What he said!Om du trivs med din körstil och hållt dig på vägarna utan att vurpa så finns det ingen anledning till att pressa mera. Slita mera kan du göra på bana. Fortsätt kör som du gör!
På bilderna till höger ser det ut som Avon Azaro ST 46/47, vilka är rena och skära skitdäck. Har fått en hel del bakhjulssläpp och tyvärr ett framhjulssläpp (dvs en lowsider) pga av de där däcken.
Så
a) kör försiktigt om du kör med dessa däck.
b) byt asap till andra däck.
Har du fegrand på däcket i bak är du garanterat feg i fram kan det kanske va ok om man är lite mes
Om du trivs med din körstil och hållt dig på vägarna utan att vurpa så finns det ingen anledning till att pressa mera. Slita mera kan du göra på bana. Fortsätt kör som du gör!
Det spelar även roll vilken profil du har på däcket.
På min nuvarande hoj så tog sidokåpan i backen (vid bankörning!) - men det är fortfarande 1 cm kvar till däckskanten, jag har 190/50 men original är 180/55.
Har du höga/smala däck så är det svårare att komma ut till kanten.
Montera krashpuckar på hojen.
Hitta en rondell eller stor asfalterad yta. Sväng, häng och ut med knät o prova, Prova lite olika sittställningar som funkar för dig och din hoj.
Ordentligt varma däck är ett måste.
http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M
Montera krashpuckar på hojen.
Hitta en rondell eller stor asfalterad yta. Sväng, häng och ut med knät o prova, Prova lite olika sittställningar som funkar för dig och din hoj.
Ordentligt varma däck är ett måste.
http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M
"En strimma däck kvar som är oanvänt"
Hehe Gosse! Du har ju nästan halva däcket kvar! Det är bara att åk som en gammal idol hade sagt. Ut och kör en stund och se till att få däcken varma sen är de bara att kasta sig in i bästa kurviga väg och och försöka att lägga ner mer.
Jag anser själv att jag inte är nått ess på att köra och lyckas ändå använda hela däcket på landsvägskörning och har inte åkt i marken än.(pilot power)
Kan jag så kan alla andra, bara släppa den där mentala spärren.
Missade filmen, men såg det i svaret från dlgvrg.
Tack! Den sittställningen brukar jag ha när det går lite snabbare och det var ju trevligt det till och med visade sig vara rätt sätt.
En annan fråga: Motstyrning är ju det man använder för att distinkt gå in i en kurva och lägga ner cykeln. Men om man upptäcker i kurvan, att det gått lite väl fort in i den, är det då bara att motstyra än mer medan man redan lagt ner cykeln, eller man lutar bara mer med kroppen? Och är det bättre att luta mer/motstyra, när man har mer däckskant att få i asfalten, än att börja bromsa i kurvan?
Har upptäckt att jag kör utan att precis tänka på så mycket hur jag gör, så när jag första gången läste om motstyrning var det precis så jag alltid gjort, utan att egentligen veta om det. Med andra saker är det väl detsamma, man bara gör det utan att tänka så mycket på det, en del av dem är säkert fel och det finns mer rätt och bättre sätt. Frågan ovan är en sådan sak.
Häng mer med kroppen istället, motstyra kan man göra lite grann men de behövs inte mycket. Försök hellre ha kroppen rätt, ena skinkan ska du hänga med helt utanför sadeln så att endast en del är på och ner med överkroppen coh luta dig så komemr de automatiskt. Kommer du in för snabbt i en kurva, häng mer och pressa ner hojjen mer för mer nedlägg.
De går! Jag la mina första skrap i en liten rondell. De lättaste tycker jag. Går ju inte fort heller så de e bra. Kan ju ta ett varv först o se så de inte ligger skit på asfalten. Annars ut till ett industri område o hitta en skön skarp kurva med fri sikt o träna. Tror inte du ska vänta på att fotpinnen tar i. Jag har vart hela vägen ut utan att pinnarna tar i. Dock e de lätt att foten tar i.
Tack för svaret! Har väl oftast fegat ur och bromsat i kurvan, när jag redan har nedlägg (som vi nu alla kommit fram till kan ökas). Bara att lägga den än mer med andra ord. Det finns helt uppenbart mer gummi att ta av.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |