Är detta dyrt/billigt för en zx6r?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Tvärtom. Vid uppkörningen måste hojen vara MINST ett antal kubik, närmare bestämt 375. Antar det är för att hojen inte ska vara för smidig så manöverbanan går för lätt.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Therudeboy skrev:
Kul kan det ju knappast va,men tillräkligt för en newbie :) sen behöver jag inte byta hoj när jag väl är 21 därför känns det bättre att köpa stor hoj direkt bli van vid att köra den,sen blir det ju förstås annorlunda när den har fulleffekt men då känner man ju den ganska väl.

Allmänt gäller att ju längre från 25 kW i ursprungseffekt du kommer (dvs ju större del av hojens effekt du stryper bort), ju tristare hoj får du. Hojarna dimensioneras för en viss effekt då de tillverkas, växellådan tas fram för att passa effektregistret, etc. Stryper man en R1 så försvinner ca 80% av effekten hojen är tänkt att ha, och kvar får du en rätt tung och klumpig hoj som inte alls har någon vidare effekt att knuffa den framåt. Dessutom så blir ju växellådan helt fel, ettan ligger ju så att det ska gå i över 100 km/h ostrypt, men med 34 hk kommer den inte orka varva mycket, så du måste säkert växla vid 2500 rpm eller något i den stilen, och det kommer gå grymt segt upp till 100. Tror säkert en 125:a går snabbare.

Om man istället stryper en hoj som Yamaha XT600E, som har 40 hk från början, då försvinner bara sex hästkrafter, och det märks inte så stor skillnad alls, hojen är ungefär lika kul som original, och jag lovar, den går i jämförelse mycket mycket bättre än den strypta R1:an.

Som nybörjare finns det egentligen bara fördelar att välja en mindre effektstark hoj att strypa. De brukar ha mer lättkörda chassin, som även bättre matchar effekten. Det blir roligare att köra och man lär sig bättre. Dessutom är det billigare (försäkring kan vara dyr på sporthojar även om de är strypta).

Sedan det här med att köpa en "värsting" från början så man "slipper byta". Jag tycker iaf det verkar heltrist. Det är riktigt kul att byta, testa olika hojar, byta upp sig snäpp för snäpp, få erfarenhet av många olika motorcykar. Men det kanske bara är jag...
 

Therudeboy

Guest
Då lägger jag ner R1:tan direkt kan ju lika väl köpa nåt annat som är strypt typ R6 eller liknande.






Vill tacka alla för era svar,vad det blir för hoj får tiden utvisa :hej
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag förstår inte ens att man letar plastgris när man bara ska ha 25Kw i moroten. Vad är meningen?
Stryp en Porsche 911 så den går som en taskig Audi från 83, vem hade gjort det?

Nä, byt till sporthoj när ni får köra med full effekt istället. Bara slöseri med försäkringspengar.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Har en ZX6R -98. Lite repig 40kkr. Hör av dig ifall du är intresserad. (hojen finns i Småland)
 

Ninja Niklas

Guest
Köp min Ninja för 45 lax. Det är en -98 som är hur fin som hellst.
 

Therudeboy

Guest
Magnus skrev:
Har en ZX6R -98. Lite repig 40kkr. Hör av dig ifall du är intresserad. (hojen finns i Småland)



Jag har bilder på din hoj som du skicka för ett tag sen... hör av mig ifall det blir aktuellt med din hoj,Var i småland står hojen?.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
saken är att det är vansinne att R1 och andra stora sporthojar tillåts köras strypta, alla begriper väl att de där strypningarna inte sitter länge.
De skulle bli rent plågsamma att köra så extremt strypta.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top