Är jag en mes och/eller fegis?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har du fegrand på däcket i bak är du garanterat feg :fakta i fram kan det kanske va ok om man är lite mes :hihi
 

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Om du trivs med din körstil och hållt dig på vägarna utan att vurpa så finns det ingen anledning till att pressa mera. Slita mera kan du göra på bana. Fortsätt kör som du gör! :tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
På bilderna till höger ser det ut som Avon Azaro ST 46/47, vilka är rena och skära skitdäck. Har fått en hel del bakhjulssläpp och tyvärr ett framhjulssläpp (dvs en lowsider) pga av de där däcken.


a) kör försiktigt om du kör med dessa däck.
b) byt asap till andra däck.

Bakdäcket är ett Michelin Pilot Road 2CT. Fram har jag Pirelli Diablo Strada.

Hade Pirelli bak också, men på en landsvägshoj slits det ju rätt mycket i mitten, så det blev lite platt på slutet innan jag bytte det. Tänkte då jag skulle prova Michelin-däcket, som har lite hårdare blandning i mitten. Pirelli-däcket var riktigt bra i början. Gick lätt att lägga ner hojen. Michelin-däcket är lite sämre på det, men håller kanske lite längre.

Eftersom jag väl kör för sakta har jag inte fått några större bakhjulssläpp med något av däcken.

Har du fegrand på däcket i bak är du garanterat feg :fakta i fram kan det kanske va ok om man är lite mes :hihi

Jag skulle alltså behövt göra en flervalspoll för att du skulle få fram din åsikt? :D
 
Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
De går! Jag la mina första skrap i en liten rondell. De lättaste tycker jag. Går ju inte fort heller så de e bra. Kan ju ta ett varv först o se så de inte ligger skit på asfalten. Annars ut till ett industri område o hitta en skön skarp kurva med fri sikt o träna. Tror inte du ska vänta på att fotpinnen tar i. Jag har vart hela vägen ut utan att pinnarna tar i. Dock e de lätt att foten tar i.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Om du trivs med din körstil och hållt dig på vägarna utan att vurpa så finns det ingen anledning till att pressa mera. Slita mera kan du göra på bana. Fortsätt kör som du gör! :tummenupp

Japp, det får nog bli bana! :tummenupp På vägarna får jag väl fortsätta med mitt touringtröskande. :hihi


Har någon bra tips på bankörning kring Lund och några seriösa klubbar eller liknande som ordnar det?
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har ju en fegrand också fast betydligt mindre än det du har, fast det hade inte stört mig om jag hade haft din fegrand.

Det är ju inte grejen att man är rädd för att lägga ner hojen utan det handlar om att lita på våra svenska vägar. Kan ju finnas allt möjligt skit på vägarna som man bara råkar träffar på och kör av, spillor osv.

Så mitt tips är att köra bana ifall du vill köra till det yttersta.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Det spelar även roll vilken profil du har på däcket.

På min nuvarande hoj så tog sidokåpan i backen (vid bankörning!) - men det är fortfarande 1 cm kvar till däckskanten, jag har 190/50 men original är 180/55.

Har du höga/smala däck så är det svårare att komma ut till kanten.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det spelar även roll vilken profil du har på däcket.

På min nuvarande hoj så tog sidokåpan i backen (vid bankörning!) - men det är fortfarande 1 cm kvar till däckskanten, jag har 190/50 men original är 180/55.

Har du höga/smala däck så är det svårare att komma ut till kanten.

Ja, men då beror det nog på det. :tummenupp :hihi

Har för mig jag läste en tråd av någon som funderade på att byta original 180 till 190. Om jag minns rätt skrev de flesta det skulle bli lite svårare att svänga med 190-däcken.
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Montera krashpuckar på hojen.
Hitta en rondell eller stor asfalterad yta. Sväng, häng och ut med knät o prova, Prova lite olika sittställningar som funkar för dig och din hoj.
Ordentligt varma däck är ett måste.

http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M

Schysst film! Tack för tipset, den gjorde det lite tydligare än till och med vad instruktören på bana klämde ur sig... imorgon blir det till att ta en extra runda och känna efter lite om vädret tillåter!
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Fegranden går att ta på vanlig väg. Har alldrig kört på bana än(tyvärr), tog bort fegranden på vanlig väg(ingen rondell lr liknande). Allt går bara man lutar hojen och inte bromsar så jävulskt :).

