Är det för stora fartskillnader i ERF?

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Tjena alla!

Detta har ju redan stötts o blött lite i http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166638 :rolleyes:

Regelmessigt är det nog både svårt och krångligt att utesluta någon som ni skriver, omständigheterna avgör dagstempot. Då SVEMO lyder under annat organ gäller ju att "Idrotten" skall vara öppen för alla, men sedan bör man kanske vid utbildning inflika lite om träning o insikten av den egna kapaciteten. Att som lärare sätta en "bör ni klara"-gräns vid licenstagning är väl bra, men med tillägget att eleverna också bör jämföra sina tider med, för gällande omständigheter, rådande tider på aktuell bana.

Om jag hade varit TL hade jag gjort bedömningen från fall till fall. Som någon påpekade är kanske det av större vikt vid tävling, men det gäller ju då att ni förare (kan säga vi nästa år), påtalar detta på förarmötena och samtidigt ger ert stöd till TL. Det är ett trist beslut att ta, att lyfta någon från en tävling, men med ett uttalat stöd underlättar ett sådant beslut.

Detta är mina tankar med min i nuläget ringa kunskap om regelverket. :D
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hörru ni übersnabba på banan och forumet.

...

Oj haha nu blev det fel. Jag är absolut inte snabb och har dessutom aldrig ens kört på anderstorp. Jag tittade bara på lite r1000 tider och trodde de kunde va rimligt men det inser jag nu att det kanske inte är.
 

sandstream

Guest
Nu kan jag inte kval och träningsförfarandet i detalj för ERF eftersom jag inte tävlar själv men det borde gå att göra om kvalreglerna i så fall så att alla anmälda förare måste köra kvalvarv? Vilket procenttal som skall vara är kanske upp till organisatören i så fall att avgöra.
Att alla förare som ska köra tävlingen också kvalar och får en sammanlagd tid borde vara den enklaste lösningen i kombination med en procentgräns. Då måste en extremt långsam förare köra ihop med riktigt snabba A-förare för att ens kunna komma ut på banan och det låter inte troligt. Skulle så ändå vara fallet kan TL svartflagga föraren.

@Bingo: Du har nog rätt, det kanske blir för krångligt att göra om systemet men jag tycker ändå att det borde ha varit något man tänkt på när man skapade det.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Stod och tittade lite på det racet och det uppstod en del incidenter som såg lite farliga ut. Dom snabba körde på 1:09 tider medans det fanns så pass långsamma ekipage som var nere på 1:42 tider och inte ens gasade fullt på rakan.

Man kan ju titta på kvaltiderna från rookieracen och om man ser att man inte ens är i närheten att kvala in till ett rookie race kanske man bör träna lite mer innan man anmäler sig.

Nja, dom snabbast körde 1,11,3 och inte 1,09.
Du kanske blandar i hop det med NEC?

Den tävlingen var mitt första och hitttills enda endurance och trots att det var rejält stora fartskillnader gick det bra att komma om på ett säkert sätt och få hyffsat bra flyt i körningen.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Om man inte vågar hålla fullt rakorna bör man allvarligt ta sig en funderare på om man öht skall ställa upp i en tävling. Det är ju tävling och inte allmänhetens åkning. Inser man inte detta så saknar man rimligtvis en stor portion självinsikt. Inga regler och hittepåidéer löser detta. Möjligtvis kan ett samtal från tävlingsledaren vara ett steg i rätt riktning. Men det är ju ett obekvämt samtal, så jag kan förstå om TL undviker att ta i detta känsliga ämne.

Det är enligt min uppfattning respektlöst att riskera sin egen och andras säkerhet på det heliga altaret att alla skall få tävla till varje pris. Att vara alltför långsam innebär att man påtagligt ökar risken för att bli en farlig förare.

Sedan kan jag förundras över den till synes obefintliga viljan att bli bättre dvs snabbare hos en del av de här riktigt långsammare förarna. Det finns exempel på förare som i våras knappt kom under 2.30 på Anderstorp och som nu i slutet på säsongen kör 1.50 utan problem.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vad gäller varvtider, så tror jag att jag åkte runt 2.30 med min dieselbil, med vinterdäck(utan dubb), då tog jag det dessutom lugnt i karusellen eftersom det var trafik åt bägge hållen, fick ta det lugnt med bromsningarna eftersom de fadade på andra varvet efter rakan.
Själv åkte jag på 1.47 på anderstorp på lördagen, jag bromsade löjligt tidigt, de som åkte 1.40 bromsade lätt 100m senare än jag, jag upplevde dessutom att jag hade alldeles för låg fart genom böjarna för mina dåliga bromsningar, min tid är en långsam tid, även i rookie med en 1000cc, att lägga på 30-60 sekunder på min tid i torrt undrar jag verkligen inte om det är garagevändningar man övar på i kurvorna..
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Att alla förare som ska köra tävlingen också kvalar och får en sammanlagd tid borde vara den enklaste lösningen i kombination med en procentgräns. Då måste en extremt långsam förare köra ihop med riktigt snabba A-förare för att ens kunna komma ut på banan och det låter inte troligt. Skulle så ändå vara fallet kan TL svartflagga föraren.

@Bingo: Du har nog rätt, det kanske blir för krångligt att göra om systemet men jag tycker ändå att det borde ha varit något man tänkt på när man skapade det.

Du gillar att tänka till och krångla till saker och ting eller?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Du gillar att tänka till och krångla till saker och ting eller?
Det är inte så krångligt som det låter. Bortsett från kvalgränsen var det precis så det gick till förra året. Det var inget krångel alls.
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
hehe!!!

Där var en del som körde REC där det gick förvånansvärt långsamt, men det problemet går att ta sig runt på en bana som Atorp. Det, som jag ser det, stora problemet är när det blir en SC-situation och man vill komma ikapp tåget och någon verkligen har problem att ens köra i SC-tempo. Om man tex inte ens ger full gas på rakan så borde man kanske ta sig en funderare.
Vid en SC-situation igår så kom jag ikapp en som kanske slog av lite för mycket, men efter att jag gick upp bredvid och manade på så blev det mycket bättre. :)

vilken underbar humor! :D

Det var nog johanna du kom ifatt under SC i slutet på racet...

Med tanke på att ni (du och björn) låg och jagade seger så kom johanna i vägen, tråkigt för dig men johanna körde 1.49 som snabbast under racet så henne kan vi nog hålla utanför diskussionen om "långsamma 2.40 förare"!

Nu till den härliga poängen: Du gav ju bort din pokal till mig efter pris-utdelningen :pannkyss ... som jag i min tur skänkte till johanna för att hon kört underbart bra i år... från att aldrig kört mc innan sätter sig på en 1.000cc och kör 2.16 som snabbast i våras och nu 1.49.

Hon fick ditt pris... trots att hon kanske "hindrade" dig från att komma närmare roger i slutet...

Härlig historia... :D :D :D :D

Ditt pris står på hyllan och vittnar om sann "racing-spririt" från Oscar Håkansson

Tack!! :)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det är inte så krångligt som det låter. Bortsett från kvalgränsen var det precis så det gick till förra året. Det var inget krångel alls.

Håller med. Vi körde ett 3h endurance med Supermoto i Örebro i somras och varje teams kvaltid var ett snitt på alla i lagets kvaltider. Inga konstigheter alls.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
vilken underbar humor! :D

Det var nog johanna du kom ifatt under SC i slutet på racet...

Med tanke på att ni (du och björn) låg och jagade seger så kom johanna i vägen, tråkigt för dig men johanna körde 1.49 som snabbast under racet så henne kan vi nog hålla utanför diskussionen om "långsamma 2.40 förare"!

Nu till den härliga poängen: Du gav ju bort din pokal till mig efter pris-utdelningen :pannkyss ... som jag i min tur skänkte till johanna för att hon kört underbart bra i år... från att aldrig kört mc innan sätter sig på en 1.000cc och kör 2.16 som snabbast i våras och nu 1.49.

Hon fick ditt pris... trots att hon kanske "hindrade" dig från att komma närmare roger i slutet...

Härlig historia... :D :D :D :D

Ditt pris står på hyllan och vittnar om sann "racing-spririt" från Oscar Håkansson

Tack!! :)

Johanna åkte absolut bra. Kan inte kommentera detta specifika fall men det finns några förare som slår av oerhört mycket när gulflaggorna kommer ut och därmed inte kommer ikapp SC. Är nog mer en utbildningsfråga än ett varvtidsproblem!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det är inte så krångligt som det låter. Bortsett från kvalgränsen var det precis så det gick till förra året. Det var inget krångel alls.

