Är jag en mes och/eller fegis?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tack för svaret! Har väl oftast fegat ur och bromsat i kurvan, när jag redan har nedlägg (som vi nu alla kommit fram till kan ökas). Bara att lägga den än mer med andra ord. Det finns helt uppenbart mer gummi att ta av. :)

Jag kan avslöja att du är bra mycket tuffare av att bromsa med nerlägg än att lägga ner hojen så du nöter på hela däcket. Bromsa med nerlägg är ingen lek, det är nog det mest vådliga man gör :tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har kört med sk touringdäck på min race-supermoto som man kan luta ikull gode mycket med race-gummi (se bild, Bridgestone BM02Z). Jag har inte kollat på gummit men det började kana både fram och bak bra tidigt, vettefan om jag ens kommit ut ända längst på sidan av gummit.

Grejen är också att om man får ett släpp som nybörjare (dvs inte har fått släpp förut) så är det såkallad "bonntur" att rädda det. Släpper det fram så slår man av och skjuter vikt över det hjulet och då blir det bara värre och man går ikull. Släpper det bak hinner man oftast inte vara med då man inte kännt hur det känns förut.

Jag skulle rekommendera att iaf skaffa ett par bättre däck innan man ger sig på det. Typ sånna race-gatdäck som BT002 eller iaf BT010 (Bridgestone). De vet jag att de går lägga ner så man nöter hela gummit och sen ännu lite mer :tummenupp

*Edit, dessutom tycker jag inte att man ska känna sig som en fegis eller en mes bara för att man inte lutar omkull en motorcykel vad det går. Isåfall är de flesta som kör sporthoj mesar eftersom de inte varit fem meter upp i luften med motorcykel. ;) Det är bra med säkerhetstänkande, speciellt på gatan!

Framhjulssläpp har jag fått någon enstaka gång på grund av grus i kurvan - självklart åkte hjärtat upp i halsgropen - men inte släppt på gasen och det har gått bra än så länge. De bakhjulssläpp jag hittills fått har däremot känts mer ok, när jag gasat ur en kurva, men det är väl bara för att jag inte fått ett riktigt släpp än, där bakändan åker all världens väg. :hihi
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Framhjulssläpp har jag fått någon enstaka gång på grund av grus i kurvan - självklart åkte hjärtat upp i halsgropen - men inte släppt på gasen och det har gått bra än så länge. De bakhjulssläpp jag hittills fått har däremot känts mer ok, när jag gasat ur en kurva, men det är väl bara för att jag inte fått ett riktigt släpp än, där bakändan åker all världens väg. :hihi

Ju mer du lägger ner destå svårare är det att att rädda ett bakhjulssläpp! Får du släpp utan att vara nära att lägga ner till kanten så skulle jag iaf fundera på att byta ut däcken innan jag ger mig på att prova nå mer ;)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har feg-randen kvar på framhjulet, men inte där bak .
Jag har visserligen en "motard" men pricipen går att tillämpa även på den.

1. Spårvalet är viktigt så att man kan får en bra linje genom kurvan.
2. Blicken skall vara långt fram i horisonten ( eller nästa kurva).
3. häng gärna men låt naveln peka in mot kurvan ( inte arslet).
4. När du tror att det går åt helvete,- sluta aldrig försöka. ibland blir man förvånad över vad som går :D
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Försökte ta en bild på mitt däck men orkade inte trängas i garaget. Ditt däck ser ju nästan nytt ut i alla fall :näsblod
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har feg-randen kvar på framhjulet, men inte där bak .
Jag har visserligen en "motard" men pricipen går att tillämpa även på den.

1. Spårvalet är viktigt så att man kan får en bra linje genom kurvan.
2. Blicken skall vara långt fram i horisonten ( eller nästa kurva).
3. häng gärna men låt naveln peka in mot kurvan ( inte arslet).
4. När du tror att det går åt helvete,- sluta aldrig försöka. ibland blir man förvånad över vad som går :D

Att det är fegisrand på däcket fram kan bero på att däcken inte är "jämnställda", dvs att gummit är lagt så att man använder mer av sidorna bak än fram
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Den här "fegisranden" som ni pratar om, har själv en på ca 1 cm eller nå liknande. Är det meningen att man ska ut till kanten av däcket? Känns lite riskabelt, däcket borde ju släppa ganska lätt när man smått överstiger den kanten på däcket.

Jag åkte tidigare å skrapade i en rondell när bakdäcket släppte en del så man drifta :näsblod Jag var då på fegisranden men inte utanför den, antar jag...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ska du testa vad du, hojen och däcken går för, gör det på bana. :fakta :mattias Att flytta fram gränserna i rondeller, påfarter mm bara för att ta bort lite däcksgummi eller skrapa en sketen puck är bara korkat.

Så nä du är inte feg eller mesig i min bok. Du tänker efter innan, en kvalitet som fler härinne borde lära sig :rolleyes:
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Japp, det får nog bli bana! :tummenupp På vägarna får jag väl fortsätta med mitt touringtröskande. :hihi


Har någon bra tips på bankörning kring Lund och några seriösa klubbar eller liknande som ordnar det?

I sköna skåneland har du ju iaf både knudan (knutstorp) och sturup. falkenberg har bara träning på vardagar vad jag vet, har aldrig kört där av denna anledningen men skulle gärna vilja. Humlan brukar annars anordna ett par ggr om året på anderstorp, brukar vara väldigt bra arrangerat då dom gjort det ett par ggr. Tror dom använder sig av arrangörnamn "Fiver" numera.

Mvh.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
:tummenupp Både och tycker jag:tummenupp

NEJ NEJ!! Du är förståndig!!! att köra hårt i trafiken och gnugga upp däcken är inte ett bevis på att man är duktig el orädd, tuff i trafiken. Om alla hade din förståndighet och överlevnadsvilja körstil så skulle många många liv bevisligen på dig själv:pannkyss sparas bland mc åkare i trafiken. Gasglad med hjärnan i behåll, samt att man inte skall vara någonstans längre fram på vägen än hjärnan hunnit varit 3 sekunder tidigare är 2 andra överlevnadsordspråk folk borde ta åt sig:tummenupp

OCH om du nu vill gnugga längst ut på däcket, kör på bana, räcker med en gocartbana utan höga farter, så får du gnugg och du har kul under säkra former och skulle olyckan vara framme så har man hittat sin gräns på ABSOLUT säkraste sätet. Däcket tål säkerligen att användas mer i "trafiken" än vad 90% av alla posörer på sporthoj vågar och klarar av att nyttja ialla fall:tummenupp
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jo, bromsa i en kurva är ju lite av den naturliga reaktionen men tyvär går den ju som bekant bara mer rakt då, oftast i 9 fall av 10 kan man alltid lägga ner mer än man tror, krävs ganska mycket för att gå omkull pga nedlägg, fästar tappar man oftare pga att man vid nedlägg gasar sig ur kurvan och därför tappar fästet, alltså rent nedlägg i hög fart utan mycket annat än lite grundgas till att börja med krävs MYCKET för att få det att släppa. (så länge du har någorlunda ljummna däck från detta sekelskifte)

Jag fick ett tips från en på banan förrut innan jag förstod mig på det där med kroppsplacering, han förklarade inte snyggt men det var glasklart efter det.
Så här sa han och jag citerar " Ha rövhålet precis utanför sadeln på den sida du lägger ner, och ut med knät i en nästan 90 graders vinkel och och luta ner kroppen. " :D

För mig gjorde det saken glasklar och fick ner knät efter typ 2-3 kurvor efter hans förklaring . Detta var dock aphäng och inte speciellt snyggt men efter det kunde man ha kroppen mer upprätt och lägga ner hojjen mer eftersom.

Då ska jag sluta bromsa i kurvor. :tummenupp

Och det låter som körställningen i filmen GixxerTina länkade till. Kör ju själv så när jag kör riktigt aktivt, men doppar inte knät i marken med tanke på att jag har GoreTex-ställ. :)
 

Kneedrag

Guest
Då ska jag sluta bromsa i kurvor. :tummenupp

Och det låter som körställningen i filmen GixxerTina länkade till. Kör ju själv så när jag kör riktigt aktivt, men doppar inte knät i marken med tanke på att jag har GoreTex-ställ. :)

En ack så viktigt sak om man ska prova knäskrap i en rondell är att kolla däcktrycket och sänka det något. Man känner när det är "rätt" Ska inte kännas som om det släpper då är det antagligen för mycket luft i och kalla däck.

Jag kör med 2.3 fram och 2.5 bak på gata aktiv körning

Jag har en favorit rondell som om jag paserer den måste dra knät hela vägen runt he he några varv

Edit: vill bara påpeka att jag inte söker knäskrap i 200 plus eller i kurver där farten är hög. Har bara en rondell där farten är låg och lite trafik. Där det värsta som kan hända är att man skrapar generatorkåpan
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
prova på o köra bana istället. där är det lättare att gå hela däckets bredd men tänk på att "gat däck" är inte (enligt mig) gjorde för att pressas.
Lite sportig landsvägskörning och långsam till mellan bankörning sen ska man inte ha gatdäck längre....
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har ränder på mina däck också, till och med i mitten, så det är helt normalt :tummenupp ;)
 

Bifogat

  • IMG_6699 (Large).JPG
    IMG_6699 (Large).JPG
    36.6 KB · Visningar: 74
  • IMG_6700 (Large).JPG
    IMG_6700 (Large).JPG
    90.2 KB · Visningar: 72
  • IMG_6701 (Large).JPG
    IMG_6701 (Large).JPG
    28.1 KB · Visningar: 63

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Vad det någon rondell i Falkenberg?

Ja.. den nybyggda på väg till Långås. Om man svänger mot Långås bakom Lidl så kommer man till den. E ju även goa nyasfalterade raksträckor där ute där man kan öva lite stunts. Bra sikt, lite trafik o inga träd o stolpar som man kan köra in i om de skulle gå åt pipan!
Vinbergs Hed e annars gött o träna också, bakom Tola o Mercedes
Ursäkta OT:n... //johan
 
Last edited:

EmiliosFantomen

Guest
Är lite små lack över att jag inte kan nöta framdäcket ända ut (ca 3-4 mm kvar till kanten) utan att fälla-ner-pinnen till stödet tar i.

Frågan lyder sådeles: Går det ens att nöta däcken ända ut till kanten på din hoj tro?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Detta är mitt pilot power (den gamla varianten) efter min första bankörning på Sviestad fortfarande inte hela vägen ut men men... Däcken är det nog iaf. inga fel på :tummenupp

bakdäck.JPG
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Jag har rådgjort med ett helt gäng vänner och ovänner, och vi är alla rörande överrens om att du är socialdemokrat.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09

Tack för länken! Såg dock att Intro-körningen inte verkade finnas fler gånger det här året. Antar de har den på vårkanten? Kan kanske vara bra att lära sig om flaggor och annat, innan man kör i en mer aktiv grupp. Sidan är i alla fall bokmärkt! :tummenupp

Jag har ränder på mina däck också, till och med i mitten, så det är helt normalt :tummenupp ;)

Ja, sätt du bara in dödsstöten så där helt apropå ingenting. :gråta

Har där någonsin varit mönster på dem, eller det var slicks redan från början? :)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top