcken.

Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det där med mackar är en tråkig historia. Mina föräldrar hade en Shelltapp. Relativt stor med automatisk tvätthall etc. Låg på ett rätt bra ställe på utfarten ur ett samhälle.
- Bensin tjänade de inga pengar på.
- Dieseln gav en del.
- Butiken gav nästan allt de lilla de fick över. De hade faktiskt lite biloljor stift och lite verktyg.

Resultat. Kostbart med bemanning. Men det gick.

Vad som inte gick vara att ideligen få dessa inbrott. Nu talar vi om den varianten då packet tycker att baken på bilen passar i låset. De verkar också tycka att 5X2m pansarglas med galler och alupersienner är misstänkt lik en bilväg eftersom de inte kunde låta bli att försöka köra där.

Med självrisker på dessa inbrott som hela tiden stiger för varje nytt försök och moderföretag som tvingar handlarna, på olika raffinerade vis, att "ändra koncept" för lånade pengar av moderföretaget så blir/blev det inget kvar helt enkelt till slut. De fick lägga ned.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Förstår inte problemet. Skaffa egna grejor???

Antingen vanlig handpump med mätare, finns bra för 200-300:- eller kompressor med ett litet sött kit. Kostar dryga 1000.- på Jula.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Eller så har man täta däck.. har inte pumpat mina däck på 2 år.. dom håller trycket. Bil och mc.

Va? Kör du runt med fulluft!? Flera år gammal fulluft! Luften måste ju bytas minst varje vår, annars kraschar man dIrEcKt, det har jag läst på internätet! :3freak

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Va? Kör du runt med fulluft!? Flera år gammal fulluft! Luften måste ju bytas minst varje vår, annars kraschar man dIrEcKt, det har jag läst på internätet! :3freak

Inte bara kraschar, man dör direcKt man drar runt startmotorn! Om man inte mellangasar förstås :D

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det där med mackar är en tråkig historia. Mina föräldrar hade en Shelltapp. Relativt stor med automatisk tvätthall etc. Låg på ett rätt bra ställe på utfarten ur ett samhälle.
- Bensin tjänade de inga pengar på.
- Dieseln gav en del.
- Butiken gav nästan allt de lilla de fick över. De hade faktiskt lite biloljor stift och lite verktyg.

Resultat. Kostbart med bemanning. Men det gick.

Vad som inte gick vara att ideligen få dessa inbrott. Nu talar vi om den varianten då packet tycker att baken på bilen passar i låset. De verkar också tycka att 5X2m pansarglas med galler och alupersienner är misstänkt lik en bilväg eftersom de inte kunde låta bli att försöka köra där.

Med självrisker på dessa inbrott som hela tiden stiger för varje nytt försök och moderföretag som tvingar handlarna, på olika raffinerade vis, att "ändra koncept" för lånade pengar av moderföretaget så blir/blev det inget kvar helt enkelt till slut. De fick lägga ned.

En bekants bekant hade mack i Halmstad, vinsten på bensinen räckte till ungefär en halvtidstjänst så det var svårt att ha öppet 8-22 på det.
Inslagna Alladin på julafton var årets grej vill jag minnas.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Tycker de ska börja låsa in grejerna och ta betalt. Då kanske man vågar använda fönstertvättaren sen.
Nog fan står de ett stolpskott och tvättar sina feta fälgar med den varje gång man är på macken.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Däremot är jag lite fundersam över hur väl trycket stämmer överens med verkligheten.
Kollade det där för skojs skull för några år sen. Kommer inte ihåg siffrorna exakt men på 6-7mackar med 2bar påfyllning låg trycket mellan 1,5 - 3,0.
2stycken låg inom +0,1 -0,1.

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Kan rekommendera att skaffa sig en egen liten mätare att lägga i kutsen. När du hittar ett bra däcktryck för DITT däck och DIN körstil så håller du det...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan rekommendera att skaffa sig en egen liten mätare att lägga i kutsen. När du hittar ett bra däcktryck för DITT däck och DIN körstil så håller du det...

Apropå det, har du några tips på en liten mekanisk mätsticka? Kikat runt men hittar fan inga.

Raderad medlem 51742

Guest

Ja, en tryckmätare är ingen dum grej. Själv är jag bortskämd med realtids indikering av däcktrycket i färddatorn. Grym funktion - kan verkligen rekommenderas. Funkar via trådlösa sensorer i fälgen som läser av tryck och temperatur. Själv har jag det originalmonterat, men det är nog bara ett fåtal tillverkare som erbjuder. Skall finns eftermarknadsprodukter som går att montera på de flesta hojar. Nackdelen är kanske att jag funderar lite väl ofta över däcktrycket och vill finjustera emellanåt - därav bakgrunden till denna tråd ;-)

Förstår inte problemet. Skaffa egna grejor???

Antingen vanlig handpump med mätare, finns bra för 200-300:- eller kompressor med ett litet sött kit. Kostar dryga 1000.- på Jula.

Ja, blir definitivt att köpa en liten kompressor att ha i garaget. Löser största delen av behovet. Däremot tycker jag fortfarande mackarna måste kunna erbjuda vettiga möjligheter att fylla på luft. Är ju inte alla gånger man befinner sig hemma i garaget när man har det behovet.

Strafer

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Hoj
KTM 660 SMC -04
Det står att den hjälpstartar blybatterier. Skulle det fungera att hjälpstarta ett gelbatteri också?

Ja det tror jag, batteri som batteri. Eller? Den har funkat för alla batterier som jag testat på iaf, osäker på om det varit nåt gelbatteri med där dock...

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Jag skulle också vilja ha en mekanisk mätare... Nu kör jag på nån Dunlop digitalhistoria som jag vet visar 0.1 fel:)
Tror det är lite huvudet på spiken, ibland kan man få och skaffa sig lite väl mycket information som hämmar körningen. Ett bra exempel är när det regnar lite, då känner man plötsligt var enda liten bula i vägen och sladdar som bara finns i ens huvud.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, blir definitivt att köpa en liten kompressor att ha i garaget. Löser största delen av behovet. Däremot tycker jag fortfarande mackarna måste kunna erbjuda vettiga möjligheter att fylla på luft. Är ju inte alla gånger man befinner sig hemma i garaget när man har det behovet.
Då vill jag rekommendera att INTE köpa den här.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-15-6-17637/
Jag har en själv. Och problemet är att den fungerar för bra ! Den slår inte ifrån innan säkerhetsventilen på tanken öppnar vid ca 8 bar.
Utan kompressorn bara går. Och för ett d-a oväsen till jag rycker ut sladden ur kontakten.
Och gör den det, kompressorn bara går, så är det inte garantifel utan man ska vända sig till en expert. Tror jag det står.
Min förra kompressor, stulen ur garaget i december 2011, också från Biltema funkade lagom.
Dvs den stängde av sig själv vid ett tryck i tanken omkring 8 bar. Innan säkerhetsventilen blåste.
Ja, jag vet vad som gäller, ställa in pressostaten. Men det har inte blivit av.

Jag tror intresset för luft på mackarna har minskat för i moderna bilar VW Passat och Skoda Superb så finns inget reservdäck.
Utan en liten luftkompressor för 12V och nån typ av slangtätningskit.

Last edited:

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Intresset har inte minskat vad jag märkt av...
Utlånad 80% av öppettiden.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...