Är det för stora fartskillnader i ERF?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Inte i det fall jag tänker på. Det var konstanta varvtider i två pass mellan 2.40 och 3.00. Det syns på mylaps.com
Det låter faktiskt helt absurt. Inte bra för någon...

sandstream

Guest
Det kanske är dags att återigen dra igång diskussionen om hur enkelt det är att ta RR-licens? För att undvika fartskillnader som de på Torpet i helgen skulle Svemo kunna sätta maxtider för varje bana som man måste komma under för att få sin licens.

Hade varit intressant att få lite input från de aktuella teamet och höra hur de resonerar.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det kanske är dags att återigen dra igång diskussionen om hur enkelt det är att ta RR-licens? För att undvika fartskillnader som de på Torpet i helgen skulle Svemo kunna sätta maxtider för varje bana som man måste komma under för att få sin licens.

Hade varit intressant att få lite input från de aktuella teamet och höra hur de resonerar.

Vad jag har hört så nekas ingen licens. Beror tydligen på att det ligger under riksidrottsförbundet eller något i den stilen.. alla ska va välkomna att idrotta osv..
lms har ju försökt att kugga folk på licenskurserna pga knappt styrfart, men svemo har beviljat licens iaf

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-

Blir nog svårt att sätta maxtider då vissa får köra sin licenskurs efter att banan blivit plogad pga snöfall medans andra kör sin kurs en varm sommardag.

sandstream

Guest
Vad jag har hört så nekas ingen licens. Beror tydligen på att det ligger under riksidrottsförbundet eller något i den stilen.. alla ska va välkomna att idrotta osv..
lms har ju försökt att kugga folk på licenskurserna pga knappt styrfart, men svemo har beviljat licens iaf
Ett grundproblem är att vi har samma licenskurs för att träna som för att tävla. En lösning där man tar en licens för att få träna och sedan, efter att ha uppfyllt vissa kriterier, ges möjlighet att ta en licens för att tävla tror jag skulle vara en bra lösning.
Blir nog svårt att sätta maxtider då vissa får köra sin licenskurs efter att banan blivit plogad pga snöfall medans andra kör sin kurs en varm sommardag.
Tiderna måste självklart anpassas efter väderlek och det skall vara upp till kursledaren att bestämma vilken tid man ska komma under för att få sin licens.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
När jag tog licens så sa han Micke från Linköping att det skulle ställas krav på att man kunde hålla ett visst tempo. Det va även en som inte fick licensen, fast hon valde nog själv att avstå efter nåt pass.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Kör man SÅ j-a långsamt har man inte på en tävling å göra. Fattar man inte detta själv, så har TL som plikt att av säkerhetsskäl plocka vederbörande av banan.

Oj... Mycket farligt!!!!!! Det funkar inte! Plocka av banan, träna lite mera!

sandstream

Guest
När jag tog licens så sa han Micke från Linköping att det skulle ställas krav på att man kunde hålla ett visst tempo. Det va även en som inte fick licensen, fast hon valde nog själv att avstå efter nåt pass.
Vi hade också Micke och han hade satt upp en tid som vi skulle klara plus att vi inte fick krascha.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ett grundproblem är att vi har samma licenskurs för att träna som för att tävla. En lösning där man tar en licens för att få träna och sedan, efter att ha uppfyllt vissa kriterier, ges möjlighet att ta en licens för att tävla tror jag skulle vara en bra lösning.
Varför göra det så byråkratiskt och tungrott? Det räcker att tävlingsledningen svartflaggar om fartskillnaderna blir så stora att de kan äventyra säkerheten. Det är den enklaste och rakaste lösningen, som träffar mitt i prick på problemet :)

Frågan hör mer hemma i ERF-organisationen än i SVEMO.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Precis. Det snabbaste och mest direkta sätte att adressera problemet är ju via TL.

sandstream

Guest
Varför göra det så byråkratiskt och tungrott? Det räcker att tävlingsledningen svartflaggar om fartskillnaderna blir så stora att de kan äventyra säkerheten. Det är den enklaste och rakaste lösningen, som träffar mitt i prick på problemet :) Frågan hör mer hemma i ERF-organisationen än i SVEMO.
ERF-organisationen hör ju i detta fall hemma hos Svemo som utfärdar de licenser som behövs för att köra i ERF.

