Är jag en mes och/eller fegis?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tänk på att den oanvända delen av däcket kan vara lite halkig. Road 2 har mjukare kanter vilket ger bättre grepp. Förstår inte hur man gör för att inte använda mer av däckets bredd, kanske borde jobba lite mot eventuella hjärnspöken.

Kör själv på Road 2 och har inget att klaga på, utom möjligtvis den något sämre livslängden jämfört med föregångaren, håller dock formen bättre. Att fila av pilarna är inga problem ens i januari, regngreppet är kanon.(Kommer dock inte ända ut då det är annat som tar i först,uppdatering på fjädring är på G. Har också en blåval att baxa runt, men en smidig en). Ditt framdäck,(Pirelli?), är väl det som gör det hela lite äventyrligt, då man inte vet hur det jobbar ihop med bakdäcket ifråga om fäste, profil. Backa av något litet på trycket, om inte annat så blir det lättare att få upp lite värme i däcket,(ökad friktion).

Man skall ha respekt för rondeller och fruktan för vilsekomna trafikanter som uppehålla sig i dessa!

(Men efter ett kontrollvarv i rondellen vid Arlöv/spillepengen och sen ett avtag i den nypande avfarten mot Lomma, skall de där ränderna vara borta utan att riskera vare sig din eller andras liv och hälsa. Skulle avråda från såna övningar Lund Norra-rondellen, dock).

Höj blicken och titta dit du ska, så är de borta innan du vet ordet av! Tror du har mer fäste än mod, inget illa ment.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tack för länken! Såg dock att Intro-körningen inte verkade finnas fler gånger det här året. Antar de har den på vårkanten? Kan kanske vara bra att lära sig om flaggor och annat, innan man kör i en mer aktiv grupp. Sidan är i alla fall bokmärkt! :tummenupp

Tjena Paul! Får se om du klurar ut vem jag är i "verkligheten"....

Går även att köra grön grupp och tom gul grupp i Sydskanes, bara man säger till vid introduktionen. Men introduktionen är att föredra...

Rekommenderar dock att som förstakörning ta en runda med SMC, det fungerar mer som en utbildning att köra bana, även om instruktörerna på Sydskånes också är bra att ge tips, speciellt till nybörjare, så är det ändå ett helt annat upplägg på körningarna (sen är ju SMC betydligt dyrare, har instruktörer som går obligatoriska kursen, försäkringen gäller i dom flesta fall etc)

Och ja, även jag har på bana nött ett pilot road (2ct) hela vägen bak, fram däremot blev det några millimeter kvar :huvet

Edit: För hobbybruk fungerar Pilot Road även på bana, även om dom säkert släpper lite tidigare än super-duper däcken så sker det kontrollerat och kör man även på allmän väg är det skönt att däcken håll 800-1000 mil istf 400 som mina gamla M1or gjorde, bara att utveckla en mjukare körstil så fungerar dom i högre hastigheter än jag vågar sitta kvar i kurvorna :)
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Tjena Paul! Får se om du klurar ut vem jag är i "verkligheten"....

Går även att köra grön grupp och tom gul grupp i Sydskanes, bara man säger till vid introduktionen. Men introduktionen är att föredra...

Rekommenderar dock att som förstakörning ta en runda med SMC, det fungerar mer som en utbildning att köra bana, även om instruktörerna på Sydskånes också är bra att ge tips, speciellt till nybörjare, så är det ändå ett helt annat upplägg på körningarna (sen är ju SMC betydligt dyrare, har instruktörer som går obligatoriska kursen, försäkringen gäller i dom flesta fall etc)

Och ja, även jag har på bana nött ett pilot road (2ct) hela vägen bak, fram däremot blev det några millimeter kvar :huvet

Edit: För hobbybruk fungerar Pilot Road även på bana, även om dom säkert släpper lite tidigare än super-duper däcken så sker det kontrollerat och kör man även på allmän väg är det skönt att däcken håll 800-1000 mil istf 400 som mina gamla M1or gjorde, bara att utveckla en mjukare körstil så fungerar dom i högre hastigheter än jag vågar sitta kvar i kurvorna :)

Visst vet jag vem du är i "verkligheten". Hejsan! :)

Då blir det en anmälan till SMC's BKK - får man förresten lära sig flaggor och sådant där? - till nästa vår! Sedan blir det nog Sydskånes för resten av slantarna. :tummenupp

Höj blicken och titta dit du ska, så är de borta innan du vet ordet av! Tror du har mer fäste än mod, inget illa ment.

Jag tror, att du tror alldeles rätt. :gnissla

Fan jag får krypa till korset och anmäla mig som mes... Va ute i garaget och hitta faktiskt 1mm fegrand på högra sidan av framdäcket :4skrika

Välkommen i klubben! :D
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Då blir det en anmälan till SMC's BKK - får man förresten lära sig flaggor och sådant där? - till nästa vår! Sedan blir det nog Sydskånes för resten av slantarna. :tummenupp

Man får lära dom som används vid allmänhetens körning, dvs gul, röd och svart + målflagg. Sydskanes kör även med grön samt en speciell flagga åt funktionärerna, är osäker på om SMC använder dessa.

