Jag har medvetet hållt mig utanför diskussionen då det flesta här säkert vet min inställning i ärendet "Är det för stora fartskillnader i REC?" men nu kan jag inte hålla tyst längre.
I söndagens REC fanns det ett flertal nya team som endast körde detta sista rejset. Om jag tittar på deras utrustning att köra med samt de tider och placeringar dessa fick så var dom knappast på Anderstorp för att "testa på" hur det var att köra ERF. Många av dem var väldigt snabba och det enda syftet med deltagandet var att ha lite kul på höstkanten.
Till deras försvar kan jag säga att Anderstorp förmodligen är den bästa banan att leka av sig på (Oscar uttryckte det bra i sitt inlägg). Det går, i de flesta fall, att passera en långsammare förare på ett säkert sätt.
Men varför i all världen ska vi jämföra dessa toppteams bästa tider mot de team som kört hela serien? De som anmält sig som Rookieteam? Blir det inte fel infallsvinkel?
Jag kan hålla med om att 2:40 är långsamt, t.o.m. på gränsen till för långsamt men jag som själv körde 1:55,5 som bäst ((snittade nog 1:57 - 1:58) hade inga som helst problem att passera. Hur kan den som kör 1:40 - 1:45 ha det?!
Om vi nu pratar
självinsikt så kanske den förare som vet att han eller hon kan prestera 1:40 - 1:43 tider skall inse att han/hon inte ska göra inhopp i REC för att den fartskillnad som detta skapar är farlig för alla inblandade. Eller?
Vi har en NEC-klass till vilken man kan anmäla sig som wild card. Tror inte nåt team med a-förare eller snabb b-förare hade blivit nekad att köra NEC om teamet ansökt om detta, serien har knappast varit full i år.
Försvarar inte 2:40 tider men vad är långsamt på Anderstorp och vem bestämmer detta? Är jag FÖR långsam med mina 1:57 i snitt?