Varför ens släppa ut folk på banan som är en säkerhetsrisk?

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Går det inte att sätta upp en 107% regel i ERF?

Kanske lite mer 115-120% procent mot den snabbaste föraren, klarar man inte det på kvalet är den föraren, inte teamet, utesluten från tävlingen.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97

Kanske lite mer 115-120% procent mot den snabbaste föraren, klarar man inte det på kvalet är den föraren, inte teamet, utesluten från tävlingen.
Det är ju inte heller riktigt bra eftersom det finns många a-förare som är med o kör i rec. 115 % tycker jag iaf är för lite mellan en a-förare och en som ska få köra rec.

Edit: Det kanske det inte alls är föresten. Räknade precis på det.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ERF-organisationen hör ju i detta fall hemma hos Svemo som utfärdar de licenser som behövs för att köra i ERF.

Varför ens släppa ut folk på banan som är en säkerhetsrisk?
Visst, men hur många år tar det att införa ett helt nytt licenssystem? Sen skall det köras upp på nytt när man skall gå från tränings- till tävlingslicens, papper skyffals mellan klubben och SVEMO, kort skickas ut etc etc.

Problemet är inte så stort och svårlöst att det inte går att lösa på plats under tävling. Vill man vara säker på att inga "obehöriga" kommer ut på banan under tävling så löser man det enklast med en kvalgräns.

Men men, vi är inte helt OT men på väg dit i rask takt :)

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87

I ett sprintrejs funkar detta men i ERF lär det ju knappast vara teamets långsammaste förare som kvalar, vilket gör att det är lite svårare att upptäcka. Men ansvaret åligger TL, ser man att någon som i detta fallet utgör en säkerhetsrisk bör denne tas in i depån och få förbud att fortsätta tävlingen. Det är ju ingen självklarhet att få tävla bara för att man har en licens. Lite j-a självinsikt måste folk väl ändå ha. Man får väl träna. Man kan ju alltid kolla tider från tidigare rookietävlingar och jämföra sina egna tider.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Varför göra det så byråkratiskt och tungrott? Det räcker att tävlingsledningen svartflaggar om fartskillnaderna blir så stora att de kan äventyra säkerheten. Det är den enklaste och rakaste lösningen, som träffar mitt i prick på problemet :)

Frågan hör mer hemma i ERF-organisationen än i SVEMO.
Sanning.

Har ju även funnits vissa märkliga diskussioner (här på forümet) kring "du måste ha tränat xx antal timmar för att köra race...". Nonsens säger jag. Känner man att man har ett bra tempo, behärskar banan och lägger reko tider utan träningstimmar ska man ju absolut få köra.

Nu var ju inte den diskussionen här (än), men ändå.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det är ju inte heller riktigt bra eftersom det finns många a-förare som är med o kör i rec. 115 % tycker jag iaf är för lite mellan en a-förare och en som ska få köra rec.

Edit: Det kanske det inte alls är föresten. Räknade precis på det.

Hörru ni übersnabba på banan och forumet.

Kör a-förarna 45 på Falken så måste man alltså köra på 51.75 för att kunna kvala in. "Küngen" som ändå är väldigt duktig körde som snabbast på 50.9 på sitt första rejs med sin R1 -98:a.
Tycker det är lite väl hårt kanske? Är ny själv och körde på 1.58 på Torpet som bäst i söndags. På kvalet körde jag 2.10 som bäst med en helt ny hoj för mig, och för att inte riskera att krascha ut redan på kvalet.

