Är det för stora fartskillnader i ERF?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det var ju jag som startade tråden och det gjorde jag pga av att vi var ett par stycken som tittade på REC-racet i söndag och började diskutera det här när vi såg vilken stor skillnad det var i fart. Jag har alltså inte pratat med någon inblandad, men jag tycker det är intressant att höra vad andra tycker i frågan.

Jag tycker det är helt rätt att diskutera om man funderar på något och det här är definitivt något som bör diskuteras. Dessutom tycker jag att jag har läst trådar under hela säsongen angående fartskillnad under ERF.
För att slippa byråkrati så kanske det skulle underlätta att ta upp frågan på plats med tävlingsledning och framförallt personerna i fråga. De kanske inte har upplevt problemet...
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Det är nog lättare att klaga på nätet än att säga det direkt till de berörda...

Tyvärr är det också väldigt lätt att klagomål via nätet låter bra mycket värre än det egentligen är menat. Har inte tävlat själv men funderar på att köra något ERF race nåsta år för att prova på och kanske köra ännu mer året efter. Hade folk bara tjabbat med en vid banan, garvat och varit trevliga för att sedan klaga på nätet så hade jag blivit rätt sne faktist. Kör de långsamt eller farligt säg det till dem, kom med tips så de blir bättre. Finns inget bättre sätt att lära sig än från de som är mer erfarna.

Tror att det ligger en hel del i det du skriver.
Vi är ett av de långsammaste teamen vilket vi alla i teamet är fullt medvetna om. Så länge inte TL eller någon annan förbjuder oss att tävla kommer vi ställa upp i REC även nästa säsong, ses då :)
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Tror att det ligger en hel del i det du skriver.
Vi är ett av de långsammaste teamen vilket vi alla i teamet är fullt medvetna om. Så länge inte TL eller någon annan förbjuder oss att tävla kommer vi ställa upp i REC även nästa säsong, ses då :)
Hoppas verkligen vi ses för jag är sugen som fan på att prova :)

I år är det för sent att börja komma med tips men jag tror att inför nästa år om det inte blir någon ändring när det gäller kval mm så kan det nog vara en idé att de snabbare snackar med de förare de tycker är ett "problem"

Som jag har förstått är det egentligen inte farten som är problemet utan hur de ligger på banan och vilka spår de väljer.

Snackar man med folk "live" så tar de nog åt sig mer än att få det levererat via nätet och då endast som klagomål. Istället för att ta åt sig och lära sig är det lätt att man istället blir grinig och skiter helt i vad andra säger.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Från vårt reglemente

6.7.3.5 Långsamtkörande förare kan av tävlingsledaren om han bedöms som en säkerhetsrisk svartflaggas.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Hoppas verkligen vi ses för jag är sugen som fan på att prova :)

I år är det för sent att börja komma med tips men jag tror att inför nästa år om det inte blir någon ändring när det gäller kval mm så kan det nog vara en idé att de snabbare snackar med de förare de tycker är ett "problem"

Som jag har förstått är det egentligen inte farten som är problemet utan hur de ligger på banan och vilka spår de väljer.

Man kan ju alltid komma med tips, oavsett årstid. Men visst, det är ju lite sent att börja praktisera tipsen nu men man kan ju alltid ta det med sig till nästa säsong!

Tycker verkligen att du ska försöka köra ngt ERF eftersom det är hur kul som helst, jag lovar ;)
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Hoppas verkligen vi ses för jag är sugen som fan på att prova :)

I år är det för sent att börja komma med tips men jag tror att inför nästa år om det inte blir någon ändring när det gäller kval mm så kan det nog vara en idé att de snabbare snackar med de förare de tycker är ett "problem"

Som jag har förstått är det egentligen inte farten som är problemet utan hur de ligger på banan och vilka spår de väljer.

Snackar man med folk "live" så tar de nog åt sig mer än att få det levererat via nätet och då endast som klagomål. Istället för att ta åt sig och lära sig är det lätt att man istället blir grinig och skiter helt i vad andra säger.

