hur många mil gick det åt
Tror det var ca 1150 mil på ett Pirelli Diablo Strada. Mycket eller lite? Inte en aning...
Grymt mycket skulle jag kunna tänka mig.
"Living on the edge" var det här ja, återkom när du kört bana med din 750 istället med knäskrap på rätt sida 100km/h. Lite annorlunda känsla.
Jag åker Pirelli Diablo, vet inte om du klassar det som sport, eller sporttouringdäck..
Hur som så går det att köra extremt mkt hårdare än vad jag gör. Min kraschgräns går inte vid att däcken släpper, utan att jag själv inte klarar av att vara cool nog att låta hojen jobba ifred.
Hur som så har jag nött ned en del av pilen längst ut på änden av gummit.. och det har aldrig ens tenderat att släppa.. (bortsett vid regn, kalla däck eller den där gången då jag helt uppfuckat fick för mig att släppa gasen mitt i en kurva så att framhjulet höll på att hasa ifrån mig)..
Kort svar; Kör så att DU klarar av hojen, och låter hojen göra sitt ifred. Däcken är nog det sista du behöver oroa dig för om du bara ser till att de fått lite värme i sig först och du har torrspår.
Strada klassar jag som sporttouringdäck, medan Corsa hamnar under kategorin bandäck.
Och visst är det så, att man ska låta hojen sköta det den är bäst på, men det kräver ju att man hjälper den lite på traven.
Tror det var ca 1150 mil på ett Pirelli Diablo Strada. Mycket eller lite? Inte en aning...
Det e ganska bra.
men jag antar att du kör ganska lungt oxå då håller ett däck bättre .
Drar man bakhjul å bränner lite gummi då håller ett däck fan inte länge.
Men jag hade ett Avon sport på min gammla 900 fireblade en gång i tiden .skitet höll i 1600 mil. Å då burna jag som fan hela tiden.
Avon använder inte gummiblanding utan betongblanding?
Burnar inte något, kör inte bakhjul, men gillar att dra på ändå. Självklart blir det platt i mitten, medan mönstret finns kvar på sidorna eftersom det handlar om landsvägskörning. Det var därför jag tänkte prova Michelins 2CT, hårt i mitten och mjukare på sidorna. Formen har hittills hållit sig ganska bra, men har bara kört ca 400-500 mil med det. Ska bli spännande att se hur länge det håller.
Det är väl snudd på enda sättet också när man väl är uppe i fart, dvs folk som inte känner till motstyrning gör det ändå, fast undermedvetet. Självklart gör man det sedan bättre om man vet vad man pysslar med.
Det är väl snudd på enda sättet också när man väl är uppe i fart, dvs folk som inte känner till motstyrning gör det ändå, fast undermedvetet. Självklart gör man det sedan bättre om man vet vad man pysslar med.
Jaha. Ännu en spik i kistan, att jag kör som en gammal touringräv.
Var inne och kollade lite på SMC:s kurser i somras, men då var allt mer eller mindre redan fullbokat. Vad jag kunde se då, så gavs inga specifika Sporthojskurser i krokarna, utan de flesta var på Gelleråsen och Falkenberg, om jag minns rätt. (Minns jag rätt, eller fel?)
En BKK tänkte jag som sagt anmäla mig till (eftersom de verkade gå här nere i Skåne) till nästa säsong. Alltid lär man väl sig något man inte visste/tänkt på innan.
Är det stor skillnad på en BKK och en sporthojskurs?
Ta det dock försiktigt om du nu när hösten kommer har för avsikt att passera mentala spärrar. Lägre temperatur i luft och vägbana kräver lite mer tid att få upp temp i däcken. 3-4 ordentliga accelerationer för bakdäck och lika många ordentliga inbromsningar för framdäcket är alltid att rekomendera för att korta den tiden.
Det var därför jag tänkte prova Michelins 2CT, hårt i mitten och mjukare på sidorna. Formen har hittills hållit sig ganska bra, men har bara kört ca 400-500 mil med det. Ska bli spännande att se hur länge det håller.
Eftersom kalla däck ger sämre grepp än varma skall man (nåja bör åt minstånde det är ju liksom upp till var och en ) ta det lite piano i början. Att då utföra kraftiga inbromsningar och/eller kraftiga accelerationer rimmar illa. Vid båda dessa manövrar vill och behöver man bra grepp för att inte förlora just väggreppet.
En något snällare och kanske något lindrigare tips på hur man bäst värmer däck, om man nu inte har däckvärmare, är därför att både accelerera och bromsa mjukt samt ta kurvorna hyfsat försiktigt MEN kör fort rakt fram. Dvs. någorlunda mjuk acc. upp i hög hastighet för att därefter bromsa tidigt och mjukt. Vid hög hastighet "knådas" däcken vilket genererar värme (vilket de också gör vid acc./broms (ret.) men eftersom däcken är kalla vill man belasta dem så lite som möjligt).
Till sist är åt minstånde min personliga erfarenhet att det krävs mer tid/belastning än 3-4 kraftiga accelerationer för att få upp full arbetstemperatur. Skall man ha minimalt med däckslitage skall värmen dessutom spridas genom HELA stommen och inte bara bli varmt på ytan (vilket resulterar i att gummit lossnar och lägger sig på asfalten till ingen nytta).
Just my 5 cent´s!
// Niklas
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |