mml_42
Skåda inte givet däck i mönstret.
Jag har ett litet moraliskt problem, jag hittar inte ”rätt” hoj.
Klart bladen jag har är en utmärkt lekhoj men för resor fram och tillbaka till jobbet? Inte riktigt
Så inför förra året skaffade jag mig en DR 650 RSE för att ha en billig hoj att åka fram och tillbaka till jobbet med. Att jag och damen sen kom fram till den briljanta idéen att ta enstånkaren på en 100 mila resa med packning och tält påverkade uppfattningen om dess fortsatta leverne i vårt garage. Kan meddela att rumpen inte uppskattar längre sträckor med denna modell. Blev en massa stop för att bli av med ”sockerdrickan” i händer, fötter och rump
Inför detta år byte jag ut enstånkaren mot en liten roligare ”touringhoj”
Det blev en Honda CBR 1100 XX
Snacka om att bladen vart lätthanterlig efter ett par mil på denna
Funkar utmärkt att åka till och från jobbet med (lite stor kanske ).
Packväskor införskaffades och resa planerades. Tre dagar, 100 mil så var man på Pite Havsbad (Snacka om milslukare.)
Men, nu kommer funderingen. På vägen tillbaka skulle vi glassa runt på småvägar och insupa Sveriges landskap (o jag kan meddela att det är en jävla massa träd norröver). Problemet som uppstod var att jag hade problem att glassa 110 km/h eller mer passade mig och hojjen bättre Jag kan tala om att alla träd ser likadana ut i 130.
Behöver jag tala om att det inte blev något ”glassande” på vägen ner? Andra dagen tog vi de sista 80 milen hem. Största anledningen var iof tokdåligt väder med regn i mittensverige och 27 grader och sol hemma.
För att komplicera det hela ännu mer så håller damen på att skaffa eget hojkort så inför nästa sommar kommer hon att köra egen hoj. (Just nu har hon en ER-6 n.) Detta kommer innebära att nästa sommar så åker hon liten nakenhoj som trivs bäst i hastigheter runt 100 och inte så långa dagsetapper och jag har en hoj som älskar hög hastighet och kan avverka mil efter mil (nästan i alla fall, lite ont i rumpen får man även på denna efter några mil).
Vad ska man ha för hoj? Efter att ha tittat på long way round och long way down är jag lite sugen på en av BMWs GS hojjar men va f-n, en bumse som man inte vågar svänga med för att cylindrarna ska ta i. Kan det verkligen vara rätt hoj eller har man glorifierat modellen efter ha tittat för mycket på Ewan och Charley?
Klart man vill ha hela garaget fullt med hojjar för alla tillfällen man kan hitta på (har minst fem på önskelistan) men vem har råd med det? Inte jag i alla fall.
Någon som har recept på den optimala MCn för resor fram och tillbaka till jobbet som man även kan lasta på en hel hög med väskor samt tält för att i ganska lugnt tempo insupa t.ex. Sveriges mindre vägnät? Det jag menar är en hoj som inte enbart är en milslukare (eller har jag fel på gashanden eftersom jag har problem att åka lugnt med blackbirden ).
Bladen blir troligtvis kvar som leksak men blackbirden är jag lite mer osäker på eftersom den inte riktigt passar in mitt behov som jag hade hoppats på.
Må gott och jag hoppas sommaren aldrig tar slut
/J
Klart bladen jag har är en utmärkt lekhoj men för resor fram och tillbaka till jobbet? Inte riktigt
Så inför förra året skaffade jag mig en DR 650 RSE för att ha en billig hoj att åka fram och tillbaka till jobbet med. Att jag och damen sen kom fram till den briljanta idéen att ta enstånkaren på en 100 mila resa med packning och tält påverkade uppfattningen om dess fortsatta leverne i vårt garage. Kan meddela att rumpen inte uppskattar längre sträckor med denna modell. Blev en massa stop för att bli av med ”sockerdrickan” i händer, fötter och rump
Inför detta år byte jag ut enstånkaren mot en liten roligare ”touringhoj”
Det blev en Honda CBR 1100 XX
Snacka om att bladen vart lätthanterlig efter ett par mil på denna
Funkar utmärkt att åka till och från jobbet med (lite stor kanske ).
Packväskor införskaffades och resa planerades. Tre dagar, 100 mil så var man på Pite Havsbad (Snacka om milslukare.)
Men, nu kommer funderingen. På vägen tillbaka skulle vi glassa runt på småvägar och insupa Sveriges landskap (o jag kan meddela att det är en jävla massa träd norröver). Problemet som uppstod var att jag hade problem att glassa 110 km/h eller mer passade mig och hojjen bättre Jag kan tala om att alla träd ser likadana ut i 130.
Behöver jag tala om att det inte blev något ”glassande” på vägen ner? Andra dagen tog vi de sista 80 milen hem. Största anledningen var iof tokdåligt väder med regn i mittensverige och 27 grader och sol hemma.
För att komplicera det hela ännu mer så håller damen på att skaffa eget hojkort så inför nästa sommar kommer hon att köra egen hoj. (Just nu har hon en ER-6 n.) Detta kommer innebära att nästa sommar så åker hon liten nakenhoj som trivs bäst i hastigheter runt 100 och inte så långa dagsetapper och jag har en hoj som älskar hög hastighet och kan avverka mil efter mil (nästan i alla fall, lite ont i rumpen får man även på denna efter några mil).
Vad ska man ha för hoj? Efter att ha tittat på long way round och long way down är jag lite sugen på en av BMWs GS hojjar men va f-n, en bumse som man inte vågar svänga med för att cylindrarna ska ta i. Kan det verkligen vara rätt hoj eller har man glorifierat modellen efter ha tittat för mycket på Ewan och Charley?
Klart man vill ha hela garaget fullt med hojjar för alla tillfällen man kan hitta på (har minst fem på önskelistan) men vem har råd med det? Inte jag i alla fall.
Någon som har recept på den optimala MCn för resor fram och tillbaka till jobbet som man även kan lasta på en hel hög med väskor samt tält för att i ganska lugnt tempo insupa t.ex. Sveriges mindre vägnät? Det jag menar är en hoj som inte enbart är en milslukare (eller har jag fel på gashanden eftersom jag har problem att åka lugnt med blackbirden ).
Bladen blir troligtvis kvar som leksak men blackbirden är jag lite mer osäker på eftersom den inte riktigt passar in mitt behov som jag hade hoppats på.
Må gott och jag hoppas sommaren aldrig tar slut
/J