Dom som rejsar har väl ytterligare ett gäng att hålla reda på (samt skiljer på stilla och vinkande gul/rödflagg)
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Nu fuskar ju vi eftersom vi kör på 150-däck, men 0 fegrand e frekct!


Livinn on tha edge!:yoparty :)
(BILD1)
Inte mycket däck kvar att hänga på:näsblod
(BILD2)

"Living on the edge" var det här ja, återkom när du kört bana med din 750 istället med knäskrap på rätt sida 100km/h. Lite annorlunda känsla.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Tack för svaret! Har väl oftast fegat ur och bromsat i kurvan, när jag redan har nedlägg (som vi nu alla kommit fram till kan ökas). Bara att lägga den än mer med andra ord. Det finns helt uppenbart mer gummi att ta av. :)


Snabbaste sättet att luta hojen, oavsett om det är i en kurva eller ej, är genom motstyrning! Att förändra hojens lutningsvinkel genom att hänga ut med överkroppen ännu mer funkar det med MEN det är mycket långsammare!

Om man nu uppfattar som hastigheten eller lutningsvinkeln för hög/kraftig (hmm, för hög/för kraftig för vad försten...funder apå det ett litet tag!) klarar man då av att luta hojen ÄNNU mer? Om man gör det varför gjorde man då inte så från början?

Den här typen av testande, när man börjar köra på ett sätt som triggar ens överlevnadsreaktioner (ÖR) är inget man skall hålla på med (om man vill leva sokadad länge) ute på landsväg. Dvs. iväg med dig till en bana om du skall testa på detta sättet är mitt råd!

Lycka till!
// Niklas
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Snabbaste sättet att luta hojen, oavsett om det är i en kurva eller ej, är genom motstyrning! Att förändra hojens lutningsvinkel genom att hänga ut med överkroppen ännu mer funkar det med MEN det är mycket långsammare!

Om man nu uppfattar som hastigheten eller lutningsvinkeln för hög/kraftig (hmm, för hög/för kraftig för vad försten...funder apå det ett litet tag!) klarar man då av att luta hojen ÄNNU mer? Om man gör det varför gjorde man då inte så från början?

Den här typen av testande, när man börjar köra på ett sätt som triggar ens överlevnadsreaktioner (ÖR) är inget man skall hålla på med (om man vill leva sokadad länge) ute på landsväg. Dvs. iväg med dig till en bana om du skall testa på detta sättet är mitt råd!

Lycka till!
// Niklas

Svaret är väl uppenbart? Jag är ju en fegis. :tummenupp :D

Det är väl en mental spärr, som nämnts i tråden, att jag inte lägger ner den mer än vad jag gjort hittills. Uppenbart går det. Så lite efter hand kommer kanske den där randen försvinna, eller inte. Spelar egentligen inte så stor roll så länge det är skoj att köra. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
.... Så lite efter hand kommer kanske den där randen försvinna, eller inte. Spelar egentligen inte så stor roll så länge det är skoj att köra. :)


:tummenupp

Gillar ditt sätt atta tänka/inställning till mc-körningen!

Have fun!
// Niklas
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Snabbaste sättet att luta hojen, oavsett om det är i en kurva eller ej, är genom motstyrning! Att förändra hojens lutningsvinkel genom att hänga ut med överkroppen ännu mer funkar det med MEN det är mycket långsammare!

Det är väl snudd på enda sättet också när man väl är uppe i fart, dvs folk som inte känner till motstyrning gör det ändå, fast undermedvetet. Självklart gör man det sedan bättre om man vet vad man pysslar med.
 

Solid snake

Guest
Svaret är väl uppenbart? Jag är ju en fegis. :tummenupp :D

Det är väl en mental spärr, som nämnts i tråden, att jag inte lägger ner den mer än vad jag gjort hittills. Uppenbart går det. Så lite efter hand kommer kanske den där randen försvinna, eller inte. Spelar egentligen inte så stor roll så länge det är skoj att köra. :)
Jag har ingen fegrand kvar på mitt bakdäck, och bara några mm kvar på framdäcket, hupp!

Leta upp svepande kurvor, de vid Värpinge borde vara närmast iom att du bor i Lund, körde skrap genom varje kurva där sist jag körde igenom.

Värm däcken först, typ 200km/h i nån minut.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har ingen fegrand kvar på mitt bakdäck, och bara några mm kvar på framdäcket, hupp!

Leta upp svepande kurvor, de vid Värpinge borde vara närmast iom att du bor i Lund, körde skrap genom varje kurva där sist jag körde igenom.

