2272333 Jag får väl lägga mig i för första gången på detta forum.
-EDIT- /mod
Ska du köpa en minimoto så spelar det ingen roll vart du köper den egentligen bara det är en 14E.
Det har pratats mycket om just 14E och vilken som är bättre m.m. Jag har lite erfarenhet av dessa och så här ligger det till.
Visst skiljer det sig i kvalitet från den ena 14E till den andra. Allt beror på komponenterna. I Kina finns s.k. monteringsfabriker som kan jämföras med t.ex. Volvo som inte är någon tillverkare utan en monteringsfabrik. Volvo tillverkar nästan inget själva längre utan köper allt från fabriker som tillverkar komponenterna för att montera ihop en bil.
I Kina finns tusentals monteringsfabriker s.k. trading companies. En sådan trading company är Dadong Vehicles
http://ybob.en.ec21.com/index.html. Det är från denna monteringsfabrik som dom flesta som började sälja minimoto 14E köpte ifrån, t.ex. Riskok, Minimoto center m.fl.
En monteringsfabrik i Kina köper alla komponenter från tillverkningsfabriker och monterar sedan ihop en minimoto i sin fabrik. Det är det enda dom gör och självklart lägger dom på sin vinst på priset och säljer till importörer. Gnäller du då som importör på din leverantör om höga priser så sänker han priset men då får du en sämre hoj med sämre komponenter. Komponenterna ser identiska ut fast av olika kinesiska fabrikat. Det handlar om kronor och ören att spara in för leverantören, allt för att tjäna mer pengar.
Är man då som importör inte observant på detta så får man sämre hojar. Säger du till leverantören att han ska använda sig av dom bästa komponenterna så höjer han priset med kanske 5-10 usd per hoj men då får du det bästa som finns i Kina. Nu behöver inte det nödvändigtvis betyda att det bästa är bra.
En trading company är lättare att hitta än en tillverkningsfabrik. Man behöver bara söka på
www.alibaba.com så hittar man hur många som helst. Birka Import köper endast av fabrikerna direkt men även där gäller egentligen samma som hos en trading company att du får säga till att du vill ha dom bästa komponenterna. Det ända som skiljer sig åt att köpa från en tillverkare jämfört med en monteringsfabrik är priset. Det är alltid dyrare att köpa av en monteringsfabrik.
Nu till det viktigaste: Det finns alltså ett fåtal tillverkningsfabriker som tillverkar komponenterna för en minimoto. Oavsett vem du importerar en minimoto från så kan du alltså få exakt samma komponenter och kvalitet på t.ex. en 14E. Om en importör köper av Dadong och en annan köper av en annan monteringsfabrik eller köper direkt av tillverkningsfabriken så är det alltså exakt samma komponenter, om du ber om dom bästa komponenterna dom har.
DET FINNS INGEN MONTERINGSFABRIK I KINA SOM HAR ENSAMRÄTT PÅ DOM BÄSTA KOMPONENTERNA FÖR EN 14E.
Det finns många som säger att dom säljer en "Äkta 14E" och det beror i så fall på att hojen är tillverkad av dom bästa komponenterna som finns att tillgå för just denna modell. Det har alltså inget att göra med från vem importören har köpt sina hojar ifrån. Alla tillverkningsfabriker och monteringsfabriker i Kina döper sina hojar till valfria namn. Dadong har döpt dom till LY-CIG14E, därav det "svenska" namnet 14E. Köper du en minimoto i Sverige som ser exakt ut som en 14E men inte heter 14E i Sverige så är det ändå en 14E även om den t.ex. heter PB224 hos kineserna och t.ex. bara heter "Minimoto 49cc" hos en svensk importör.
Alltså två svenska importörer köper hem identiska hojar hos två olika monteringsfabriker i Kina och dom köper i sin tur komponenterna från samma tilverkningsfabrik i Kina. Vad är det då för skillnad på en LY-CIG14E och en PB224? Ingen skillnad så länge båda hojarna har monterats ihop av samma komponenter med samma kvalitet. Och så är alltid fallet, att båda monteringsfabrikerna köper av en och samma tillverkningsfabrik. Det kan visserligen vara så att även en tillverkningsfabrik inte tillverkar just alla komponenter för en minimoto utan dom kanske saknar ramen. Då köper dom den av fabriken som tillverkar ramar.
En minimoto kostar idag ca. 80 usd att köpa in. Det blir ca. 800 kr totalt att få hem hojen från Kina. Den säljs för ca. 1800 kr + moms vilket blir en ren fin vinst på 1000 kr per hoj.
Det är mycket som man måste tänka på om man ska börja importera från Kina. Det som är dumt är att snacka skit om sina konkurrenter och försöka få kunden att tro att mina 14E är bättre än konkurrentens. Detta är alltså skitsnack. Det finns knappast någon importör i Sverige som väljer sämre komponenter för att spara in ynka 5 usd. Man väljer självklart dom bästa komponenterna som finns att tillgå, det lönar sig i längden.
-EDIT- /mod
Det man ska räkna med är att ingen minimoto håller något vidare lång tid. Speciellt inte om man inte underhåller hojen. Komponenterna, hur bra dom än må vara, så får man räkna med att man behöver köpa reservdelar. Visst kan man undvika att dom gör sönder direkt eller bara efter några veckors körning och det får du reda på när du köper hojen hur du ska undvika att delarna går sönder snabbt. Visst finns det måndags exemplar även i Kina. Det finns måndags ex. på Volvo så ska det inte finnas i Kina. I Kina är det t.o.m. lite värre för där monteras dom snabbare än på löpande band vilket gör att det missas att dras åt skruvar m.m. Därför påpekar alla som säljer att man ska dra åt skruvar innan första körningen och använda Loctite m.m. på skruvarna för att slippa att dom vibrerar loss. Det enda som brukar hålla hur länge som helst är motorn, speciellt om det är en Huashen motor vilket är den bästa 49cc 2-takt minimoto motor som finns i Kina.
-EDIT- /mod
Nu blev det ganska mycket skrivande men jag hoppas det har varit en intressant läsning.
Mvh Mr. Cap