Är hållbarheten på 625 och 660 överskattad?

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
Forumet är ju delvis till för att diskutera sådana här frågor! Eftersom jag själv kör äldre lc4 ganska hårt är det en intressant diskussion! Min har gått 950mil och hittills har tändspolen lossnat/havererat? Samt att envägslagret till starten paja.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Körde en duke häromdan och det var en jävla skillnad mot min.. Trodde fötterna skulle vibrera sönder, men det är nog en vanesak.
Svarar på mitt eget inlägg då jag ändrat uppfattning där. Körde ungefär 10mil på polarens duke igår och även om fotpinnarna vibrerande var det inte störande på något sätt. Det värsta var kylan, mörkret och tristessen när man körde motorväg.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tror nog jag har lite mer kött på benen än dig!


:D ...Du är född -80 ??... Då låg jag i garaget , oljig upp till armvecken o skruvade med de första mopparna. 1 år senare fick jag en utskällning av Far för att jag skruvat sönder en av hans motorsågar för att grannpojken o jag behövde motorn till vår gocart... Men visst ! Jag böjer mig för din visdom !:rolleyes:

Allt är väl relativt ??... Har aldrig påstått att LC4 är outslitliga..... Men det är lite konstigt att man sällan eller aldrig hör om några som rasar ? Visst...några har kommit fram i denna tråden , men annars är det mest Husaberg som det diskuteras ras o kolvbyten på ???
Sköter man hojen o gör rekommenderade oljebyten etc , tätare intervall vid hårdare/bankörning , så tror jag säkert att LC4:an håller minst lika bra som andra likvärdiga hojar. Lovar att jag ska meddela när/om min rasar.....:tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Bara för att jag är yngre så kan jag inte ha mer erfarenhet av LC4 än dig?
Sen jag skrev sista inlägget i denna tråd har ytterligare en LC4 rasat för en bekant.
Jag skrev tråden för att allmänna uppfattningen verkar vara att dessa hojar håller tusentals mil, jag har fått en annan syn och ville se om fler delade mina erfarenheter.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Svarar på mitt eget inlägg då jag ändrat uppfattning där. Körde ungefär 10mil på polarens duke igår och även om fotpinnarna vibrerande var det inte störande på något sätt. Det värsta var kylan, mörkret och tristessen när man körde motorväg.

Vad har du för skor? :)

Jag tyckte min Duke 2 vibrerade i fotpinnarna första gången jag körde den, men sen när jag fick på mig ett par alpinestars vector så kände jag ingen vibb alls :tummenupp Gummisulan tog bort allt :)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Bara för att jag är yngre så kan jag inte ha mer erfarenhet av LC4 än dig?
Sen jag skrev sista inlägget i denna tråd har ytterligare en LC4 rasat för en bekant.
Jag skrev tråden för att allmänna uppfattningen verkar vara att dessa hojar håller tusentals mil, jag har fått en annan syn och ville se om fler delade mina erfarenheter.

Ni har otur med hojarna däruppe ?... Som sagt... Lovar att återkomma med ett inlägg i nån tråd när min rasar:tummenupp
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
2002 köpte jag en 625:a. Sveriges första tror jag t.o.m, för det var den som stod på MC-mässan den våren.
Jag körde ca 1400 mil med den. Dom första 700 var hård buskörning i Sthlm med omnejd.
Och dom andra 700 så körde jag nästan uteslutande på bana. Så den hojen fick bekänna färg.
Det enda strulet var lagret till kopplingskorgen som gick sönder på nästan alla 02:eek:r.
Annars gick den hur fint som helst och gick absolut lika bra när jag bytte in den mot en Husaberg 650 våren 2004.
Min åsikt är att 625:an är KTMs absolut bästa gatmotard.
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Jag har inne på min tredje LC4 och om allt går som planerat så går jag omkring i depån i juli med en liten kille i orange sparkdräkt och KTM napp :)

Är det så klokt verkligen? Jag menar, pappan kanske inte är intresserad av motorcyklar :D
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
för mig har följande hänt hittils:
1. packbox svänghjulet.
2. packbox drevet.
3. gängpaj oljeplugg.
4. slavcylinder till koppling skurit.
5. Hylsan som håller i locket till kopplingen svarvats ner pga skuret lager i locket -> stången åkt genom lagret. (billigt fel, bara öppna fixa ny hylsa,packning och lager.)
6. Oljeläcka från vänster sida fram.
7. Packbox drev igen.
8. Packbox innanför svänghjul igen.
9. Ramlager slut.

Så den är fan inte skottsäker. jag byter olja 150-200 mil. ventilkollar varannan gång.

Hade tidigare en xr650. Den var det ungefär jämnlika med fel på. nån packbox då och då... dock en klumpigare hoj.


summa kardemumma.. jag är helt nöjd. dock är det dags att klyva motorn för ramlagren. Nån som gjort en renovering och har lite tips?
artikelnummer på vad som behövs m.m.

Berätta gärna.

/Tomas
 

Fragger

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Mantorp
Hoj
KTM Duke -04
Min har iof bara gått 500 mil .. dock utan ett enda problem..
Byter olja var 100-150 mil och kollar ventilerna ungefär lika ofta..

man måste sköta om dom som allt annat. kör man hårdare än vad som anses normalt av KTM vilket lär vara pendling och lite bus så behöver man nog serva och sköta om den lite mer..

Trodde sånt var självklart att man förstog att om man busar hela tiden och kör hårt behöver man ju självklart serva oftare osv..
 

-TLM-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
El stockholmo
Hoj
Orange skräp tyvärr
:D ...Du är född -80 ??... Då låg jag i garaget , oljig upp till armvecken o skruvade med de första mopparna. 1 år senare fick jag en utskällning av Far för att jag skruvat sönder en av hans motorsågar för att grannpojken o jag behövde motorn till vår gocart... Men visst ! Jag böjer mig för din visdom !:rolleyes:

Allt är väl relativt ??... Har aldrig påstått att LC4 är outslitliga..... Men det är lite konstigt att man sällan eller aldrig hör om några som rasar ? Visst...några har kommit fram i denna tråden , men annars är det mest Husaberg som det diskuteras ras o kolvbyten på ???
Sköter man hojen o gör rekommenderade oljebyten etc , tätare intervall vid hårdare/bankörning , så tror jag säkert att LC4:an håller minst lika bra som andra likvärdiga hojar. Lovar att jag ska meddela när/om min rasar.....:tummenupp


Folke, hur många LC4:eek:r finns det i din bekantskapskrets? Hur många finns det i hela Torsås? Att du är 40+, 50+ ? spelar väl mindre roll i det här sammanhanget? De LC4:eek:rna som det diskuteras om i den här tråden började väl ändå inte tillverkas förräns typ slutet på 90-talet?

Varför tror du att du aldrig "hör" om någon hoj som har rasat? Vad gör de flesta människorna när deras fina dyra hojjar rasar? Lämnar in den i 4år på verkstad, betalar 10-tusentals kronor för att laga? Skruvar själv och hoppas på att det går bra? Jag tror de flesta anmäler hojjen stulen och säljer av de delar som är användbara. Sen köper de en ny hoj för försäkringspengarna. Det är bara min tanke.
Sen dessutom så har KTM i mina öron alltid haft det ryktet om sig att vara orange skräp. Att man måste gilla att skruva om man har en KTM. Men som sagt, jag är född 1982, så jag antar att mina ord inte väger särskilt tungt.

PS. Varför har KTM 6mån garanti på sina nya hojjar när andra tillverkare har 60mån? DS.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Folke, hur många LC4:eek:r finns det i din bekantskapskrets? Hur många finns det i hela Torsås? Att du är 40+, 50+ ? spelar väl mindre roll i det här sammanhanget? De LC4:eek:rna som det diskuteras om i den här tråden började väl ändå inte tillverkas förräns typ slutet på 90-talet?

Varför tror du att du aldrig "hör" om någon hoj som har rasat? Vad gör de flesta människorna när deras fina dyra hojjar rasar? Lämnar in den i 4år på verkstad, betalar 10-tusentals kronor för att laga? Skruvar själv och hoppas på att det går bra? Jag tror de flesta anmäler hojjen stulen och säljer av de delar som är användbara. Sen köper de en ny hoj för försäkringspengarna. Det är bara min tanke.
Sen dessutom så har KTM i mina öron alltid haft det ryktet om sig att vara orange skräp. Att man måste gilla att skruva om man har en KTM. Men som sagt, jag är född 1982, så jag antar att mina ord inte väger särskilt tungt.

PS. Varför har KTM 6mån garanti på sina nya hojjar när andra tillverkare har 60mån? DS.


He he...Än en gång... Jag har aldrig hävdat att LC4:eek:rna är outslitliga ! Sköter man dom efter hur man kör , så verkar de inte vara sämre än andra hojar av den kalibern.

I min bekantskapskrets fanns då när jag hade 660:n , 6 st 660 -04 , 2 st duke årsm -00 eller nåt , 1 st 620 , oxå ca -00 o 2 st 525:eek:r -04-05. En kille bytte ramlager på sin duke , jag o en kompis tätade oljeläckaget mellan topp o kamkåpa på våra hojar (standardfel tydligen på 660 -04 ??). Fler fel än så var det inte under de 2 åren jag hade min. Vi åkte småvägar , bakhjulsbus o gocartbana... Sån körning som en sån hoj ska tåla.

Kan ju vara så att vi haft turen att få tag på "tisdagsex" ?:)

Sen hur ni gör i "el stockholmo" när ni kör sönder vet faktiskt inte jag ??.. Här reparerar vi ! Kan man inte själv , så finns det alltid nån i bekantskapskretsen som kan. Känns ju kul att betala feta premier för att ni myglar med försäkringarna !:rolleyes:. Det är lite värre att göra så på mindre orter eftersom alla känner alla o att det även finns lokala försäkringsombud som oxå hör hur snacket går. Kan med handen på hjärtat säga att jag inte hört om en enda som gjort på ert sätt......

Har Aprilia SXV , Honda CRF , Husqvarna 570 RR , etc... 60 mån garanti ? Dream on !
Har för övrigt sålt 660:n o köpt ännu ett österrikiskt slakt... En LC8 med ynka 2 års garanti. Får väl se hur länge det skrotet håller. Kanske lika bra att slå sönder skiten o anmäla den stulen direkt.....
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Gäller o vara försiktig när det är alluminium.
Jag hade alltid på sånt "klet" innan jag skruva på den så jag slapp skruva så hårt.

Förstår inte riktig, hur svårt är det att borra litet hål i vardera pluggar och dra måttligt och säkra med ståltråd???
 

-TLM-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Ort
El stockholmo
Hoj
Orange skräp tyvärr
Folkezx9r:

Är Aprilia SXV, Husqvarna´n, och Hondan direkt jämförbara med KTM´s LC4-motorer? Är de inte lite mer åt rejshållet om man säger så?
Ang. din nya hoj så får du göra som du vill. Själv skulle jag njuta av den så länge allt lirar. För det verkar vara en riktigt trevlig båge.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top