Värm däcken först, typ 200km/h i nån minut.

Det stämmer ja! De kurvorna är rätt fina. Dessutom är det inte en massa stolpar, räcken och kanter ifall det skulle gå åt... om jag minns rätt.

Tack för tipset!

Blir väl till att ta en sväng in till Malmö och tillbaka på motorvägen och värma däck. :tummenupp
 

Solid snake

Guest
Det stämmer ja! De kurvorna är rätt fina. Dessutom är det inte en massa stolpar, räcken och kanter ifall det skulle gå åt... om jag minns rätt.

Tack för tipset!

Blir väl till att ta en sväng in till Malmö och tillbaka på motorvägen och värma däck. :tummenupp
Akta dig för bussen som kommer med jämna mellanrum bara. :gnissla

Annars finns det en kurva i Örtofta, om du kör från fäladen i Lund till Örtofta och glider igenom så kommer du in i den kurvan, 180 graders.

Ska du få i knäet där så bör du hålla runt 130-140.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är väl en mental spärr


Tror det också, och där är blicken avgörande, (var har du blicken fäst vid balansgång tex?). Det jag befarar är att du en dag kommer att köra rakt ut för att du inte litar på fästet och kurvan är skarpare än du trott. Tittar du dessutom ut i skogen kommer du med all sannolikhet att köra ut i den. Menar inte att du måste ut på kanterna, men dina säkerhetsmarginaler verkar vara så väl tilltagna att du kan stöta på problem den dag du verkligen behöver luta.

Därför kan det vara bra att ha känt känslan, sen blir den som en kär vän... Du kan komma en bra bit ut ytterligare utan att vara vare sig farlig eller olaglig. Gasar du dessutom lätt genom kurvan blir det stabilare. Pratar alltså inte om några maxade nerlägg med något klättrande på sidan av mc-n, tror inte det är vad du eftersträvar. Ser lite komiskt ut när folk ägnar sig åt detta, då det inte alltid går så fort...
 

Dr.Bike

Guest
Värst vad denna tråden blev pretto då.
Full med testosteron.

Trådskaparen frågar om sina fegränder (modigt! :tummenupp ) och vad att göra åt det.
Sen fylls hela tråden med folk som fotat(!) sina däck och visar att "jag har minsann inga fegränder jag inte - å jag kör gata/bUlLttEn/BOgGan/hÄcKKäbärrGa snabbast av alla!

Kom igen!

Jag ser tävlingsförare på bana som har stripes kvar trots att de är snabba.
Vad betyder det?
Att de är mesar?
Eller kanske.... att de kan köra?
Att de hänger ut mer (och skonar däcken därigenom) eller har såna chassieinställningar/däckprofiler/däckbredder så att endera eller andra däcket alltid har en rand. (oftast framdäcket)
Det är ju liksom inget självändamål att ligga och kava på kanten. Där börjar ju greppet ta slut.
Kan man luta upp hojen (hänga mer) så får man mer gummi i backen, och kan köra antingen säkrare i samma fart, eller höja farten ytterligare.

Enkel matematik.

Tror det också, och där är blicken avgörande, (var har du blicken fäst vid balansgång tex?). Det jag befarar är att du en dag kommer att köra rakt ut för att du inte litar på fästet och kurvan är skarpare än du trott. Tittar du dessutom ut i skogen kommer du med all sannolikhet att köra ut i den. Menar inte att du måste ut på kanterna, men dina säkerhetsmarginaler verkar vara så väl tilltagna att du kan stöta på problem den dag du verkligen behöver luta.

Därför kan det vara bra att ha känt känslan, sen blir den som en kär vän... Du kan komma en bra bit ut ytterligare utan att vara vare sig farlig eller olaglig. Gasar du dessutom lätt genom kurvan blir det stabilare. Pratar alltså inte om några maxade nerlägg med något klättrande på sidan av mc-n, tror inte det är vad du eftersträvar. Ser lite komiskt ut när folk ägnar sig åt detta, då det inte alltid går så fort...

Word!
:bow

Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
och allt detta får man lära sig och prova under kontrollerade former på SMC´s sporthojskurs som jag verkligen kan rekommendera till trådstartaren...
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
och allt detta får man lära sig och prova under kontrollerade former på SMC´s sporthojskurs som jag verkligen kan rekommendera till trådstartaren...

Var inne och kollade lite på SMC:s kurser i somras, men då var allt mer eller mindre redan fullbokat. Vad jag kunde se då, så gavs inga specifika Sporthojskurser i krokarna, utan de flesta var på Gelleråsen och Falkenberg, om jag minns rätt. :va (Minns jag rätt, eller fel?)

En BKK tänkte jag som sagt anmäla mig till (eftersom de verkade gå här nere i Skåne) till nästa säsong. Alltid lär man väl sig något man inte visste/tänkt på innan.

Är det stor skillnad på en BKK och en sporthojskurs?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top