Längtar till första bankörningen.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Montera krashpuckar på hojen.
Hitta en rondell eller stor asfalterad yta. Sväng, häng och ut med knät o prova, Prova lite olika sittställningar som funkar för dig och din hoj.
Ordentligt varma däck är ett måste.

http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M

Missade filmen, men såg det i svaret från dlgvrg.

Tack! Den sittställningen brukar jag ha när det går lite snabbare och det var ju trevligt det till och med visade sig vara rätt sätt. :tummenupp




En annan fråga: Motstyrning är ju det man använder för att distinkt gå in i en kurva och lägga ner cykeln. Men om man upptäcker i kurvan, att det gått lite väl fort in i den, är det då bara att motstyra än mer medan man redan lagt ner cykeln, eller man lutar bara mer med kroppen? Och är det bättre att luta mer/motstyra, när man har mer däckskant att få i asfalten, än att börja bromsa i kurvan?

Har upptäckt att jag kör utan att precis tänka på så mycket hur jag gör, så när jag första gången läste om motstyrning var det precis så jag alltid gjort, utan att egentligen veta om det. Med andra saker är det väl detsamma, man bara gör det utan att tänka så mycket på det, en del av dem är säkert fel och det finns mer rätt och bättre sätt. Frågan ovan är en sådan sak.
 
Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
"En strimma däck kvar som är oanvänt"

Hehe Gosse! Du har ju nästan halva däcket kvar! Det är bara att åk som en gammal idol hade sagt. Ut och kör en stund och se till att få däcken varma sen är de bara att kasta sig in i bästa kurviga väg och och försöka att lägga ner mer.

Jag anser själv att jag inte är nått ess på att köra och lyckas ändå använda hela däcket på landsvägskörning och har inte åkt i marken än.(pilot power)
Kan jag så kan alla andra, bara släppa den där mentala spärren.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
"En strimma däck kvar som är oanvänt"

Hehe Gosse! Du har ju nästan halva däcket kvar! Det är bara att åk som en gammal idol hade sagt. Ut och kör en stund och se till att få däcken varma sen är de bara att kasta sig in i bästa kurviga väg och och försöka att lägga ner mer.

Jag anser själv att jag inte är nått ess på att köra och lyckas ändå använda hela däcket på landsvägskörning och har inte åkt i marken än.(pilot power)
Kan jag så kan alla andra, bara släppa den där mentala spärren.

Så ditt svar på frågan var alltså, att jag är en fegis. :fakta :)hihi)

Men visst har du rätt. Det är den där spärren som ska släppas. :tummenupp Får se om jag gör det i morgon. Eller kanske övermorgon. :gnissla
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Missade filmen, men såg det i svaret från dlgvrg.

Tack! Den sittställningen brukar jag ha när det går lite snabbare och det var ju trevligt det till och med visade sig vara rätt sätt. :tummenupp




En annan fråga: Motstyrning är ju det man använder för att distinkt gå in i en kurva och lägga ner cykeln. Men om man upptäcker i kurvan, att det gått lite väl fort in i den, är det då bara att motstyra än mer medan man redan lagt ner cykeln, eller man lutar bara mer med kroppen? Och är det bättre att luta mer/motstyra, när man har mer däckskant att få i asfalten, än att börja bromsa i kurvan?

Har upptäckt att jag kör utan att precis tänka på så mycket hur jag gör, så när jag första gången läste om motstyrning var det precis så jag alltid gjort, utan att egentligen veta om det. Med andra saker är det väl detsamma, man bara gör det utan att tänka så mycket på det, en del av dem är säkert fel och det finns mer rätt och bättre sätt. Frågan ovan är en sådan sak.



Häng mer med kroppen istället, motstyra kan man göra lite grann men de behövs inte mycket. Försök hellre ha kroppen rätt, ena skinkan ska du hänga med helt utanför sadeln så att endast en del är på och ner med överkroppen coh luta dig så komemr de automatiskt. Kommer du in för snabbt i en kurva, häng mer och pressa ner hojjen mer för mer nedlägg.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Häng mer med kroppen istället, motstyra kan man göra lite grann men de behövs inte mycket. Försök hellre ha kroppen rätt, ena skinkan ska du hänga med helt utanför sadeln så att endast en del är på och ner med överkroppen coh luta dig så komemr de automatiskt. Kommer du in för snabbt i en kurva, häng mer och pressa ner hojjen mer för mer nedlägg.