Så mao skulle jag inte få starta tycker ni?:D

Ska då A-förarna som kör på 1.40 bort eller ska bottenskrapet bort med alla nybörjare? REC är ju ändå en Rookieklass?

Tycker också att det kan vara farligt med alla fartskillnader. Men 15% känns lite väl kanske..

Vad vet jag. Jag kanske inte ska få köra enligt er:lol
Men det tänker jag fortsätta med:tummenupp

//Rash den trotsige

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Nu blandar jag mig i ett samtal som jag säkert skulle hållit mig utanför, men wtf.
Jag har ju någonstans i bakhuvudet att kanske, om möjlighet ges, köra ett ERF någon gång. Det första beslutet som jag då måste ta är ju: Kör jag överhuvudtaget så bra att jag klarar att mäta mig med de 20 (ca) första förarna. Att hitta tider att jämföra med är ju inte svårt, men även en allvarlig funderare över min körskicklighet är ju på sin plats. Hur fan kör jag, vinglar jag över hela banan för att hålla bra tid, orkar jag hålla koncentrationen mer än 2 varav, bromsar jag så tidigt att andra får väja, är mitt spårval som en lastbils......osv...osv
Det är ju saker som jag trodde alla blivande racestjärnonr tänkte innan dom drog ut på banan:rolleyes: .
Sedan kan jag ju ha en liten åsikt om att A-förare som kör i REC kanske bara skall vara extremt passiva i sina bedömningar om tempo, dom är i min helt egna amatörmässiga bedömning på "lånad mark". Tempot skall ju avgöras av dom som faktiskt hör hemma i REC.
Men tillbaka till pudelns kärna: Kvalgränser för varje enskild förare är väl en vinnande metod. Då tar man ju hänsyn till väder, vind, allmänt tempo just den dagen, vilka som är A och B förare och allt annat. Om jag skulle köra så hade jag velat ha en gräns som jag skall över, annars hör jag ju inte hemma på den tävlingen. Man sabbar ju för alla andra då.

Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
I ett sprintrejs funkar detta men i ERF lär det ju knappast vara teamets långsammaste förare som kvalar, vilket gör att det är lite svårare att upptäcka. Men ansvaret åligger TL, ser man att någon som i detta fallet utgör en säkerhetsrisk bör denne tas in i depån och få förbud att fortsätta tävlingen. Det är ju ingen självklarhet att få tävla bara för att man har en licens. Lite j-a självinsikt måste folk väl ändå ha. Man får väl träna. Man kan ju alltid kolla tider från tidigare rookietävlingar och jämföra sina egna tider.
Nu kan jag inte kval och träningsförfarandet i detalj för ERF eftersom jag inte tävlar själv men det borde gå att göra om kvalreglerna i så fall så att alla anmälda förare måste köra kvalvarv? Vilket procenttal som skall vara är kanske upp till organisatören i så fall att avgöra.

Nu är jag bara betraktare av ERF så det här var en idé hur man skall komma åt det som många uppfattar som ett problem.

En sak vet jag dock och det är att det är bättre att stipulera i reglerna vad som gäller före start av tävling än att TL skall plocka folk av banan som de bedömer kör för sakta. Det kan uppfattas som väldigt godtyckligt och därför är det bättre att ha regelsatta nivåer för detta så alla vet vad som gäller innan start.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Däremot på REC't på KGA upplevde jag mycket av körningen från de långsammare som rent livsfarlig

Stod och tittade lite på det racet och det uppstod en del incidenter som såg lite farliga ut. Dom snabba körde på 1:09 tider medans det fanns så pass långsamma ekipage som var nere på 1:42 tider och inte ens gasade fullt på rakan.

Man kan ju titta på kvaltiderna från rookieracen och om man ser att man inte ens är i närheten att kvala in till ett rookie race kanske man bör träna lite mer innan man anmäler sig.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...