Är det för stora fartskillnader i ERF?

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Under söndagens lopp skilde det som mest ca 1 minut i vartid (ca 1.40 mot 2.40) mellan snabbaste och långsammaste förare. Är det ok, eller ska det finnas någon form av minimikrav?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kör man 2.40 på Torpet med fungerande hoj i torrföre så ska man nog fundera på att träna mer innan man anmäler sig till nästa race, frågan är om man ens tycker att det är roligt att tävla om man kör så sakta.

ERF är ingen allmänhetens bandag, det är en tävling även om det är for fun.

Dr.Bike

Guest
Jag hittar inte löpet på mylaps. Kanske det finns nån annanstans?
ERF´s hemsida månne? (tänker högt)

Edit: Jepp - hittade det.

Last edited:

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
2.40 !? Hur lyckas man med det? Så sakta kanske det inte är lämpligt att köra under en tävling. Borde man inte kunna svartflagga föraren?

/Fredrik

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Kör man 2.40 på Torpet med fungerande hoj i torrföre så ska man nog fundera på att träna mer innan man anmäler sig till nästa race, frågan är om man ens tycker att det är roligt att tävla om man kör så sakta.

ERF är ingen allmänhetens bandag, det är en tävling även om det är for fun.

Kör man SÅ j-a långsamt har man inte på en tävling å göra. Fattar man inte detta själv, så har TL som plikt att av säkerhetsskäl plocka vederbörande av banan.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Kör man SÅ j-a långsamt har man inte på en tävling å göra. Fattar man inte detta själv, så har TL som plikt att av säkerhetsskäl plocka vederbörande av banan.

Håller absolut med om detta! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
2.40? Mamma mia! Det är 40 sekunder långsammare per varv än absolut nybörjartempo. En duktig tävlingscyklist kan förmodligen cykla runt banan på en bättre tid. Svartflagg känns motiverat.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Där var en del som körde REC där det gick förvånansvärt långsamt, men det problemet går att ta sig runt på en bana som Atorp. Det, som jag ser det, stora problemet är när det blir en SC-situation och man vill komma ikapp tåget och någon verkligen har problem att ens köra i SC-tempo. Om man tex inte ens ger full gas på rakan så borde man kanske ta sig en funderare.
Vid en SC-situation igår så kom jag ikapp en som kanske slog av lite för mycket, men efter att jag gick upp bredvid och manade på så blev det mycket bättre. :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vansinne att tillåta 60 (sextio!) sekunders skillnad i varvtid. Vad håller TL på med?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag kanske har missat nån viktig del av informtion men när JAG tittar på MyLaps är bästa tid på rejset 1.40.377 och sämsta är 1.57.923. Vad missar jag :confused:

F.ö hade vi en situation förra året på SuMo-SM i Linköping när en förare fick svarta flaggan pga "för många varvningar" eller hur man ska uttrycka sig. Det var nog smart.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag kanske har missat nån viktig del av informtion men när JAG tittar på MyLaps är bästa tid på rejset 1.40.377 och sämsta är 1.57.923. Vad missar jag :confused:

F.ö hade vi en situation förra året på SuMo-SM i Linköping när en förare fick svarta flaggan pga "för många varvningar" eller hur man ska uttrycka sig. Det var nog smart.

Nu tänker du fel. Det sämsta lagets bästa tid var 1.57, inte deras sämsta tid.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu tänker du fel. Det sämsta lagets bästa tid var 1.57, inte deras sämsta tid.

Jag är en klant och har redan tillverkat en ny fin dumstrut som jag ska ha på mig hela kvällen :huvet :rodnar
Tack för infon :tummenupp

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Nån kanske hade en punktering?
:va

Nej, det var inte fråga om punktering. Det var, så vitt jag vet, det normala tempot för den personen. Och jag vill bara påpeka att jag inte är ute efter att hänga ut någon enskild person på något sätt. Däremot ser jag en riktigt stor säkerhetsrisk med att ha allt för stora skillnader i fart mellan olika förare. Jag håller med Oscar om att Anderstorp ändå är en "snäll" bana iom att det finns mkt plats. Samtidigt är den elak för den är snabbast i landet på sina ställen och kommer folk i klunga och inte har fri sikt framåt kan det bli elaka situationer.

Samtidigt är jag medveten om att Jimmy & Co. säkert har samma syn på mig och min framfart på ex. Falken :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Min upplevelse av de två NEC jag kört i år har vart helt ok, mantorp och a-torp, tycker inte det var ett problem vare sig med de som var mycket snabbare än jag eller de som var långsammare än jag.
Däremot på REC't på KGA upplevde jag mycket av körningen från de långsammare som rent livsfarlig, folk som tog hela banbredden trots knapp styrfart, blockeringar när man skulle om, börja "rejsa" när man körde om trots kanske 10 sekunders skillnad i varvtid. Kändes liksom som det saknades lite vett och reson..
Blir jag omkörd av snabbaste teamet, visst fanken försöker man haka på, men man behöver ju inte försöka bromsa ut dem i nästa kurva med en misslyckad bromsning på innern.. REC karlskoga för mig var ett VM i väjning, och då låg jag och körde på långsamma 1.15-16 tider mestadels av rejset.
Kan vara klart vettigt för de som åker långsammast att träna någon annanstans än på race, för tiderna räcker ju knappt till att vara snabbast i grön grupp..

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Vad jag som åskådare såg från A-torp så fick en förare nästan soppatorsk efter mållinjen och var därför tvungen att köra extrem snålt i ett varv.. kanske var detta som gjorde tiden??

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Samtidigt är jag medveten om att Jimmy & Co. säkert har samma syn på mig och min framfart på ex. Falken :)
Det skiljer inte mer än ett par sekunder mellan dig och Jimmy på Falken så det är nog ingen fara :D

Men visst är det läskigt att se när en snabb klunga kommer ikapp en väldigt långsam förare, det kan leda till onödiga race incidents då alla vill förbi så snabbt som möjligt, även om alla försöker att visa hänsyn så blir den omkörde ibland livrädd när det regnar hojar om till höger och vänster.

Frågan är vad som driver en att fortsätta om man märker att man blir varvad var tredje varv.

Man behöver nog träna mer och använda lap timer för att se om man klarar av att hålla skapliga varvtider innan man bestämmer sig för att tävla i ERF.

Det handlar om självinsikt :)

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Vad jag som åskådare såg från A-torp så fick en förare nästan soppatorsk efter mållinjen och var därför tvungen att köra extrem snålt i ett varv.. kanske var detta som gjorde tiden??

Inte i det fall jag tänker på. Det var konstanta varvtider i två pass mellan 2.40 och 3.00. Det syns på mylaps.com

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...