Tack för svaret! Har väl oftast fegat ur och bromsat i kurvan, när jag redan har nedlägg (som vi nu alla kommit fram till kan ökas). Bara att lägga den än mer med andra ord. Det finns helt uppenbart mer gummi att ta av. :)
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Kör på bana o nöt kanter... Inte för att det tydligen är det ballaste man kan göra med en hoj, utan för att få in känslan för just din hoj. när du får in den VET du hur mycket du kan lägga ner DIN hoj och du blir en mycket säkrare hojåkare. Tex. Du kommer in i lite för hög hastighet i en kurva som du tidigare skulle ha haft känslan av att styra rakt o panikbromsa i, nu viker du ner hojen den där lilla extra biten som du tidigare var rädd för, släpper av på gasen och lärt dig att ta det lugnare o styr hem till familjen.
/Terje
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har kört med sk touringdäck på min race-supermoto som man kan luta ikull gode mycket med race-gummi (se bild, Bridgestone BM02Z). Jag har inte kollat på gummit men det började kana både fram och bak bra tidigt, vettefan om jag ens kommit ut ända längst på sidan av gummit.

Grejen är också att om man får ett släpp som nybörjare (dvs inte har fått släpp förut) så är det såkallad "bonntur" att rädda det. Släpper det fram så slår man av och skjuter vikt över det hjulet och då blir det bara värre och man går ikull. Släpper det bak hinner man oftast inte vara med då man inte kännt hur det känns förut.

Jag skulle rekommendera att iaf skaffa ett par bättre däck innan man ger sig på det. Typ sånna race-gatdäck som BT002 eller iaf BT010 (Bridgestone). De vet jag att de går lägga ner så man nöter hela gummit och sen ännu lite mer :tummenupp

kurvabak.jpg


*Edit, dessutom tycker jag inte att man ska känna sig som en fegis eller en mes bara för att man inte lutar omkull en motorcykel vad det går. Isåfall är de flesta som kör sporthoj mesar eftersom de inte varit fem meter upp i luften med motorcykel. ;) Det är bra med säkerhetstänkande, speciellt på gatan!
 
Last edited:

rayback

Sir Yes Sir
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Westcoast
Hoj
R1
Vilken?

De går! Jag la mina första skrap i en liten rondell. De lättaste tycker jag. Går ju inte fort heller så de e bra. Kan ju ta ett varv först o se så de inte ligger skit på asfalten. Annars ut till ett industri område o hitta en skön skarp kurva med fri sikt o träna. Tror inte du ska vänta på att fotpinnen tar i. Jag har vart hela vägen ut utan att pinnarna tar i. Dock e de lätt att foten tar i.

Vad det någon rondell i Falkenberg?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Tack för svaret! Har väl oftast fegat ur och bromsat i kurvan, när jag redan har nedlägg (som vi nu alla kommit fram till kan ökas). Bara att lägga den än mer med andra ord. Det finns helt uppenbart mer gummi att ta av. :)


Jo, bromsa i en kurva är ju lite av den naturliga reaktionen men tyvär går den ju som bekant bara mer rakt då, oftast i 9 fall av 10 kan man alltid lägga ner mer än man tror, krävs ganska mycket för att gå omkull pga nedlägg, fästar tappar man oftare pga att man vid nedlägg gasar sig ur kurvan och därför tappar fästet, alltså rent nedlägg i hög fart utan mycket annat än lite grundgas till att börja med krävs MYCKET för att få det att släppa. (så länge du har någorlunda ljummna däck från detta sekelskifte)

Jag fick ett tips från en på banan förrut innan jag förstod mig på det där med kroppsplacering, han förklarade inte snyggt men det var glasklart efter det.
Så här sa han och jag citerar " Ha rövhålet precis utanför sadeln på den sida du lägger ner, och ut med knät i en nästan 90 graders vinkel och och luta ner kroppen. " :D

För mig gjorde det saken glasklar och fick ner knät efter typ 2-3 kurvor efter hans förklaring . Detta var dock aphäng och inte speciellt snyggt men efter det kunde man ha kroppen mer upprätt och lägga ner hojjen mer eftersom.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top