Är det för stora fartskillnader i ERF?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Eftersom många är långsamma i början och blir snabbare fort, så är kanske inte varvtider att gå efter. Självinsikten verkar saknas, så jag tycker man faktiskt ska ta det med TL. TL kan inte se allt, funkisar kan ha svårt att avgöra vad som är "dålig" körning. Helt enkelt är det upp till förare att rapportera farlig körning, under ett ERF finns det hur gott om tid som helst för det.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
orkar inte läsa hela tråden men vem ska bestämma vem som är snabb eller inte?
heter det inte rookie och fega djävlar kör där ändå för att hävda sig?
är inte pinnsnabb själv men ändå intresserad var gränsen ska dras?
är det 1.40 i rookie och 1.37 i nec eller?
anser själv att folk får köra hur långsamt som helst och att de vinglar över hela banan under race får man räkna med i rookie.nån stans ska det väl ändå börjas.
körde själv 2.44 mitt kval första erf och körde efter 35 minuter 1.47,kanske borde tränat nån ggr på 4 år men det finns liknande exempel i historien så då kanske jag inte borde fått deltaga då.
däremot emellan rec och nec´borde det vara kval för att slippa fartskillnader.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker faktiskt inte enkelheten i att ta licens och hur fort man kör hänger ihop. Alls.

Som omnämnts flertalet gånger i tråden. Självinsikt.

:fakta

Det är ju inte licensen som är problemet. Om det var svårare att ta licens skulle fler förare skippa det. Kvalgränser däremot. Det är inte dumt. Även om det skulle innebära att jag SJÄLV blir utkvalad.

Jag är inte snabb men har märkt på en del licensträningar att jag är långt ifrån långsammast och när vi på knudan i somras körde en träning med två grupper - en för gatcyklar och en för bancyklar - och man hamnade i samma grupp som Per Gustafsson och Christer Andersson och grabbarna som kör sådär en 10, 12 sekunder snabbare per varv än jag och de kör om på alla omöjliga ställen inser man att fartskillnader är farligt. Kanske inte för dem men när man blir rundad på yttern i liton och inte är beredd på det så är det läskigt när man inte är så rutinerad. REC är ungefär som Superettan i fotboll - inget lag kan hoppa över Superettan och gå direkt till Allsvenskan - och då blir det ju ibland så att det kommer 'elit'lag som vill upp i NEC och måste gå den vägen och då blir det stora skillnader. Dock så ska det inte vara skillnader på 60 sekunder.
 

MC Doktorn

Guest
orkar inte läsa hela tråden men vem ska bestämma vem som är snabb eller inte?
heter det inte rookie och fega djävlar kör där ändå för att hävda sig?
är inte pinnsnabb själv men ändå intresserad var gränsen ska dras?
är det 1.40 i rookie och 1.37 i nec eller?
anser själv att folk får köra hur långsamt som helst och att de vinglar över hela banan under race får man räkna med i rookie.nån stans ska det väl ändå börjas.
körde själv 2.44 mitt kval första erf och körde efter 35 minuter 1.47,kanske borde tränat nån ggr på 4 år men det finns liknande exempel i historien så då kanske jag inte borde fått deltaga då.
däremot emellan rec och nec´borde det vara kval för att slippa fartskillnader.

Man bör ställa sig frågan när blir fart skillnaden ett verkligt problem?.
Ja hänger man inte med SC kanske man bör fråga sig vad man håller på med.

SÅ det upp till deltagarna och TL att bestämma när fartskillnaden blir farlig, som sagt jag är extremt försiktig vid omkörningar.
Dom snabba tar lite mer risker och där kan saker hända.

KLarar man inte bättre än 2.40 runt anderstorp på en potent sporthoj borde kanske vederbörande kliva av och inse faktum.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Så gjorde man i början när ERF startade '00. Men man tyckte nog sen att det varför krångligt att behöva räkna ut alla teamens snitttider på förarnas tider.
Jag tror faktiskt att det gjordes automatiskt på Falkenberg förra året. Det är inget jag vet säkert men resultaten kom upp direkt efter att sista kvalgruppen kört in.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tror faktiskt att det gjordes automatiskt på Falkenberg förra året. Det är inget jag vet säkert men resultaten kom upp direkt efter att sista kvalgruppen kört in.

Funktionen finns inbyggd i tidtagningen så det är inget problem.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
På rookie 600 racet på falken i sep så startade inte han som hade kvalat sist.
Kan ju tänka mig att det beror på 107% regeln (om den nu är 107)

Det borde finnas någon form av lägstanivå. Om och hur detta skulle kontroleras låter jag vara osagt då det atagligen är omöjligt.
 

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
har lite frågor angående tider mm.
Vad e det för tider som man bör kunna hålla sig inom för att kunna va med.
Själv ligger jag på:
1.56 på Anderstorp i (senast i långsam gatgrupp med mycket traffik)
55 sec på falkenber (snabb gatgrupp)
1.12 på sturup raceway (första gången jag körde där)
Mantorp har jag inga tider på inte knutstorp heller

Räker det för att kunna ställa upp tro eller borde man ta 2008 år säsong till att träna änu mer????
Sedan har jag en dum fråga som jag undrat över men inte vågat fråga för att inte framstå som en idiot men här kommer den iaf.
Vad står NEC repektive REC för och vad e det för skillnad på dessa två???
Tacksam för svar
Mvh Niklas
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
har lite frågor angående tider mm.
Vad e det för tider som man bör kunna hålla sig inom för att kunna va med.
Själv ligger jag på:
1.56 på Anderstorp i (senast i långsam gatgrupp med mycket traffik)
55 sec på falkenber (snabb gatgrupp)
1.12 på sturup raceway (första gången jag körde där)
Mantorp har jag inga tider på inte knutstorp heller

Räker det för att kunna ställa upp tro eller borde man ta 2008 år säsong till att träna änu mer????
Sedan har jag en dum fråga som jag undrat över men inte vågat fråga för att inte framstå som en idiot men här kommer den iaf.
Vad står NEC repektive REC för och vad e det för skillnad på dessa två???
Tacksam för svar
Mvh Niklas
Dina tider räcker absolut, sen handlar det ju även om hur snyggt man kör.

Rec är "nybörjar-serien" och nec är den lite snabbare. Här kan du läsa dig till det mesta. http://www.erf.nu/index.asp?S=4
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Vi i EA-Racing tillhörde ett av de långsammaste teamen nu i söndags :hej
Våran snabbaste tid blev 1,57.923 och den sämsta tiden hamnade väl kring låga 2.08 om jag inte minns fel. Så visst är det stora skillnader mellan oss och de snabbaste förarna, ingen tvekan! Men med tanke på att vi bara kört på den banan under kvalet i maj så är vi klart nöjda!

Däremot har ingen i teamet upplevt att det uppstod någon farlig situation på grund av att andra körde fortare än oss. Ingen av oss har heller svårt att hänga med SC eller att hålla våra spår. Alla i teamet gasar även fullt ut på rakorna. Just i söndags hade vi en del problem med hojen vilket gjorde att det under normala förhållanden kanske hade kunnat gå lite snabbare.

Givetvis kommer vi träna mer till/under nästa säsong eftersom vi vill bli snabbare, det vill väl alla som tävlar?!

Är det någon som har kritik riktad till just vårat team är ni mer än välkomna att kontakta oss!
 
Last edited:

titan

Man lever bara en gång...
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
CBR 1000 RR
Dina tider räcker absolut, sen handlar det ju även om hur snyggt man kör.

Rec är "nybörjar-serien" och nec är den lite snabbare. Här kan du läsa dig till det mesta. http://www.erf.nu/index.asp?S=4

Tackar för det :tummenupp . Ja snyggt vet jag inte jag kan ju alltid försöka göra mig snygg om det hänger på det. Nu ska jag bara få med mig mina andra polare som för övrigt e lite snabbare än mig så det ska väl inte va några större problem då. Så kanske vi ses (med lite tur) i Rec serien då 2008.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Dum fråga kanske, men har någon pratat med de berörda? Eller tagit upp det på förarmötet? Jag förutsätter att alla ni som kör REC hyffsat regelbundet vet exakt vilka det handlar om.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Dum fråga kanske, men har någon pratat med de berörda? Eller tagit upp det på förarmötet? Jag förutsätter att alla ni som kör REC hyffsat regelbundet vet exakt vilka det handlar om.

Har själv varit med på alla förarmöten som varit denna säsongen och kan inte minnas att detta ämne tagits upp på något förarmöte.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Har själv varit med på alla förarmöten som varit denna säsongen och kan inte minnas att detta ämne tagits upp på något förarmöte.
Det är nog lättare att klaga på nätet än att säga det direkt till de berörda...

Tyvärr är det också väldigt lätt att klagomål via nätet låter bra mycket värre än det egentligen är menat. Har inte tävlat själv men funderar på att köra något ERF race nåsta år för att prova på och kanske köra ännu mer året efter. Hade folk bara tjabbat med en vid banan, garvat och varit trevliga för att sedan klaga på nätet så hade jag blivit rätt sne faktist. Kör de långsamt eller farligt säg det till dem, kom med tips så de blir bättre. Finns inget bättre sätt att lära sig än från de som är mer erfarna.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Dum fråga kanske, men har någon pratat med de berörda? Eller tagit upp det på förarmötet? Jag förutsätter att alla ni som kör REC hyffsat regelbundet vet exakt vilka det handlar om.

Det var ju jag som startade tråden och det gjorde jag pga av att vi var ett par stycken som tittade på REC-racet i söndag och började diskutera det här när vi såg vilken stor skillnad det var i fart. Jag har alltså inte pratat med någon inblandad, men jag tycker det är intressant att höra vad andra tycker i frågan.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Självinsikt var något som Eddie The Eagle oxo saknade, trots att han var talanglös så fortsatte han att hoppa backe och hade kul ändå, skillnaden med backhoppning och RR är dock att i backhoppning så är du bara en fara för dig själv och ingen annan blir fysiskt drabbad.

[YOUTUBE-ID]Xrn8mz7lovc[/YOUTUBE-ID]
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Det var stora skillnader. Jag lekte depåtavla för Oscar o Björn (DonQ). Jag stod under bron vilket är strax innan bromspunkten på start o målrakan. Där var det vissa som knappt hade styrfart... o jag säger inte det för att verka lustig... utan för att det verkligen var så. När "mitt" team drog förbi fick man vinkla undan skylten för att den inte skulle blåsa bort.

Så stora skillnader ska det inte behöva vara. Men det var bara ett eller två team som hade det tempot, alla andra tycker jag hade tempo nog.
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Om man kör i ett NEC-team, är det då "rätt" att man även kan ingå i ett REC-team?

Kan disskuteras tycker jag.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top