Jag har kört med sk touringdäck på min race-supermoto som man kan luta ikull gode mycket med race-gummi (se bild, Bridgestone BM02Z). Jag har inte kollat på gummit men det började kana både fram och bak bra tidigt, vettefan om jag ens kommit ut ända längst på sidan av gummit.
Grejen är också att om man får ett släpp som nybörjare (dvs inte har fått släpp förut) så är det såkallad "bonntur" att rädda det. Släpper det fram så slår man av och skjuter vikt över det hjulet och då blir det bara värre och man går ikull. Släpper det bak hinner man oftast inte vara med då man inte kännt hur det känns förut.
Jag skulle rekommendera att iaf skaffa ett par bättre däck innan man ger sig på det. Typ sånna race-gatdäck som BT002 eller iaf BT010 (Bridgestone). De vet jag att de går lägga ner så man nöter hela gummit och sen ännu lite mer
*Edit, dessutom tycker jag inte att man ska känna sig som en fegis eller en mes bara för att man inte lutar omkull en motorcykel vad det går. Isåfall är de flesta som kör sporthoj mesar eftersom de inte varit fem meter upp i luften med motorcykel.
Det är bra med säkerhetstänkande, speciellt på gatan!