Är Fireblade lättkörd?

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Ägde en 929-00 innan min nuvarande hoj och JA, den är mkt lättkörd enligt traditionellt Hondavis, det är ju just det den egentligen är känd för och att man sätter sig och kör och känner sig hemma direkt.
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
sandstream skrev:
Okej!

Vet bara att det var rätt mycket snack i våras om den försäkringen då den inte gav någon direkt sänkning för dem med sportmodellerna.
Det kanske ändå är lönt för dig att kolla med några andra bolag om du inte gjort det ännu.
Tänk också på att TH och IF innebär oförsäkrad grupp om du blir sugen på att köra bana (vilket du garanterat kommer att bli :) )

Jo försäkringen är billig, jag skulle få pröjsa 4900:- helv/helår i centrala gbg.
MEN kolla självrisken, ex 15000:- vid stöld...
Fireblade 94:a...
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
98:an jag hade var så billig i försäkring att jag nästan börjar gråta när jag tänker på det. Minns inte på rak arm hur lite det var men det var banne mej skrattretande.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det är inte SÅ lätt val detta
Man får en FIN 99:a med ganska låga mil för runt 45, medans en 929 ligger FRÅN 60.

Gamla modellen var väl i sitt esse is lutet av sin produktion...tycker den är lite maffigare, fetare stuk!
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Men 92-99 modellen var råast i början, sen klemade de till modellen tyckte jag.
00 och framåt är en modern typ av sporthoj, den trend R1 satte när den kom 98.

Men jag tror inte man lider på en 99a, är försäkringen mycket billigare så kan man nog lätt smälta tat den är lite gammalmodig, även en 00 är ju inte den senaste generationen i vilket fall.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
HönaPower skrev:
Poacher:

Det lustiga är att försäkringen är densamma på 99 & 00 hos IF..??
aha, hur är det hos de andra då?
Har det ingen betydelse skulle jag välja 00an direkt, det är ju de jobbiga premierna som är värst tycker jag.

Eller så kan du kolla upp en äldre blade än så, kanske finns det nån gräns där premien dyker, för modelen förändrades inte så mycket före 00.
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
HönaPower skrev:
Har redan frågat runt lite om vilken årsmodell som rekomenderas.

Detta blir min första sporthoj, jag har nu kört Hornet 600 några hundra mil & börjar tröttna på vinddraget utan kåpor.

Tack vare IF:s nya försäkring så är ju Blade nu ett bra val om man ska ha sporthoj.

Just nu väger jag mellan en mycket fin 99.a och en 01:a av nya modellen.

Vilken av hojjarna är mest "snäll" & lättkörd? jag är inte typen som ska rycka upp den på bakhjulet och busa, utan mer köra kurviga sköna vägar & kanske semestra lite...

Vilken av modellerna är mest snäll mot en rookie?

Tusen tack för alla tips & idéer! :tummenupp

/K

Dom är jättesvåra att köra och fruktansvärt otrevliga mot nybörjare! :tummenupp
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
96/97 är den snyggaste!!! mycket skön hoj ..
hade en 96 innan kanon hoj att åka längre på
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
HönaPower skrev:
Kanoninlägg...

Tack! :tungan

Nä seriöst nu. Det är klart att du kan fråga om en hoj är snäll mot en nybörjare osv men det bästa sättet att få det på är att sticka o provköra dom som du har ett intresse av, det kommer att ge dig samtliga svar!. Inte för att det är en dålig ide att fråga på detta forum men det ger dig en personlig inblick hur hojen beter sig hur är den att sitta på osv. Sedan när det gäller om en hoj är snäll o trevlig mot sin mindre erfarne förare ja det beror på hur pass Mkt du har innan för hjälmen!!. Den är INTE farligare än vad du gör den!!.

Dom svar som du har fått borde ge dig en fingervisniing om att alla kanske inte har samma åsikter om vilken módell som är snyggast/skönast osv osv, hur ska du veta vilka av dessa personer som du är?

Stick o kör o köp om det känns bra! :tummenupp
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
HönaPower skrev:
Hmm, jo det verkar så faktiskt, jag fick 6500:- halförs / helår 31 år Stockholm, det tycker jag lät mkt bra!

Efter att ha blivit uppringd av en kille hos SalusAnsvar pröjsar jag nu mer 4500:- hel/helår för min 96:a,
innan låg den på 9 lax halv/helår hos trygghansa.
 

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Ort
Hva
Hoj
Veteranare av olika slag
Tja !!
Har själv en relativt ny inköpt 97:a som jag är grymmt nöjd med och man behöver inte oroa sig för att det ska fattas pulver...
man åker bekvämt i farter över 90 (hällst runt 150) i farter under 60 blir det jävligt ansträngane för handlederna och så inbillar jag mig att man spänner benen mer då (känns lite krampaktigt) jag har förresten samma vikt/längd som du....jag pynter 3900 halv / helår på if och jag är 24 och bor i jönköping....
minblade.jpg
 

rbh

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Mholm
Hoj
954 ....(såld)Gixxer K6 (borta, snyft...) KTM 990 SM
Honda försäkring

HönaPower skrev:
Hmm, jo det verkar så faktiskt, jag fick 6500:- halförs / helår 31 år Stockholm, det tycker jag lät mkt bra!



Tänk på att självrisken är fruktansvärd höga med HONDAS märkes försäkring (IF)
själv har jag en fireblade 02 , min första hoj , underbar .....har även testat ut 98-99 , men fastnade inte
själv e jag 31 bor i skåne helförsäkring IF 1530:- / månad och då kan man ställa av o på när jag vill .
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ehh...ja man kan ju diskutera huruvida IF är så billiga..med en självrisk på 25.000:- !!!!

Får nog ringa runt innan jag köper en... :va
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top