Är du för fet för att köra hoj???

Smagatusk

Guest
En fråga jag också ställt mig själv. Köpte nyss en ZX6R för bana, men med mina 190 centimeter och 108 kilo undrar jag om den orkar röra sig överhuvudtaget.

Hade man kunnat spara in nå´n sekund per varv om man gick ner till 98? Under det vill jag fan inte lägga mig för då liknar jag nå´t man agnar fiskekroken med...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
För att vara för fet till racing är nog när man inte ligger i den nedre delen av BMI skalan. Ligger du i mitten eller mer är du fet. BMI skalan är inte gjord för racing.

Du skall se när jag 192cm/98kg kravlar ihop mig på en 125r. Förutom att det ser löjligt puckat ut så går det duktigt långsamt längs rakan.

Last edited:

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej du. Det där känner vi igen mina 194cm och ca 115 kg och jag. Jäklar vad man lägger på sig med åren. Brukade väga ca 93-94 kg mellan 20 och 35 årsåldern men sen.......sambo, barn etc, etc. Har provat att träna bort allt med löpning men inte hjälper det. Måste äta mindre också och dessvärre sluta med öl, som é så gott. Nåja nån gång skall jag ner till under 100 igen.¨
Ha de ......Per:squid

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hade ju en crossåkare som vann Sm några gånger tror jag typ 00-03? Petri Järvelä

Vägde en braaaaa bit över 100 pannor och smiskade den där Kx 125:an så det var tokigt!

Så, på nåt sätt tycks tyngden kanske inte vara så stor nackdel iaf :p

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Jag med:) Förra helgen åt jag: 2 pizzor, burger king, kebabtallrik, drack läsk( och sprit) och käkade allmänt mycket godis:D Efter det kändes det sådär halvnajs inombords, men att jag skulle gå upp i vikt, pfff. Är 188 och har legat rätt stabilt på 68 tunga senaste året. Jag bajsar rätt ofta oxå, minst varje dag, oftast 2ggr om dan.
Tack ämnesomsättning, utan dig hade jag vart jabba the hut:3freak
Sitter faktiskt med en pizza nu :hihi

EDIT: Till trådstartaren:
Din hoj: 183hk på bakan
Din hoj: 201kg blött
Du före: 85 kg
Detta blir alltså 183/286=0,64hk/kg

Du efter: 60 kg
183/261=0,7hk/kg

Det skiljer alltså 0,06hk/kg om du går ner till 60kg. Omräknat till bara hk blir det en ren effektökning på 11hk(?). Detta betyder att för varje kg du går ner så får du 0,44hk på slangen:hihi

Så börja banta nu:D

Det blir som att öka effekten med 17hk (vid acceleration utan för mycket luftmotstånd).

Vid 60 kg
183/261=0,7hk/kg

Vilket mostvarar (201+85)*0,7 = 200hk på bakan om man väger 85kg.

Tror man märker mest utav att det blir lättare att kravla omkring på cykeln förutsatt att viktminskningen är ett resultat av idog och flitig träning för styrka, uthållighet och kondition.

Sen ger det nog oxå fler positiva bidrag till övriga livet (utanför RR) utan övervikt än med.

Last edited:

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Yamaha MT09 2021
en annan är kanske något för tunn. fladdrar nog av om jag skulle sätta mig på en hoj över 700kubik

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Är du 1.30 eller hur kan din BMI landa på fetma om du väger 85kg?

Är man 170 cm så går gränsen för fetma vid 85kg, och han sa ju bara att han närmade sig gränsen.
För att 85kg ska räknas som normalvikt ska man vara minst 185cm, och då ligger man precis på gränsen till att räknas som överviktig.
Förutsatt att man inte har mer muskelmassa än genomsnittet.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
då får jag räkna mig till en av de lyckliga få, som kan äta hur mycket skräpmat & godis som helst utan att öka i vikt

måste ha en grym ämnesomsättning
kan vara ett av problemen samtidigt
är alltid trött, kroppen kanske inte hinner ta upp näringen innan den skall ut igen

har legat stadigt på 183cm/78 kg sedan jag var 20 (e 36 nu) :arsele :hihi

Det är en vanlig missuppfattning att man förbränner mer än andra men så är inte fallet. Du äter helt enkelt inte tillräckligt för att du ska gå upp i vikt.

Mer kalorier in än förbrukade=du går upp i vikt.
Mindre kalorier in än du förbrukar=Du går ner i vikt.
Äter när hungern faller på=du stannar i vikt.

Att du alltid är trött är med största sannolikhet beroendes av det du stoppar i dig. Nästintill varenda jäkel äter fel(eller illa).
Det KAN vara att du bär på en dödlig sjukdom med som sakta utvecklas i din kropp men mest troligt inte ;)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om du blir snabb så kommer det inte bero på att du har bantat.
Finns många exempel på "mysmänniskor" och andra "stora" som är/var snabba. Håkan Olsson är ju ett fint exempel.

Eller David Jeffries :tummenupp

Vägde nog tresiffrigt, och satte varvrekord efter varvrekord på TT

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Är man 170 cm så går gränsen för fetma vid 85kg, och han sa ju bara att han närmade sig gränsen.
För att 85kg ska räknas som normalvikt ska man vara minst 185cm, och då ligger man precis på gränsen till att räknas som överviktig.
Förutsatt att man inte har mer muskelmassa än genomsnittet.

Säg det till Johan Oldenmark som är 170 lång och har vägt runt 105 pannor och samtidigt vara kärnfrisk. :tummenupp

kosefil

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2007
Hoj
2007 Buell XB12S
85 kg och smällfet??? heter du Frodo egentligen?
PS. tack för att du slängde ringen i lavan !!!!!!

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Säg det till Johan Oldenmark som är 170 lång och har vägt runt 105 pannor och samtidigt vara kärnfrisk. :tummenupp

Tja, att man klassar in på fetma innebär inte per automatik att man är/blir sjuk, däremot är det fastlagt att risken för att drabbas av diabetes och hjärt/kärlsjukdomar ökar drastiskt.
Men naturligtvis finns det ingen exakt gräns för när det händer, dessutom finns det exempel på folk som rökt o krökat i 80år och är kärnfriska men det betyder inte att det är riskfritt:D

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är en vanlig missuppfattning att man förbränner mer än andra men så är inte fallet. Du äter helt enkelt inte tillräckligt för att du ska gå upp i vikt.

Mer kalorier in än förbrukade=du går upp i vikt.
Mindre kalorier in än du förbrukar=Du går ner i vikt.
Äter när hungern faller på=du stannar i vikt.

Att du alltid är trött är med största sannolikhet beroendes av det du stoppar i dig. Nästintill varenda jäkel äter fel(eller illa).
Det KAN vara att du bär på en dödlig sjukdom med som sakta utvecklas i din kropp men mest troligt inte ;)

Som ovan beskrivet ligger det till! Självklart har alla lite olika behov/ämnesomsättning! Dom som står stilla i vikt har många gånger ett krävande jobb typ egen företagare inom bygg eller dylikt och kroppsarbetar 12h/dag eller en lagerarbetare som går 1mil om dagen. Denna omedvetna träning gör mycket!

En sak som många inte verkar skilja på är att vara smal och hälsosam eller bara smal vilket är stor skillnad!

Gulleplutt: 185/85 är en bra vikt dock så beror allt på kroppssammansättning! Personligen väger jag 90kg men är bara 180cm vilket inte bara beror på fett utan lite för mkt muskler! Om du vill ändra på din situation för att minska i vikt, bättre kg/hk och genomgående bättre tider. Detta bör du uppnå bäst genom riktig varierad konditionsträning!

Invalido

Guest
då får jag räkna mig till en av de lyckliga få, som kan äta hur mycket skräpmat & godis som helst utan att öka i vikt

måste ha en grym ämnesomsättning
kan vara ett av problemen samtidigt
är alltid trött, kroppen kanske inte hinner ta upp näringen innan den skall ut igen

har legat stadigt på 183cm/78 kg sedan jag var 20 (e 36 nu) :arsele :hihi
då kan jag tyvär medela dig att de som har det som du att man kan äta vad som hälst utan att det syns ska ta det lite lugnt... oftast har dom en förmåga att spara det dåliga fettet som samlas runt organen... behöver ju inte vara så men ofta är det så...

dom brukar ofta ha få en liten bula fram ;-) inget på sidorna utan bara fram

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
~174cm/60kg.

Skulle vilja ligga på 178cm och 53kg men är fan omöjligt att komma under 60kg utan att sluta träna. Nosade på 55-54kg men då kunde jag inte hålla konditionen i schack

Gick med
25 Apr 2003
Hoj
.
...jag tog bort 40 kg, det var sån sjuk skillnad på i stort sett allt och det sparde mycket tid på banan.... Största skillnaden var hur du kan röra dig på hojen....

Jag börjar känna mig allmänt småfläskig. Vägde in mig på jobb nu efter julhelgerna, nytt rekord!! 195 cm//112 kg.:rolleyes:

Ett råd: Gå inte och gift dig. Sen vi flytta ihop har det gått spikrakt uppåt från 85kg.

Nu på måndag blir det råbant några månader, undrar vad 20 kg gör i prestanda?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA