Är jag en mes och/eller fegis?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag åker Pirelli Diablo, vet inte om du klassar det som sport, eller sporttouringdäck..

Hur som så går det att köra extremt mkt hårdare än vad jag gör. Min kraschgräns går inte vid att däcken släpper, utan att jag själv inte klarar av att vara cool nog att låta hojen jobba ifred.

Hur som så har jag nött ned en del av pilen längst ut på änden av gummit.. och det har aldrig ens tenderat att släppa.. (bortsett vid regn, kalla däck eller den där gången då jag helt uppfuckat fick för mig att släppa gasen mitt i en kurva så att framhjulet höll på att hasa ifrån mig)..

Kort svar; Kör så att DU klarar av hojen, och låter hojen göra sitt ifred. Däcken är nog det sista du behöver oroa dig för om du bara ser till att de fått lite värme i sig först och du har torrspår.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
"Living on the edge" var det här ja, återkom när du kört bana med din 750 istället med knäskrap på rätt sida 100km/h. Lite annorlunda känsla.

Kan säga att det var lite ironi inblandat i mitt inlägg...
Återkom när du kört parkering med en trött 125a istället, med knäskrap på rätt sida 40km/h. Lite annorlunda känsla.:pannkyss




:rolleyes:
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag åker Pirelli Diablo, vet inte om du klassar det som sport, eller sporttouringdäck..

Hur som så går det att köra extremt mkt hårdare än vad jag gör. Min kraschgräns går inte vid att däcken släpper, utan att jag själv inte klarar av att vara cool nog att låta hojen jobba ifred.

Hur som så har jag nött ned en del av pilen längst ut på änden av gummit.. och det har aldrig ens tenderat att släppa.. (bortsett vid regn, kalla däck eller den där gången då jag helt uppfuckat fick för mig att släppa gasen mitt i en kurva så att framhjulet höll på att hasa ifrån mig)..

Kort svar; Kör så att DU klarar av hojen, och låter hojen göra sitt ifred. Däcken är nog det sista du behöver oroa dig för om du bara ser till att de fått lite värme i sig först och du har torrspår.

Strada klassar jag som sporttouringdäck, medan Corsa hamnar under kategorin bandäck.

Och visst är det så, att man ska låta hojen sköta det den är bäst på, men det kräver ju att man hjälper den lite på traven. :)
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Strada klassar jag som sporttouringdäck, medan Corsa hamnar under kategorin bandäck.

Och visst är det så, att man ska låta hojen sköta det den är bäst på, men det kräver ju att man hjälper den lite på traven. :)

Jag kan säga att du kör som en mes... Du vet vad man brukar säga, it takes one to know one. Dock kör jag som en stolt mes eftersom det ökar chansen att min 5-åriga son får hem sin pappa på två hjul istället för i en låda.

Jag kör sporttouringdäck (Battlax 021) och på bana(!!!) har jag lyckats gnida bort fegranden så det går nog bra att luta hela vägen ut med dina däck också. Prova GoCart-bana. Jag lägger hellre ner max i 70 än i 140, ifall det går åt he***te.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
SMC's kurser

Har inte läst hela tråden, men antar att fler sagt samma sak.

Åk på SMC's go-cart banekurser! Skitkul!! Finns 4 grupper från nybörjare till avancerad.

På min första gång skrapades fotpinnen i (vilket inte är ett självändamål iofs) och min "fegrand" fick en ordentlig omgång.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Tror det var ca 1150 mil på ett Pirelli Diablo Strada. Mycket eller lite? Inte en aning...

Det e ganska bra.
men jag antar att du kör ganska lungt oxå då håller ett däck bättre .
Drar man bakhjul å bränner lite gummi då håller ett däck fan inte länge.
Men jag hade ett Avon sport på min gammla 900 fireblade en gång i tiden .skitet höll i 1600 mil. Å då burna jag som fan hela tiden.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det e ganska bra.
men jag antar att du kör ganska lungt oxå då håller ett däck bättre .
Drar man bakhjul å bränner lite gummi då håller ett däck fan inte länge.
Men jag hade ett Avon sport på min gammla 900 fireblade en gång i tiden .skitet höll i 1600 mil. Å då burna jag som fan hela tiden.

Avon använder inte gummiblanding utan betongblanding? :hihi

Burnar inte något, kör inte bakhjul, men gillar att dra på ändå. :) Självklart blir det platt i mitten, medan mönstret finns kvar på sidorna eftersom det handlar om landsvägskörning. Det var därför jag tänkte prova Michelins 2CT, hårt i mitten och mjukare på sidorna. Formen har hittills hållit sig ganska bra, men har bara kört ca 400-500 mil med det. Ska bli spännande att se hur länge det håller.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Avon använder inte gummiblanding utan betongblanding? :hihi

Burnar inte något, kör inte bakhjul, men gillar att dra på ändå. :) Självklart blir det platt i mitten, medan mönstret finns kvar på sidorna eftersom det handlar om landsvägskörning. Det var därför jag tänkte prova Michelins 2CT, hårt i mitten och mjukare på sidorna. Formen har hittills hållit sig ganska bra, men har bara kört ca 400-500 mil med det. Ska bli spännande att se hur länge det håller.


HAHAHAHHA Det stämmer säkert .
Jag kör nu helst pirreli diablo.
Har dunlop på justnu å det släpper i kurvorna..
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det är väl snudd på enda sättet också när man väl är uppe i fart, dvs folk som inte känner till motstyrning gör det ändå, fast undermedvetet. Självklart gör man det sedan bättre om man vet vad man pysslar med.

Nej, allt handlar om viktförskjutning. Att förflytta tyndpunkten utanför motorcykelns viktcentrum. På den sidan om motorcykelns viktmässiga centrumpunkt som tyngdpunkten ligger/finns åt det hållet kommer motorcykeln förr eller senare att luta och därmed också svänga åt. Jordens dragningskraft gör jobbet. MEN, som jag skrev, det är INTE det snabbate/effektivaste sättet att förändra en motorcykels lutningsvinkel (svängradie) på. Utan det är, mycket riktigt som du skriver, att medvetet motstyra.

Alla gör det, även Pelle 5 år som precis lärt sig cykla utan stödhjul, fast han och många av oss vuxna också för den delen är helt enkelt inte medvetna om dels ATT vi gör det men också HUR vi gör. Först när vi blir det kan vi förbättra/effektivisera det vi gör.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det är väl snudd på enda sättet också när man väl är uppe i fart, dvs folk som inte känner till motstyrning gör det ändå, fast undermedvetet. Självklart gör man det sedan bättre om man vet vad man pysslar med.

Jaha. Ännu en spik i kistan, att jag kör som en gammal touringräv. :D

Däckslitage beror på så många olika saker att man varken kan eller skall jämföra rakt av olika hojar, olika körstilar, olika ägare/brukare osv. Här är några faktorer som påverkar:

1.) Ringtryck
2.) Inställning av fjädringskomponenter
3.) Körstil (tävling/bankörning/touring/passagerare & full packning/Autobahn +200km/h osv.)
4.) Gummiblandning
5.) Motorkarraktär (nåja, mer hur föraren använde gasen sk. gaskontroll men vissa motorer är lättare att köra med lågt däckslitage än andra).
... osv.

Jag kör, på min gathoj (VFR 750) ca. 1800-2000mil på en uppsätning Michelin Pilot Power. Och banhojen (CBR600) rullar, lite beroende på vilken bana man kör mest på och om man kör som instruktör eller för ega höga nöjes skull, ca. 4-5 hela bandagar innan jag måste byta bakdäcket och fram...tja det rullar på minst det dubbla. Medan jag vet att vissa kör slut på ett bakdäck (motsvarande Pilot Road på 300-400 mil med sin 180hk maskin och då endast gatkörning till/från jobbet samt en massa rödljusgasningar/bakhjul i centrala stan osv. osv.

Största inverkan, av de jag nämnt ovan, är dock inställning av stötdämpare samt korrekt ringtryck. Ibland skruvar folk bort sig på dämparna vilket sliter oerhört mycket däck (ofta stryper man returdämpningen för mycket) och därefter ringtrycket. Antingen kör man med konstant fel ringtryck (kolla med däcktillverkaren vad de rekommenderar BÅDE vid gatkörning och bankörning, det gäller bara att få tag i rätt person) eller så har man ett litet läckage och kollar ringtrycket alldeles för sällan. På en gathoj som brukas varje dag bör man kolla ung. en gång/vecka.

Mvh!
// Niklas
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Var inne och kollade lite på SMC:s kurser i somras, men då var allt mer eller mindre redan fullbokat. Vad jag kunde se då, så gavs inga specifika Sporthojskurser i krokarna, utan de flesta var på Gelleråsen och Falkenberg, om jag minns rätt. :va (Minns jag rätt, eller fel?)

En BKK tänkte jag som sagt anmäla mig till (eftersom de verkade gå här nere i Skåne) till nästa säsong. Alltid lär man väl sig något man inte visste/tänkt på innan.

Är det stor skillnad på en BKK och en sporthojskurs?

Var ute i god tid nästa säsong. Det finns specifika sporthojskurser och de körs i 3 steg. Det finns dessutom ofta åtm en hel helg på t ex Gelleråsen där du kan köra 2 dagar i rad. Jag vet inte vart du bor men det är definitiv värt att ta sig ner till t ex Gelleråsen (jag bor i Sthlm) och köra där så att man plockar upp tekniken och sedan kan själv finslipa. Personligen kör jag 3 st kurser per säsong och då den första direkt efter vintern, typ som avrostning och då på Gelleråsen. Du är ju kanske med i Ducce klubben också och då kan du haka på klubbkörningar som finns lite här och var. Det är prisvärt och även om det inte finns några instruktörer så finns det grupper som passar alla och det finns ofta en och annan riktigt bra banräv på plats som säkert kan ge dig tipps och fingervisning om saker som blick, spårval osv. Vill du utveckla din körning så är det ju bara du som sätter ambitionsnivån liksom...Vill du sedan vässa till ytterligare finns det ju California SBK school, men det har jag inte testat så jag vet inte om det är värt pengarna. Jag har dock testat deras svängpunkts kryss på Gelleråsen och fan..de satt evrkligen på rätt ställen, så nog verkar de veta vad de gör. Jag har aldrig provat BKK kurs så jag vet inte men jag tror att den är mer basic och allmän än sporthojskurs.

Vad däck beträffar så vet jag nog inte ens på rak arm vad jag har på resp hoj. På den nivå jag kör gör det nog varken till eller från så länge jag håller mig till något sånär bra fabrikat. Tror nog att många som kör på gatan överskattar däcken betydelse för deras i sammanhanget inte så krävande körning och jag har hört en och annan skylla brist i deras teknik och rutin på "däcket det ena och däcket det andra". Du KAN köra riktigt bra på "vanliga" däck, som inte slits så fort...I Ryssland har vi ett ordspråk..."En dålig dansare klagar tom på att hans egna kulor är i vägen" he he. Skit i däcken än så länge och träna istället så blir det bra.
 
Last edited:

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Tjena!

I ditt ursprungsinlägg finns en fråga om du kan fortsätta köpa samma däck som du har och ändå öka nedlägget. Mitt svar är absolut. Kör själv med Pilot Road 2. Gillar kurvor och kör ibland bana. Utnyttjar hela däcket utan att köra som en idiot i trafiken. Däcken räcker absolut för dig. Jag tror (när jag ser dina bilder och tolkar vad du skriver) aldrig att du får dom att släppa på torr och ren väg/bana med varma däck. Du behåller då också livsländen du har nu.

Ta det dock försiktigt om du nu när hösten kommer har för avsikt att passera mentala spärrar. Lägre temperatur i luft och vägbana kräver lite mer tid att få upp temp i däcken. 3-4 ordentliga accelerationer för bakdäck och lika många ordentliga inbromsningar för framdäcket är alltid att rekomendera för att korta den tiden.

Ha det bra och kom ihåg regel nummer 1. Se till att du kan gå till jobbet på måndag också.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ta det dock försiktigt om du nu när hösten kommer har för avsikt att passera mentala spärrar. Lägre temperatur i luft och vägbana kräver lite mer tid att få upp temp i däcken. 3-4 ordentliga accelerationer för bakdäck och lika många ordentliga inbromsningar för framdäcket är alltid att rekomendera för att korta den tiden.

Eftersom kalla däck ger sämre grepp än varma skall man (nåja bör åt minstånde det är ju liksom upp till var och en :D ) ta det lite piano i början. Att då utföra kraftiga inbromsningar och/eller kraftiga accelerationer rimmar illa. Vid båda dessa manövrar vill och behöver man bra grepp för att inte förlora just väggreppet.

En något snällare och kanske något lindrigare tips på hur man bäst värmer däck, om man nu inte har däckvärmare, är därför att både accelerera och bromsa mjukt samt ta kurvorna hyfsat försiktigt MEN kör fort rakt fram. Dvs. någorlunda mjuk acc. upp i hög hastighet för att därefter bromsa tidigt och mjukt. Vid hög hastighet "knådas" däcken vilket genererar värme (vilket de också gör vid acc./broms (ret.) men eftersom däcken är kalla vill man belasta dem så lite som möjligt).

Till sist är åt minstånde min personliga erfarenhet att det krävs mer tid/belastning än 3-4 kraftiga accelerationer för att få upp full arbetstemperatur. Skall man ha minimalt med däckslitage skall värmen dessutom spridas genom HELA stommen och inte bara bli varmt på ytan (vilket resulterar i att gummit lossnar och lägger sig på asfalten till ingen nytta).

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det var därför jag tänkte prova Michelins 2CT, hårt i mitten och mjukare på sidorna. Formen har hittills hållit sig ganska bra, men har bara kört ca 400-500 mil med det. Ska bli spännande att se hur länge det håller.

Kör power 2ct.. det funkar kanon på gata, men tycker inte det funka så bra på bana. För mjukt på sidorna när man stressar det lite..
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Michelin Pilot Power efter 700 mil......för mycket tid på motorvägen
 

Bifogat

  • 200808156811.JPG
    200808156811.JPG
    77.2 KB · Visningar: 59

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Eftersom kalla däck ger sämre grepp än varma skall man (nåja bör åt minstånde det är ju liksom upp till var och en :D ) ta det lite piano i början. Att då utföra kraftiga inbromsningar och/eller kraftiga accelerationer rimmar illa. Vid båda dessa manövrar vill och behöver man bra grepp för att inte förlora just väggreppet.

En något snällare och kanske något lindrigare tips på hur man bäst värmer däck, om man nu inte har däckvärmare, är därför att både accelerera och bromsa mjukt samt ta kurvorna hyfsat försiktigt MEN kör fort rakt fram. Dvs. någorlunda mjuk acc. upp i hög hastighet för att därefter bromsa tidigt och mjukt. Vid hög hastighet "knådas" däcken vilket genererar värme (vilket de också gör vid acc./broms (ret.) men eftersom däcken är kalla vill man belasta dem så lite som möjligt).

Till sist är åt minstånde min personliga erfarenhet att det krävs mer tid/belastning än 3-4 kraftiga accelerationer för att få upp full arbetstemperatur. Skall man ha minimalt med däckslitage skall värmen dessutom spridas genom HELA stommen och inte bara bli varmt på ytan (vilket resulterar i att gummit lossnar och lägger sig på asfalten till ingen nytta).

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Tjena Niklas!

Jag tror att vi pratar samma sak. Jag skrev ordentliga acc/inbromsningar inte kraftiga. När du skriver MEN kör fort rak fram tolkar jag det som ordentlig acceleration ut på raka. Min teori är inte att tokköra/bromsa med kalla däck. Jag skrev heller inte att det räckte för att få full arbetstemperatur utan att det förkortade tiden det tar att få upp temp. Jag tror som sagt att vi menar samma sak men använder olika ord och du tolkar mig på ett sätt som jag inte avsåg.

Ha det bra!:)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top