Som jag nämnde tidigare så har aldrig målet med den här diskussionen (från min sida i alla fall) varit att hänga ut någon eller peka finger. Jag ville starta en diskussion och höra vad folk tycker om just det här, som JAG tycker är ett problem. Det är ju inte alls säkert att alla andra tycker det. Men OM det är så att de flesta tycker att det är ett problem, ja, då kan det ju vara läge att man tar en diskussion med de inblandade.

Och spårval och körstil är absolut viktigt, men fartskillnader är ändå alltid en riskfaktor och kanske framför allt just i ERF där det är så väldigt många omkörningar och dessutom där många kan vara lite lätt sega i huvudet efter en timmes hyfsat hårt körande på banan.
 
Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
De kanske inte har upplevt problemet...

Där satte du huvudet på spiken, jag kan ju iofs bara tala för mig och de andra i mitt team. Även om vi tillhör ett av de långsammare teamen så tycker vi inte att vi är någon fara för någon annan eftersom vi bland annat håller våra spår.

Om andra uppfattar oss som farliga på banan, skicka iväg ett PM, maila, prata med oss under tävlingarna. Så länge ingen säger något till oss kommer vi att köra på precis som vanligt.

Ses nästa säsong!

/Johanna #26
 
Last edited:

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Som jag nämnde tidigare så har aldrig målet med den här diskussionen (från min sida i alla fall) varit att hänga ut någon eller peka finger. Jag ville starta en diskussion och höra vad folk tycker om just det här, som JAG tycker är ett problem. Det är ju inte alls säkert att alla andra tycker det. Men OM det är så att de flesta tycker att det är ett problem, ja, då kan det ju vara läge att man tar en diskussion med de inblandade.

Och spårval och körstil är absolut viktigt, men fartskillnader är ändå alltid en riskfaktor och kanske framför allt just i ERF där det är så väldigt många omkörningar och dessutom där många kan vara lite lätt sega i huvudet efter en timmes hyfsat hårt körande på banan.
Inlägget var inte riktat mot dig på något sätt. Har sett diskutionerna om de långsammare teamen här på sporthoj och även kört kommentarer på olika banträffar.

Som det verkar här så har inte detta tagits upp med de långsammare förarena utan man har diskuterat det på nätet där de berörda kanske inte ens läser.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Inlägget var inte riktat mot dig på något sätt. Har sett diskutionerna om de långsammare teamen här på sporthoj och även kört kommentarer på olika banträffar.

Som det verkar här så har inte detta tagits upp med de långsammare förarena utan man har diskuterat det på nätet där de berörda kanske inte ens läser.

Det är lugnt. Jag har faktiskt inte sett några andra diskussioner i ämnet, så det var därför jag startade en ny tråd...ingen ivrig anhängare av sökfunktionen mao :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag kan iofs säga att de problem jag upplevde på KGA-rec inte var från de absolut långsammaste på banan. Kan varken peka ut team eller enskild förare.
Upplevde inte heller fartskillnaderna som den stora faran, utan mer spårval, vingel och lite konstiga medvetna blockeringar från klart långsammare förare, Flera timmar före målgång på ett 4h race dessutom.. Det är liksom som jag skulle blocka Watz när han ska varva mig för andra gången.
De sakerna störde mig mycket mer än de som kanske åkte 30 sekunder långsammare, för de höll undan iaf.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Problemet med dom stora fartskillnaderna är ju att dom långsammaste kommer som en överraskning.

Om man kommer ifatt någon som kör lite långsammare än en själv så ser man ganska snabbt en möjlighet att ta sig om på ett säkert sätt, men kommer man ifatt någon som känns som den åker i fel rikting av banan så måste man fatta mycket snabba beslut för att inte torpedera den föraren.

Och när det sker var 3:e varv så blir det frustrerande!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har medvetet hållt mig utanför diskussionen då det flesta här säkert vet min inställning i ärendet "Är det för stora fartskillnader i REC?" men nu kan jag inte hålla tyst längre.

I söndagens REC fanns det ett flertal nya team som endast körde detta sista rejset. Om jag tittar på deras utrustning att köra med samt de tider och placeringar dessa fick så var dom knappast på Anderstorp för att "testa på" hur det var att köra ERF. Många av dem var väldigt snabba och det enda syftet med deltagandet var att ha lite kul på höstkanten.
Till deras försvar kan jag säga att Anderstorp förmodligen är den bästa banan att leka av sig på (Oscar uttryckte det bra i sitt inlägg). Det går, i de flesta fall, att passera en långsammare förare på ett säkert sätt.

Men varför i all världen ska vi jämföra dessa toppteams bästa tider mot de team som kört hela serien? De som anmält sig som Rookieteam? Blir det inte fel infallsvinkel?
Jag kan hålla med om att 2:40 är långsamt, t.o.m. på gränsen till för långsamt men jag som själv körde 1:55,5 som bäst ((snittade nog 1:57 - 1:58) hade inga som helst problem att passera. Hur kan den som kör 1:40 - 1:45 ha det?!

Om vi nu pratar självinsikt så kanske den förare som vet att han eller hon kan prestera 1:40 - 1:43 tider skall inse att han/hon inte ska göra inhopp i REC för att den fartskillnad som detta skapar är farlig för alla inblandade. Eller?

Vi har en NEC-klass till vilken man kan anmäla sig som wild card. Tror inte nåt team med a-förare eller snabb b-förare hade blivit nekad att köra NEC om teamet ansökt om detta, serien har knappast varit full i år.

Försvarar inte 2:40 tider men vad är långsamt på Anderstorp och vem bestämmer detta? Är jag FÖR långsam med mina 1:57 i snitt? :va
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Vad jag har hört så nekas ingen licens. Beror tydligen på att det ligger under riksidrottsförbundet eller något i den stilen.. alla ska va välkomna att idrotta osv..
lms har ju försökt att kugga folk på licenskurserna pga knappt styrfart, men svemo har beviljat licens iaf

Det kanske är dags att återigen dra igång diskussionen om hur enkelt det är att ta RR-licens? För att undvika fartskillnader som de på Torpet i helgen skulle Svemo kunna sätta maxtider för varje bana som man måste komma under för att få sin licens.

Vi blev sjukt förvånade hur enkelt det var att ta Roadracing licens :gnissla

Både Maria (Ducati Girl) och jag har tidigare tagit Formel 3 licens och kraven var då mycket högre. Man fick inte ha något fel på teorin, man måste klara av att göra godkända starter, man måste klara av att hålla ett tempo som gör att man inte är en fara för andra, ev avåkning/snurr som berodde på ens eget misstag resulterade i att man ej fick godkänt.

Jag körde uppklassning samtidigt som jag tog licensen (för att kunna köra NM/SM) och då placerades personal ut runt banan för att kolla hur jag körde och även tidtagning gjordes som jämfördes med tidigare tider i NM/SM.

Det sjuka är hur mycket farligare Roadracing är än F3, eftersom man är så oskyddad. Detta borde ställa mycket högre krav vid RR-licenstagning!!!

I övrigt tycker jag inte det är fartskillnaderna som är värsta problemet (så länge det skiljer så mycket som diskuterats här) vid tävlingar, utan det är absolut när man inte håller sitt spår :näsblod

Att alla förare som ska köra tävlingen också kvalar och får en sammanlagd tid borde vara den enklaste lösningen i kombination med en procentgräns. Då måste en extremt långsam förare köra ihop med riktigt snabba A-förare för att ens kunna komma ut på banan och det låter inte troligt. Skulle så ändå vara fallet kan TL svartflagga föraren..

Skulle kunna vara en bra lösning, dock bör procentgränsen i REC hamna betydligt högre än 107%...., 130% kanske...det är ju trots allt "for fun"

Är jag FÖR långsam med mina 1:57 i snitt? :va

Näää :pannkyss

Dessutom kör du med huvudet och håller konsekventa spår :tummenupp
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Dessutom kör du med huvudet och håller konsekventa spår :tummenupp
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Körde några race i ERF-serien 2006 och körde en bästatid på Anderstorp på 1.51 någonting, jag höll/håller ungefärligt racespår, jag upplevde aldrig att teamen som kämpade om platserna 1 till ca 7 hade några problem med att köra om och dom snor/snodde aldrig någons spår och dyligt, dom som slogs om platserna däröver hade dock mycket mindre marginaler och dom snodde spår vid omkörningar.
ERF går ju ut på att ta sig i mål också, inte bara sätta snabbaste varvtid.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har medvetet hållt mig utanför diskussionen då det flesta här säkert vet min inställning i ärendet "Är det för stora fartskillnader i REC?" men nu kan jag inte hålla tyst längre.

I söndagens REC fanns det ett flertal nya team som endast körde detta sista rejset. Om jag tittar på deras utrustning att köra med samt de tider och placeringar dessa fick så var dom knappast på Anderstorp för att "testa på" hur det var att köra ERF. Många av dem var väldigt snabba och det enda syftet med deltagandet var att ha lite kul på höstkanten.
Till deras försvar kan jag säga att Anderstorp förmodligen är den bästa banan att leka av sig på (Oscar uttryckte det bra i sitt inlägg). Det går, i de flesta fall, att passera en långsammare förare på ett säkert sätt.

Men varför i all världen ska vi jämföra dessa toppteams bästa tider mot de team som kört hela serien? De som anmält sig som Rookieteam? Blir det inte fel infallsvinkel?
Jag kan hålla med om att 2:40 är långsamt, t.o.m. på gränsen till för långsamt men jag som själv körde 1:55,5 som bäst ((snittade nog 1:57 - 1:58) hade inga som helst problem att passera. Hur kan den som kör 1:40 - 1:45 ha det?!

Om vi nu pratar självinsikt så kanske den förare som vet att han eller hon kan prestera 1:40 - 1:43 tider skall inse att han/hon inte ska göra inhopp i REC för att den fartskillnad som detta skapar är farlig för alla inblandade. Eller?

Vi har en NEC-klass till vilken man kan anmäla sig som wild card. Tror inte nåt team med a-förare eller snabb b-förare hade blivit nekad att köra NEC om teamet ansökt om detta, serien har knappast varit full i år.

Försvarar inte 2:40 tider men vad är långsamt på Anderstorp och vem bestämmer detta? Är jag FÖR långsam med mina 1:57 i snitt? :va

Och nu kliver vi tillbaka till samma gamla skiva igen. Tänkte också hålla käften, men det är inte enkelt....
REC betyder inte att det bara är öppet för b-förare. REC är öppet för nya team. Kan vi enas om det?
Diskussioner om att inte leka i våran sandlåda är så tråkig. Med samma resonemang ska isåfall det vara ok för PROsuperbike-killarna att ställa upp i NEC? Dom är ju så snabba? Om man kör VM i endurance borde man väl inte få köra ERF? Då snor man ju pokaler och poäng för oss som kör hela serien!
REC är tävling. I en tävling blir man omkörd. Blir man inte omkörd är det bara bra, då är man snabbast och vinner. Sålänge det finns plats på gridden och lust att köra förstår jag inte det hemska i att vi ställer upp! Är det så att jag kör om fult får ni gärna tala om det, helst på plats men annars går det bra med ett PM, annars finns det väl inga skäl att klaga?

För att återgå till ämnet, jag tycker inte att fartskillnaden är ett problem. Man får helt enkelt räkna med att folk kör sakta, alla kör väl så fort dom kan och vågar?

Om man kör i ett NEC-team, är det då "rätt" att man även kan ingå i ett REC-team?

Kan disskuteras tycker jag.

Varför? Motivera gärna!
 
Last edited:

IronMike

Guest
inte orkat läsa 1/6 av tråden, men ingen som tänkt tanken på att det fanns en anl att han körde långsamt, typ punka, fel på hojjen, låda eller whatever...
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top