Att tävlingsansvariga går in och svartflaggar farliga/långsamma förare borde u inte vara märkligare än att de kan ta av hojjar för tekniska problem. Det är ju ett ekipage det handlar om, föraren och hojjen är ju inte separerade. Är ekipaget farligt=bort. Till och med jag kör på rätt sida 2 minuter på torpet med en trx från 96 med 80 halvdöda hästar i motorn...


Sedan är diskussionen om 'toppen' inte helt kass heller, om man diskuterar i termer som att de riktigt långsamma självmant borde inse att de inte har på banan att göra, så är steget inte långt att föreslå för de riktigt snabba (=necpiloter till vardags) att de på samma sätt borde inse att de kanske inte skall ge sig ut. Hellre snabba, säkra förare på banan än 1.49piloter på gåsen dock....



Edit; Jag rejsar inte, så vad vet jag? Jag var dock där och tittade i söndags, och emellanåt såg det lite väl spännande ut när en lite snabbare gäng kom ikapp någon lite långsammare förare.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...föreslå för de riktigt snabba (=necpiloter till vardags) att de på samma sätt borde inse att de kanske inte skall ge sig ut.
Det finns en logik i det. Antingen kör man det ena eller så kör man det andra. Fast då kommer vi till det här tråkiga ämnet ekonomi igen. Plocka bort de förarna så finns det kanske inte underlag till två serier längre. Och då är vi tillbaka till där vi var förra året, dvs KVAL. Vilket iofs skulle lösa nästan alla problem som diskuteras i tråden - utom det att endurance racing blir ett substitut för bowling och öl med kompisgänget :)

Kval is the shit, btw :yoparty

Eder/

U. T. Kvalad
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
I ett sprintrejs funkar detta men i ERF lär det ju knappast vara teamets långsammaste förare som kvalar, vilket gör att det är lite svårare att upptäcka.
Fast visst var det så att förra året var alla förarna tvugna att kvala. När det var fler ekipage än banan var tillåten för så fick vi olikfärgade textilband, en färg per förare, att sätta runt armen. Eller var det minst två av förarna som skulle kvala :va

Hursom, det funkade och medförde inget annat obehag än att man blev utkvalad :rodnar
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Sedan är diskussionen om 'toppen' inte helt kass heller, om man diskuterar i termer som att de riktigt långsamma självmant borde inse att de inte har på banan att göra, så är steget inte långt att föreslå för de riktigt snabba (=necpiloter till vardags) att de på samma sätt borde inse att de kanske inte skall ge sig ut. Hellre snabba, säkra förare på banan än 1.49piloter på gåsen dock....

Ska inte dra igång denna diskussion igen, men skillnaden mellan en riktigt vass "NEC"-förare och en avarage "REC"-förare är kanske 5 sekunder. Det är ju inte dessa 5 sekunder som gör det farligt när det skiljer 60 sekunder ner till de långsammaste...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Håller med. Vi körde ett 3h endurance med Supermoto i Örebro i somras och varje teams kvaltid var ett snitt på alla i lagets kvaltider. Inga konstigheter alls.

Så gjorde man i början när ERF startade '00. Men man tyckte nog sen att det varför krångligt att behöva räkna ut alla teamens snitttider på förarnas tider.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Rec är en klass för nya team.
Ville man köra NEC iår var man tvungen att ha kört ERF 2006.

Och det är väl inte bara B- förare som vill starta endurance team?

I stand corrected!

Men med lite förståelse och bättre kunskap så tror jag inte att det är några problem.
Som många redan skrivit kanske det är lite för lätt att ta licens. Tex ett lite mer ordentligt skrivprov vore på sin plats med alla regler.

Sandstream: Kanske är vettigt ändå..:va
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
I stand corrected!

Men med lite förståelse och bättre kunskap så tror jag inte att det är några problem.
Som många redan skrivit kanske det är lite för lätt att ta licens. Tex ett lite mer ordentligt skrivprov vore på sin plats med alla regler.

Sandstream: Kanske är vettigt ändå..:va
Jag tycker faktiskt inte enkelheten i att ta licens och hur fort man kör hänger ihop. Alls.

Som omnämnts flertalet gånger i tråden. Självinsikt.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top