Ontopic: Ja, de har väl en distinkt frånvaro av roligt i sin lineup. Välbyggda, pålitliga, och kompetenta cyklar, men "lekfulla" är inte ett ord man beskriver någon hondaprodukt med idag. Samtidigt som de ofta ligger lite högt i pris. I ett läge där tillväxten är dålig på marknaden och billigt (ok, kanske mer "prisvärt" än "billigt") + lekfullt är något som hyllas i cyklar som tex yamahas MT-cyklar. Samma problem som bmw drogs med lääänge, och först nu börjar skaka image'en.
Nya bladen kunde kanske ha varit lösningen, men prislappen är sjuk, åtminstone på svenska marknaden, SP2'an kostar ju EN HEL HOJ mer än konkurrensen. Spelar ingen roll längre hur bra den är eller inte, för de ända som kan köpa en är ju de som för vilka priset inte har någon betydelse, och då köper man väl en Panigale R, aprilias 250 hästare, kanske hondas egen rcv? eller varför inte en HP4 race att åka bana med, och en mer gatinriktad gathoj, varför skulle man i det läget gå på en "vanlig" literklubba? Ända ljusningen skulle vara om den var helt ofattbart fantastisk, och det verkar den inte vara. Recensionerna säger att det är en bra hoj, och nära resten av fältet, knappast felfri. För det priset hade den behövt vara en solklar ny måttstock, en ny generation helt enkelt. Det verkar den inte vara.
Basmodellen är närmare verkligheten, men fortfarande får du suckas "R" variant, aprilias förvisso lite gamla RF, eller en S1000RR med en massa godis hondas basvariant helt enkelt saknar för samma pengar.
Africa twinnen är faktiskt undantaget i min värld.
Tycker den ändå konkurrerar ok med de andra stora äventyrarna. De facto är det den jag skulle köpa i det gänget om jag var i marknaden för nytt.
Förvisso, den saknar en del toppeffekt, men i all välmening så skiter jag i toppeffekt på en äventyrshoj, det är det jag har sporthoj till.
På en äventyrare har jag _mycket_ hellre 18/21 hjul, vettig markfrigång, och lägre vikt, än 160hk på topp. Jag använder inte mer än 90hk i grustaget ändå, och vill jag krama kurvor tar jag som sagt hellre sporthojen.
1090 är väl cyckeln som sätter käppar i hjulen för AT, resten av klassen är både dyrare och tyngre, att de fiser ut 50hk mer högst upp i registret är som sagt, för mig, ointressant. Dock borde nog honda möta 1090 i priset, tyvärr.